Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 697 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-27 18:27 | |
![]() | Eftersom det med små meningar nedklottrade i ett forum är omöjligt att vara sig själv i någon väsentlig mening, brukar jag roa mig med att uppfinna mig själv som en karaktär som är duktigt mycket mer självgod än jag är i verkligheten. Jag tycker det är underhållande att simulera hybris. Men det är ändå lite komiskt - och samtidigt gäspigt förutsägbart - hur ni irl-spelare måste värja er mot slump i den ena tråden efter den andra, och dessutom vid många återkommande tillfällen ägnar stor möda åt att bortförklara att flera av medlemmarna i den lilla kompisklubb som är irl-scrabble-Sverige har så medelmåttig ranking på nätet. | |
| Radagast | 2007-09-27 19:06 | |
![]() | Med risk för att svara på en medveten provokation: Många IRL-spelare spelar också Slumpat, andra gör det inte, och väldigt få av de som inte spelar Slumpat har något emot att det finns. Angående rating: Jag tycker inte att det är meningsfullt att jämföra ratingtal från olika spelformer, dels för att det är olika spel som kräver olika förmågor, och dels för att det kan vara olika lätt eller svårt att få hög rating i dem. De högst rankade har 5000+ i rating, men jag tror inte att det finns någon som kan försvara den ratingen i t.ex. Snabb/Standard mot t.ex. en typisk 3000-spelare som håller sig till den spelformen. Redan Snabb och Hets tycker jag skiljer sig åt en hel del, min egen ranking går upp om jag spelar Hets och ner om jag spelar Snabb, och det tror jag beror på att de som spelar Hets dåligt gör det mycket sämre än de som spelar Snabb dåligt. / IRL-spelare med medelmåttig ranking på nätet | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-27 19:19 | |
![]() | Haha, ja din ranking är katastrofal. Ryktet säger att du är ett monster på rullningar och udda ord på nätet, men så har du ju vunnit sm i kompisklubben irl ser jag oxå ;) | |
| Angeloflove | 2007-09-27 20:13 | |
![]() | *fniss* *skratt* *asflabb* Det här var en rolig tråd! :D | |
| stefanf | 2007-09-27 20:56 | |
![]() | Självklart är vi aktiva irl-spelare en liten töntig kompisklubb! :) Helt rätt där, många dock extremt hängivna och de allra bästa är fantastiskt bra.. Jag menar verkligen det jag säger om att det är VI som är avvikande och konstiga men framför allt har Radagast rätt i att det inte är särskilt meningslöst att jämföra. Man lirar den formen som är rolig helt enkelt. Kanske ligger det något i att man verkligen lär sig en speciell taktik för slumpat även om jag har svårt att se det fantastiskt unika och svårbegripliga. Är inte den fantastiska taktiken helt enkelt: Öppna inte för tokupplägg utan lås hellre om du leder. Utnyttja motståndarens tokupplägg men inte på ett sånt sätt att du öppnar för ett annat, värre, tokupplägg.. Med tanke på hur många som spelar (nästan) helt otaktiskt på standardbräde så kan jag tänka mig att ungefär lika många spelar (nästan) helt otaktiskt på slumpat bräde - vilket medför att man kan springa på rätt bra i rejt om man går in för det.. Vid närmare eftertanke ska jag nog testa och experimentera lite några veckor eller så. Har nästan slutat spela ändå och min rejt är sätt kass och sjunker. Kan inte se vad jag har att förlora.. =) Vem vet, vi kanske möts på slagfältet.. ;) | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2007-09-27 20:58 | |
![]() | Man blir bättre av att spela säger jag... Sen om det är slump eller inte låter jag vara osagt! Men spela spela spela - Så blir du bättre rent taktiskt. Vill du sen plugga ord vid sidan om, så är det också ett bra, men kanske inte lika skoj, sätt att bli bättre på. | |
| vulcan | 2007-09-27 21:02 | |
![]() | Jag "roade" mig med att göra en liten genomgång av de just nu topprankade spelarna: 1) Löven - Spelar i huvudsak /bara hets/slump 2) Sporten1 - Spelar i huvudsak/bara hets/slump 3) Fille001 - Spelar i huvudsak/bara hets/slump 4) Oeronbarn - Spelar i huvudsak hets/standard, en del stress 5) SirNose - Spelar i huvudsak/bara hets/standard 6) CojoneZ - Spelar i huvudsak/bara snabb/slump 7) Western - Spelar i huvudsak/bara hets/standard 8) Resurrection - Spelar i huvudsak/bara hets/slump 9) Quintus1 - Spelar i huvudsak/bara snabb/slump 10) it mannen - Spelar i hvudsak/bara hets/slump Inte så entydigt som jag inbillade mig - dock en klar övervikt för slumpspelare. 