Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 636 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Uffetuffe | 2008-04-19 18:22 | |
![]() | Känns om du har missat poängen Ballerina? | |
| Uffetuffe | 2008-04-19 18:29 | |
![]() | Jag hade läst en rolig historia om en busschaufför på dagen innan jag skulle jobba vakt..och fick praktisera den på kvällen mot en punkare med en stor färgglad mohikan,, Han kom fram och frågade vad det kostade 100 kronor för dig och 20 för papegojan svarade jag sen skrattade vi tillsammans gott åt det (och självklart kom han in) | |
| Pollifaxen | 2008-04-19 18:41 | |
![]() | @Trashone Bara för visa vilka skillnader det faktiskt är. Lite kort om kategorierna: Väktare. Har samma rättigheter som envar. Dvs samma rättigheter som Svensson Svensson. Då Svensson sällan vet vad den får göra så har den kortfattar rätt till envarsgrip på bar gärning om fängelse kan följa lägst på straffskalan. Bar gärning, fängelsebrott, ger rätt till gripandevåld (lån av polislagen 10§). Har du sedan ett grip har du rätt till lagabefogenhet, dvs använda våld för hålla kvar den gripne. Våldet som får användas ska vara "ej uppenbart oförsvarligt". En gripen får även skyddsvisiteras om säkerhetsskäl föreligger. Numera har väktare även rätt att bära handfängsel om utbildning och styrningar från chefer finnes. Man har givetvis även rätt till allt som går under nödvärnsparagrafen. (orkar inte gå in på allt). Kort fattat. Väktaren får inte göra mer än vem som helst. Dock får vi bära en fin uniform och har även stärkt rättssäkerhet i form av tjänstemannaskydd. Ordningsvakt. Har rätt till samma som väktare. Dessutom får de låna mångt fler § ur polislagen än väktare. Bla. har de rätt att avvisa och avlägsna. (tror jag ingen missat) UffeUppsala kan säkert tillägga något här. Skyddsvakt. Skyddsvakt har rätt att både gripa och omhänderta. Omhändetagande kan tillämpas om någon som stör skyddsvaktens uppgift vägrar att både låta sig avvisas eller avlägsnas. Ett omhändertagande kräver ingen brottslig handling. Skyddsvakter igurerar ändast på civila eller militära skyddsobjekt. Skiljer något i utbildningen på militära och civila men grundprincipen är samma. Skyddsvakter agerar endast på skyddsobjekt. Civila (ex SVT, eller militära, ex. HKV) Som ni ser skiljer det en hel del i befogenheter. Väktare får göra nada. Ordningsvakter en hel del och skyddsvakter mer el mindre vad de vill inom sina objekt, dock med hänsyn till våldstrappor och dyl. | |
| PmsKossa - Ej medlem längre | 2008-04-19 21:50 | |
![]() | Hade ingen aning, här ser man bara det lokala väktarbolaget med sina två bimbogubbar som tror de får göra som de vill. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-04-19 21:57 | |
![]() | Pollifaxen: Där ser man. | |
| everthorns | 2008-04-19 22:18 | |
![]() | Oj oj, väktarhistorier är roliga! Jobbar själv extra som väktare under studierna... I somras hade jag ärenden in på Stockholms centralstation. Att gå in där med uniform på sig måste kräva minst tre års utbildning, för plötsligt ska jag kunna ALLT! Från folks frågor att döma, så kan jag varenda tidtabell, varenda tågnummer, varenda stationsnamn i hela Storstockholm, när butikerna i närheten öppnar och stänger, vart finns närmsta postkontor / bankomat / polisstation / hotell / kinarestaurant / mcdonalds / ungdomsmottagning / med mera... samt att jag tydligen är världsbäst på att lista ut vart folk har glömt sina matpåsar / röda väskor med krussiduller på / dotterns rosa nallebjörn... dessutom står jag tydligen ivrigt och väntar på chansen att få låna ut min batong till första bästa halvnyktra ungdom som ber om den! (Svaret på sådana förfrågningar blir alltid NEJ...) Stänga tunnelbanestationer är också roligt. En duo herrar av det mer onyktra och mindre väldoftande slaget var mycket upprörda över att det inte gick fler tåg så sent på natten som de var där, och då jag var den enda uniformen i närheten skulle tydligen jag ta skiten för det. Jag ursäktade så mycket och sa att det kunde jag tyvärr inte påverka, och jo det var surt för dem som inte kom hem nu, men jag måste tyvärr sköta mitt jobb i alla fall och be dem lämna perrongen så jag kunde stänga... efter en del fräsande och blängande och drucket viftande av armar, så stegade herrarna (nja, stegade och vacklade) iväg mot utgången, och jag såg dem ut genom dörren och önskade dem lycka till i att hitta en alternativ väg hem, innan jag gick ned igen för att se till att nästa perrong var tom. Jag går till änden av perrongen... och på vägen tillbaka stöter jag på samma par herrar igen. Nu är de nästan gråtfärdiga. De vill be så mycket om ursäkt för sitt beteende, de förstår att det inte är mitt fel, jag sköter bara mitt jobb, och så vidare... de verkar nästan redo att fånga upp mig i varsin björnkram och gråta ut på min axel, men nöjde sig till sist (som tur var) med att skaka hand och åter igen bli ledsagade till utgången och önskade en fortsatt god natt... | |
