Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 20 073 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lenis2 | 2008-08-07 10:13 | |
![]() | jag hade precis ett jättebra telemarketingsamtal; det ringde en kille, presenterade sig, jag sa "jag är inte intresserad" varpå han sa "tack för mig, hej då" såna försäljare kan jag ta, men inte snorkiga tjejer som kontrar med "hur kan du veta att du inte är intresserad när jag inte ens sagt vad jag säljer?" | |
| stefanf | 2008-08-07 10:35 | |
![]() | Jag brukar bemöta telesäljare trevligt om de själva visar en gnutta respekt. När de försöker dribbla bort mig genom att inte tydligt tala om vem dom är vad de vill och vem de representerar kan jag däremot bli lite kort. Då avbryter jag (så bryskt som nödvändigt) frågar om de säljer något och talar om att jag inte är intresserad av att köpa något alls av denna person. Mina två vanligaste svar är: - Jag är inte intresserad (av produkten). - Jag kanske är intresserad (av produkten) men beställer av princip inte av telefonförsäljare. Vill jag ha något så kan jag återkomma via hemsidan. Lite kul blir det med lite påstridiga säljare när man skjuter iväg en serie korta frågor (testa gärna vid tillfälle) enligt följande: - Har ni någon hemsida? - eh, ja. - Och där presenteras era produkter? - eh, ja. - Och det finns kontaktuppgifter och information för att kunna beställa? - eh, ja. - Fint. Då kollar jag där och återkommer om jag är intresserad. Tack så _jättemycket_ för hjälpen. Hej då! - eh, varsågod. Hej. Har testat flera gånger och det känns alltid lika skönt att ta kontroll över samtalet så.. :) | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-08-07 10:52 | |
![]() | Tjejen som ringde tyckte att jag skulle kontakta NIX om jag inte ville få erbjudanden. Men det GÅR ju INTE att regga mobiler! Det är det jag vänder mig emot, inte att det FINNS telemarketing. Hemtelefonen är ju NIX-ad, men fy fan att de får ringa mobiler! Det är inte schysst. | |
| micro113 | 2008-08-07 11:08 | |
![]() | Jag hade väldigt svårt att säga nej till telefonförsäljare när jag var yngre ... det blev en hel del beställningar som jag inte ens ville ha ... för att jag tyckte SYND om försäljaren och inte kunde kunde säga nej, för jag ville inte såra någon. Snacka om pucko..... nu har jag lärt mig att säga nej -- vänligt men bestämt ... ganska skönt faktiskt -- framförallt för ekonomin :)) | |
| Bitte - Administratör | 2008-08-07 11:24 | |
![]() | www.betapet.se/forum...ad id=11949 Mera i ämnet finns att läsa här Bitte | |
| Lemon pie | 2008-08-07 11:40 | |
![]() | Tja, det märks att vi lever i ett i-land. Hur svårt kan det vara att vänligt tala om för telefonförsäljaren att man är nöjd med det man har och inte planerar att byta/köpa nytt etc (jag brukar lägga till att jag gillar att kolla upp och jämföra varor och tjänster själv) och sedan önska personen på andra sidan en bra dag och artigt avsluta samtalet. Det funkar alltid för mig, jag lyckas oftast avsluta ett samtal inom tio sekunder och har aldrig råkat ut för att någon har varit otrevlig mot mig. Troligen blir man väl bemött på samma sätt som man bemöter andra. Behandlar man telefonförsäljare som andra klassens medborgare eller går in för att jävlas med dem på alla tänkbara sätt är det kanske inte så konstigt att man har dåliga erfarenheter av dem. Precis som någon skrev gör de sitt arbete precis som alla andra. | |
| Toppluuvvan | 2008-08-07 11:45 | |
![]() | tänk om försäljning inte fanns... skulle garanterat vara snordyra saker överallt då så som mobitelefoner,tv,spel,klä der,mat allt.. iom att det är ett sånt priskrig på marknaden gällande allt så konkurerar alla med varandra och då måste man göra sig hörd eller sedd... eller tänker jag helt fel? | |
| Ordfobi | 2008-08-07 11:49 | |
![]() | Jag brukar avsluta samtalet direkt genom att säga att jag av princip ALDRIG köper något vid dörren eller i telefon. Sällan någon som fortsätter att tjata då. Däremot såg jag ett otäckt säljtrick på nätet. Det var upplagt som en annons med en test: "Är det äkta kärlek". Sedan skulle man fylla i sin ålder och sitt stjärntecken och sida efter sida kom fram. Sedan gick det plötsligt inte att trycka fram längre, man var tvungen att kryssa i en ruta med mikroskopisk text intill. Lutade man sig fram mot skärmen och läste, så förband man sig att köpa tre produkter i veckan för 90 kronor (till tidens ände, typ). Ingenstans tidigare stod det nåt om produkter och försäljning. Misstänker att det finns ganska många som vill göra "testet" och automatiskt kryssar i accepterarutan. MYCKET FULT FÖRSÄLJNINGSTRICK! BUUU! | |
| Toppluuvvan | 2008-08-07 11:50 | |
![]() | jamen som tele försäljning,som säljer erbjuder mobiler till bättre pris är butik om man förlänger abonnemanget,eller om man ringer om deras försäkringar,varför ha dyrare saker när man inte behöver,därför tro ja att man behöver all slags försäljning.. | |
