Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 4 |
Inloggade | 10 |
Mobilspel
Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
blue_moon | 2012-09-22 12:44 | |
![]() | slånbär 2012-09-22 10:49 "Corlini- så det du säger nu är att det man gör ihemmet inte är arbete? Så då är enligt dig inte ett arbete att vara hemmafru som tråden handlar om. Intressant. För jag anser att det i allra högsta grad är arbete man utför även ihemmet, speciellt som många idagfaktiskt betalar andra för att utföra just detta arbete. Eller är det inte arbete om man inte får lön?" corlini 2012-09-22 11:01 "slånbär. det är inte ett arbete i den meningen vi talar om jobb, det är ett ansvar och ett frivilligt åtagande baserat på egna värderingar och familjebild." Du har fel, corlini. Vi bör tala om FÖRVÄRVSARBETE när vi menar arbete utanför hemmet och HEMARBETE när det gäller vård av hem och familj. Bara ett fåtal har som du integrerat hem och arbetsplats. Vem sköter inköp, matlagning, städning, fönsterputs, trädgårdsjobb, tvätt, strykning, läxhjälp och skjuts till aktiviteter hemma hos dig? Har du inte räknat in det i dina veckoarbetstimmar? | |
slånbär | 2012-09-22 13:28 | |
![]() | Jonisk.jag tror du kan sluta tycka synd om Corlini. Trots att jag i princip alltid är oense med henne om det hon skriver så ska hon ha credit för att hon ändå sticker ut hakan och är kontroversiell. Hon är garanterat medveten om att hon kommer få försvara sina årikter och bli kraftigt ifrågasatt. klarade hon inte det så skulle hon ju inte skriva som hon gör heller. Så det där med att det går ett drev mot just henne och vissa andra är ju faktiskt inte så konstigt och något som dom här personerna räknar med. Dessutom så även om Corlini kanske inte pekar ut en enskild skribent så kränker hon väldigt många i sina uttalanden och folk kan bli både sårade och förbannade trots att inte just dom är nämnda vid namn. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-22 13:37 | |
![]() | Jag tycker varken synd om corlini eller säger att det går ett drev mot henne. Jag tycker bara det är intressant hur diskussionerna oftast går åt det här hållet. Sen tycker jag att många är lite väl lättkränkta, om ett generellt, ej personbundet uttalande av en för dom okänd skribent på ett internetforum tar så hårt. | |
Minta | 2012-09-22 14:55 | |
![]() | Jag blir absolut kränkt av ett uttalande med innebörden att en riktig kvinna är hemmafru, att det är omanligt att vara hemma med barn och snudd på barnmisshandel att ha sina barn på dagis. Mammor (och pappor?) som lämnar sina barn på dagis är olämpliga/otillräckliga som föräldrar. Nu vet jag inte om det är en eller flera skribenter som uttryckt dessa åsikter, men de är provocerande och var och en har all rätt att bemöta dem som fördomsfulla och inskränkta. Det är en annan sak att det finns lämpliga/olämpliga föräldrar både bland dem som är hemma och bland de som förvärvsarbetar. | |
corlini | 2012-09-22 14:56 | |
![]() | bluemoon, det vi alla gör hemma är väl inte hemarbete? ser du det som ett jobb när du dammsuger eller tar undan din egen tallrik efter du ätit? det gör inte jag, det som sker i hemmet är familjens vardagssysslor. dina frågor... min man brukar handla när han åker hem. vi hatar att handla varför jag som ändå alltid är hemma gör det ytterst sällan och han svänger förbi på ica och köper ettpar fläskfileer och lite potatisklytor och bea på hemvägen. vår kyl är trist för jämnan och det är ett väldigt oeffektivt och oekonomiskt sätt men så är det. maten turas vi om med beroende på vem som har mest tid, ofta händer det att någon annan lagar den eftersom vi sällan är ensamma hemma. men aldrig att vi vet dagen innan vad det blir i morgon till middag. det märker vi då vad vi känner för. städning, tvätt, strykning sköter vi marginellt tills vi får panik och någon annan får ta det. och det är faktiskt ingen lyx ur ekonomiskt perspektiv, det kostar några hundralappar och de timmarna det tar kan familjen åka och göra något kul som ett brejk. för mig handlar det om att köpa sig loss till kvalitetstid. vissa ger granntjejen 500 för att vara barnvakt någon gång. jag ger en liten firma en tusenlapp eller två och har sluppit massa tråkigheter och fått mera tid. trädgård är för oss att klippa gräset och det gillar min man för han är barnsligt förtjust i åkklipparen. blommor dör och vansköts så min man höll på att orsaka hjärtattack på min mor när han tog bort rabatter och anlade gräs. läxhjälp hjälps vi åt med beroende på läxa och aktiviteter har