Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 495 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-12-07 23:00 | |
![]() | hahahahaha | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2007-12-07 23:00 | |
![]() | Äh, det är ju bara ord... Huvudsaken att han /hon vet vad hon gör???? | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-12-07 23:00 | |
![]() | dagens bästa | |
| -JK- | 2007-12-07 23:04 | |
![]() | Nå, jag antar att man i tråden utgår från den privata sfären såsom vänner, släkt och chattande som här exempelvis - att professionella såsom översättare, författare och tja kirurger (även om jag helst är nersövd när jag opereras) skulle meddela sig oproffsigt så är det en helt annan sak. Att de öht skulle nå dit om de förmedlade sig på ett luddigt och slarvigt sätt vore ju en bedrift i sig värd att tja, applådera. Eller förfäras över. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-12 16:51 | |
![]() | TS fråga: "Brukar du rätta folk när de stavar fel eller när det uttalar nåt fel?" ................... I forumet, sällan eller aldrig faktiskt, trots att jag själv uppskattar att få reda på bristerna jag har i svenskan. Kanske särskilt vi som invandrat hit till landet i vuxen ålder kommer, mer eller mindre, alltid att få kämpa med svenskan/behöver förkovra oss i det oändliga, så för mig har det varit en stor hjälp att folk i min omgivning under åren ofta rättat mig. Men som sagt, själv rättar jag inte i forumet trots att t.ex "medans" och "igentligen" mm kan verkligen sticka i ögat ibland... Och kanske kan det vara så, att "rättelser" skulle kunna störa för mycket i trådarna, så PM kan ju användas för ändamålet - fast även det förutsätter att mottagaren kan ta det på rätt sätt och inte känner sig påhoppat... | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2010-01-12 17:03 | |
![]() | Jag tycker det är irriterande och fräckt när en del ska in och rätta det man skriver. I synnerhet när det handlar om ett litet stavfel som lätt uppstår när man skriver i ett forum. När jag skriver i forum, msn, sms och "dylikt":-) så använder jag mej av talspråk och vill ofta det ska gå snabbt så mitt inlägg inte hamnar för långt bort från det inlägg som jag ville besvara. Då är det lätt att det trillar med stavfel eller gramatiska fel. Om jag däremot skriver inom mitt jobb eller andra viktiga papper så rättar jag mig och tänker mer på hur och vad jag skriver. Läser också igenom det innan jag lämnar det ifrån mej. Men att gå in och rätta ett simpelt stavfel utan att engagera sig för övrigt i trådens ämne är bara kaxigt och väldigt onödigt. I synnerhet om man kan läsa och förstå vad vederbörande menar. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-12 17:25 | |
![]() | Håller helt med Comeon. Vad tillför det till diskussionen? Nada. De enda personerna jag rättar är såna som själva är dryga besserwissrar. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-12 17:26 | |
![]() | Ett "till" för mycket, innan nån hinner påpeka det. Tack så mycket. | |
| Satyra | 2010-01-12 17:28 | |
![]() | Jag är superpetig med svenska språket och rättar ofta familj/vänner och retar mig på språkliga fel i reklaminslag, i låttexter, osv. - både muntliga och skriftliga. :-O Men mest av allt retar jag mig på mig själv om jag stavar fel. I forum och liknande brukar jag dock lägga band på mig. Mitt ursprungs-modersmål är förövrigt finska så när jag som sjuåring kom till Sverige - ungefär samtidigt som jag började första klass - gav jag mig fan på att lära mig svenska, RIKSSVENSKA, fort och bra! Och det gjorde jag. ;-) Tror att min petighet härrör från språkbristen från start. Blev tvungen att vara petig för att få det rätt, helt enkelt. | |
| caughtbock | 2010-01-12 17:32 | |
![]() | Jag försöker lägga band på mig då jag själv kan skriva en hel del tokigheter ibland. Dock har jag inga problem med att göra mig lustig över journalister, översättare eller liknande eftersom det är deras jobb att kunna språket. Sånt gör mig till och med ganska förbannad. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-12 17:32 | |
![]() | Satyra, jag är också språklig perfektionist och kan inte låta bli att reta mig på kasst språk, men i det här sammanhanget har jag faktiskt total impulskontroll. Jag tycker inte det är värt det att förödmjuka någon (för det gör man) genom att påpeka ett litet språkligt fel - inte så länge personens budskap gått fram. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-12 17:33 | |
![]() | Caugtbock, håller med, det är en annan sak. De har faktiskt betalt för att hantera språket korrekt. | |
| Satyra | 2010-01-12 17:33 | |
![]() | MellonCollie - Teckenspråk är kul/intressant. Gick också en kurs i det en gång i tiden och umgicks mycket då med en döv kvinna (som jag dök på på posten då jag såg henne teckna med sin man - kände ingen döv och ville ju kunna använda mina nya färdigheter, hahaha.) Om man översätter tecken till svenska så blir det väldigt ofta bakvänt (samma med finska förresten) och döva skriver ju ofta så, som de tecknar, har jag märkt. | |
| Satyra | 2010-01-12 17:35 | |
![]() | Sylvia - Håller med dig helt i det. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2010-01-12 17:39 | |
![]() | Att rätta ett simpelt stavfel fyller ju ingen funktion alls för forumets debatt så jag fattar inte varför man gör det. Någon som vet?:-) | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-12 17:40 | |
![]() | "Men mest av allt retar jag mig på mig själv om jag stavar fel." Ha! Likadant här. Jag tabbar ju mig hela tiden och det harmar något så överdjävligt måste jag säga. Och även i detta känner jag så väl igen mig: "....gav jag mig fan på att lära mig svenska, RIKSSVENSKA, fort och bra!......Tror att min petighet härrör från språkbristen från start. Blev tvungen att vara petig för att få det rätt, helt enkelt." | |
| caughtbock | 2010-01-12 17:43 | |
![]() | Ja, ibland önskar jag att jag bara kunde ignorera texten, men det går inte. Är programmet textat så läser jag och då får jag sitta där och störa mig. Comeon, vissa (inklusive jag) får kickar av att känna sig viktiga. Skitlöjligt egentligen, då det precis som du säger inte tillför något till diskussionen. | |
| Satyra | 2010-01-12 17:48 | |
![]() | Miss Yoco - tabbar mig gör jag också, i alla fall såhär i ett forum där jag inte är lika noga med att korrigeringsläsa mig själv innan jag postar. Hur irriterande som helst när jag upptäcker efteråt att det slunkit med något fel - om så bara ett skitfel, hehe. Fånigt, men, men. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2010-01-12 17:51 | |
![]() | Jag rättar inte folk om de stavar fel eller råkar säga fel om det inte skulle innebära att man inte förstod vad personen menade. Stavar ofta fel själv, och oftast beror det på att jag skriver för snabbt (i informella sammanhang). Uppfattar oftast folk som rättar andra för att det ska blir "korrekt" i informella sammanhang på ett negativt sätt. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-12 17:52 | |
![]() | Satyra Men vaffans! Ibland kan jag tycka att sammanträffanden som t.ex blir här i forumet (och överhuvudtaget i livet) inte är riktigt kloka (och ändå har jag läst en hel del om synkronicitet, så jag _borde_ ju inte förvånas så väldans). Jag har nämligen också gått och läst teckenspråk (bara för att jag är så omättligt språkintresserad och teckenspråket _är_ ett härligt språk). Jag tror faktiskt att jag har till och med nämnt det om teckenspråk i någon tråd här för evigheter sedan... | |