Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 21:54
Antal inlägg: 6214

Jag tror att det är en förhandsläcka, och att rapporten antagligen inte kommer att publiceras i befintligt skick. Jag vore förvånad om EU som finansiär skulle låta en vetenskaplig rapport publiceras utan omarbetning om samtliga experter på området (vilket jag är övertygad om och tänker både på berörda myndigheter som polisen och brå, samt kriminologer) skulle säga att analysen är felaktig, eller för att vara mer blygsam åtminstone bristfällig.

Är Diesen med i projektet? Det känns lite som vi diskuterar en mytologisk figur, denna rapport som ingen kan hitta. Jag såg igår att en tjänstekvinna på Brå hänvisade till samma saker som vi diskuterat här, och underströk att det inte finns någon tidigare forskning som visar på sambandet tidig sexuell debut och antalet våldtäkter i ett samhälle (en av slutsatserna som enligt media framgår av denna icke-befintliga rapport).

BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-28 21:55
Antal inlägg: 3473

sally93 och jag förstår kanske inte ditt:)

Jag tycker dock det är skillnad på risk och risk. men men....

men ingen idé att uttrycka sin åsikt här....

BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-28 21:56

Jacob_Flygar som jag skrev va min dator konstig...det var inte ens meningen att det skulle hamna här, ber om ursäkt för det

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 21:56

BiNo, hal is eftersom du som du själv sagt har kort ledtid mellan tanke och det skrivna ordet. Du biter ju dels dig i svansen (om det nu är kvinnor som bär en del av skulden till mängden våldtäkter så kan du ju pensionera dina främlingsfientliga idéer - vilket förvisso vore skönt), dels så tror jag att du skriver saker som du kommer att ångra när du tänkt ett varv till. Det var mer omtanke än en direkt order. Du skriver naturligtvis som du vill.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-28 21:59
Antal inlägg: 1788

Man kan ju till exempel fråga sig hur man har hanterat sexuellt ofredande i jämförelsen mellan länder - att det rör sig om 5000 anmälningar i Sverige årligen mot ett par hundra i liknande länder av samma storlek är ju helt makalöst, under antagandet att det skulle röra sig om reella våldtäkter.

Författarna av rapporten tycks delvis medge att det sannolikt handlar om tendensen att anmäla, men slirar hela tiden i sina verbala kommentarer angående tolkningen. Exempelvis säger Liz Kelly (som för övrigt är Eva Lundgrens personliga husgud) såhär på frågan om det kan röra sig om faktiska våldtäkter:

– Det är åtminstone en möjlighet i teorin. En del menar att det finns män som motsätter sig övergången till ett samhälle med större jämlikhet mellan könen genom att använda våld. Att skillnaden är så stor jämfört med de övriga länderna kan bero på att Sverige har nått längst på jämlikhetsområdet, säger hon till Aktuellt.

Denna uppfattning har lanserats i Sverige av framför allt Christian Diesen, som inte är sociolog utan professor i processrätt, men som tycker sig ha tillräcklig koll på sociala strukturer ändå (kanske fick han det under sitt medlemskap i KPML(r)). Eva Diesen antyder samma sak, utan att säga hurvida detta är något resultat som direkt testas i rapporten:

– Det handlar om alkoholvanor, tidig sexualdebut. Det finns en bristande respekt för unga tjejers sexuella integritet och självbestämmande, säger Eva Diesen till TV4.

Christian Diesen avfärdar BRÅs expert om att det rör sig om skillnader i anmälningstendens. I ett kryptiskt uttalande som påminner om en teologs desperata försök att försvara ett haltande gudsbevis säger han:

– Det går inte att förklara bort med statistik när det är så stora skillnader.

Går inte att förklara med statistik? Vad pratar han om? Skulle fysiska våldtäkter inte vara statistik? Och det är ju just de bisarrt stora skillnaderna som tyder på att det knappast kan vara faktiska våldtäkter. Sådant skulle märkas i den anekdotiska bevisföringen kring sociala normer -- det rör sig om en sådan storleksgrad att lonelyplanet torde nämna någonting om det i alla fall, turister måste ju varnas. På tal om sannolikheter kan man också fundera på vilket fantastiskt sammanträffande det är att Sverige skickade en liten familj till Dahpne-projektet; att de med störst kompetens inom området hade samma efternamn.

