Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade18
Mobilspel
Pågående19 679

Forumkategorier

Användare Inlägg  
rajden2011-10-06 18:22
Antal inlägg: 542

Hår... Mmmmm....

Delicious - Ej medlem längre2011-10-06 19:07
Antal inlägg: 11661

Vad är det egentligen för skillnad på den hårfärg/toning frisörerna använder och den som finns ute i handeln?

Satyra2011-10-06 22:31
Antal inlägg: 4561

Delicious - Största skillnaden ligger i att de som säljs i handeln har sämre/mindre mängd pigmentering - dvs. det blir blaskigare och håller sämre.

suss132011-10-06 22:56
Antal inlägg: 33

Jättetrevlig tråd du startat Satyra!
Har problem med att håret fort blir fett. Och har hört att man inte bör tvätta det för ofta då det blir ännu fetare. Detta funkar väl när man går hemma och slipper träffa "folk", men känns inte så trevligt när man måste ge sig ut o vara social. Har du något bra tips hur jag ska sköta hår o hårbotten för att få hjälp med mitt problem ?

Delicious - Ej medlem längre2011-10-06 22:59

Okej, tack för svaret :)

Maria_e612011-10-06 23:21
Antal inlägg: 6

Jag funderar på att göra en volym permanent, men är inte helt säker på att det fungerar. Har ett glashår som är spikrakt och det är svårt att få volym. Är det värt att prova?

Satyra2011-10-06 23:22

Tack suss13. :-)

Massage och schamponering stimulerar fettkörtlarna än mer - och det är därför man säger att man inte ska tvätta håret så ofta, även om det är fett. Förstår dock ditt dilemma, så jag ska försöka ge några råd:

Använd ett milt schampo för normalt hår. Tex V05, som finns i "vanliga" handeln. Skaffa en plastflaska av den typ man hade förr vid strykning, med "stänklock" - alltså ett lock med massa hål i. (vet inte var man hittar sådana - de jag haft själv har jag köpt till salongen, genom salongsvaruförsäljare. Men det går säkert att tillverka en själv, av någon plastflaska ;-))

Häll i schampo i plastflaskan och blanda med vatten. - ca 1x7 i dosering. Som koncentrerad saft alltså.
Isället för att ta schampo i handen, som vanligt, så häller du alltså över en liten mängd av schampoblandningen över det uppblötta håret.

Varför såhär då? Jo, på det här viset riskerar man inte att få för stora mängder schampo tillsatt, vilket då alltså är bra, om man tvättar håret ofta. (ja, annars också ;-)) För att inte tala om hur mycket pengar man tjänar in på att bruka schampot på det här viset istället. ;-)

Massera inte hårbotten mer än ytterst lätt - själva hårlängderna ska inte masseras alls - det schampo som rinner över dem när du sen sköljer ur schamot, är tillräckligt!

Skölj NOGA!! Dubbelt så länge som du tror att du behöver, är en bra tumregel. Ha inte för varmt vatten, hellre så kyligt du förmår.
(Varmt öppnar såväl porer som hårstrån och stimulerar därmed fettkörtlarna ytterligare. Kyla gör det motsatta.)

Avsluta med lite balsam i hårlängderna - (aldrig i hårbotten) - och skölj ur med så kallt vatten du står ut med.

Använd så lite stylingprodukter du kan och försök hur som helst att inte få ned dem i hårbotten, där de annars lägger sig som en beläggning och "retar" hårsäckar/fettkörtlar än mer.

Det finns ju även torrschampon du kan testa att använda mellan varven. De fungerar genom att absorbera fettet och därmed bli fräschare igen, utan tvätt. Tyvärr har jag ingen koll på vilka märken av torrschampon som finns på marknanden idag, men det går säkert att googla fram. :-)

Lycka till!

Satyra2011-10-06 23:26

Maria_e61 - Tycker absolut att du ska testa det! Har själv nyligen permanentat mig igen (säkert minst 15 år sedan sist) och det är hur skönt som helst, med volymhjälpen man får därifrån.
Säg till frisören bara att ta så stora spolar hon/han kan till din hårkvalité, så du slipper känna dig för lockig. Det är alltid spolarnas storlek som avgör storleken på lockarna.

