Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående18 986

Forumkategorier

Användare Inlägg  
difkepan2011-09-24 23:44
Antal inlägg: 161

Einsteins ekvationer faller väl inte automatiskt, för att man eventuellt har kommit fram till de resultat som presenteras vid CERN? Är det inte snarare naturvetenskapen som för nya landvinningar. Bara en så äk som månlandningen kunde väl genomföras med Einsteins andra forskares teorier om naturens beskaffenheter.

difkepan2011-09-24 23:46

Men om Gud bara finns i var och ens fantasier, så finns han ju inte i realiteten? Eller finns Han verkligen för dem som verkligen tror, är det då kanalerna öppnas till en annan nivå av mer andlig natur? Kan det vara så?

difkepan2011-09-24 23:51

"Jag undrar hur ni gudstroende tror att gud kom till?". Bra fråga och jag kan bara fortsätta att resonera lite i samma spår och frågar mig, hur kunde något överhuvudtaget skapats, varför finns något istället för att ingenting finns alls! Om vi finns, så varför skulle det inte finnas annat liv i Universum och i så fall varför skulle det inte kunna finnas något som är större än oss på alla plan. Och om Universum kan finnas i evigheter, så varför skulle inte något av andlig natur i en annan dimension kunna göra det? Jag bara undrar.

difkepan2011-09-24 23:53

"Finns det arvsanlag i DNA att man är jude". DNA-kopplig till de judar som fanns i begynnelsen och ram till nu, intressant och egentligen en relevant fråga. Jag tror att många judar vill kopplas samman som en stor familj. Å andra sidan så är ju hela jordens befolkning släkt med varandra och utgår man från de Bibliska texterna så härstammr vi u alla från Noa.

viktorkellne2011-09-24 23:59
Antal inlägg: 4

Det är väl sällan Han/Hon/osv är det som det fantiseras om, tror jag. Snarare kanske troende fantiserar (ber) om olika saker och de sakerna kan ju senare manifesteras i den "reella" världen (utanför våra huvuden) - vilket, av de troende, då kan ses som ett bevis på att de tror på rätt Gud.

Men i själva verket fungerar det lika bra för troende, agnostiker och ateister - det du tänker och önskar får du.

Däremot är hela Gudgrejen, med skapelseberättelsen som krona på verket, en utmärkt lagd pedagogik för att förstå det mest grundläggande i vårt universums funktioner som vetenskapen inte kan förklara på ett sätt som gemene man (som jag) förstår.

kajix2011-09-25 00:12
Antal inlägg: 7767

förresten, hur "överlevde" biblens information från innan den tidpunkt då gud beslutade sig för att vänligen men bestämt mörda alla utom några få?

dracena2011-09-25 00:38
Antal inlägg: 459

"dracena
Inte fan ärver man tron bara för att man föds av föräldrar som har tron i judendom osv.(snipp)"

Nej och det skrev jag inte heller men jag kunde ha förtydligat det bättre.Som sagt du kan vara en ateistisk jude, buddhistisk jude o.s.v., d.v.s. du kan vara född till en judisk mor vilket automatiskt gör dig till jude i deras ögon (generellt), men kan ha konverterat till en annan religiös tro eller inte ha någon alls.
För mer info:
en.wikipedia.org/wik...ar _Judaism
en.wikipedia.org/wik...s_ a_Jew%3F

"Finns det arvsanlag i DNA att man är jude , kristen eller muslim? Dum fråga men en bra tankeställare.."
Nej det är en bra fråga och besvaras bäst genom att peka på att judendom, till skillnad från kristendom och islam, är ofta också en etnisk tillhörighet och det finns små skillnader i dna mellan olika etniska grupper.Det är inte område jag kan särskilt mycket om så...
jag lämnar det där, kanske någon annan kan informera oss bättre eller har en pålitlig länk?

Rooty2011-09-25 00:50
Antal inlägg: 647

Nu är det lite synd att Christopher Hitchens gått och blivit cancersjuk, och därmed slagit av på takten i sitt föreläsande och debatterande. Men till alla er som känner att dom vill debattera religion kan jag rekommendera att kika på det han har att säga på t ex YouTube.

En bra utgångspunkt tycker jag är: Det är dumt att tillskriva universums uppkomst till något eller någon bara för att man inte säkert kan svara på hur det uppkommit.
Skillnaden mellan ett vetenskapligt, resonerande synsätt och ett religiöst synsätt (i allmänhet) är att man vetenskapligt kan säga att man inte helt och hållet vet hur universum uppkommit och att man inte har alla pusselbitar än för att svara på frågan.
Därför känns det i mina ögon väldigt naivt att säga att "det var Gud som skapade universum", dvs att enkelt lösa problemet genom att säga att det måste finnas en skapare. Dom människor som gör det antagandet gör det antagligen därför att lättare få grepp om den värld dom lever i.

