Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade14
Mobilspel
Pågående18 928

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gnill2008-05-05 15:34
Antal inlägg: 1942

jag ryser också av särskrivningar, liksom av stavfel etc... men nu när vi snabbkommunicerar så mycket i skrift vi människor får jag erkänna att jag inte orkar kolla mina texter i såna här sammanhang, och även om jag har i det närmaste absolut gehör språkligt så är inte motoriken lika bra (dvs även om jag stavar perfekt när jag skriver för hand kan fingrarna råka slå ner fel tangent när jag skriver på datorn).

Hursomhelst har jag vänner med dyslexi som konstant särskriver och de är sannerligen inte ointelligenta, men det gör ont i mig när jag ser det. Det är väl likadant för en musikalisk person som hör någon sjunga/spela falskt? Den som sjunger falskt är inte ointelligent (enligt vad man brukar mena med intelligens traditionellt, dvs den med WAIS mätbara IQ:n), men det är ändå obehagligt för den som har "känslan" när någon gör "fel"/"falskt".

-JK-2008-05-05 15:53
Antal inlägg: 409

Språkbruk och skriftspråk är helt skilda saker. Och hur topprider man det egna språket? Förstod inte kopplingen där.

Jag begriper vad folk menar även om de särskriver dvs jag irriterar mig inte på det, huvudsaken är att andemeningen går hem vilket det ofta gör (dock kan jag garva åt det när det gäller reklam odyl). Däremot när jag ser folk använda stavningen "diskution" känner jag mig en aning matt. Eller använder "dem" konstant istället för "de". *gah*

Dyslekso2008-05-05 15:56
Antal inlägg: 8945

"dömma" har man sett ett par gånger här också. Sluta med det!

Minta2008-05-05 15:59
Antal inlägg: 20042

De heter väl inte "reklamer"? Det är väl samma ord i plural som i singular, eller?

I övrigt håller jag med Gnill, det sticker i ögonen och "skorrar" på en sm har utvecklad språkkänsla, men det har ingenting med intelligens att göra i allmänhet.

Minta2008-05-05 15:59

som

Minta2008-05-05 16:04

Ibland rör det sig om "inlärd irritation". Vad ser mest illa ut om jag savar "blomma" fel?: bommla, eller bloma? I det förra fallet kan det bero på att man sluntit med tangenterna, i det andra ser det mer ut som om man inte kan stava och det "stör" folk mer oftast. De är ju ingenting i själva kombinationen av bokstäver som signalerar fint eller fult egentligen, utan vi har lärt oss hur man stavar rätt. Kombinationen av bokstäver i ordet "g-e-t-t" är ju egentligen inte fulare än i ordet "givit" men vi har lärt oss att de förra är korrektare. Det är ju också oftast mer läsvänligt om man skriver "korrekt", det är ju därför vi utvecklat en språknorm (skriftnorm).

Minta2008-05-05 16:05

stavar

Minta2008-05-05 16:05

Rättelse: givit är mer korrekt än gett. Åtminstone var de det tidigare.

loogard2008-05-05 16:07
Antal inlägg: 97

Jag tillhör en utav dem som måste lära mig stava orden korekt, jag hör inte om det skall vara ett eller två "t" i ett, men likförbannat lär jag mig till att stava ett, men det är bara ren vilja till att kunna skriva rätt. detsamma gäller många vanliga särskrivningar, memorera vilka ord som sitter ihop i vilka sammanhang. fortfarande en kamp att lära mig stava. men jag anser mig inte ointelligent för att jag inte skriver särskilt bra, däremot kunde jag tycka att dem som inte hade läs / skrivsvårigheter i skolan var fruktansvärd ointelligenta som inte nådde samma betyg som jag gjorde när dem bara hade behövt lägga ner en bråkdel av tiden (gick ut med alla MVG förutom spanska där jag hade VG). Så ni som inte hade högsta betyg fy skäms på er för att vara för lata för att plugga. Skämt åsido, stavning har ingenting med intelligens att göra, bara ovilja att lära sig, sen så har vissa svårare att lära sig än andra, men vad beträffar mig så är det enbart stavningen jag har problem med. Släng ett praktiskt projekt på mig så kan jag det utan och innan efter en mycket kort tid.

Men visst fan ser det illa ut när saker och ting inte är stavat rätt, men ointelligent.. njae, det skulle jag inte vilja påstå.

Däremot filmöversättare borde skämmas, då jag har engelskan som primärt språk så har jag sällan texten på, men fy vad dåligt översatt det är i nästan varje film / tv - program. Bara för ngn vecka sedan kollade jag på ett program på Discovery channel som ska vara en utbildningskanal, och vad gör dem, översätter "caliper" till "bromsklots" för det första så vore det rätta att översätta det till "bromsok" för det andra finns det inga bromsklotsar på skivbromsar, det heter bromsbelägg. jag hade blivit mindre störd om dem översatt det till "skjutmått" då detta varit närmare sanningen av ordets betydelse, dock helt utanför ämnet...

Budalv - Ej medlem längre2008-05-05 16:30
Antal inlägg: 2199

-JK-: Jag är inte så säker på att man nödvändigtvis behärskar svenska bara för att man känner till och kommer ihåg att följa de grundläggande reglerna. Förståelsen för modersmålet innfinner sig förmodligen först då man lär sig närbesläktade språk och tar reda på modersmålets utveckling. Sen krävs det nog minst ett exotiskt språk som svenskan inte alls klarar av, för att få in en snyting på henne.

