Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| tipitina | 2009-12-07 19:02 | |
![]() | Risotto du är klok som vanligt. Kan bara hålla med om att hon naturligtvis borde få avsluta sin utbildning men däremot (som tagits upp tidigare) bör det inte räknas till diskriminering om hon blir nekad arbete på grund av sin ansiktsslöja. | |
| magnusito | 2009-12-07 19:03 | |
![]() | Ja det är ju väldigt intressant det här. De som verkar så generösa här framstår ju mer som fast i ett vi och dom tänkande än man först uppfattar det som. Svenska kvinnor ska inte behöva finna sig i förtryck men de kvinnor som kommer från andra delar av världen och som lever under ett starkt förtryck där de ska underordna sig, inte visa sig, giftas bort m.m. men som samtidigt inte vågar säga annat än att de vill ha det så ska lämnas därhän. | |
| kandu | 2009-12-07 19:07 | |
![]() | Spännande diskussion. Mycket handlar väl om att vi bara är mänskliga, och människor är ofta i början rädda för det främmande. Att en personal på en förskola skulle använda burka är ett ypperligt tillfälle för barn att vänja sig och senare i livet inte bli en fördomsfull person. Samma sak gäller handikappade människor, om barn har dessa människor omkring sig så blir det normalt för barnen. Det vill vi väl ha? Barn som accepterar alla för dom de är? Det är i tidig ålder vi måste börja lära barnen. | |
| tipitina | 2009-12-07 19:13 | |
![]() | kandu, då skulle man ju kunna tycka att Stena Line skall vänja sig vid tatueringar också. Där har man minsann inget att hämta om man försöker anmäla dem för diskriminering. Det finns olika regler på de olika arbetsplatserna ibland av hygieniska skäl, ibland av säkerthetsskäl och ibland bara för att säkra profiten. Hur som haver så har man i dag rätten att ställa krav på hur en arbetstagare skall klä sig och detta skall väl då gälla alla svenska medborgare oavsett trosuppfattning, härkomst osv? | |
| magnusito | 2009-12-07 19:14 | |
![]() | Hur ska personalen i burka göra med en hörselskadad då? har du svaret på det. Det är frustrerande för vem som helst att kommunisera med någon som är helt täckt så hur blir det för någon som är beroende att se ansiktet? Meningen måste ju vara att avpersonifiera den bakom burkan, att vi inte ska betrakta henne som en fullvärdig person. Känn efter själva eller vill ni bara låta dem vara, svika och inte bry sig att det handlar om förtryck. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-07 19:27 | |
![]() | Bryr mig inte om att plöja igenom tråden, utan svarar bara på frågan i ingressen; För mig handlar det inte om att slöjan inte skulle passa in i det svenska samhället, för det tycker jag att den gör, men dock med vissa undantag när det gäller en del yrken. Hijab - som täcker håret och lite till, men visar hela ansiktet, kan jag inte såhär spontant se att den skulle kunna vara problem någonstans alls, men däremot om man vill bära burka eller niqab så är det också såklart helt ok, men då får man ta konsekvenserna av sitt val, d.v.s burka och niqab passar svårligen in precis överallt, och bland annat då inte inom barnomsorgen. Det _är_ viktigt för barnen med ansiktskontakten helt enkelt, det är ingen tvekan om det, och jag skulle vägra att ha mina små i den förskolan. Men t.ex i butiker - inga problem. Inom sjukvården skulle det säkert också fungera på många ställen, men kanske inte inom demensvården exempelvis....? Men att förbjuda någon av dessa inom skolan tycker jag är helt, helt horribelt. Det borde vara självklart att muslimska tjejer får bära vilken klädsel de vill inom skolan... | |
| micro113 | 2009-12-07 19:27 | |
![]() | Fast omtanke om någons rättigheter fungerar inte när man med tvång försöker påföra sin syn på hur dessa rättigheter skall utövas. Det är fortfarande så att man kan bara genom upplysning och genom att stärka dem i sin roll, kan få dem att själva avgöra hur de vill nyttja sina rättigheter -- annars blir det bara ett övergrepp åt andra hållet. | |
| kandu | 2009-12-07 19:29 | |
![]() | tipitina, det är jag väl medveten om. du vet att det även finns muslimska skolor och förskolor? alla förskolechefer är olika människor med olika kulturell bakgrund, och en del tycker helt enkelt att det inte passar in, och en del förskolechefer tycker inte att någon med piercing passar in t.ex, det får ju stå för dom. | |
| tipitina | 2009-12-07 19:35 | |
![]() | Japp, och jag tycker också att hon skall ha rätten att utbilda sig till vad hon vill. Om hon däremot söker arbete och inte får det så är det bara att acceptera. | |
| Liftactiv | 2009-12-07 19:36 | |