SkySpy_2011-09-25 00:52
Antal inlägg: 4418

Gud finns men han är svårfångad.

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-09-25 01:19
Antal inlägg: 493

Ingen här yttrar sej om schackspelets inneboende attraktion, dramatik och dynamik om man inte kan ngt om spelet.
Om religion behövs visst bara en massa vulgära fördomar som förutsättning, är det inte lite/mkt märkligt? Kom nyss hem från en liten gudstjänst som kunde ha spritt ljus där mörker råder men jag undrar hur många av åsiktsproducenterna här som har varit i närheten av en innerlig kristen atmosfär. Är faktiskt böjd att misstänka att antalet går mot noll att döma av de vilda generaliserngar och ytlighetsfloskler som vädras här. Hur är det med faktakollen eg? Här behöver man ju inte ens tänka på lösnummerförsäljningen så vad är det som hindrar från att grundforska i ämnet? Tänk själva så anar ni svaret!
Nu är det nämligen så att Gud finns vare sig ngn här tror det eller inte! Det är inte meningen att det ska gå att bevisas på kollektivplanet. Men individuellt kan var och en få reda på Sanningen/Jesus - om man längtar efter svaret.

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-09-25 01:34

Rooty - du skrev "...enkelt lösa problemet genom att säga att det måste finnas en skapare..." Vad då enkelt? Snarare är det ngt onödigt att tänka sej all denna verklighet med inbyggd matematik, skönhet och logik som ett resultat av en intelligent konstruktör i.st.f. av en blind och ologisk slumpgenerator. Inte i ngn riktig vetenskap gör man såna antaganden. En enda biologisk cell är lång mer avancerad än vilket knepigt datorprg som helst och då förutsätteringen att dtta prg är "egenproducerat", tanken vore förstås löjlig och det är den eg. också i fråga om världsalltets tillkomst. Anledningen till att man köper den är i korthet att man på förhand inte tycker sej kunna förutsätta en individuell/icke förutsägbar storhet bakom allt och förväxlar detta med "bevisning" i frågan. Alltså; man förutsätter det man borde "bevisa"/påvisa. Om inte Gud funnes så vore väl evolutionsteorin enda kvarvarande alternativet men nu är det alltså inte på det viset.( men även då innehöll den så många osannolikheter, orimligheter och lösa antaganden
att all naturvetenskap värd namnet borde hålla sej för näsan...)

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-09-25 01:37

Oj då - ursäkta mej, skulle stå: Snarare är det ngt onödigt att tänka sej all denna verklighet, med inbyggd matematik, skönhet och logik, inte som ett resultat av en intelligent konstruktör utan i.st. av en blind och ologisk slumpgenerator.

SkySpy_2011-09-25 01:39
Antal inlägg: 4418

Det finns eneriger i allt. Se det som gud eller en högre makt, vad som helst men det finns.. Påverkan finns från allt och alla.

dracena2011-09-25 01:41

difkepan
"Intressanta inlägg, tack för dem. Men från er som inte tror på en Gud och tycker sig ha goda skäl att inte göra det, filosoferar ni över livet och sannolikheten att liv ens existerar, eller är även det någon slags icke-fråga?"
Jovisst, många gör mer än funderar:
www.science20.com/st...gi n_chance
sv.wikipedia.org/wik...s_ ekvation
(Drakes ekvation-länken på engelska är mer utförlig)

"Jag vill tillägga att jag inte tror att ateister är ointellektuella, en del funderar förstås över livets mening, utan att ha en Gudstro. Men jag undrar hur ni ateister resonerar, vilka slutsatser ni drar om vår existensiella framtid."
För min egen del och helt kort, ju färre högerkristna o.dyl. i världen desto bättre för, generellt sett, ägnar sig åt att skräpa ner planeten och uppfylla kriterierna för "Kristi återkomst".Livet har inte en inbyggd mening, vi skapar själva med inspiration från andra vår egen mening med livet.