8 av 10 spelar i princip bara hets. 2 av 10 är etablerade tävlingsspelare, ytterligare två har jag mött IRL (SirNose spöade mig klart vid ett besök i Umeå) och vet att de är duktiga på "livebräde" också. Det är hopplöst att jämföra verklig spelstyrka mellan olika spelformer. Och även om man hade olika ratingsystem för hets/standard, övrig standard och slump (vilket jag tycker vore kul) så kan man aldrig jämföra en rating av den här typen med en riktig tävlingsrating där spelarna inte själva kan välja motspelare och dessutom måste kunna hålla uppe koncentration under en sammanhängande period och klara nerverna i en avgörande match om turneringssegern. Att vara bäst när det gäller. Exempelvis Sporten är en mycket duktig spelare också IRL, men han har ännu inte visat att han har det där avgörande tävlingspsyket som Radagast och Elmis besitter. Jag gillar som väl är bekant Slump och tycker att det på vissa sätt är en mer intressant strategisk utmaning än standardbrädet. Fördelen av ett bra öppningsdrag jämnar ut sig i längden och är dessutom överdriven tycker jag. Det är relativt sett inte så många matcher som verkligen börjar med en riktig dödare. Jag håller med om att strategimomentet stärks något på ordkunskapens bekostnad. Det är en ren smaksak om man föredrar det eller inte. Tyvärr gör ändå det i det kortare perspektivet större turmomentet att det inte lämpar sig att tävla i, även om det vore tekniskt möjligt (Jag skulle kunna tänka mig att tävla över datorn OM alla möjligheter till fusk vore eliminerade. Det innebär i princip att man ska spela i samma lokal över ett nätverk). | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-27 21:22 | |
![]() | Att vara avvikande och konstig är en sak, och att vara insnöad på alfapet kan man möjligtvis klassa som nördigt, men för den skull skulle jag aldrig påstå att det är töntigt. Jag ser det som positiva kvaliteter! Det var inte min avsikt alls att racka ner på irl-scrabblespelande. | |
| vulcan | 2007-09-27 21:37 | |
![]() | tatlugnt bror. vi förlåter dig ur djupet av vår storsinta irlnördighet. Förövrigt är du själv en irlspelare. eller kommer att bli. du har bara inte förstått det än. | |
| stefanf | 2007-09-27 21:42 | |
![]() | Nä, jag lägger inte direkt någon negativ laddning i ordet töntig längre.. :) Nördar vinner i längden. Fråga Bill Gates.. =) | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-27 22:25 | |
![]() | Det är begreppsligt haveri att likställa töntig med nördig, det är två karaktärsdrag som är långt ifrån synonyma. Saol 13 har mattat mina ambitioner för irl-spel för tillfället, men jag ska hälsa på Jagularen i helgen så då ska han få smiska mig för lite confidencebuilding inför sm. | |
| stefanf | 2007-09-27 22:34 | |
![]() | En rätt bra iakttagelse som någon gjorde i just det ämnet var att det faktiskt sällan varit mer "gynnsamt" för nykomlingar att slå sig in i Scrabble-eliten då även rutinerade spelare (och en del ordpluggare) faktiskt _också_ har fullt upp med att lära sig just nu. I vissa fall kan det rent av vara en nackdel om man har huvudet fullt av fd. godkända ord som man måste försöka bli av med på något sätt.. Bara ett tips alltså för den som tror att Saol 13 gynnar rävarna mer än den gamla upplagan gjorde. Det gör den inte.. | |
| Löven - Ej medlem längre | 2007-09-27 23:54 | |
![]() | Jag håller med om att det är svårt att "glömma" ord. Vi rutinerade spelare gynnas absolut inte av Saol 13. Gällande diskussionen om slumpad/standard så spelar det ingen större roll för oss gamla rävar som är fostrade på ordspel för där fanns ju inte slumpad. Vi är de kompletta spelarna! =). Jag ser slumpad som en rolig utveckling av spelet. | |
| stefanf | 2007-09-28 14:00 | |
![]() | Ska motvilligt erkänna (efter ett par matcher igår) att slumpad var roligare än jag mindes det som.. Kul att kunna lägga ett litet SLACKA (har jag för mig det var) och få nära 300p. på ett drag. :) Kanske inte lika kul för motståndaren som tappert kämpade trots underläge med nära 500 pinnar större delen av matchen.. Kanske beror min nuvunna uppskattning av slump-leken på att jag i hög utsträckning avvecklat min tävlingslusta och inte lirat någon turnering sen i våras. Troligen dröjer det länge innan jag hoppar på igen.. Under tiden kan man ju leka lite här. | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-29 01:05 | |
![]() | Sådär, nu har jag mött en i kompisklubben. Jagularen - Mu: 1-1 i hold em, 1-1 i scrabble. Tre rullningar, alla Mus: armatur, inlotsa och erodera. För övrigt hade jag nog lite flyt med brickorna och Jagularen har ett fint leopardmönstrat täcke som också är mjukt och skönt. *ler* | |
| Elmis | 2007-09-29 09:15 | |
![]() | Lurade du jaggan på *INLOTSA? Roligt. :) | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-29 10:14 | |
![]() | är det borttagen alltså?! haha, vi pratade om det men kollade aldrig upp det, och han godkände. jag sa faktiskt när jag la ordet - lite osmart där - att jag har för mig att jag sett att antingen utlotsa blivit tillagt eller inlotsa borttaget. | |