| DennisPlz | 2008-04-19 22:25 | |
![]() | "väktare, ordningsvakt, parkeringsvakt, skyddsvakt, militär skyddsvakt och entrévärd" Vad hände med "misslyckad polis/kom inte in på polishögskolan"? Extra poppis missnöjesuttryck vid avvisanden, har jag hört :P | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-20 02:52 | |
![]() | Ordningsvakt och skyddsvakt får göra samma saker men skyddvakt håller sig oftast inom stängselområde kan man säga. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-20 02:53 | |
![]() | Ja det där "misslyckad polis" utrtrycket är populärt. Förstår det inte bara,,,då måste man ju först ha varit en polis för att vara en missyckad polis? | |
| DennisPlz | 2008-04-20 03:01 | |
![]() | Det är bara ett sista desperat försök att reta motparten, i samma kategori som "jag betalar din lön" till kling & klang när de är på sitt mest muntra humör. | |
| Pollifaxen | 2008-04-20 14:47 | |
![]() | Viktig skillnad. Även civila skyddsvakter kan bära vapen på vissa objekt. Det får inte ovakt. Misslyckad polis el. motsvarande har man ju mest hört fr folk på skämt och med glimten i ögat tycker jag. Folk frågar ju ofta om yrket och så och de tror vi har mer polisiära uppgifter än vi har. "Vad gör ni då?" "Känner på dörrar, kollar läget, släcker, förebygger saker, pratar med folk, åker på larm..." "Men vad gör ni OM det händer något då" "Ja, det beror ju på vad som händer och när det händer. Man får ta det som det kommer" Väktare är nog världens största improvisatörer. Man vet aldrig vad som kommer hända eller när. Oftast händer inget men sedan allt på en gång :P | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-20 19:50 | |
![]() | Pollifaxen,,,Jo ordningsvakt får också bära vapen vid vissa objekt,,Ambassader eller annat om det skulle behövas,,självklart med licens för vapnet förstås. | |
| NoiseMaker | 2008-04-20 19:58 | |
![]() | "WordTour2008: Pollifaxen skrev: "En herre ville lämna tillbaka en behållare för kemiskt avfall han fått med sig när han sluta på stället ett antal år senare, han visade även glatt upp den för mig." *LOL* :-))" Hur tog sig mannen från framtiden? | |
| Ande78 | 2008-04-21 00:35 | |
![]() | Hade faktiskt en kvinnlig väktare som kom upp till oss mitt i natten för att lösa stopp i toaletten. Otippat, men imponerande! | |
| Huzan | 2008-04-21 07:30 | |
![]() | ett ex till mig skulle åka tunnelbana mitt i natten hem till mej. han var lite småfull men inte så han ragglade.. in till tuben vid centralen där han blir stoppad av en tjej å en kill-väktare. han var för full sa dom. han gick ut och när dom inte tittade åt hans håll så försökte han smita förbi. dom såg honom, sprang ifatt honom, drog ut honom å sparkade på honom så hans mjälte sprack.. ville bara dela med mej av min allra finaste väktar-berättelse.. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-21 17:05 | |
![]() | Yeah right... | |
| daner00 | 2008-04-21 17:21 | |
![]() | han kanske inte borde ha försökt smita förbi! | |
| Huzan | 2008-04-21 17:25 | |
![]() | så att försöka smita in på tuben e värt en sprucken mjälte? hmmm | |
| impala-58 | 2008-04-21 17:28 | |
![]() | Ja vi väktare är fruktansvärt våldsbenägna,vi slår först och frågar sen eller så lämnar vi den lemlästade personen till sitt eget öde utan att fråga något. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-21 17:31 | |
![]() | Det här måste ju ha stått i tidningen och kommit på TV,,,har inte hört ett dugg trots att jag har kontakt med dessa som jobbar i tuben. Sist så blev de anklagade att ha slagit net ett par gamla gubbar som vägrade betala och som dessutom var berusade. Men de blev filmade och filmen visade att Vakterna hade gjort allt korrekt och gubbarna totalt fel. Dessutom hade en av gubbarna smetat in sig i sitt eget blod runt om på skallen som han fick på handen när han fyllevurpade bara för att det skulle se ut som om han hade blivit slagen. Så det beror nog på vilken version och person man hör berättelsen ifrån. | |