vi väldigt få eftersom våra intressen är förknippade med hemmet och gården. och nej, jag skulle aldrig räkna in det i mina arbetstimmar? det är sånt alla människor oavsett förhållanden och ålder gör på fritiden. står det inte på din lönespec så är det inte i jobbet du gjort det. jag vill säga att vissa här förstår vad jag menar i helhet och poängen även om det ibland tolkas mellan raderna och vissa andra tar saker som nedlåtande då de övertolkar och läser in annat eller känner igen sig och tar det personligt. det är inget jag kan styra över om jag vill svara ärligt eller säga något rakt ut. jag ser inget skäl alls att föra dialogen om man inte säger som det är eller vad man tycker. jag har inget emot att bli ifrågasatt om detta sker genom raka frågor, jag anser det däremot mycket märkligt hur folk som själva inte lämnar ut ett uns av sig själva eller kan svara ärligt eller personligt på någonting utan väger av varenda ord för att bli korrekt och medium lagom i allt ändå anser sig äga rätten att påstå saker om mig. lustigt psykologiskt fenomen. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-22 15:02 | |
![]() | Då är vi olika. Jag skulle inte bry mig tillräckligt för att bli kränkt, tar inte det här på blodigt allvar. Däremot skulle jag ifrågasätta, och sätta mig över att 'kränka' tillbaka. | |
Minta | 2012-09-22 15:08 | |
![]() | Provocerad är kanske ett bättre ord, men jag känner mig nog kränkt i någon mån av fördomsfullhet och inskränkthet i allmänhet. Det tycker jag inte är konstigt men det är förstås önskvärt att undvika personangrepp. | |
limpan__2 | 2012-09-22 15:12 | |
![]() | Kan vi inte enas om att använda SCB:s definitioner för att unvika missförstånd om vad som menas med t.ex. hemarbete? Se s129 för dfinitioner: www.scb.se/statistik...30 1_06.pdf | |
Mouche - Administratör | 2012-09-22 15:23 | |
![]() | Nu tar vi detta för absolut sista gången: Det ska INTE diskuteras om andra skribenter här i forumet. Ingen här behöver vare sig försvara, förklara eller gråta över andra skribenter. Om någon anser sig orättvist behandlad så får den personen höra av sig till mig och om den personen inte hör av sig så förutsätter jag att personen ifråga fixar biffen galant på egen hand. Det får bli slut på detta analyserande och pipande över hur den eller den behandlas etc... Det är i mina ögon mycket värre att vara den som måste försvaras, daltas med och hjälpas än att vara en som får strida för sina, ibland, lite egna åsikter. Så är det respekt som eftersträvas av de som anser att de måste hoppa in och försvara Corlini (som alla förstår att saken gäller) så är det helt fel väg. Vore jag du Corlini, så skulle jag bli heligt förba...ad över att bli behandlad som en försvars/svarslös 10-åring. Min uppfattning om dig är i alla fall att du är en kvinna med styrka och mod att sticka fram hakan när det behövs. =) Lägg av med analyserandet alltså och låt folk sköta sina egna affärer. Håll er till ämnet! Behövs hjälp så maila mig. Mouche | |
corlini | 2012-09-22 15:45 | |
![]() | Mouche, det du säger stämmer men de skribenter som nämnt mig här i det du beskriver som "försvar" står utan att jag någonsin nämnt det tidigare i min fulla respekt trots att vi inte tycker lika just därför att de faktiskt läst mellan raderna och förstår hur jag menar i helhet. en bra egenskapp i debatterande. antagligen därför de även reagerar när andra tolkar fritt efter eget tycke. du ställde ett par frågor tidigare som du själv besvarade, jag svarade dig eftersom du verkade ställa dem även till mig och hoppas du fick veta vad du undrade. Minta, men inte har väl någon någonsin sagt något som du personligen kan kränkas utav? jag läste ditt inlägg på förra sidan och jag tror du summerat flera skribenters uttalanden till ett enda påstående, vissa saker där har jag sagt men vissa inte. tycker du jag är för skruvad, för mycket, för dum, för vag eller bara jä...ligt konstig i min tankegång får du ju ställa mig mot väggen och fråga rakt ut. tror jag gett svar på de flesta tveksamheter de senaste 2-3 dagarna här :) och ja, mammor har en roll. pappor en annan och det är direkt förknippat med vad som är moderligt, kvinnligt och direkt omanligt. | |
blue_moon | 2012-09-22 15:49 | |
