Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade0
Mobilspel
Pågående19 364

Forumkategorier

Användare Inlägg  
illiterate - Ej medlem längre2008-04-13 00:35
Antal inlägg: 6521

Patentlagarna

The_Viking2008-04-13 00:35
Antal inlägg: 750

Det är ju precis som att jämföra pest och kolera, vilket vill du helst ha? Alla tre skadar kroppen på olika vis därför helt omöjligt att jämföra.

y not2008-04-13 00:35
Antal inlägg: 9014

The viking
Det enda argumentet för att Cannabis skulle leda till tyngre droger är att man kommer in i illegal handel. Så med det argumentet så bör det ju snarare legaliseras. Dessutom är det bara ca 10% av de som prövar på cannabis som går vidare in i ett beroende.
punkt 2 verkar ett konstig argument. men du kanske menar det jag försökte förklara i mitt tidigare ionlägg?
Ekonomin är också ett dåligt argument då det faktiskt är billigare än alkohol och fullt möjligt att upprätthålla en daglig användning på en ordinär lön eller sjukbidrag.

För övrigt håller jag med dig

Ostbåge
Jag har varit med flera som drabbats dåligt av det och även där omgivning och barn blivit lidande. Fullt jämförbart med alkoholism.
Sen att det alltid är människor som kan hantera en drog och andra inte,
Den drog som ger minst fysiska skador är faktiskt heroin.

ChEeZdOoDlEs - Ej medlem längre2008-04-13 00:35
Antal inlägg: 41

Och därför kan man inte säga att ena ska vara förbjudet när de andra inte är det.

illiterate - Ej medlem längre2008-04-13 00:36
Antal inlägg: 6521

Så löjligt att man skäms för att vara människa... www.space-travel.com...t_ 999.html

y not2008-04-13 00:37

ANOMA, intressant jämförelse, skarp iaktagelse, och övertygande argument.

Har du något mer?

The_Viking2008-04-13 00:38

y not punkt två var precis det du försökte säga.

ChEeZdOoDlEs - Ej medlem längre2008-04-13 00:40

"Då kan du inte ha "stor" erfarenhet! Eller så är det den berömda förnekelsen som talar! Du kanske inte skadar andra fysiskt men definitivt psykiskt. Så ont som jag gjort mina föräldrar förtjänar ingen människa att bli utsatt för eller ens ha på sitt samvete. Och då menar jag inte fysiskt.

När jag började så skulle inte jag heller röka ofta men det sket sig tillslut och det gör det i 99,99% av alla fall"

Men du pratar om ett missbruk. Känn på ordet MISSBRUK. Man kan missbruka mängder av saker. Sex, spel, alkohol, nikotin, mat. Alla som har ett missbruk ska så klart få hjälp och stöd här i livet, men inte fan vill jag att man förbjuder sex och spel bara för att en liten del fastnar i ett missbruk. De flesta kan hantera det och bara för att vissa inte klarar av det ska inte alla andra drabbas. Upp till var och en är min åsikt.

The_Viking2008-04-13 00:41

Det ekonomiska är förstås beroende på vad man har för toleransnivå. Men hitintills så har jag inte mött en cannabis missbrukare som har koll på ekonomin. Jag har många fd kompisar som har/hade fast jobb med en HÖG lön men det tog oftast max en vecka så var dom pank.

Gunilla N - Ej medlem längre2008-04-13 00:42
Antal inlägg: 9562

y not;
"liksom jag är emot alla lagar om hur man skadar sig själv. tex bilbälte". Utan bilbälte är det mycket stor risk att du skadar framförallt de övriga som är i bilen men ev även de som befinner sig utanför...

y not2008-04-13 00:43

Frågan om man skall tillåta det är väl främst om samhället vinner på det. Idag är det någonstans mellan 20 och 100 tusen missbrukare/beroende av cannabis. Den siffran skulle definitivt öka. Hur ser det ut om man tex jämför med Holland, är det en mindre eller större del människor som lider av droger där än här?

y not2008-04-13 00:45

Gunilla. Med bil är det stor risk jag skadar mäniskor. Bilen är en av de allvarligare dödsorsakerna i landet, betydligt allvarligare än cannabis.
bilbältets användning i skada för andra än den enskilda är i det sammanhanget försumbart vill jag påstå tills du visar annan statistik.

