Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade41
Mobilspel
Pågående20 061

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Eket2008-03-28 21:23
Antal inlägg: 75

Hej
TV, datorer och nu mobiltelefoner. Hur mycket går åt till sånt idag. 3-5 h per dag? Lägg mer tid på motion, socialt umgänge och skolarbete istället, då skulle våra ungdomar må mycket bättre.

tuta2008-03-28 23:01
Antal inlägg: 770

ja nu så e båda sönerna gladare o piggare när dom vet att de jämt går att prata med mej (o ja andra viktiga personer i deras liv) när dom väl känner behov av de. de funkar jättebra.
sen har dom ju inte den på dagis eller andra ställen där behovet inte finns. då e de ju fröken som ringer om de skulle behövas.
o självklart låter ja inte ungarna springa ute själv bara för att dom har en mobil. tanken har inte ens slagit mej.
men detta e en lösning som funkat bra för oss o tycker därmed inte att man kan dra en åldersgräns när man e mogen för en mobil utan de handlar om syftet med mobilen.

helenalex2008-03-28 23:25
Antal inlägg: 4

näää inte en åtta åring,det är alldeles för tidigt!

Ballerina2008-03-28 23:33
Antal inlägg: 1726

ska dom få ha kanada gås jackor? isåfall blir hela tyresös 8åringar utan jackor

Candee2008-03-28 23:43
Antal inlägg: 1256

Beror på situationen. Som vissa tagit upp så kanske man vill ha kontakt med sina barn när de är hos den andre föräldern..men att låta barn på 8 år ha en mobil för övrigt är väl kanske o ta i. Sen undrar man ju om inte den andre föräldern har tel eller mobil..? Åtminstone så pass mycket att man kan höras av under den tiden?

Så ok, vissa tillfällen bara det är begränsat..

mjf2008-03-28 23:54
Antal inlägg: 1094

Svar från präktig morsa tillika soctant:
Min 7-årige son har en mobiltelefon med kontantkort, så att vi kan nå honom när det är dags att äta eller vi vill kolla var/med vem han är. Grejen är att pappan jobbar på mobilföretag och vi har ett tiotal mobiltelefoner liggande jämt o ständigt skräpandes här hemma - lyx! Och att vi vet att vi kan kontakta honom när helst vi vill det + att vi vet att han lyder det han får höra från oss vare sig det är IRL eller på mobil. Hade han varit en som drog valser och slingrade sig, då hade mobilen fått stanna hemma. Men eftersom han sköter det - svarar när vi ringer, ringer om han vill nåt - så är det ett utmärkt hjälpmedel. Eftersom jag är soctant trodde jag mig själv aldrig om att tycka att det var ok för min son med mobiltelefon innan 12 års ålder, men det hade det heller inte varit om han missbrukade förtroendet.. vilket just denne påg inte gör.

stormig2008-03-29 00:01
Antal inlägg: 192

mobil är en fantastisk uppfinning.
Har äldre barn och var då ständigt orolig för var dom var och om nått hade hänt när de var ute sent på kvällarna.
Nu kan ju ungarna ringa om dom vill bli hämtade eller om man spårar ur av orolighet.
Helt fantastiskt...

zimba - Ej medlem längre2008-03-29 00:01
Antal inlägg: 2256

Svar nej. Små barn ska inte springa omkring hur som helst utan de ska hållas under uppsikt. Är de ute och leker ska de vara inom "skrikavstånd". Är de hemma hos någon så får man ta deras nummer.

zimba - Ej medlem längre2008-03-29 00:05
Antal inlägg: 2256

Man blir mörkrädd när föräldrar till 7 åringar skriver att de "vill kunna kolla "vem deras barn är med. Springer de ut hur som helst utan att fråga om de får gå till en kompis? Ja jösses var ska det sluta.

