Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| koksiken | 2011-04-20 06:26 | |
![]() | Det handlar inte om att hönsa eller att ha full kontroll. Min dotter brukar fara iväg på div ridläger och annat några gånger per år, jag har inte mycket kontroll då och så ska det vara. Hon har i flera år åkt söderut på egna äventyr, hon åker buss på egen hand ca 50 mil, ca tre gånger per år. Hennes far och jag har varit separerade i nio år = hon minns inget annat. Hon verkar ganska trygg i sitt liv. Jag gör inte allt perfekt men man kan vara en bra förälder och förebild för sin unge även om man inte blir onykter på fester. Jag har dåliga erfarenheter, både inom familjen och utanför. Det har inte varit fylleslag, då dessa erfarenheter kommit till. Det handlar om "skötsamma, lätt onyktra vuxna" i de flesta fall, där man har tappat omdömet _litegrann_ och ens föräldrar uppfattar inte signaler som de skulle ha uppfattat _genast_ i vanliga fall och hjälpt en ur en ganska obehaglig situation. Detta gör att jag inte vill utsätta min dotter för samma sak... | |
| slånbär | 2011-04-20 08:07 | |
![]() | Håller med Koksiken För mig handlar det om just detta-är det värt att chansa? Visst måste barn utsättas för verkligheten och inte luddas in i bomull men det finns en massa situationer där man kan göra detta som tex läger, div fritidsaktiviteter eller bara vara ute och leka. Men om man nu pratar om yngre barn så släpper vi ju inte ut dom att leka utan att en ansvarig vuxen är med och håller viss koll just för att det kan hända oförutsedda saker som innebär vissa risker för barnen. Dom flesta fester som det pratas om här i tråden verkar ju vara rätt "normala" och inga fylleslag men som koksiken skriver så kan det räcka för att ett barn ska uppleva det som obehagligt och vissa barn som har sämre erfarenheter kan uppleva det som direkt överjävligt. Detta är ju inget som vi måste utsätta barnen för även om många verkar tycka att det är bra för barnen att liksom härdas genom att vara med om olika situationer. Men tar ni samma risk då vid andra tillfällen? Som tex att låta ungarna vara ensamma i skogen vid en bäck och leka? Dom ramlar säkert inte i och det är bara bra för dom att lära sig klara av saker på egen hand. Lämnar ni yngre barn ensamma hemma och åker och handlar. Dörren är ju låst och inget kan väl hända? Frågan är måste man utsätta barnen för just detta? | |
| Måns_E | 2011-04-20 08:32 | |
![]() | Ja, det måste man utsätta barn för. | |
| koksiken | 2011-04-20 08:38 | |
![]() | oj, vad tiden flyger... nu när jag räknar efter så är det elva år sedan separationen... vänta, det måste betyda att jag är... snart 44 år? Spelar ingen kvitta egentligen men rätt ska vara rätt... man vet aldrig vem som läser detta och tror att jag har vänstrat... hehe Måns_E: skojar du? MÅSTE? Jag måste ha missat något... hur ofta då eller hur många gånger MÅSTE man utsätta dem? | |
| slånbär | 2011-04-20 09:01 | |
![]() | Måns- Varför? Vad händer med barnen om dom slipper detta? Skulle du släppa ut ungarna ensamma att leka även om du vet att dom passerar trafikerade gator på vägen till lekparken? Bara för att? Så du kan sitta hemma och slappa medans ungarna härdas av livet så dom inte får en chock är dom blir vuxna-om dom nu blir det förstås..... | |
| Labyrint | 2011-04-20 09:06 | |
![]() | Jag tror det är rätt lätt att känna av ifall det är okej att dricka eller inte, beroende på vilket barn man har, vilken ålder det är på barnet, vilken stämning det är på festen i övrigt och så vidare. Viktigt att vara lyhörd och inte bara bestämma att "jag ska dricka, det får barnet ta", men jag tror att i många (de flesta) fall är det helt okej med måttligt drickande utan att barnet tar minsta skada. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-20 09:10 | |
![]() | "Vad händer med barnen om dom slipper detta?" De löper större risk att bli nykterister och riskerar att bli töntstämplade och hamna utanför. | |
| slånbär | 2011-04-20 09:13 | |