ChEeZdOoDlEs - Ej medlem längre2008-04-13 00:45

Frågan är om det är moraliskt att man i statens regi säljer droger men om man odlar/bränner själv för eget bruk så kan man få fängelse.

The_Viking2008-04-13 00:47

Så du menar att dom flesta som röker braj kan hantera det? Det tror inte jag men det står för mig. Jak känner ett par personer som kan hantera det men det är högst ovanligt.

Hur det än är så är vi oense i den här frågan och det får vi acceptera. Jag har sagt det jag har erfarenhet av och säkert många med mig. Men nu väljer jag att avsluta denna disskusion för min del.

Och självklart så får du säga och tycka vad du vill och även om det verkat så, så har jag inte försökt omvända dig. Det är bara det att detta ämne berör mig något oerhört.

Over and Out

y not2008-04-13 00:48

svår fråga. Syftet med statens försäljning är ju att kontrollera och hålla nere användandet, och det tycker ajg faktiskt är bra. Men samtidigt när V&S var statligt så drevs det ju rent vinstmässigt och även på export att utnyttja och då tycker jag det blir dubbelmoral.

Sen har även hembränningsförbudet historiska traditioner då det var för att skydda statens inkomster.

ChEeZdOoDlEs - Ej medlem längre2008-04-13 00:50

Jo jag förstår att det var jobbigt att fastna i ett missbruk och det var starkt av dig att ta dig ur det. Jag har flera släktingar som fastnat i missbruk och ingen av dessa har tyvärr lyckats ta sig ur det. Min poäng är bara att det knappast är farligare att röka en braj på en lördagskväll än det är att dra i sig femton starköl, inte för dig själv och verkligen inte för dina medmänniskor. Jag känner dussintals som bara röker braj ibland och ett par som missbrukar. Men samma är det med alkhol, man ska inte missbruka något och staten ska hjälpa till om man hamnat snett (mycket bättre än vad de gör idag).

DennisPlz2008-04-13 00:52
Antal inlägg: 4031

Man är väl inte knarkare bara för man festskjuter?

E Solu - Ej medlem längre2008-04-13 00:54
Antal inlägg: 4715

Super High Me måste man nog ta och titta på.

uberbacon2008-04-13 00:55
Antal inlägg: 304

Det är något skeptiskt med argumentet att alkohol är jämställt med cannabis eller värre - men lagligt, därför borde båda vara lagliga. Som det sades tidigare i tråden skulle alkohol antagligen vara förbjudet om det "upptäckts nu". Är det inte ganska logiskt att cannabis ska få fortsätta vara olagligt då? :)

Legalisering medför såklart drastiska förändrar i tillgångar, det går knappt att föreställa sig hur många missbrukare vi skulle få. Även jag känner flera som är nere i träsket, som inte trodde att de skulle bli beroende. Ja, beroende. Bara för att Du är "stark" betyder inte att andra är lika starka.

Så, lagen är bra och hjälper till att skydda folk som inte kan stå emot beroenden, att vilja upphäva lagen är helt enkelt en självisk tanke.

E Solu - Ej medlem längre2008-04-13 01:01
Antal inlägg: 4715

Salvia borde också vara förbjudet. Det är en halluciongen drog. Även muskotnötter kan missbrukas. Likaså mat som passerat sitt bäst-före-datum. Idag fick jag syn på sådan i min ICA-butik, och blev upprörd och sade åt personalen att genast avlägsna den, vilket de gjorde.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?