Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade58
Mobilspel
Pågående20 404

Forumkategorier

Användare Inlägg  
YamahaJet2008-01-11 19:51
Antal inlägg: 2239

Y not har missuppfattat mig helt. Självfallet bryr jag mig om uppvärmningen och vill gärna göra allt för att påskynda den, men det jag sagt är att sådant blir mycket svårt ensam, därför är jag inte beredd att ändra min livsstil.

y not2008-01-11 20:04
Antal inlägg: 9014

med det inlägget kan jag inte förstå hur jag kan ha missuppfattat dig.
Uppvärmningen lär du få utan att anstränga dig

habukaz - Ej medlem längre2008-01-11 20:05
Antal inlägg: 98

y not, nej vi ska inte ta till så extrma metoder som du skrev, larva dig inte. Det räcker med så enkla saker som att staten hjälper till att ge sitt folk en duglig och trygg tillvaro. I länder där befolkningen vet att svälten är på tryggt avstånd sjunker barnfödandet, krast tänkt så behövs det inga stora barnskaror längre eftersom ingen riskerar att dö av just svält. Hemskt, eller hur? Men tyvärr sant.

En annan viktigt sak är kvinnliga rättigheter. Om kvinnorna får vara en intregerad del av samhället, bestämma över sin egen kropp och får chansen till att utbilda sig och arbeta på samma villkor som männen, så sjunker barnfödandet dramatiskt.

Sedan finns det mer radikala metoder som t.ex. Kina har gjort, dvs. att staten förbjuder befolkningen att föda mer ett barn per familj. Detta har bromsat upp Kinas befolkningskurva rejält, men också lett till att det råder ett ganska stort överskott på pojkar, eftersom de värderas högre än barn födda som flickor. Flickorna ge bort, säljs eller dödas pga att de anses vara en ekonomisk belastning jämfört med pojkar. Helt vansinnigt, men sant.

Förut fanns det prognoser som förutspådde en spikrak kurva mot 25 miljarder människor år 2100; numera är de flesta forskare överrens om att ökningen kommer att stanna vid ca 9 miljader för att sedan börja sjunka. Denna tendens kan ses i nästan hela världen, förutom i fattiga länder och i synnerhet de som har stor korruption bland sina politiker.

y not2008-01-11 20:12

Nej jag larvade mig inte. Jag gav bara exempel på de metoder vi faktiskt använder oss av idag.
I övrigt håller jag med dig.

ralfus2008-01-11 20:17
Antal inlägg: 264

Ingen som vet mer om påståendet "jordens lunga" som jag skrev om i ett tidigare inlägg?

y not2008-01-11 20:35

www.stockholmsfria.n...ik el/19628
www.utsidan.se/cldoc/1126 .htm
klimatfakta.com/2006...pp sratten/

Här är någgra länkar. Du verkar ha helt rätt i att benämningen jordens lunga är felaktig då den absorberar mer koldioxid än den tar upp syre. Det bara stärker dess vikt för oss just nu. Amazonas är också vöäldigt sårbart pga skövling, boskapsuppfödning och fukt och temperaturkänsligt.

ralfus2008-01-11 21:29

jag menade ju helt tvärtom, att den får nog med koldioxid från alla djur ch insekter, så att den inte kan absorbera vår koldioxid. eller förstod jag dig fel?

y not2008-01-11 21:35

"Amazonas kallades tidigare för jordens lunga för sin förmåga att producera syre. Nu jämförs regnskogen istället med ett kylskåp eftersom den absorberar växthusgaser och bidrar till att minska den globala uppvärmningen."

från Stockholms fria

wville2008-01-11 23:13
Antal inlägg: 7

YamahaYet: hur vet du att alla som skriver i forumet får sina fakta ifrån pressen? var får du själv dina "fakta" ifrån?!

ralfus2008-01-12 00:06

Okej, ynot, nu börjar det klarna för mig :)

E Solu - Ej medlem längre2008-01-12 00:08
Antal inlägg: 4715

Jag vet inte om någon annan tipsat om detta, för jag låter bli att läsa alla inlägg, för att spara på el. Men istället för att cykla till träningen så kan du låta bli att träna. Alla dessa tränare som springer runt och svettas bidrar ju knappast till att sänka ltemperaturen på jorden i alla fall. :)

Banananas2008-01-12 01:29
Antal inlägg: 5

Jag har slutat använda armbandsur. Har börjat med solur istället. Allt för att rädda klimatet!

Miss_jk2008-01-12 01:34
Antal inlägg: 8941

Yamahajet:
Vill du alltså påskynda den globala uppvärmningen, eller var det en felskrivning?

*Hoppas på det sista...*

Peddape2008-01-12 02:49
Antal inlägg: 647

Yamahajet verkar mest vara en oskön snubbe. Vad gäller det här med att tidningar har dratt igång hela snackkarusellen så hänger väl det där mer ihop med kunskap? Har folk ingen koll på läget så agerar man kanske mindre än om man har kunskapen?
Man kan väl ändå säga att det skall bli spännande att se utvecklingen av det hela....

hugokolbaz2008-01-12 03:07
Antal inlägg: 665

Han kör sin lastbil lite extra för att det ska bli lite varmare eftersom han då kan njuta av sitt dykintresse lite bättre.

hugokolbaz2008-01-12 03:10

Vet att den gått runt som ett virus på facebook och liknande men den har en bra poäng.

www.youtube.com/watc...Ds IFspVzfI

Banananas2008-01-12 03:48
Antal inlägg: 5

Han uttrycker sig tvärsäkert att det inte finns några hål i hans argumentation. Det tog mig dock bara 1 sekund att hitta åtminstone 2. För det första så vet vi inte om det vi gör påverkar klimatet överhuvudtaget och därmed kan påverka det i "rätt" riktning. Om detta inte är fallet faller ju kolumn 2 bort direkt. För det andra så är hans beskrivningar av vad som eventuellt kan hända bara hans personliga teorier.

Hans argumentation är lika vattentät som ett trasigt durkslag.

E Solu - Ej medlem längre2008-01-12 04:50

Ja den där videon är väl ungefär lika saklig och givande som en genomsnittlig Michaelmooremockumentär.. .

E Solu - Ej medlem längre2008-01-12 05:09

Sist jag tittade på hans film fanns det både text- och videosvar, men jag ser att han tagit bort dem och låst kommentarerna. Detta gör att jag inte tänker ägna videon mer hjärnkapacitet, eftersom censur är oacceptabelt i sakliga debatter.

hugokolbaz2008-01-12 12:33

Visst är det Moore-känsla på grejen men jag anser att poängen fortfarande kvarstår.
Banananas: Så du menar att miljömedvetet agerande inte är värt att lägga energi på eftersom vi ändå inte vet om det blir bättre av det? Men om jag t.ex cyklar till jobbet istället för att ta bilen har jag ju inte släppt ut massa avgaser. Det kanske inte gör nåt om jag hade släppt ut avgaser, men kan det bli SÄMRE för att jag lät bli?
Kanske har ändå YamahaJet rätt och plötsligt blir ökad temperatur synonymt med vackert väder. Men den logiken får jag inte ihop.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?