Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 86 |
Mobilspel
| Pågående | 19 590 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Satu | 2008-04-19 22:27 | |
![]() | "utbildning varför???" Alltså... när man bestämmer sig för en utbildning, så är det väl i första hand för att man är intresserad av innehållet i utbildningen...? Och i andra hand för att få ett framtida jobb...? Och är det så att man inte får jobb direkt, så har man ju ändå skaffat sig en hel del kunskaper i ett ämne som intresserar och sen är det ju upp till en själv att hitta en arbetsplats där man lyckas inge förtroende och göra ett bra jobb...? Mitt tips är att fokusera på att besöka arbetsplatser och lämna in ansökningshandlingar. I första hand på arbetsplatser där de inte söker folk - för då blir man inte "en i mängden"! Det ger nog mer sinnesro än att jämföra sig med andra - för livet är inte rättvist och kommer aldrig att bli! | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-04-19 22:40 | |
![]() | Jag tycker utbildningen är relevant. Det verkar som det är en allmän uppfattning eftersom utbildningen överhuvudtaget existerar. De som jobbar exempelvis inom äldrevården får medicindelegering. Att ha läst medicinsk grundkurs kan ju ses som en fördel. Ska man bli undersköterska går man omvårdnadsprogrammet. Det är en treårig gymnasial utbildning men som kan läsas efter gymnasiet exklusive kärnämnena. Då brukar utbildningen vanligtvis ligga på lite drygt ett år. Jag tror inte man brukar uppleva att det finns särskilt mycket tid över. Hur som helst anser jag att arbetsgivaren har ett ansvar för att se till att utbildad personal sätts främst på tjänsterna. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-04-19 22:42 | |
![]() | "Hur som helst anser jag att arbetsgivaren har ett ansvar för att se till att utbildad personal sätts främst på tjänsterna." Håller faktiskt med. | |
| Bergarn1 | 2008-04-19 22:50 | |
![]() | upa: Jag anser att arbetsgivaren har ett ansvar att se till att den personal som är han/hon anser vara bäst lämpad för uppgiften sätts till på platserna, oavsett om man har utbildning eller inte. :P | |
| Satu | 2008-04-19 22:52 | |
![]() | Håller med Bergarn1 till 100%. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-04-19 22:54 | |
![]() | ja, det anser jag med, men skillnaden är att jag tycker man ska välja mellan utbildade och utbildade. Jag kan ju stå och hävda att jag är bäst lämpad som nästa stadsminister, men det verkar inte vilja vara någon som tar ansvar för att sätta mig på den posten. | |
| Bergarn1 | 2008-04-19 22:57 | |
![]() | att man läst medicinsk grundkurs för att kunna deligera tycker jag heller inte är av så stor vikt. Vad jag har förstått så innebär medecindelegering att man ger medicin som läkaren har ordinerat till rätt patient. dvs, 2 blå, 2 gröna och en vit till fru Hilda. Jag måste egentligen gå försöksdjurskurs för att få göra djurförsök, enligt lag. Det är också helt onödigt eftersom jag lär mig allt nödvändigt vid forskarlaget och inte på utbildningen, som tar upp sjukt mkt irrelevanta saker som jag inte behöver för uppgiften. (liknelse) | |
| Bergarn1 | 2008-04-19 23:01 | |
![]() | upa: Nu är det inte personen som söker arbete som bestämmer om han/hon är bra eller inte, utan personen som ska anställa som "hävdar" att en person är lämpad för jobbet. Man får ju hoppas att den personen har kompetens nog att avgöra det. Varför skall man utesluta en kompetensgrupp som KAN vara mer lämpad för en tjänst? | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-04-19 23:05 | |
![]() | Ok, du ifrågasätter om det verkligen är nödvändigt att ha medicinsk kunskap om man ska hantera andra människors mediciner som kan ges på en mängd olika sätt. På den frågan svara jag: JA! | |
| Bergarn1 | 2008-04-19 23:09 | |
![]() | Nej, jag ifrågasätter inte om medicinsk kunskap är viktig. Jag ifrågasätter om man behöver läsa 2-3 år för att kunna deligera medicin, det är ganska stor skillnad. Deligeringskunskaper kan införskaffas mha erfarenheter likaväl. Dock tycker jag det vore bra om de som får deligering går en kurs om just deligering... | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-04-19 23:13 | |
