Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 21 |
Inloggade | 55 |
Mobilspel
Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
YamahaJet | 2009-12-07 13:36 | |
![]() | Fantastiskt bra för dig som cyklar. Mindre fantastiskt bra för alla enskilda bilister som straffas med en tusenlapp extra i månaden för att politiker eftersatt infrastrukturen i årtionden. Problemet med trängselskatten är att den är felriktad. Det råder ingen större trängselproblematik i innerstan, och den största delen av den faktiska trängseln är hänförlig till proppade genomfartsleder. Proppad Essingeled söderut om eftermiddagarna proppar Sveavägen, Roslagstull och Vallhallavägen. Söder- och Klarastrandsleden proppas av alla som försöker undvika den proppade Essingeleden. Därmed proppas även alla länkade på- och avfarter tll dessa i city. Den riktiga trängselproblematiken finns på genomfartern(farterna) - Essingeleden och läget är mycket akut. Det tråkiga är att bilköerna är helt onödiga och endast beror på politikers ovilja att bygga en alternativ genomfartsled, något som borde klubbats årtionden sedan och stått färdigt nu. Det är helt obegripligt att man underlåtit detta för att stilla miljöextremisternas kontraproduktiva krav på att för principens skull inte satsa på biltrafik utan istället kollektivtrafik. Nu tycks emellertid Förbifarten vara klubbad men den kommer stå färdig först om tio år. En preliminär lösning som också borde tillämpats sedan länge är att höja hastigheten på Essingeleden. Det är löjligt att man måste krypa fram i 70 km/h på motorvägsstandard, och än löjligare att snåla/fattiga människor är livrädda för våra överdrivna trafikböter och därför föredrar att köra i 50-60 km/h med följd att man klumpar trafiken och orsakar kopiösa bilköer precis varenda dag. Dessvärre är jag rädd att man kommer upprepa misstaget med Södra Länken i de nya förbifartstunnlarna. Hastigheten lär väl begränsas till 70 km/h och sedan proppar man tunnlarna med kameror för att kunna skryta på internationella konferenser om säkerheten i tunneln, samtidigt som bilar åter köar i tunnlarna för att livrädda människor klumpar trafiken genom att krypköra och bromsa inför kamerorna. Jag vill påstå att hela Storstockholms trängselproblematik är direkt hänförlig till korkade trafikpolitiska beslut. Jag övertygas om att besluten tas av äldre gubbar och gummor samt av nyexaminerade ingenjörer som bara åkt buss hela livet och egentligen inte begriper alls hur trafiken fungerar. Låt mig bli enväldig beslutsfattare över vägnätet och jag skulle halvera bilköerna på några veckor. På några års sikt skulle de vara helt borta. | |
MustaVeri | 2009-12-07 14:11 | |
![]() | Samma sak är på gång/eller snackas om att införas i Göteborg. Ni får ursäkta nu men vad som sker uppe i sthlm bryr jag mig inte om, gillar inte staden och sätter aldrig min fot nära (eller däck). Men om det införs i Göteborg så blir jag allt rätt jäkla besviken, då blir det mindre turer dit också helt klart. Nej tack, inga biltullar. | |
ENAPEON | 2009-12-07 14:29 | |
![]() | Som jag har förstått det har den övervägande delen forskning på området visat att det inte går att bygga bort trafik, fler vägar leder bara till mer trafik. Men borgerliga proffstyckare och politiker har ju en lång tradition av att ignorera sådan forskning. "Fantastiskt bra för dig som cyklar. Mindre fantastiskt bra för alla enskilda bilister som straffas med en tusenlapp extra i månaden för att politiker eftersatt infrastrukturen i årtionden." Du glömmer en detalj, att alla som kör bil kan välja att åka buss eller cykla om de ville. Många av oss som cyklar har inget val (studiemedlet räcker inte ens till SL-kort). Under några veckor på våren är luften på vissa gator snudd på livsfarlig pga biltrafiken. | |
