Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 636 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| maarieell | 2008-04-25 02:29 | |
![]() | Jag har blivit sviken i stort sett hela min uppväxt och många skulle inte förlåta mina föräldrar för det de har utsatt mig för, men det har jag gjort. Jag älskar dem för mycket för att tex bryta med dem. Det som gör mig stark är enligt mig att jag kan förlåta. | |
| Villse | 2008-04-25 11:08 | |
![]() | Människor som begår övergrepp på ett eller annat sätt har ofta själva varit utsatta. Vi har inte facit när det gäller andra människor så det bästa är att förlåta för att orka gå vidare med sitt liv. Självklart är det upp till var och en. Jag vet inte men jag har inte förmågan att hata jag tycker bara synd om dessa människor som begår alla övergrepp på ett eller annat sätt. Och du grönöga: Visst kan man förlåta sexuellt övergrepp, jag har själv varit utsatt för det ett flertal ggr,(har förlåtit dem) blivit svårt misshandlad (har förlåtit dem) har varit utsatt för mycket orättvisor i mitt liv, (har förlåtit). Har vid behov tagit hjälp och fått styrka i svaga ögonblick. Det har sagts mig att det är ett under att jag står på benen, men jag är ett levande exempel på att man kan förlåta alla slag av övergrepp och gå vidare(men de e jag). | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-04-25 11:10 | |
![]() | *bara väntar på att gud och tro blir inblandat* | |
| oceano - Ej medlem längre | 2008-04-25 11:17 | |
![]() | Att hata och gå omkring med hämndbegär är förödande för hälsan. Jag är en väldigt förlåtande människa. Och det är jag för att jag mår så mycket bättre med positiva kärlekskänslor i min kropp en hat. Hat tar en massa energi och kan göra människor bittra. Om någon gjort mig riktigt illa så suddar jag hellre ut personen ur mitt liv. De betyder nada istället, aldrig att jag låter en sån person ta min energi genom hat. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-04-25 11:19 | |
![]() | "Om någon gjort mig riktigt illa så suddar jag hellre ut personen ur mitt liv. De betyder nada istället, aldrig att jag låter en sån person ta min energi genom hat." Inte direkt förlåtelse. | |
| oceano - Ej medlem längre | 2008-04-25 11:27 | |
![]() | Har inte påstått det heller!! Vad menar du trashone?? Bara för att jag sa att jag va en förlåtande person så menar jag inte att jag förlåter vad som helst!! Men skillnaden som jag ville skulle framstå var att jag inte går runt med bitterkänslor eller hat! Det är förödande, lägger hellre personen bakom mig. Förstår du bättre nu? Eller ska jag ta det en gång till ännu mera övertydligt? | |
| Ballerina | 2008-04-25 11:29 | |
![]() | pajas tala om för mig hur jag ska kunna förlåta en person som inte ångrar sig? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-04-25 11:30 | |
![]() | Oceano: Ja please do, du beskrev ändå inte förlåtelse i den meningen. | |
| oceano - Ej medlem längre | 2008-04-25 11:32 | |
![]() | Orkar inte lägga ner energi på dej vännen. Du är förlåten för att du anstränger dig att missförstå vad jag menar! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-04-25 11:35 | |
![]() | *flinar stort* Inte jag som vart upprörd. | |
| Pajas - Ej medlem längre | 2008-04-25 11:36 | |
![]() | Ballerina, För tillfället kan jag inte besvara den frågan. Jag vet inte riktigt hur jag skulle formulera mig. Men det är en skitbra fråga dock, tankvärd. | |
| oceano - Ej medlem längre | 2008-04-25 11:39 | |
![]() | *flinar ännu större, på gränsen till gapflabb* Upprörd?? Nix, mer lite oförstående över hur du kunde tolka mitt inlägg å framförallt oförstående till varför du var tvungen att kommentera det. Tror vi har nån som e på lite grälhumör här;-) Men mig får du inte igång på sånt här larv, e alldeles för lycklig för det. Titta ut på solen och må bra istället. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-04-25 11:42 | |
![]() | Inte alls, är på glatt humör faktiskt. Vi har ingen sol här så svårt att blicka ut till den. Jag tycker det inte är förlåtelse att sudda ur någon ur ens liv. Det är allt. Och kommenterade det. | |
| oceano - Ej medlem längre | 2008-04-25 11:44 | |
![]() | En stor kram till dej trashone! Du verkar behöva en sån idag;-) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-04-25 11:45 | |
![]() | Avstår gärna, kramar skall inte användas av falsk snällhet. | |
| oceano - Ej medlem längre | 2008-04-25 11:48 | |
![]() | Ok synd att du uppfatta det så. Falsk är nog det sista jag är. Den va ärligt menad;-) Ha det gott nu! | |
| Dyslekso | 2008-04-25 11:58 | |
![]() | trashone: relax, you've just been erased. | |
| oeronbarn - Ej medlem längre | 2008-04-25 12:04 | |
![]() | hehe..."töööminejted" | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2008-04-25 14:20 | |
![]() | candee skriver: "Det som är rätt för dig behöver inte vara rätt för alla andra. Jag skulle ha varit kvar o stampat på samma ställe om jag hade förlåtit den person ansikte mot ansikte.." Precis. Det som är rätt för mig behöver inte vara rätt för alla andra. Därför skriver jag bara utifrån vad jag själv känner och tänker. :-) Jag talar inte om nån universallösning som måste gälla alla, utan talar bara utifrån egna erfarenheter. Förlåta för mig behöver inte alls betyda att jag ställer mig ansikte mot ansikte och säger "Du är förlåten" utan kan lika gärna vara något jag gör inom mig själv för att få frid. Jag gör mig definitivt inte tillgänglig för fler svek eller oförrätter från personen i fråga. Jag har ju snarare lärt mig nåt nytt om honom/henne. Men det här är ju inget jag gör lättvindigt och direkt. För att kunna förlåta är det väldigt viktigt att jag tillåter mig själv ha alla de känslor som kommer - ilska, hat, besvikelse, ledsamhet etc. Men jag vill inte hålla kvar dem utan låter dem existera och tar reda på varför jag känner dem, för att sedan låta dem lämna mig. Jag är tyvärr alldeles för medveten om vad ilska och hat kan göra med kroppen och själen om man håller fast vid dem eller trycker undan dem. Ett riktmärke jag har är att om ett minne eller en person väcker starka negativa känslor hos mig, så har jag ännu inte bearbetat händelsen eller relationen klart. | |
| dVb - Ej medlem längre | 2008-04-25 14:41 | |
![]() | jag skulle aldrig förlåta... | |