![]() | Nej, man behöver inte läsa två, tre år för att kunna hantera mediciner. Däremot bör man ha läst medicinsk grundkurs. Omvårdnadsprogrammet däremot, som är på tre år, kan vara bra att gå om man ska bli undersköterska. För det handlar om lite mer än att dela ut mediciner. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-04-19 23:14 | |
![]() | För övrigt är det sjuksköterskor som delegerar medicin. De läser i minst tre år. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-19 23:21 | |
![]() | Det handlar ju inte bara om att ge en person några piller, det är ju ltie mer än så. Sjukskötersekor läser i tre år (har själv knappt två år kvar på min utbildning) och har efter utbildning rätt att dela ut delegeringar OM man anser att uskan klarar av att göra det h*n då blir tilldelad att göra. För att, som uska, få delegering (här hos oss) får man svara på et antal frågor och utifrån det ser syrran vad personen måste få mer vetskap om innan h*n kan få en delegering. Det kan vara b-glucosprov (jaja, det är p-glucos nu förtiden) innan insulin eller i samband med insulingivning. VARFÖR man ger insulin och vad som händer, för att man ska kunna se om personen som får det reagerar på något sätt (negativt alltså) Man behöver inte kunna speciellt mycket om olika piller om man, som uska, får delegering att ge. Detta eftersom det nu är flera olika tabletter som ser olika ut, men ger samma effekt då det generiska namnet är detsamma. Syrror däremot måste veta vad de ger, varför de ger, hur man ger och vad som kan hända med personen som tar medicinen. ...pust... | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-19 23:24 | |
![]() | Bergarn1. Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta vad du jobbar med... | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-04-19 23:26 | |
![]() | Ja, inte kan det vara vården i alla fall. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-19 23:32 | |
![]() | Bergarn1 skrev: "att man läst medicinsk grundkurs för att kunna deligera tycker jag heller inte är av så stor vikt. Vad jag har förstått så innebär medecindelegering att man ger medicin som läkaren har ordinerat till rätt patient. dvs, 2 blå, 2 gröna och en vit till fru Hilda" Medicinsk grundkurs läser man INTE för att man ska få delegering, det ryms liiiite mer i den kursen och (vad jag kan komma ihåg) inget direkt om delegeringar. Läkaren delegerar INGET till uskorna, syrrorna gör det. Det ska (helst) vare en skriftlig delegering, men en muntlig är ok förutsatt att uskan får mer info än den du skrev.... Uskan plockar inte ihop medicinen, ska h*n ge den till patienten eller boenden eller vad det är har syrran plockat ihop det i en burk eller dosett (apo-dos finns också) | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-04-19 23:35 | |
![]() | Nej, mamman, man läser inte medicinsk grund för att få dela ut medicin. Men Bergarn hävdade att utbildningen var oviktigt i sig för att jobba inom vården. jag tog upp medicinutdelning som ett exempel på att det kan ha varit bra att ha gått utbildningen. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-19 23:40 | |
![]() | Ja det är det absolut! Men om man ska jobba med ett yrke kan det väl vara en bra idé att studera till det (oavsett om det är uska, syrra eller svetsare)...? Om du har tänkt att vara promenadhjälp till gamla tanter kanske du inte behöver någon sådan utbildning, men yrket innehåller NÅGRA fler moment än just det... | |
| Satu | 2008-04-19 23:51 | |
![]() | Mediciner eller inte? Det var väl utbildning denna tråd skulle handla om...? Och vad jag har förstått, så är det väl ingen - hittills - som har påstått att utbildning skulle vara oviktigt??? | |
| Bergarn1 | 2008-04-19 23:52 | |
![]() | mamman: Jag studerar, biomedicinarprogrammet, söker dock examen på läkarprogrammet också, eftersom vi kan hoppa in på deras 6:e termin, eftersom vår utbildning är så pass lika i början. Läser på sjukhuset. I sommar skall jag forska på jonkanaler i neuron med hjälp av något som kallas patch-clamp metoden. Vad jobbar du med? upa: Jag har aldrig hävdat att utbildningen är oviktig! Det är jättebra om man läst den utbildningen. Jag hävdar att det inte är av stor vikt att man läst en utbildning på 100 poäng för att få dela ut medicin. Sen så menar jag att ERFARENHET i dethär yrket kan vara MINST LIKA VIKTIGT!! Det är där poängen ligger, och det är det vi diskuterar. | |