| Tattooz | 2008-08-07 11:50 | |
![]() | Jag brukar härma allt dem säger när dom ringer. Då lägger dom oftast på inom 20 sekunder | |
| Lemon pie | 2008-08-07 11:58 | |
![]() | "Försök sälja era egna gamla saker till försäljaren, jag brukar försöka lura på dem ett par gamla skor jag inte orkat slänga, eller frågar om jag kan ta deras hemnummer och ringa upp när jag inte är upptagen" "Jag har en kompis som brukar säga till teleförsäljarna att han är jätteintresserad av deras erbjudanden. Sen ber han dem vänta medan han tar potatisen av spisen eller ngt liknande. Han låter luren ligga och försäljarna väntar o väntar... Inte så snällt, men kul tycker jag!" "Är jag på dåligt humör så tycker jag de är utmärkt avreageringsobjekt. Jag tar noll hänsyn till dem då" "Jag brukar härma allt dem säger när dom ringer. Då lägger dom oftast på inom 20 sekunder" Herregud, har folk inget vettigare att göra på sin fritid?! | |
| Toppluuvvan | 2008-08-07 11:59 | |
![]() | Lemon pie: Amen på det =) | |
| Intet | 2008-08-07 12:07 | |
![]() | Nej, telefonförsäljare ringer inte direkt ur telefonkatalogen som någon påstod. Inget företag får ringa NIX registrerade kunder, men ibland kan telemerketing företagen ha gamla listor på lager där kunderna kan ha gått med i nix under tiden och då är alltså inte dessa listor uppdaterade. Säg bara att ni är med i nix om nån ringer så får de int prata med er. Förutom om ni är kunder hös företaget då. För mig har det funkat skitbra iallafall, har fått två samtal totalt sett sen jag gick med, och inga på det senaste halvåret. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-08-07 12:31 | |
![]() | Som alla har kommit fram till: Det är inte svårt att bli av med försäljaren när den väl har ringt upp. Bara att säga "lessen, inte intresserad" och lägga på. Big deal. Busenkelt. Det var mera grejen att de ringer till mobiltelefonen, på skyddat nummer dessutom, som retar mig. Man kan inte välja bort dom. Snacka intrång! | |
| Intet | 2008-08-07 12:43 | |
![]() | Ja, fler och fler börjar ju ringa på mobilerna nu när allt fler går med i nix. Det stör mig också som fan! | |
| Malinkan | 2008-08-07 12:45 | |
![]() | Jag brukar försöka vara trevlig mot telefonförsäljare, men när försäljare från Glocalnet ringde för 6:e gången på tre veckor med samma erbjudande tappade jag tålamodet och skällde ut han som ringde. Han la på i örat på mig och jag har nu inte hört av Glocalnet på två år. Skönt. | |
| Bitte - Administratör | 2008-08-07 13:03 | |
![]() | När jag läser vissa vuxna personers svar här blir jag förvånad ,, gör ni samma barnsliga saker inne på en affär om en säljare frågar om du vill ha en viss produkt.. Tänk så enkelt att bemöta varandra med respeket i stället Bitte | |
| powerslave_ - Ej medlem längre | 2008-08-07 13:05 | |
![]() | Skillnaden är att jag går in i affären i syfte att eventuellt köpa något. Expediten kommer ju knappast hem till mig och frågar om jag ska ha någonting. Om jag besöker en butik så gör jag det av fri vilja, ang telefonförsäljare så är mitt enda "fel" att jag råkar ha en telefon... | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-08-07 13:09 | |
![]() | Bitte, det handlar om att få välja att vara kund. Inte bli påtvingad den rollen. Jag är alltid artig. Till och med i morse, när hon från Divine ringde och ville pracka på mig hipsters, var jag artig. Mina frågor var kanske inte snälla men framlagda artigt. Samtalet avslutades snabbt, under artiga former. Men inom mig kokar jag! Ska en dag behöva börja så här? Jag tycker att telefonförsäljare inte ska få ringa upp mobiler eftersom mobilinnehavaren inte kan välja bort telemarketing. | |
| Vigdir | 2008-08-07 13:16 | |
![]() | Jag är faktiskt för närvarande ännu mer allergisk mot direkt-försäljare utanför butiker och i gallerior än mot telefonförsäljare. Vid ett tillfälle följde en försäljare efter mig ut till parkeringen för att övertyga mig om att jag ville ha hans vara. Detta efter först ett artigt "Nej tack, jag är inte intresserad", sedan ett antal mer bestämda Nej och till slut ett mycket oartigt "Jag sade NEJ TACK! Uppfattat?" Det var det inte, men han kunde ju inte gärna följa mig in i bilen... Tölp! Och Bitte, jag är jätteartig och trevlig mot dem som bemöter mig bra, men svar som "men litet tid har du nog" eller "ja, men det här tar så kort tid" eller "det finns ingen anledning att tacka nej till vårt erbjudande" gör mig faktiskt mäkta irriterad, och då är jag inte trevlig alls. Och ja, jag skulle bli lika irriterad i en vanlig butik - faktum är att jag har blivit det, exvis på matdemonstratörer som inte accepterar svaret "nej, min dotter får inte smaka, hon är allergisk mot detta". Så: om försäljaren beter sig bra gör jag det, om inte så anpassar jag mig efter hans/hennes beteende. | |