Att behärska både svenska och engelska halvdant bör inte ses som sämre än att enbart behärska svenska. Om man ska förklara för en särskrivare varför det är så viktigt att skriva ihop svenska ord och varför det är specifikt för svenskan, är det nog bra att visa hur det ser ut i engelskan och andra språk.
Jag vet inte om de äldre som skriver vacker skrivstil och fortfarande minns sian fullträffar i folkskolans rättstavningsprotokoll i sömnen, men inte kan skriva en fullständig mening på engelska, är bättre rustade i den här förflackade världen där man blandar språk hur som helst.

pms2008-05-05 16:30
Antal inlägg: 166

•De kanske kan börja med att lära sig svenska?
...fler än man tror har ngn form av läs /skrivsvårighet...men inte är de mindre intelligenta än någon annan! Blir arg när jag läser sådant! Däremot kan det då vara oerhört svårt att "lära sig skriva svenska" om man har en sådan diagnos.
Vad/vilka bestämmer egentligen vad intelligens är- alla har vi olika begåvningar eller hur?

Budalv - Ej medlem längre2008-05-05 16:33

"De heter väl inte "reklamer"? Det är väl samma ord i plural som i singular, eller? "

Korrekt Minta. Kom bara ihåg att jag inte utger mig för att stava rätt eller behärska det svenska språket. I internetforum skiter jag i HUR jag skriver, tyvärr. Ibland skiter jag också i vad jag skriver. Det skiljer sig från Seriöst och Snack just här på Betapet.

millegarden2008-05-05 17:03
Antal inlägg: 2

Något som kan tyckas konstigt är att företagen som trycker skyltar etc. inte undersöker vad de trycker. Det blir ett dubbel- fel.

-JK-2008-05-05 17:06
Antal inlägg: 409

Tja, Budalv, jag är nog inte med på ditt sätt att tänka. Fanns en hel del jag reagerade mot men tar bara en del just nu:

"Jag är inte så säker på att man nödvändigtvis behärskar svenska bara för att man känner till och kommer ihåg att följa de grundläggande reglerna."

När behärskar man svenska då, tycker du? Skriftspråksmässigt alltså. Jag talar ju inte som jag skriver (inte du heller, kan jag tänka mig). Att blanda in andra språk känns lite off topic. Om man inte har nåt andra språk att tillgå, är de som särskriver i svenka dumma då? Nej, anser jag. Det handlar inte om intelligens öht är min ståndpunkt. Är det din också?

"Förståelsen för modersmålet innfinner sig förmodligen först då man lär sig närbesläktade språk och tar reda på modersmålets utveckling."

Och om modersmålet är svenska? Är det närbesläktade språket danska och norska då, tycker du? För danska förstår jag knappt om man så säger. ;) Klart det är _lättare_ med en språkbegåvning men det innebär inte att avsaknaden av den jämställs med mindre intelligens. Förstår du hur jag resonerar?

"Den yngre generationen särskrivare som är uppvuxna med internet och sidor på engelska kan väl antas vara influerade av just engelskans sätt att skriva isär ord."

Här har jag massor av exempel på 60-talister och äldre som också är influerade av internet och sidor på engelska (eller kanske rent av aldrig har lärt sig grammatiken ordentligt) men jag förstår vad de menar ändå. Och jag antar att du också gör det. Jag stör mig inte på fenomentet - om det ens är ett fenomen, jag tvivlar. :)

Budalv - Ej medlem längre2008-05-05 18:34

Jag tror det är omöjligt att i praktiken behärska ett språk, JK. I teorin skulle det vara lika viktigt att kunna alla ord som att klara av att hålla sig till givna grammatiska regler.

Jag jämställer ingenting vi diskuterat med intelligens. Att behärska ett språk om någon nu lyckas, kunde lika gärna handla om tålamod och vilja.

Stör mig inte heller på de som särskriver, tvärtom tycker jag det är kul! Jag stör mig en smula på de som påstår sig behärska språk. En mening som:

-Han behärskade svenska språket mycket bra

lämnar öppet för tolkningen att han kunde behärska det ännu bättre och inte till fullo behärskar det. Jag tror inte att ihopskrivare behärskar språket. De har tagit till sig regeln att orden inte ska skrivas ihop och behärskar den regeln.

dudeniro - Ej medlem längre2008-05-05 18:42
Antal inlägg: 6214

Jag gillar att hitta en syndabock, och jag tror att det är reklambranschen. De fullkomligt älskar att kapa upp ord för att det "skall se snyggt ut".

Särskrivning är en styggelse.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-05 19:04

"De har tagit till sig regeln att orden inte ska skrivas ihop och behärskar den regeln."

"Inte ska skrivas isär" givetvis. Eller läs det hur som helst, det gör nog varken till eller från.

Minta2008-05-05 19:27

Jag är inte så säker på att förmåga att stava och skriva grammatiskt korrekt ärdetsamma som språkkänsla. Jag har sett exempel på människor som inte ha svenska som förstaspråk och som bryter starkt på svenska och låter som om de inte kan svenska bra, ändå har ett rikt språk med förmåga att uttrycka det de vill säga på ett nyanserat ändamålenligt sätt.

Minta2008-05-05 19:28

Förlåt kommentarebn förut Budalv, jag trodde att ditt inlägg handlade om felstavare och då är det lockande att korrigera.

Minta2008-05-05 19:28

Ursäkta att det fattas bokstäver, nu kan man skylla på tangentbordet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?