Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 534

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Behringer2010-08-12 15:11
Antal inlägg: 3575

Kanske för att porrbranschen inte anmält lediga platser hos AF. Men vad skulle hindra en bordell att göra det?

"Och om det nu skulle vara så att folk tvingades ta dessa arbeten mot sin egen vilja... "
Mig veterligen så har ingen prostituerat sig som plan A, inte ens B eller C.
Så, ja, något är fel när människor av olika tvingas skäl tvingas in i prostitution

Måns_E2010-08-12 15:18
Antal inlägg: 12028

Behringer:

Så du menar på att det inte existerar personer som prostituerar sig av fri vilja?

www.sydsvenskan.se/s...of fer.html

www.expressen.se/nyh...a- fritiden

Och det finns i a f ett fall där strippor har sökts på arbetsförmedlingens platsbank, och då tyckte arbetsförmedlingen så här:

nyheter24.se/nyheter...r- strippor

Så jag tycker nog att båda dina argument faller rätt så platt.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-12 15:20
Antal inlägg: 4050

När det gäller sex och makt är det svårt att bortse från att män generellt trakasserar och utnyttjar kvinnor och inte tvärtom.
Inom modellbranschen och även filmbranschen har det talats om sexuella trakasserier på arbetet.
Nu kan man inte förbjuda vissa yrken för att vackra unga kvinnor generellt drar till sig slödder, men faktum kvarstår att där de finns, dit kommer äckel alltid dras.
Modefotografen Terry Richardson anklagas för att utnyttja okända modeller och lura dem att delta i sexuella aktiviteter när de i själva fallet varit bokade enbart för lättklädda fotografier.
De jag känner som jobbat som nåt slags modell berättar historier om fotografer eller konstnärer som bett dem ha på sig märkliga ting och att de i slutändan inte vet om bilderna är för ett riktigt jobb ens eller fotografens/konstnärens personliga njutning/samling.

Om de här problemen finns i andra branscher borde det inte vara annorlunda för utvikningsbrudar, prostituerade eller porrskådisar.

Som sagt så kan man inte förbjuda branscher som lockar slödder men det verkar jävligt blåögt att inte förstå att det finns ett problem med maktfördelning som delvis har med kön att göra.
Om man har unga kvinnor utan erfarenhet som kanske ska jobba för 50-åriga fotografer finns där redan ett glapp i makt och inflytande.
Glappet minskar inte i de branscher där man har omsättning på kvinnorna och det hela tiden kommer nya unga.
Det är väl som telefonförsäljning upphöjt till 10.

Detta kanske är helt irrelevant i frågan om prostitution. Jag har bara svårt att förstå hur man enbart kan se det från ena sidan, dvs det finns ett behov att köpa sex och att det är bäst för alla om man tillgodoser detta med frivilliga kvinnor.
Jag tror samtidigt att man skapar ett behov och underlättar för män med skev kvinnosyn och män som gillar makt.
Om målet är att man ska kontrollera verksamheten för kunna hjälpa kvinnor att byta yrke och inte vara fast i prostitution hela livet, skulle det kunna betyda att det blir som jag är inne på ovan, en omsättning av ganska unga kvinnor. Är inte så säker på att det är positivt för maktbalansen.

Frizk2010-08-12 16:05
Antal inlägg: 129

"Fast det där är ju inte riktigt sant, för mig veterligen så har ingen arbetslös tvingats att ta ett jobb inom porrbranschen eller som strippa.

Varför skulle det vara annorlunda just med prostituerade?

Och om det nu skulle vara så att folk tvingades att ta dessa arbeten mot sin egen vilja, är det inte fel på arbetslöshetsförsäkringss ystemen i så fall?"

Håller med fullständigt och förstår mig inte på moralsnacket om att "en kvinna har rätt över sin egna kropp och därför borde prostitution vara olagligt". Istället ger det ju möjligheter för folk som är villiga att överväga att sälja sig själva för att på det sättet få en inkomst, inte som ett tvång utan bara som en MÖJLIGHET.