Här är BRÅs representant Klara Hradilova – Selin klart mycket sakligare. Hennes korta kommentar är bara:

– Det måste man förstå att det inte speglar verkligheten, säger hon.

Här är en länk till presseminariet:
www.juridicum.su.se/...p; lang=swe

Jag kan dock inte hitta rapporten. Det hela påminner mig om en episod jag känner till när en känd professor i sociologi vid SOFI vid Stockholms universitet försökte dissekera en rapport från försäkringskassan om fusk-vabbande. Han gick ut i media och domderade och dömde ut försäkringskassans siffror, men någon egen rapport eller redovisning släpptes inte officiellt. Det visade sig att föreståndaren vid SOFI vägrat publicera den då den hade så många sakfel, och den i princip baserades på professorns subjektiva tolkning av fusk som missförstånd. Detta händer då och då -- att forskare går "rouge" och lanserar sin forskning i media i de fall seriösa institut inte vill backa upp dem - kanske i synnerhet de som sysslar med beställningsjobb från EU.

Som sagt, jag väntar med spänning på vilken typ av variabeldefinitioner man rört sig med när man fått fram dessa fantastiska siffror på skillnader i "faktiska våldtäkter."

BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-28 22:00

dude tack för det:) Ja du vet..alla kör inte massa fina ord etc
Och jag biter mig inte i svansen, Jag är inte främlingsfientlig däremot anser jag att dagens invandrarpolitk är skit!

Sen när det gäller det där med våldtäkt, det finns så många olika sorters, jag tog bara 1 av dom 100 exemplena.

Jacob_Flygar - Ej medlem längre2009-04-28 22:03
Antal inlägg: 88

Låt höra 25 till *s*

Mouche - Administratör2009-04-28 22:06
Antal inlägg: 24193

Jag är totalt okunning på tekniska detaljer vad gällande datorer men jag har trots det varit med om många konstiga saker vad gällande datorer men aldrig att de, helt på egen hand tydligen, kopierar saker för att sedan fortsätta in på en Internetsajts forumsida och där klistra in det "egenhändigt" kopierade.

Ett gott råd är att ta ett allvarligt samtal med Herr Datorn eftersom den, om den ens tänker tanken på att försöka nåt sånt på den här sajten igen, kommer att orsaka att "mattes" konto med vidhängande IP stängs av från att vistas här mer!

Mouche

ALFASUD2009-04-28 22:12
Antal inlägg: 217

Jag kan bara skriva under på Japs bedömning.

Det verkar som att den så kallade expertisen bakom åtminstone från Sverige är de sedvanliga som hellre plockar politiska/ideologiska poänger i debatten än att presentera material som åtminstone är någorlunda sakligt.

Man kanske rent av kan skönja en anledning till varför Sverige "toppar" den s k "våldtäktsligan"

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 22:27

visst jaap, alfa och ni andra: det är något lurt här.

Eftersom kriminalstatistikens begränsningar är "elementär" för alla som försöker som studenter eller forskare jämföra brottslighet mellan olika länder, så räcker det med att vända sig till grundläggande kriminologisk litteratur för att att uppmärksamma att det egentligen inte bör göras, med undantag för en handfull brott där vi vet ganska väl att det är hög anmälningsfrekvens och något så när lika hantering inom olika rättssystem (t.ex. mord)

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 22:31

skall man göra det (jämföra) så räcker inte anmälningsstatistik. Rimligen innehåller denna mytomspunna rapport en genomgång och jämförelse med offerstudier i länderna också. Då kan man få en uppfattning om hur många som säger sig ha drabbats av våldtäkt och i vilken utsträckning de uppger att de anmält brottet till polisen - vilket kan och bör jämföras med kriminalstatistiken.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-28 22:34

Vad är en offerstudie? (en fråga i all välmening)

BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-28 22:39

Mouche ja jag har bett om ursäkt. Och jag är ej okunnig:) Tyckte också det var konstigt för jag hade en annan chat ruta öppet till vilken den texten skulle.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-28 22:44
Antal inlägg: 1032

Dude. Hur menar du att man skall kunna göra en offerstudie. Förutsätter inte det att det finns någon som har anmält ett brott?