![]() | Mina barn har sluppit detta och dom är defenitivt inga töntar eller utanför. Dom har själva inte druckit före myndighets åler och han som är myndig är väldigt väldigt måttlig i sitt drickande. | |
| Måns_E | 2011-04-20 09:16 | |
![]() | Eller så blir de alkoholister och hustrmisshandlare. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-20 09:23 | |
![]() | Finns det någon kultur där man inte dricker alkohol socialt i något annat sammanhang än när man är hemma och slår frugan? Dit vill jag nästan (<--- betoning på det ordet) flytta! Tänk vad rent det måste vara på gatorna en lördag morgon. | |
| slånbär | 2011-04-20 09:49 | |
![]() | Måns-fosrtfarande så ställer jag frågan varför? Vad är det i detta som är så viktigt för barnen att uppleva? Och varför bara just detta och inte en massa andra ev. riskabla situationer? Tycker du att det är onödigt att barnen ska använda säkerhetsbälte tex? Man krockar ju nästan aldrig ändå....( bortsett från att det är lag på det då) Dessutom så undrar jag om ni som tycker att det är bra och nyttigt för barna att delta i dessa aktiviterer är för att ungdomar dricker innan dom är myndiga? För många resonerar ju så att det är bättre att dom dricker kontrollerat hemma än i smyg ute. Köper ni ut till era tonåringar eller låter dom dricka vin till maten hemma? Var jag står nånstans i den frågan behöver jag nog inte säga. | |
| betanörd | 2011-04-20 09:57 | |
![]() | Vi har sagt att barnen får vara med på högtider, jul och midsommar och sånt. Jag dricker själv inget på julen och om vi har barn med så är alltid en av oss nykter så man kan åka på akuten om olyckan är framme. Jag har varit med på fester när jag var liten och tack vare mina föräldrars sätt att hantera alkohol så har jag fått en "nykter" syn på alkohol. Jag tycker barn kan vara med till en viss gräns. vanlig fest behöver de inte vara med på men bröllop, midsommar,jul. Det är ju roligt för barnen också. Har varit med på flera bröllop där de haft "barnland" med ansvariga vuxna. Då har nog ungarna haft det roligare än föräldrarna ! =) | |
| le-lou | 2011-04-20 10:45 | |
![]() | Varför är det så viktigt att inte uppleva då, om man ställer en motfråga? För att chansen FINNS , att barnet upplever det som obehagligt? Finns det gradskillnader på "obehagligt" också? Vad ska benämnas som obehag då? Att gå ensam till skolan och riskera att barnet blir mobbat på vägen? Det jag tror många menar är att det är bra och nyttigt för barn att träffa folk och delta i sociala festliga och glada sammanhang, och att .bara för att det serveras alkohol skulle innebära helt det motsatta och ge obehag för barnet. Varför riskera säger ni - ja varför riskera allt då säger jag, placera ungen i en kokong och ta bort alla potentiella faror som finns och använd inte bedömningsförmågan som alla vuxna äger - utan kör bara kategoriskt på svart & vitt. Det finns en massa fördelar med att ta med barn på fester, det är en social företeelse i sig som barn gillar, föräldrar gillar men skit i det, och sitt hemma med ungarna varje helg alt. huckla ihop er med grannarna och spela monopol med sockerdricka varje eviga fredag istället och banka er på bröstet för att ni är såna duktiga föräldrar :D. Ballt liv. | |
| slånbär | 2011-04-20 11:13 | |
![]() | Men vissa saker måste ju ungarna göra som att lära sig att gå till skolan tex men att vara med på fester med alkohol är ju inget dom måste precis lika lite som att det innebär att livet blir tråkigt bara för att man inte festar med alkohol. Det går ju faktiskt alldeles utmärkt att träffas och äta gott , prata och ha det väldigt trevligt utan alkohol. Kan man verkligen inte umgås socialt utan att det finns alkohol med? Det tycker jag i så fall är väldigt begränsande och mycket underligt. Har inget att göra med om man är mer eller mindre duktig som förälder utan handlar väl mer om att man har förmågan att tycka att det är trevligt att umgås bara som man är utan hjälpmedel. | |
| Gautama | 2011-04-20 11:39 | |