Om man tallar om att "tvinga folk från öststaterna att prostituera sig i Sverige etc." så borde ju en legalisering av bordell snarare lösa det problemet och det ger nya jobb till Svenska medborgare istället som kan jobba vitt och inom lagens gränser och därför få ett bättre levnadsförhållande.

SEN kommer frågan in hur stor marknaden kommer bli. Finns det inte tillräckligt många som vill jobba på bordellen så är ju det värsta som kan hända att vi fallar tillbaks in i samma soppsäck som vi befinner oss i idag.

Anledningen till att det är förbjudet idag är ju för att vi inte uppskattar att ha prostituion i vårat land vilket jag ios tycker är helt rätt (påpekar för att slippa bli påhoppad). Men det fungerar ju uppenbarligen inte och lagen är till mer problem än nytta. Därför tycker jag att ja, det borde legaliseras

LisaLong2010-08-12 17:19
Antal inlägg: 2725

Venatici ditt inlägg 2010-08-12 11:40

Människor finns i alla de färger, storlekar etc det gäller väl också hur var och en känner när det gäller sex. Jag är helt övertygade om att det finns kvinnor som reagerar på det sättet du inte tror dom gör, även om dom inte är i samma mängd som kvinnor i regel. Du skrev också att göra det själv/onani...visst det är bra:) fritt från sjukdomar etc, men jag tror ändå många män köper sex pga närheten, den fysiska kroppskontakten vill säga, det får du aldrig av onani.

LisaLong2010-08-12 17:22
Antal inlägg: 2725

...en annan sak...att alltid tro att alla prostituerade har drogmissbruk/hallickar etc är lite av ett 70-talstänkande. Många, speciellt yngre kvinnor gör det periodvis i sitt liv för att få pengarna att räcka till studier, speicellt i usa och england

Sniper-2010-08-12 19:50
Antal inlägg: 5

Givetvis finns det många "normala" kvinnor utan "problem" som prostituerar sig. För den som tror något annat anmodar jag: Skygglappar av.

Behringer2010-08-12 20:03

Självklart, Måns, ser de inte sig själva som offer. Bristande självinsikt är inte sällan en del av problematiken

Aha, Sniper-, kan man få din prislista...? Din mammas eller dotters? Kanske bästa väninnans?

Sniper-2010-08-12 20:05
Antal inlägg: 5

Jag brukar ta 3000 kr för en timme.

Behringer2010-08-12 20:10

Hoppas det känns bra

regression2010-08-12 21:17
Antal inlägg: 1563

Orkar inte delta fullt ut med kan meddela att det där snacket om att mista sin a-kassa om man inte horar i händelse av att det skulle legaliserat är bara skitsnack. AMS stänger ute företag som anses vara ''fula'' (strippor, porrskådisar, portvakter, vissa aggressiva telemarketingföretag).

Måns_E2010-08-12 21:28

Ja, det är ju alltid ett tacksamt sätt att se till att man själv alltid har rätt, genom att påstå att de som tycker annorlunda har bristande självinsikt. Tror du på det där själv Behringer?

För mig så låter det argumentet ungefär som det som SD-anhängarna kör med "alla tycker som oss, men vågar inte säga det"

Alltså inte mycket att hänga i julgranen.

Take Aim - Ej medlem längre2010-08-12 21:31
Antal inlägg: 460

Sniper: "Givetvis finns det många "normala" kvinnor utan "problem" som prostituerar sig. För den som tror något annat anmodar jag: Skygglappar av."

Ja, vi har väl alla sett den brittiska tv-serien "Diary of a call girl"? Det verkar vara ett drömjobb.

Yonderboy - Ej medlem längre2010-08-12 21:45
Antal inlägg: 1661

Ja vem skulle inte vilja svälja svettiga kukar på schabbiga hotellrum!

