Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade21
Mobilspel
Pågående19 748

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Hr Winbladh2008-04-05 18:25
Antal inlägg: 384

Skojar du - "när väl kriget bryter ut"? Är det den traditionella rysskräcken som fortfarande lyser upp officerarnas liv? Skärp dig, det blir inget krig och det enda riktiga vore att hemförvisa alla dyra militärister redan imorgon.

Ond jävel - Ej medlem längre2008-04-05 18:27
Antal inlägg: 460

Jag lärde mig att döda en man på 15 olika sätt utan vapen.
Eller med en penna.

E Solu - Ej medlem längre2008-04-05 18:32
Antal inlägg: 4715

Jag lärde mig att döda min felaktiga självbild tack vare min depression, och har nu reviderat min syn på mig själv till att bli mer korrekt.

Ond jävel - Ej medlem längre2008-04-05 18:33
Antal inlägg: 460

Har dessutom lärt mig att döda trådar på ett effektifvt sätt.

Dalze2008-04-05 18:34
Antal inlägg: 28

Genevekonvetionen - sant, hur bra funkar den egentligen? Det är bra att den finns ; men...

Hr Winblad - vi pratar inte längre om ett "klassisk" invasionskrig, utan att göra insatser för att föra fred till världen. Vi har också gjort om vårt försvar till ett modernt och verklighetsförankrat sådant. Om någon tycker att vi borde skrota allting idag så borde man läsa på bättre.

klobba2 - Ej medlem längre2008-04-05 18:42
Antal inlägg: 2332

"I krig får man döda =bra och coolt"
Som sagt man får hoppas att denna tråd är skapad av vilseledd
tonåring i fårakläder.
Man kanske borde dra igång en insamling, så att vapenkåta krigsidioter
får råd att åka till ett krigförande land med enkel biljett.

Fånmåne - Ej medlem längre2008-04-05 18:44
Antal inlägg: 1035

Dalze, fred på vems villkor?

Hr Winbladh2008-04-05 18:51

Att svenska soldater befinner sig i Afghanistan är en skam. Vi understöder Bush's vidriga ockupation och är på en plats där vi verkligen inte borde vara. Det hela är ett patetiskt försök till att hålla våra horder av avlönade yrkesmilitärer glada och nöjda eftersom det inte finns någon uppgift att fylla för dem inom våra egna gränser. För jag hoppas att ingen påstår att den afghanska armén är ett hot mot vårt eget land? Nej, tänk nytt, tänk klokt - skrota det svenska militära försvaret. Börja med gökungen JAS som kostat oss skattebetalare löjligt mycket pengar. Inte ens när exportaffärer av JAS görs upp lyckas vi tjäna pengar utan tvingas till dyrbara motköpsaffärer för att få igenom försäljningen.

Dalze2008-04-05 18:51

Fånmåne, så sant - jag att jag vet vart du vill komma och jag håller med - fred är en sak, men gör det på rätt sätt. låt inte krig och fred bli ett politiskt maktspel.

E Solu - Ej medlem längre2008-04-05 18:52
Antal inlägg: 4715

Jag tror att tråden är skapad av en skogshuggare, känner doften av motorsågar.

Dalze2008-04-05 18:57

Vad gällande JAS-affärer så är det väl en sak. Jag är inte insatt i hur pengarna forslas men att dra det till att vi ska slopa vår försvarsmakt?

Sen kan man ha många åsikter om våra olika insatser, Afghanistan är bara en av de. Att bygga resonemanget "slopa vår försvarsmakt" på den insatsen? (OBS - jag är inte insatt i insatsen)

Läs gärna på hur vi resonerar kring internationella insatser, det är tydligt att du inte är speciellt påläst, och det är helt okej, men har man starka åsikter som man gärna vill få ut så gäller det att ha kött på benen.

Hr Winbladh2008-04-05 19:03

Vadå inte påläst? Vad är det som ska läsas på? Hur regeringen resonerar har knappast något att göra med hur jag resonerar, det handlar om åsikter och ideologiska ställningstaganden. Dalze pratar strunt om min pålästhet.

-bara Ann - Ej medlem längre2008-04-05 19:09
Antal inlägg: 1029

jag lärde mig döda en riktigt äcklig kärring+vitlöksandedräkt med en knippe persilja och en stålborste.

Fånmåne - Ej medlem längre2008-04-05 20:04
Antal inlägg: 1035

Dalze, krig och fred är i högsta grad ett politiskt spel.

gustafsj2008-04-05 20:06
Antal inlägg: 17

vadå ak5 och 4 Kpist m45b är vad jag fick skjuta med

Dalze2008-04-05 20:36

Fånmåne, absolut, vad jag menar är att man får inte missbruka det spelet, som man kanske gör i vissa konflikter, men vad vet jag, jag är inte jätteinsatt så jag ska inte uttala mig för mycket om det som sker just nu ute i världen.

Hr Winblad, att vara påläst i den mån att man förstår varför vi har ett försvar och varför vi behöver göra som vi gör, nationellt och internationellt. Jag möter ofta folk som inte förstår det här, och jag klandrar de inte - militär verksamhet skulle inte behövas i en perfekt värld, vilket vi aldrig kommer att få (i vår livstid iaf). Sen att vissa enskilda saker kan ifrågasättas, det må så vara.

Lövhögen2008-04-05 21:41
Antal inlägg: 10

Automatkarbin 4.

Hr Winbladh2008-04-05 22:05

Som sergeant i kustartilleriet är jag sannerligen kvalificerad att yttra mig om varför det hävdas att vi behöver ett försvar baserat på kulor och krut. Mina lärare på StabSbS gjorde allt som stod i deras makt för att indoktrinera oss att tycka att det är viktigt med ett militärt försvar och allt som hör därtill. Mig lyckades de inte särskilt väl med även om jag förmodligen fortfarande kan rabbla upp vilka bataljoner som ingår i en Sovjetisk marininfanteribrigad.

Hur som helst så använde jag varken Ak 4 eller 5 utan sköt några gånger med en gammal K-Pist. Det kändes lite blekt jämfört med att använda Fredrikshamnsfärjan som siktmärke för de tunga kustrobotarna. (Noterat endast som en kuriositet i sammanhanget.)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?