Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 19 269 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Den Gode | 2005-12-15 12:10 | |
![]() | Benny....till skilnad från dig så hoppar jag inte på andra om hur bra de är eller inte. Som jag sagt tidigare, frågan gälde inte ifall han fuskade eller inte. Frågan gälde om hur spelare brukar fråga. Å du.... lugna ner dig lite nu. Mvh | |
| NylleRobin - Ej medlem längre | 2005-12-15 12:15 | |
![]() | Det där om att fråga om motspelaren fuskar eller inte. En sådan fråga ställer väl folk inte utan att de tror att den de frågar verkligen fuskar. Jag skulle för egen del känna att en sådan fråga vore en indirekt anklagelse om att jag fuskar. Och om nu någon fuskare svarar "Nej" på frågan, skulle det då verkligen ta död på frågeställarens misstag? Eller anses den spelaren då även vara en lögnare? I det fall du själv tar upp berättar du ju att du inte skrek fuskare utan frågade personen om den spelar juste, fick ett "ja" till svar och vad gjorde du då? Jo, valde att ändå inte tro på svaret. Vilket i alla fall jag tolkar som att du alltså då också misstänkte att motspelaren är en lögnare. Vore jag din motstånare skulle jag känna ett obehag, vad kan man lägga utan att "du" (i det här fallet) blir ännu mer misstänksam. Och om du nu använde så mycket övertid för att straffa din motståndare och dessutom berättade för denne att du samtidigt gjorde ren hårddisken så har jag ärligt talat viss förståelse för OM en motståndare i det läget skulle börja använda sig av i alla fall SAOL eller något för att på det sättet möjligen snabba på matchen. Därmed inte sagt att jag tycker det är rätt men i irritation (till exempel i form av anklagelser om fusk och dessutom sådan övertid) kan man ju ta till mycket. Alternativet för en spelare som bokar hets och råkar ut för sådana spelare som dig är ju att de, om de har bråttom, måste avbryta matchen och då förlorar de ju. Och om du någon gång möter en fuskare, hur stor chans är det att den personen skulle svara "ja, jag fuskar"? Nu har ju flera duktiga spelare här (och IRL) sagt i den här tråden att det inte var några konstiga rullningar och så i matchen...Tro dem! | |
| Benny Bira | 2005-12-15 12:26 | |
![]() | Goddag igen... Jag menade absolut INTE att på något sätt förringa din skicklighet som spelare! Däremot så skrev jag att i VISSA matcher är vi alla sämre någon gång! Ingen vinner jämt eller hur? Det sorgliga är att du inte tog emot min "Freds-trevare". MVH Benny PS. Jag bara MÅSTE visa min hustru det där om att "lugna ner mig"! :)) Hon säger nämligen alltid att jag inte är normal för att jag alltid är så lugn! | |
| Den Gode | 2005-12-15 12:27 | |
![]() | Har läst flertal inlägg där motspelaren sagt att han/hon använder program så frågan är väl inte helt fel. Möjligtvis hade jag fel som inte trodde honom. Mvh | |
| Den Gode | 2005-12-15 12:28 | |
![]() | Benny...jag sa det för att du lät så uppjagad. | |
| Den Gode | 2005-12-15 12:31 | |
![]() | Detta är ett ställe där vi ska ha trevligt tillsammans och inte attackera varandra med insinuationer och illvilligt prat. Den meningen skrev du och är väl inte direkt någon fredstrevare. Speciellt som jag aldrig gjort detta. | |
| Benny Bira | 2005-12-15 12:32 | |
![]() | Låt oss ha trevligt nu istället.. *räcker fram handen* :) | |
| Den Gode | 2005-12-15 12:33 | |
![]() | Tack för erkännandet. "skakar din hand" | |
| Benny Bira | 2005-12-15 12:33 | |
![]() | :)) | |
| HumbleBug | 2005-12-15 12:34 | |
![]() | Skillnaden mellan "hederliga" spelare 'r att de har olika spelstilar. Vissa går in för att rulla och lära sig bygga upp brickställ för rullningar. Andra skiter i sånt, men försöker hela tiden bygga ut sin vokabulär och använda längre ord så att varje läggning skall ge maximal utdelning. Andra ser brädet som en strategisk zon och försöker blocka och öppna platser på brädet. Kan det vara så att många som anklagar andra för fusk helt enkelt inte förstår att det finns en stor variation av spelstilar??? | |
| cerebral | 2005-12-15 13:05 | |
![]() | Kan hålla med, slutade kanske för nåt år sen med att alltid försöka rulla eftersom lite av glädjen med att rulla (iaf lätta sjuor) har försvunnit. Tycker det är precis lika viktigt att kunna alla fyror och femmor vilket jag givetvis inte kan, men man kan lugnt säga att min utökade vokabulär av dessa åtminstone har fått upp min rating. | |
| vulcan | 2005-12-15 13:25 | |