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 22:47

jaap: En offerstudie (eller viktiminologisk studie) innebär att man frågar ett urval personer om deras utsatthet för brott, samt i vilken utsträckning man anmält brott som man utsatts för.

Det är denna typ av studier som ger oss uppskattningar om i vilken utsträckning olika typer av brott anmäls. Det är alltså betydligt "vassare" än att bara redovisa anmälda brott, och egentligen tycker jag det är klart relevantare att fråga "europeer" i vilken utsträckning de utsatts för brott än att jämföra anmälda brott eftersom vad som får folk att anmäla brott och vad som sedan händer innan det blir "statistik" är så oerhört olika i olika länder.

Svensk kriminalstatistik trissas t.ex. upp genom att polisen rapporterar SAMTLIGA brott vid ett brottstillfälle (om vi har t.ex. en våldtäkt, misshandel och rån mot samma offer så rapporteras minst tre brott), jämfört med att polisen i usa rapporterar in endast det mest allvarligare brottet (troligen våldtäkten) i detta fall. Det blir enorma skillnader i slutändan, och omöjliggör i vissa fall vettiga jämförelser.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 22:54

Sally, jag menar att man gör ett representativt urval och frågar om utsatthet för brott. Sedan kan man jämföra med nivån anmälda våldtäkter t.ex. för att åtminstone få en bild av hur det ser ut.

Som exempel: När det gäller biltillgrepp så visar just offerstudier (de kallas så även om den som svarar inte nödvändigtvis har drabbats för brott) att nästan alla rapporterar att de anmält brottet. Sedan går det nedåt vad gäller "anmälningsbenägenheten". ..

Risotto - Ej medlem längre2009-04-28 22:57
Antal inlägg: 3069

Jisses här händer det grejer bara för att jag är borta några timmar och tränar lite judo. En arabisk judokamrat visade mig en bra kontring på en angripande teknink, undrar om de alla lär sig den då de redan från barnsben tydligen får lära sig att våldta kvinnor?
På vägen hem så klev det på en invanrarman på bussen med en barnvagn full med varor han hade inhandlat. Han struntade i att visa biljett och mitt antagande är att han plankade, jag har sett samma person göra sammam sak tidigare. Det måste med logiken i trådens början betyda att alla invadrare gör så och då lurar de oss hederliga betalande svenska på en massa pengar

Med detta vill jag påvisa att det finns människor av alla de slag i alla grupper, min judokamrat är en väldigt trevlig man som är duktig på vår sport, att han kommer från ett arabland är inget jag alls reflekterar över och det borde ingen annan heller göra i de fall och människor som de springer på genom livet.

MaadMaxx2009-04-28 22:59
Antal inlägg: 349

BoNo08- "Nu kommer jag säga nåt som säkert tar hus i helvetet, men det är i varje fall min åsikt. Tex en tjej som är 15, klär sig och målar sig som ett mer eller mindre luder, gör falskt id och går in på en krog där det är 20 års åldersgräns och beter sig efter hennes utseende, vad förväntar hon sig??? Män är män och lite i skallen får man väl som kvinna också ha själv"

HERREGUD!!! Snacka om att idiotförklara män! Menar du på allvar att om jag går ut i mina underkläder med rödmålad trut och knähöga lackstövlar så får jag skylla mig själv om jag blir våldtagen? För män är män. (Och med det ska jag förstå att de är så förbannat korkade att de inte förstår ordet NEJ om de ser en lättklädd kvinna.)

Jag ska för bövelen kunna gå ut naken utan att jag för den sakens skull ska behöva "skylla mig själv" om något pervo kommer och hoppar på mig.

*ARG*

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 23:00

Risotto, eftersom jag väljer att enbart generalisera i positivt riktning, så har jag nyss lärt mig att alla araber är trevliga och har svart bälte i judo!

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-28 23:04

Dude: Okej.

Jag förmodar att bortfallet i sådana enkätundersökningar måste vara rätt stort dock, samt att alla inte svarar sanningsenligt, vilket i sin tur kan vara korrelerat med kulturmönster etc.

Baserat på de förvirrande och inkonsistenta uttalandena som rapportförfattarna levererat på pressträffarna så ställer jag mig lite skeptisk till din förhoppning att "denna mytomspunna rapport [innehåller] en genomgång och jämförelse med offerstudier i länderna också."

Men vi kan ju alltid hoppas.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?