![]() | Tack för länken! I bilaga 2 definieras klart och tydligt vad som i SCB:s undersökning sorterar under HEMARBETE: Hushållsarbete: Matlagning, Brödbakning, Egenproduktion av matvaror, Diskning, avdukning, Städning av bostaden, Tvätt, strykning, Vård, tillverkning av kläder, Eldning, vedhuggning Underhållsarbete: Skötsel av tomt och trädgård, Rastning av hund, Annan skötsel av sällskapsdjur, Byggnadsarbeten, ombyggnader, Reparationer, underhåll i hemmet, Reparation, underhåll av fordon, Reparation, underhåll av annat, Ospecificerat underhåll Omsorg om egna barn: Tillsyn och hjälp till barn, Hjälp med läxläsning, Lek med barn, Samtal med barn, Högläsning för barn, Föräldramöten mm, Närvaro vid barns aktiviteter, Annan omsorg om barn Omsorg om andra: Hjälp till vuxna i eget hushåll, Hjälp till barn i andras hushåll, Annan hjälp till andras hushåll, Besök av patient på sjukhus | |
Minta | 2012-09-22 15:55 | |
![]() | corlini, ja jag skrev ju att jag inte visste vem som skrivit vad men att flera skribenter uttryckt dessa saker som är ganska provocerande enligt mitt sätt att se. | |
corlini | 2012-09-22 15:56 | |
![]() | och SCB är lag därför att???? att laga sin egen mat kan väl ändå inte klassas som arbete? eftersom vi nu talar om hemmafruar så anser jag det direkt förknippat, menar vissa av er verkligen helt seriöst att ni ser det som ett arbete att ta hand om sitt eget hem? och det i samma andemening som ni påstår att jag ser ner på folk? undrar om det är den som ser den dagliga skötseln av sin egen bostad som ett faktiskt arbete eller jag som ser det som något helt naturligt alla med normalt fungerande bostäder faktiskt gör på sin fritid som något självklart som sitter på höga hästar? vem kommer ens på tanken att kategorisera och skriva paragrafer om skötseln av sin egen bostad? kanske samma person som ringer på hjälp när hon bajsat eftersom efterarbetet är en uppoffring. | |
corlini | 2012-09-22 15:57 | |
![]() | Minta. sammantaget, sammanslaget och ryckta ur sin helhet är de väldigt provocerande precis som allt annat faktiskt. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-22 16:01 | |
![]() | Att bädda är inte hushållsarbete, alltså. | |
slånbär | 2012-09-22 16:04 | |
![]() | Det vi pratar om i grunden är ju om man kan tänka sig att vara hemmafru iställetför att arbeta. Detta är TS fråga. Det som då kan diskuteras är väl ändå huruvida vi ser det som ett arbete då eller inte. Om TS väljer att göra detta för att hon och mannens tid tillsammans när han kommer hem från sittarbete ska vara kvalitetstid så att säga då fårman väl ändå säga att hon utför ett arbete om än oavlönat. Eller blir det ett " riktigt" arbete först när man har en lönespec att visa upp? För själva arbetsuppgifterna i sig är ju arbete eftersom det ju faktiskt finns många som anställer folk för att utföra dessa sysslor i någon annans hem. Är det då inte ett jobb? | |
blue_moon | 2012-09-22 16:09 | |
![]() | Under min uppväxt på 50-talet med en mamma som var hemmafru, så var det nästintill ett heltidsjobb att sköta hem och familj. Många unga kvinnor utbildade sig för detta, nämligen på hushållsskolor. På den tiden satte husmodern en ära i att sköta hemmet perfekt, och i det ingick allt från nyputsade fönster, bonade golv, manglade dukar och veckade örngottsband till hembakat bröd, hemkonserverade grönsaker, hemstoppad korv och hemlagad sylt och saft. Min mamma sydde själv min brors och mina kläder och stickade mössor, tröjor, vantar, sockar och halsdukar till hela familjen. Hon arbetade jämt, och jag tror inte att hon fick någon tid över åt sig själv. | |
Resurgence - Ej medlem längre | 2012-09-22 16:13 | |
![]() | Ska ägna mig åt lite underhållsarbete. Hunden behöver en promenad. | |
blue_moon | 2012-09-22 16:14 | |
![]() | Arbete är arbete, antingen man får betalt för det eller inte. Utför man det i hemmet kallas det bara 'oavlönat arbete'. | |
corlini | 2012-09-22 16:19 | |
![]() | slånbär, bluemoon. jag åt just en macka och gjorde mellis till tösen visst var jag upptagen och hade saker att göra men utförde jag ett arbete då? i mina ögon nej. gör man middag åt sin egen familj arbetar man väl inte? visst är det en syssla och ett ansvar men är det verkligen ett arbete enl er? visst fanns hemmafruar som hade fullt upp och deras familjer hade rasat samman utan deras enorma insats, men är det verkligen ett arbete? arbete är arbete ansvar och sysslor i hemmet är just sysslor som måste göras i hemmet. hur kan man ha så krass och negativ syn på att ta hand om sin egen disk så man ser det som att man utför ett arbete? det är för mig en gåta. en bekväm, bortskämd, översittartypisk och förmer person kan jag tänka mig resonera i de banorna men att en normalt funtad vuxen människa ser det som ett arbete att vika sin egen tvätt.... oj oj, menar ni allvar? | |