![]() | Jo. Eller snarare att man inte förstår spelet och dess villkor tillräckligt bra överhuvudtaget. T ex tror jag att många inte begriper att här huserar rätt många spelare som har ett "grundordförråd" som är mycket större än Medel-Svenssons. Eller att folk som spelat länge och tränat sig mycket på rullningar ofta kan hitta även svåra rullningar mycket snabbt och därmed även spela ut dem snabbt. I början av min karriär krävde de få rullningar jag fick till som regel flera minuters tänkande. Nu kan jag när jag är på topp t ex se att ADINORP kan bli PAR(A)NOID (en autentisk rullning från SM) på ett par sekunder. Hjärnan "ser" ordet helt enkelt utan att behöva sortera om brickor på stället eller mödomsamt pröva olika pre- och suffix. Får man lite mer tid på sig hittar man dessutom ibland ord som för en mer "normal" spelare måste framstå som underligt hur nån kan anagramma fram, men som likafullt är tillkomna helt på ärlig väg. Och de flesta bra spelare kan många "ovanliga" ord som har den egenskapen att de innehåller brickor som gör dem relativt sannolika att få upp som rullningar, t ex åttor som KANISTER, DELIRANT och SIDOTEMA. Eller så har man specialtränat vissa saker, jag är t ex ganska bra på rullningar med vokalerna OEIA (IDETORKA, ADHESION, GOTISERA, SOCIALEN etc) Jag blir numera inte en tredjedel så irriterad på misstänkta fuskare som fuskanklagare. Precis som NylleRobin skriver så utgår jag från att någon som ställer en sån fråga redan har sin uppfattning klar. Och då kan jag oftast inte låta bli att bli förbannad och fråga vad vederbörande egentligen sysslar med. Om några fuskare får hållas relativt ostört så är det för mig ett billigt pris att betala för att slippa få falska anklagelser kastade på sig när man håller på med något man gör för att ha trevligt. | |
| Skippy - Ej medlem längre | 2005-12-15 14:17 | |
![]() | Som svar på frågan: jag har haft för vana att notera otrevliga och misstänka fuskare som "favoriter" både här och på Ordspel, så jag kan undvika att spela mot dem igen. | |
| HumbleBug | 2005-12-15 14:26 | |
![]() | Mycket välformulerat Vulcan! Jo, det är verkligen tillfredsställande att upptäcka hur lätt man börjar upptäcka enkla rullningar som SENATOR och ADDERA. Till din nivå dröjer det nog :) Men det går att träna upp och man blir bara bättre och bättre. Men sedan tillkommer även, tja, vad ska man kalla det, en "nykterhetsfaktor" hos riktigt seriösa spelares statistik. En riktigt seriös spelare (till skillnad från mig) spelar aldrig när han/hon är mentalt uttröttad, i obalans eller onykter. Då visar statistiken en hög poängnivå tillsammans med en mycket jämn rullningsfrekvens som av somliga skulle kunna uppfattas som misstänkt. | |
| Måns_E | 2005-12-15 14:39 | |
![]() | Jag känner en och annan "seriös" spelare som spelar båda onyktra och trötta ;) Fast kanske inte på IRL-tävling då. I övrigt kan jag bara hålla med Vulcan. | |
| Skippy - Ej medlem längre | 2005-12-15 15:37 | |
![]() | Jag känner en och annan sådan spelare också. ;) | |
| Unsung | 2005-12-15 22:07 | |
![]() | jag är både trött och onykter men är kanske inte så seriös. nyss var det dock en motspelare som blev misstänksam för att jag fick en hel drös poäng för VETEAX. "Såna ord tänker man inte på" skrev han. Eller hur. Jag kan inte rå för att jag är född på landet. | |
| HumbleBug | 2005-12-15 22:31 | |
![]() | Precis! Alla har vi olika referensramar! Jag har hittat rullningar som sinolog och dadaist (men har inte fått plats för just dessa) för att det är ämnen som intresserar mig. | |
| Angus | 2005-12-16 10:40 | |
![]() | Vi skulle ha en "Blacklist" här på Betapet. Helt allvarligt! En lista där man i samråd med Admin kan föra upp spelares nick (samtliga) då dom har blivit beslagna med fusk.. Gärna ett (minus-) tecken kopplat till nick så man snabbt ser att detta är en oärlig person.. Varför? Jag spelar för att vinna. Alltid. I alla spel. Sen blir jag skitsur när jag förlorar. Och då ska jag väl inte behöva utsätta mig för att spela med skitstövlar som fuskar också! | |
| Legobiten | 2005-12-16 10:58 | |
![]() | Men eftersom vi i alla sådana här trådar har kommit fram till att det är extremt svårt att bevisa att någon fuskar så tycker jag att det är en väldigt dålig idé. Hur många skulle fortsätta spela om de på något sätt råkar bli uthängda som en "oärlig" person? Vem skulle ha rätt att avgöra det? Även om admin och övervakarna här gör ett bra jobb så har ingen av dem begåvats med det allseende ögat från gud. Säger som vulcan och många andra. Börja spela irl om ni vill vara säkra på att motståndaren inte fuskar. På internet finns det väl alltid en liten risk för att man får möta en "fuskare". Därför blir det svårt att ta allt här på blodigt allvar. Satsa på att ha trevligt istället... | |