golden | 2009-12-07 14:29 | |
![]() | att tullslantarna inte går direkt till att få ner priset på kommunala fortskaffningsmedel såsom tunnelbana och pendeltåg är ett endaste stort skämt. bil kan va bra på semestern eller om man är snickare. åk kollektivt för 17 gubbar.. | |
micro113 | 2009-12-07 14:54 | |
![]() | LasseBjörn Fast det var moderaterna i Stockholm som tog beslutet att permanenta biltullarna -- inte sossarna -- så lägg det i rätt vågskål. | |
YamahaJet | 2009-12-07 14:56 | |
![]() | Det går inte att bygga bort trafik? Då lägger vi ner projektet med Norra Länken, Förbifarten, Södertörnleden, Västerortsleden och fyller igen Södra Länken med jord - allt medan Stockholm växer med 30 000 personer om året. Herrejösses, vad är det för forskare som kom fram till dessa slutsatser? Eller rättare sagt, vilken dåre finansierar forskning som kommer fram till sådana slutsatser? För övrigt, Golden, är kollektivtrafiken redan kraftigt finansierad av drivmedelsskatter för biltrafiken. Sist jag hörde siffror på det så låg finansieringen på 50%. Det är redan snorbilligt att åka kollektivt och världens högst beskattade biltrafik har inga ytterligare skyldigheter att finansiera kollektivtrafiken. | |
mrperfect | 2009-12-07 15:24 | |
![]() | ENAPEON Jag har inget jobb, ifall jag tar bilen till stan från Sollentuna så är det billigare med bensin än att åka kommunalt: 20 km x 2 = 40 km = 20 spänn i bensin på en Golf från 1994 som drar en halvliter milen dessutom så har jag ofta en massa grejor som skall transporteras som man inte kan ta på pendeltåget..jag har inte fyra händer :) Varför skall trängselskatten vara dyrare | |
mrperfect | 2009-12-07 15:27 | |
![]() | än bensinen? *missade visst slutet på meningen* | |
ENAPEON | 2009-12-07 20:35 | |
![]() | "vilken dåre finansierar forskning som kommer fram till sådana slutsatser? " Haha! | |
Pumpagubben | 2009-12-07 21:40 | |
![]() | "Jag övertygas om att besluten tas av äldre gubbar och gummor samt av nyexaminerade ingenjörer som bara åkt buss hela livet och egentligen inte begriper alls hur trafiken fungerar." Och hur har dessa ingenjörer klarat sig utan bil hela livet? Kan de vara deras cyklar som drivs med en flux-generator så att de glider fram på en räkmacka? Eller är det att de kan läsa en tidtabell och inser att bussen är ganska bra - iaf om det inte står en massa olastade volvo-bilar med fetarslade förare men utan passagerare ivägen.. "20 km x 2 = 40 km = 20 spänn i bensin på en Golf från 1994 som drar en halvliter milen" Är det inte det som är problemet - det är för djävla billigt att köra bil när man väl har den att bilägarna aldrig överväger alternativen. Dessutom är enkelresorna med SL för dyra, buss till polarn = 70 spänn, 2 mil tor = 20 kr bensin. Anledningen att det inte går att bygga bort trängseln är att tunnelbanorna och bussarna är fulla av potentiella bilåkare som gärna skulle nyttja bil istället om det var smidigare och billigare. Nä anledningen att trängselavgiften funkar dåligt är att det är för billigt. Höj avgiften och prissätt även Essingeleden - de där hypotetiska förbiåkarna kan köra förbi stan via Västerås istället. | |
mrperfect | 2009-12-07 22:30 | |