Därimot är det nog svårt att förbjuda bort med detta sagt skulle jag inte säga att jag är för det heller men med den marknad som råder idag tror jag inte heller att det skulle hjälpa att legalisera det heller, det finns alltid rumm för en svartmarknad med minderåriga och tvångsprostituerade, det blir så mycket härligare då så.....

stefanf2010-08-12 21:49
Antal inlägg: 1744

Har en hypotetisk fråga till er lagstiftningsförespråkare ;

Anta att effekten av en legalisering blev att fler prostituerade sig men att, samtidigt, antalet kvinnor (och män) som for illa minskade drastiskt. Vi tänker oss att branschen utvecklades och kvalitetssäkrades med licenser, hälsokontroller och regelbunden kontakt med kuratorer och rådgivare.
De som verkligen ville sluta (det kanske var kul ett tag men sen ville man inte längre fortsätta) fick snabbt hjälp, omskolning/utbildning etc. De som faktiskt valde att fortsätta behövde inte gömma sig i samma utsträckning och bli marginaliserade. De fick rätt till sjukförsäkringar, pensioner mm.

Skulle du fortfarande vara förespråkare till sexköpslagen?

Jag har ingen aning om min hypotes ovan är möjlig att närma sig, tycker själv att det borde gå att nå en god bit på väg. Jag tycker rationellt att det rimligen borde finnas större möjligheter att hjälpa utsatta kvinnor i en kontrollerad miljö än i en grå-svart underjordisk marknad.
Jag skulle helst av allt vilja se en mycket tydlig nyansering av problemen och _gärna_ en mångdubbling av anslagen och arbetet mot de faktiska grundläggande kränkningarna; människohandel, alla former av våld och utnyttjanden mm.

Med min hypotes vill jag spetsa till problemet och lyfta möjligheten att väldigt, väldigt många egentligen har (fullt rimliga) moraliska skäl att vara emot prostitution. Man tycker det är äckligt att tänka sig att männen (oftast) i ens närhet skulle välja att gå till en känslokall/professionell kvinna/man för att få sina intima lustar tillfredsställda. Som om det inte vore nog att oroa sig för att karlsloken är "normalt" otrogen - nu kan han plötsligt smita iväg på lunchen och få sig en laglig avsugning mot betalning...

Det är fullständigt pk att utgå ifrån tvång och förtryck mm. men väldigt få i debatten (påstår jag) värnar de facto de "stackars lyxeskorterna" som kan tjäna 100 000:- på en vecka för att ha sex med gifta välsituerade män (den vanligaste kundgruppen).

När prostituerade protesterade mot sexköpslagen (för att den inte gav dem varken stöd eller skydd) så svarade regeringen (ung.) att "det är väl jättebra att hororna är missnöjda med lagen - det visar att vi är på rätt väg.."

Tycker detta visar en tydlig bild av det egentliga syftet med lagen.

Måns_E2010-08-12 21:55

Ett bra inlägg Stefan!

Jag tror också att kritiken oftast utgår från vad man själv tycker är osmakligt/omoraliskt/äckl igt osv.

Men då är frågan skall vi verkligen skriva lagar efter det?

Behringer2010-08-12 22:00

Ja det gör jag, Måns!

Vid varje form av missbruk ( drog- sex- ekonomi- eller vadsomhelst-relaterat ) finns i problembilden en varierande grad av brist på insikt

Måns_E2010-08-12 22:02

Vem har talat om missbruk Behringer?

Behringer2010-08-12 22:06

hela tråden handlar om att medelst s k sexuella handlingar missbruka människor, Måns.....

Måns_E2010-08-12 22:10

Ja det är din tolkning, jag håller inte riktigt med.

Är det fel att vilja sälja sexuella tjänster, säg tre gånger i månaden? Är det fel att tända på det? Och kan det kallas för ett missbruk?

Är det rätt att stifta lagar som stigmatiserar det beteendet och som mest fungerar som moraliska pekpinnar över vad som är rätt och fel?

Är det inte bättre att istället satsa resurser på att ta hand om de som faktiskt far illa, oavsett om det är en svart eller vit verksamhet?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?