"Men om Gud bara finns i var och ens fantasier, så finns han ju inte i realiteten? Eller finns Han verkligen för dem som verkligen tror, är det då kanalerna öppnas till en annan nivå av mer andlig natur? Kan det vara så?"
Gud antingen finns eller inte.Svaret "du har inte sökt/bett böner tillräckligt mycket/ärligt" till de som säger att de har sökt gud men inte fått svar är ganska arrogant.Prova också det här:
whywontgodhealampute...m/ god5.htm

""Jag undrar hur ni gudstroende tror att gud kom till?". Bra fråga och jag kan bara fortsätta att resonera lite i samma spår och frågar mig, hur kunde något överhuvudtaget skapats, varför finns något istället för att ingenting finns alls!"

1:Varför tror du att 'ingenting' kan finnas?
2:Teisternas tro att 'någonting' finns p.g.a. gud så ateister måste logiskt sett tro att ingenting är mer sannolikt?
3:Varför tror många teister att den sortens fråga kommer få alla som hör den att automatiskt säga "oh wow, så djupt, och svaret är så uppenbart, om någonting finns så måste det finnas av en anledning och den anledning måste vara en skapare, halleluja/praise allah."

"Om vi finns,så varför skulle det inte finnas annat liv i Universum och i så fall varför skulle det inte kunna finnas något som är större än oss på alla plan. Och om Universum kan finnas i evigheter, så varför skulle inte något av andlig natur i en annan dimension kunna göra det? Jag bara undrar. "

Det är sällan någon säger att det är omöjligt, bara att det inte finns bevis för någonting övernaturligt, inte gud, liv efter detta o.s.v.
De bevis vi har hittills visar att kosmos inte behöver en övernaturlig varelse för att ha uppstått och utvecklats inkl. livets uppkomst och evolution.

Incidental - Ej medlem längre2011-09-25 01:45
Antal inlägg: 7958

Djisses!

dracena2011-09-25 02:55

Epsilons definition av fakta: det som stöder det jag redan tror på.
Se även:
Vetenskapsmän: följande är observerbara fakta, vilka slutsatser kan vi dra utifrån dem?
Kreationister: det här är vår slutsats, vilka fakta kan vi hitta som stöder den?

Davidovitj2011-09-25 03:04
Antal inlägg: 111

Jag behöver inga argument för att inte tro på gud. Lika lite som jag behöver argument för att inte tro att det står en osynlig lastbil i mitt vardagsrum.

Så länge jag inte ser något som pekar på att det skulle finnas en gud, högre makt, energi eller vad man nu vill kalla det, väljer jag att utgå ifrån verkligheten. Och i den ser jag ingen gud.

Vad gäller meningen med livet etc så tror jag inte det finns någon annan mening än den vi själva lägger in i det. Varför skulle det finnas en speciell mening med livet? Själva den tanken utgår ifrån tron på en gudomlig plan.

kajix2011-09-25 07:35
Antal inlägg: 7767

om en intelligens uppstått i en annan dimension och sedan skapat oss måste ju den intelligensen ha evolutionerat fram, eller? är den skapad av nåt annat? nåt intelligentare? som är skapat av nåt ännu intelligentare?

jag tycker fortfarande att inte gud är mer sannolikt.

och om nu gud finns och har skapat oss. hur vet vi att han är god?

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-25 08:31
Antal inlägg: 37631

Gud är allting,men inte Big bang,en explotion och en massa tid som skulle skapat allt,det tror inte jag på,nu kanske detta skulle flyttas till en annan tråd för att inte sabba,Gud har skapat allt,det måste vara ut tänkt det är för smart,sen tror nog ingen på en Gud som en farbror på ett moln,att ha en kristen tro är mera en livs stil,nu ska jag snart till kyrkan dit jag går alla söndagar nästan,för att lyssna till Guds ord,och jag tror att om vi alla skulle beskriva Gud i kyrkan så tror jag vi får olika svar,men om man knäpper sina händer och säger Jesus hjälp mig så så händer det saker läs Johannes

Rooty2011-09-25 09:03
Antal inlägg: 647

@ttiittii
Jag hoppas att du kommer att ta fasta vid många bra ord från Gud, såsom:
- 2 Mos 21:20-21 - Om någon slår sin slav eller slavinna med en käpp så att den slagne dör under hans hand, skall hämnd utkrävas. Men om slaven överlever en dag eller två, skall ingen hämnd utkrävas, eftersom slaven är hans egendom.

Slav? Slå ihjäl? Att vara någons egendom? Behöver jag säga mer?

Eller varför inte:
- 3 Mos 3:17 Detta skall vara en oföränderlig stadga genom alla släktled, var ni än bor: ni får inte äta fett eller blod.

Kom ihåg, ingen blodpudding med bacon till middag idag alltså!

Källa på det här är för övrigt bibeln.se, som publiceras av Svenska Bibelsällskapet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?