mjf2008-03-29 00:07

Men Zimba: vad är under uppsikt? Och hur långt upp i åldrarna? Och beror det inte på i vilket slags område man bor?
Vi bor på ett område där man kan cykla och gå fritt utan risk för biltrafik för den går runt om området. Varför skulle vi hålla tillbaka våra barn bara för att det inte går att skrika hem dem?

mjf2008-03-29 00:11

Ja, man kan ju tro att vi är helt ansvarslösa - om man vill vara väldigt präktig. Men om de är två som går hem till en klasskamrat och sen kommer på att en tredje har en bättre boll, och sen kommer på att det vore kul om en fjärde o femte var med och det visar sig att en sjätte har fler bandyklubbor så alla kan spela - det är ju inte så att vi inte har kontakt föräldrarna emellan, men barnen rör på sig - därför att området tillåter det och de måste få göra det!

E Solu - Ej medlem längre2008-03-29 00:12
Antal inlägg: 4715

Jag röstar nej, men orkar inte motivera mer än att det är en onödig riskfaktor.

ordgrävaren - Ej medlem längre2008-03-29 00:13
Antal inlägg: 1718

"ska barn under 8 år ha mobiltelefon?"

Absolut, men inte förrän de blivit betydligt äldre

tuta2008-03-29 00:13

"onödig riskfaktor"?

E Solu - Ej medlem längre2008-03-29 00:16

-strålning
-ökad rånrisk
-köpa knark
-mobbas efter skoltid
-etc

tuta2008-03-29 00:21

hahaa, ja okej, den dagen min 5 åring köper knark via mobilen lovar ja kassera den! sen vad gäller strålning tror ja inte han får mindre strålninga av att låna min mobil eller om han har en egen.
o mobbing o rånrisk, hmm, ja, den risken känns mkt liten lixom.

E Solu - Ej medlem längre2008-03-29 00:22

För att inte nämna risken med nakenbilder om han/hon tar kort med mobilkameran och sen tappar den.

Santander2008-03-29 00:29
Antal inlägg: 3

Jag ser det som en sambandskontroll t ex när man skidar i fjällen. plockar svamp.
, letar
varandra på stan, självklart ska man ha en mobil när behov finnes

tuta2008-03-29 00:36

ja men eller hur, finns behov? klart ska ungen ha en mobil! sen att risken för nakenbilder finns? ja men herre gud. risken för pedofiler finns så fort man kliver ut genom dörren. men att dom nu ska ta min sons mobil (som e 5, o som just lärt sej ringa utan hjälp ) o leta efter nakenbilder känns ju rätt minimal i jämförelse med nyttan han får av att ha en mobil o kunna ringa mej när han vill säga go natt.

regina_12008-03-29 00:37
Antal inlägg: 35

mitt ex (vi ) hade sina/hans barn varannan vecka, hans 9 åriga dotter höll i sin mobil hela tiden , deras mamma ringde HELA tiden på den, ungen kunde inte ens gå ut och gunga på tomten utan att ta med sig mobiltelfon för mamma kanske kunde ringa under tiden och då skulle hon missa det :-o för mamma ringde alltid och pratade om "onödiga"saker och talade om hur mycket hon saknade dom och hur dåligt hon mådde utan dom, mitt ex fick liksom inte vara pappa sin vecka pga henne, hur tror ni att den ungen mådde och mår?? hon var/är den oroligaste ungen jag träffat tror jag. Det finns nog alla varianter på för och emot mobil till små barn, dåliga skilsmässor kanske är en av de dåliga , men jag tycker man verkligen ska försöka ta hjälp av proffs för att lösa den vuxna situationen för mobilen och att kunna ha kontakt hela tiden med den föräldern som de inte är hos tror jag inte hjälper barnens samvete och självförtroende, och bara som en notis, snälla jobbiga mammor med separationsångest den veckan som inte är mammas, låt barnen få bygga en bra relation och kontakt med pappa utan mammas inblandning.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?