![]() | Om något är billigt så låt det vara billigt, allting är ju så dyrt ändå. Vad är det för mening att påverka folk genom att bara höja allting? Vilket idiotiskt resonemang. Då kan vi ju införa 150 % skatt till alla så att det inte lönar sig att arbeta längre, eller avgift på skogspromenader, Avgift på bibliotek, inträdesavgift till köpcentrum osv. dessutom är det tillräckligt dyrt att parkera i stan, centrala Stockholm, 40 spänn i timmen på söndagar, ska man stå där i 4,5 timmar så blir det över 200 spänn. Ska man ha avgifter på saker och ting så skall det motsvara en kostnad för det man utnyttjar och inte "bara för att det ska vara dyrt" | |
Pumpagubben | 2009-12-07 23:34 | |
![]() | Problemet med privatbilismen är att den är svindyr men att brukarna inte betalar för sig. Bilismen står för en totalt oproportionerlig miljöbelastning som inte ett par kronor milen i skatt kan motverka. Och jag räknar inte in ev växthuseffekt i den miljöbelastningen. Dyrt att parkera i stan? Varför skulle du få hyra en stor bit mark för långt under marknadsvärdet? När det blir lätt att hitta parkering i stan är prissättningen lagom. Bilismen kräver så sjukt mycket utrymme och bilisterna bara klagar på allt som är i vägen typ sådana där muppar till cyklister och fotgängare som har mage tränga till sig massa vägutrymme - allt som hindrar min framfart i bilen är av ondo. | |
Pumpagubben | 2009-12-07 23:36 | |
![]() | Dessutom är det bara fegisar som betalar 40 spänn i timmen - vardags-gambla lite, det lönar sig i längden. | |
Pumpagubben | 2009-12-07 23:38 | |
![]() | Eller parkera 500 meter längre bort och gå - större är inte zonen med 40 kronors taxa. | |
mrperfect | 2009-12-07 23:38 | |
![]() | Nej, jag har provat med dåligt resultat :( | |
run-marie | 2009-12-07 23:39 | |
![]() | Pumpagubben, menar du att man ska stå parkerad utan att betala? Det kostar ju varje gång mer än 200,- kr. I vissa garage kan du ju inte åka ut om du inte betalar eller brukar du köra genom bommen då? | |
mrperfect | 2009-12-07 23:42 | |
![]() | Ibland går det inte på grund av praktiska eller tidsskäl, men igår ställde jag mej på gratisplatser på östermalm, fick köra en kvart för att hitta den :) Å sedan blev det en kvarts motion för att gå någon kilometer :D dessutom så tycker jag inte alls att fotgängare och cyklister är i vägen. man har lyckats ganska bra med att separera vägarna, en del cyklister kör emellertid mot rött, det är ju livsfarligt. | |
OMGCarlFilip - Ej medlem längre | 2009-12-07 23:42 | |
![]() | Det är ju inte särskilt svårt att få en gratisparkering på gatan en sön i stockholms centrum. | |
OMGCarlFilip - Ej medlem längre | 2009-12-07 23:43 | |
![]() | Tur att du inte har nåt jobb Mr Perfekt, då har du tid att leta gratisparkering. | |
Pumpagubben | 2009-12-07 23:53 | |
![]() | "dessutom så tycker jag inte alls att fotgängare och cyklister är i vägen. man har lyckats ganska bra med att separera vägarna, en del cyklister kör emellertid mot rött, det är ju livsfarligt." Exakt, där är problemet, eftersom bilisterna tar så mycket utrymme och inte har förmåga att köra på ett sätt att det inte riskerar livet på alla som inte sitter i en stålbur så har man flyttat ivag cyklister och fotgängare till andra vägar som inte alls är de cyklisterna själva skulle välja. Men de bästa vägarna är reserverade för bilisterna. Att cyklisterna kör mot rött etc är ett kvasi-problem. Inga bilister har dött av att mosa en cyklist ändå gnäller de som fan. Dessutom har cyklister ofta goda skäl att köra mot rött - de får möjlighet att planera körningen och slipper konkurrera med bilisterna om utrymmet efter korsningen där det ofta smalnar av. De har en helt annan uppsikt än bilister vilket gör att de kan utnyttja luckorna de slöa bulkiga bilisterna skapar. | |