![]() | Jag är förvånad över att folk inte inser att burka/niqab är uttryck för kvinnoförtryck och tycker det är okej för att vara pk. Skrämmande! Är det inte på sin plats att hjälpa dessa kvinnor istället? Och kom inte med "min muslimska väninna vill ha det så" - det är som att säga att en misshandlad kvinna vill ha det så, hon stannar ju kvar... | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-12-07 19:36 | |
![]() | Det va ett jävla tjat. Bara ungarna ser ansiktet är jag nöjd. | |
| kandu | 2009-12-07 19:37 | |
![]() | magnusito, ja, hur ska vi göra med de hörselskadade. Ofta har de redan en resurspersonal ifall de är i en så kallad vanlig förskoleavdelning. Men förtryck på vilket sätt? Känner du någon med burka och med säkerhet vet att hon är förtryckt? Här måste man ju egentligen gå in på ett djupare stadie och ha god kännedom om bakgrund, uppväxt och personlighet innan man ska uttala sig. Vem bestämmer vad som är förtryck? | |
| vuk | 2009-12-07 19:37 | |
![]() | även om du "bara" skall täcka håret är och får det fortfarande en klart diskriminerande effekt. Kvinnor skall inte få visa sig i samma utsträckning som män, kvinnor skall begränsas, tycker det är förkastligt. Man skall ifrågasätta, inte acceptera något på den enda anledningen att det är tradition eller religion. Kan det vara så att burka och slöja för den delen på kvinnor kan ha något att göra med att hålla kvinnor på sin plats? Kan det vara så det har uppkommit? Tycker sambandet är glasklart. Eller vad säger ni, normer som att svenska kvinnor skulle bära hucklen och kjol och aldrig fick bära byxor kan det vara så att det hade samband med den kvinnosyn som rådde i Sverige då? | |
| magnusito | 2009-12-07 19:37 | |
![]() | men micro det kan faktiskt vara att svika. Vi måste visa att vi ifrågasätter annars blir det bara att lämna andra därhän åt div förtryck. Jag vet inte om du någonsin kommer i kontakt med människor som lever under förtryck. Min erfarenhet är att de som bara har den där egna viljan som livsfilosofi har ingen erfarenhet av hur kraftlös och lämnad många kan känna sig. Att hjälpen måste komma utifrån också. Tvärtemot vad många kanske tror här utifrån mina inlägg så kommer jag i kontakt med unga människor som lever under hemska förtryck av dessa familjer och som bara hoppas på att vi runt omkring ska bana väg för deras frihet. De ser med fasa på sådana inlägg som handlar om att bara låta alla vara som de är för det innebär att de inte kommer loss. | |
| Minta | 2009-12-07 19:38 | |
![]() | Liftactiv, det finns de som hävdar att västerländska kvinnors klädstil och skönhetsideal är ett uttryck för kvinnoförtryck. | |
| PowerYoga | 2009-12-07 19:39 | |
![]() | magnusito; tjejen iklädd burka i Kalla Fakta var väl den enda i personalen på dagiset som bar just burka, eller har jag missat nåt? det måste ju innebära att det finns fler i personalen som jobbar samtidigt och kan bemöta den hörselskadade personen. Jag kan inte hålla med dig om att det är frustrerande för vem som helst, säg isf att det är frustrerande för dig. För mig är det inte ett dugg frustrerande, jag ser ögonen och hör rösten det räcker för mig. Jag håller med om att det i vissa yrken finns en klädkod och det måste man följa om man har valt det yrket, men i övriga yrken står det fritt fram för personer att klä sig precis som de vill och de måste ju gälla för kvinnor som väljer att klä sig i hijab eller burka eller hur? Jag tycker du drar väldigt snabba växlar när du påstår att meningen med burkan är att avpersofiniera den som burkan sitter på och att det hela handlar om förtryck. Hur vet du det? är det dina åsikter som gäller för personer som väljer att bära burka för att du anser att de är förtryckta och inte har gjort ett väl underbyggt val? Jag känner många invandrare därav även muslimska tjejer/kvinnor, vissa bär hijab andra inte och jag har full respekt för dessa individer som själva väljer vilka kläder de vill bära och jag anser att de är fria individer som har gjort sitt alldeles egna val! | |
| Liftactiv | 2009-12-07 19:40 | |
![]() | Minta: "det finns de som hävdar att västerländska kvinnors klädstil och skönhetsideal är ett uttryck för kvinnoförtryck." Vilka är "de" och vad bygger det det på??? | |
| kandu | 2009-12-07 19:40 | |
![]() | Liftactiv, jag förstår ditt agg. Men vi måste förstå att en kvinna som bär slöja är uppväxt med en kultur där det inte alltid är lätt att slänga slöjan för att göra anti-slöjorna glada. | |
| PowerYoga | 2009-12-07 19:40 | |
![]() | magnusito; ovanstående var ett svar på det du skrev 2009-12-07 19:14 | |
| vuk | 2009-12-07 19:41 | |
![]() | men som micro mycket sant påpekade i ovan "Det är fortfarande så att man kan bara genom upplysning och genom att stärka dem i sin roll, kan få dem att själva avgöra hur de vill nyttja sina rättigheter -- annars blir det bara ett övergrepp åt andra hållet." Att hur förkastligt jag än tycker fenomenet är så måste man akta sig för att föbjuda och på så vis polarisera | |