![]() | Slånbär som jag känner så handlar inte dina inlägg om barnen egentligen utan om din syn på alkohol. Med eller utan barn så anser du att alkohol inte behöver vara med i bilden utan att man ska kunna umgås med andra och´ha kul utan alkohol. Visst, självklart så ska man kunna det och man gör det också oftast. Det är ju inte så att det alltid har druckits alkohol när vi i familjen har träffat vänner och vi har haft hur kul som helts ändå. Men om man vid vissa tillfällen VILL dricka alkohol så är det ett val man gjort. Inte för att man är oförmögen att umgås med vänner utan. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-20 11:40 | |
![]() | Le-lou: Du verkar inte själv ha en nyanserad syn. En förälder som väljer bort en fest med barn behöver inte sitta hemma med ungarna. Det finns andra aktiviteter man kan gå på. Tycker man inte att det är roligt att vara med sina barn vet jag inte vad som hjälper. Sprit kanske. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-20 11:48 | |
![]() | Gautama: Jag tror som du att det handlar om syn på alkohol och syn på påverkade människor. Hade diskussionen gällt knarkare hade det kanske sett lite annorlunda ut. Säkert skulle en del mer liberala tycka det var okej så länge alla skötte sig men folk ser nog generellt inga sociala fördelar i att barnen vänjs vid att ha andra droger omkring sig "för att de finns". Jag kan umgås med folk som druckit eller rökt på men jag känner ibland ett lätt förakt, särskilt om jag själv är nykter. Om jag får barn kommer de antagligen bli lika griniga som jag och därför antar jag att jag inte skulle utsätta dem för något jag själv stör mig på. Utöver detta så tycker jag också det är negativt att vagga in barn i drogkultur oavsett om det är findrickande med gåslever eller om det är mysiga hippies som röker på måttligt. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2011-04-20 12:00 | |
![]() | Hur det går med barn som får se sina föräldrar dricka alkohol? Ja, titta på kungahuset det kan gå lite hur som helst. | |
| Labyrint | 2011-04-20 14:02 | |
![]() | Jag fick en broschyr av bvc som heter "tänk efter i vilket sällskap du berusar dig". Den är illustrerad med bilder av mer eller mindre fullständig misär... Fester som slutar på det viset tycker jag barn kan få skonas från att slippa närvara på, men det kan ju förekomma alkohol utan dräggfylla. | |
| le-lou | 2011-04-20 14:38 | |
![]() | slånbär, men måste barn gå till kompisar då? Är det vara "nyttigheter" som är viktiga? Risker tar man för att göra sånt man måste? Inte för att leva? Risken för obehag finns , det har ni påtalat. Men risken/chansen för att det skulle vara en riktigt rolig fest för barnet också, finns den alls eller är det inte ens väsentligt? Larvbrud - vad? Jag själv dricker inte, så det handlar inte om för eller emot att själv nyttja denna drog, upp till var man och kvinna. Det är bara sånt jädrans hysteri med att inte våga ha barn med på sammankomster bara för att det finns alkohol med. Och nu komnästa pipa - denna drogkultur ja... helllo, kvickna till nu, vad är nu detta? Nykterhetsrörelsen all over? Har nån missat helt att vin kan vara riktigt gott att dricka? Att alkohol och mat är nära sammankopplat världen över? Ni snackar ju om alkohol i de sämsta termerna ni verkar kunna komma på, och ja tack - vi har redan gått igenom nackdelarna zzzzzz. Allt är uppenbarligen bara suparfest, tafsande gubbar och alkoholister som träder fram ur dunklet i era ögon. Vill ni göra era barn till nykterister som ska vara rädda för sprit och alkoholpåverkade människor däremot, så förstår jag. Ni är förmodligen de där som snabbt hasar barnet framför er, om en tiggare luktar sprit och räcker ut handen.. "seså lars-olof gå nu bara, stirra inte nu, seså!"". Barn är smartare än vuxna och har inte samma fördomar som kan skönjas i denna tråd. Fördomar om vad samtliga barn känner och tycker, och fördomar om alla människor som dricker alkohol eller för den del: den som väljer att ha med sina barn på "fester" (suparfester fritt översatt för er, tog mig friheten) :D | |