Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 58 |
Mobilspel
Pågående | 20 214 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
nippertippan | 2012-12-06 21:39 | |
![]() | Gud finns för syndare och för dom som är förkrossade i själen. Det är svårt för en rik att komma in i himmelriket därför att så mycket annat i denne persons liv är viktigare... pengar, egoism, habegär osv mycket mera. Pengar orsakar en väldig massa problem, men kan också lösa problem om man använder dom rätt. | |
shulten | 2012-12-06 21:40 | |
![]() | Nippertippan. Efter vad jag har läst i Bibeln så ska Gud vara svartsjuk. Undrar om jävulen är det? | |
nippertippan | 2012-12-06 21:41 | |
![]() | Men absolut inte alla över en kam, måste jag poängtera. | |
greatdane | 2012-12-06 21:41 | |
![]() | Jag kan starkt rekommendera en bok av Richard Dawkins, nämligen "Illusionen om gud" Den är riktigt, riktigt bra. Jag är dock lat och kopierar recensionen rätt av här, varsågod: Tänk dig en värld där förmenta häxor och kätterska vetenskapsmän aldrig bränts på bål. En värld utan korståg och självmordsbombare En värld där kvinnor inte tvingas till äktenskap eller könsstympning. Tänk dig en värld utan religion. Biologen Richard Dawkins är förmodligen världens mest kände ateist. I Illusionen om Gud tar han sig an Gud i alla hans existenser - från Gamla Testamentets sadomasochistiska tyrann till upplysningsfilosofernas välvillige Himmelske urmakare. Med humor och allvar visar han hur ofantligt osannolikt ett högre väsen är och hur tron på ett sådant inte bara är felaktigt utan kan vara rentav farligt. Dawkins motbevisar också den vanliga uppfattningen att religionen skulle vara en förutsättning för ett moraliskt och rättfärdigt leverne. Med historiska och samtida exempel visar han hur religion föder intolerans, arrogans, förtryck, övergrepp mot kvinnor och barn, krig, homofobi, m.m. | |
nippertippan | 2012-12-06 21:43 | |
![]() | Shulten, tack, det var ett bra studieämne för mig att titta närmare på :) Det har jag inte läst så mycket om , men det stämmer att det nämns i några ställen i bibeln, men om man kan likställa det med världens svartsjuka.. det tror jag inte. | |
gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-06 21:45 | |
![]() | Det känns iofs rätt konstigt att basera diskussioner om en evig, allsmäktig och allseende guds existens på analyser som de Måns och kajix anger ovan. "Dumt", "onödigt" eller "kunde lika gärna ha" är begrepp som helt saknar innebörd för en sådan varelse. Hur en sådan varelse borde välja att förmedla kunskap om sin skapelse är också helt bortom vår analysförmåga. | |
nippertippan | 2012-12-06 21:46 | |
![]() | Det nämns olika slags fruktan i bibeln. Fruktan för Gud är en positiv fruktan, medan vanlig fruktan som kan relateras till många olika känslotillstånd är inte av Gud. För Gud är kärlek och Djävulen är fruktan i en mkt negativ benämning. | |
shulten | 2012-12-06 21:48 | |
![]() | Svartsjuk är ju att vara svartsjuk. Vem är Gud svartsjuk på jävulen? | |
shulten | 2012-12-06 21:50 | |
![]() | Frukta Herren återkommer väll rätt ofta i GT? Kanske Gud var jävulen i GT? | |
nippertippan | 2012-12-06 21:50 | |
![]() | Fruktan för Gud, skulle jag vilja säga är en slags stark vördnad och respekt för Guds Allsmäktiges existens. Man kan också vara rädd för synd, av respekt o vördnad för Gud och vad konsekvenserna av synd är = att vara evigt separerad från Guds kärlek. | |
Riril | 2012-12-06 21:52 | |
![]() | Suttit och läst i tråden en hel del nu, ville bara tillägga lite smått & gott! En del talade om att de är trötta på att få religion predikade för sig när de är icke troende - tro mig; det händer oss religiösa en hel del. Inte en vecka hinner gå innan jag får någon kommentar eller blir dumförklarad p.g.a min religion. Det är inte något 'ateistexklusivt' så sluta bete er som om det är fallet. Annars vill jag även tillägga att det är en oerhört stel och tråkigt diskussion ni för; helt utan mening eller mål. Ni kan inte nå någon form av slut på det här; vissa tror vissa gör det inte. En hel del av er förstod det rätt tidigt men vissa hänger kvar till slutet med dumma kommenterar om olika tankesätt och levnadsvillkor. Dessutom så strävar ni ifrån första frågan; det var nog inte meningen att vara en sådan stor debatt. Men fortsätt gärna, onödiga & elaka kommentarer går hand i hand med internet, och nöje måste vi alla få uppleva! | |
greatdane | 2012-12-06 21:53 | |
![]() | Oj, snacka om att döma. | |
shulten | 2012-12-06 21:54 | |
![]() | Så du menar att man ska frukta, visa respekt, inte synda inför gud för att man på något sätt ska bli belönad senare av denna Gud? | |
nippertippan | 2012-12-06 21:56 | |
![]() | Shulten, ja belönad blir man för att man söker Gud hela tiden, inte bara genom evigt liv. Just nu hittar jag inte bibelordet som säger det. Gud belönar den som söker Honom. | |
shulten | 2012-12-06 21:58 | |
![]() | Vad mycket konstiga saker folk kan göra för en belöning de tror de ska få. | |
nippertippan | 2012-12-06 22:01 | |
![]() | Man kan läsa om en del av Guds belöning i Galaterbrevet 5. 2Men andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, 23ödmjukhet och självbehärskning. | |
meimse | 2012-12-06 22:02 | |
![]() | Det ser mörkt ut för fred i Gaza. Åtminstone om man läser Habackuk, Sefanja och Malaki. Ett exempel, Nahum, "Sång om Herrens nitälskan Herrens nåd, Nineves straff och Juda frälsning". 1:2 "Herren är en nitälskande Gud och en hämnare, ja, en hämnare är Herren, en som kan vredgas". Självuppfyllande profetior som kommer från en gammal släktfejd beskriven i gamla testamentet. Men så kom då nya testamentet med Jesus som försökte få slut på eländet eftersom han var barn till en Romeo och en Julia. Återstår att se om han lyckas. | |
nippertippan | 2012-12-06 22:04 | |
![]() | meimse, Gud har redan besegrat världen genom sin son Jesus. | |
meimse | 2012-12-06 22:05 | |
![]() | Jaså. | |
nippertippan | 2012-12-06 22:05 | |
![]() | Tack för ikväll :) Hoppas ni fått lite svar, dom som vill veta. | |