Delicious - Ej medlem längre2011-10-06 23:30

Har hört att Oasis "Dust it" ska vara ett bra torrschampo. Inte testat själv dock.

Bitte - Administratör2011-11-24 22:26
Antal inlägg: 24159

Här är hårtråden på efterfrågan

BItte

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-24 22:33
Antal inlägg: 37631

Tack Bitte,jag har färgat håret i dag förut var det mellanbrunt nu är det lite mörkare,dottern säger att det skiftar i grön,det gör det nog också men jag vill inte se det HJÄLP vad ska jag göra nu?

annakarineli2011-11-24 22:44
Antal inlägg: 2519

Jag sitter i samma båt Titti!!
Nyfärgat ganska mörkt brunt med några ljusare guldiga slingor. Det var inte riktigt vad jag vill ha. Blev inte riktigt nöjd hos frisören för ett par veckor sedan och gick tillbaka idag. Inte helt nöjd nu heller då jag hellre vill ha en brun-röd, inte så mörk färg. Verkar svårt att få till -eller så pratar vi bara inte riktigt samma språk jag och min frisör. Kan man göra något år färgen ännu en gång eller förstör man håret då om jag vänder mig till någon annan?

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-24 22:52

annak,vad ska vi göra?jag har alltid köpt en sorts färg,den var slut,så jag tog,så jag tog den som Pernilla Walgren gör reklam för,och nu fattar jag varför dom köpt in henne skit färg

annakarineli2011-11-24 23:05

Usch!
Stackars! Min färg är väl helt ok själva färgen. Bara det att jag inte passar särskilt bra i den. Får väl avvakta någon dag och se om man vänjer sig eller hur det känns, men går nog eventuellt in till en annan frisör och hör mig för, för säkerhets skull som en backup. :/
Ogillar när hårfärgen gör att jag ser så blek ut i ansiktet att jag rent av ser sjuk ut. :/
Mitt tips till dig är nog ändå att leta upp en friör som kan dra upp lite slingor -alternativt gå till en frisör och köpa en inpackning med mycket färg i, från Revlon. Flaskan ser ut som en stor vit kula med pump och finns i massor av olika nyanser. Ändrade effektivt tonen (kan ta bort det "gröna") och tvättades ändå ur efter några tvättar. Bra akutåtgärd, men löser ju inte riktigt problemet.

Usch!
Stackars! Min färg är väl helt ok själva färgen. Bara det att jag inte passar särskilt bra i den. Får väl avvakta någon dag och se om man vänjer sig eller hur det känns, men går nog eventuellt in till en annan frisör och hör mig för, för säkerhets skull som en backup. :/
Ogillar när hårfärgen gör att jag ser så blek ut i ansiktet att jag rent av ser sjuk ut. :/
Mitt tips till dig är nog ändå att leta upp en friör som kan dra upp lite slingor -alternativt gå till en frisör och köpa en inpackning med mycket färg i, från Revlon. Flaskan ser ut som en stor vit kula med pump och finns i massor av olika nyanser. Ändrade effektivt tonen (kan ta bort det "gröna") och tvättades ändå ur efter några tvättar. Bra akutåtgärd, men löser ju inte riktigt problemet.

Usch!

rajden2011-11-24 23:19
Antal inlägg: 542

Ett o annat tips kan nog även jag ge...=)

Gautama2011-11-24 23:25
Antal inlägg: 6854

Säkert rajden:-))

Ett konstigt problem som jag har är andra människors intresse för mitt hår. Har väldigt långt hår och det verkar reta en del människor. Vet inte hur många gånger som jag får rådet att jag borde klippa av mig en hel del av längden, klippa upp det, klippa lugg osv.
Fattar inte varför de bryr sig. Jag kommer inte med olika råd om andras frisyrer om de inte ber mig om det.
De väcker ont blod hos en del.
Komiskt och jävligt retligt. Skit i mitt hår för i fan.

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-24 23:27

Tack Ak

annakarineli2011-11-25 08:47

Puff, puff!
Kändes inte nåt vidare att se sig i spegeln i morse. En skurknut fick det bli och så hoppas jag på att tips och råd ramlar in här under dagen! :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?