Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 890 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-10 14:31 | |
![]() | Jonisk: Skrämmande ofta, JA. I trafiken ;-) Jag utmanar dig på en åktur så får du se =) | |
| wildman | 2012-12-10 14:36 | |
![]() | @Hanna Det är självklart alltid en balansgång. Handlar det om en bil och en kortare period så är det väl kanske sin sak. Men ponera att du är på väg till Sälen med din familj. Du ligger i lagstadgade 80 och kör när du märker att det börjar bildas en svans bakom dig (ja tänk av folk som faktiskt kör för fort), ja då tycker jag faktiskt att det är rimligt att du glider in i en parkeringsficka och släpper om lite bilar efter en stund även fast du håller lagstadgad fart. Eller kanske släpper lite på gasen när någon kör om för att omkörningen ska bli ännu säkrare? Det är sådant jag menar. Självklart kan du inte slänga dig in och släppa om någon som dyker upp i 190 och blinkar på dig omedelbart. Utan det handlar mer om allmänt hyfs och normalt omdöme. Som tex när jag kör med min båttrailer, då stannar jag och släpper förbi folk eftersom jag oftast kör lite långsammare då. Det viktiga är ju att man har en vilja att hjälpa till. | |
| HannaSpelare - Ej medlem längre | 2012-12-10 14:38 | |
![]() | Jag nekar att aktivt hjälpa en person att bryta mot lagen, min moral och och att både orsaka och riskera skada. Du kallar det att jävlas. Det visar det moraliska förfallet hos dig och hos trafikanter, normen är att man kör för fort och de som inte låter er ignorera lagarna och reglerna ”jävlas”. Ni respekterar inte ens min önskan att inte aktivt hjälpa er att bryta mot lagen. Den moraliska klyftan är för stor för att en fortsatt diskussion ska vara meningsfull. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-10 14:41 | |
![]() | Min pappa har alltid rätt i trafiken, och ändå är jag så mycket mer harmonisk. Underligt, det där. :) | |
| HannaSpelare - Ej medlem längre | 2012-12-10 14:42 | |
![]() | wildman: jag förstår din inställning men jag tycker att mitt val att inte göra det är rimligt utifrån det resonemang jag anfört. | |
| wildman | 2012-12-10 14:48 | |
![]() | Nej Hanna, jag måste faktiskt säga att folk som undviker den smidiga vägen med hänvisning till moral eller whatever är i mina ögon faktiskt inte bra trafikanter. Det är sådana som tex blev offer när zebralagen skärptes i ord. Då höll folk på sina rättigheter - och blev överkörda. Just för att dom ABSOLUT inte skulle hjälpa folk som inte förstod att hålla sig till lagen. Så du har rätt, den ståndpunkten är i mina ögon osmart. Eller ska vi kalla det osmaklig, för även om du anser att vederbörande är vållande så bidrar du med din osmidiga hållning just till att riskera skada. Visst - det är inte ditt fel, men du hade lätt kunna hjälpa till att minska riskerna med så små medel. Om ni inte visste det så kan hastighetsmätare i 100 km/h lätt variera med nästan upp till 10 km/h. Det innebär att dom som faktiskt kör ikapp er kanske inte ens kör för fort på sin hastighetsmätare. Till det kan man lägga många konstiga orsaker till varför folk kör för fort. Dom flesta skulle antagligen inte hålla för polisen, men har man en gnutta empati kanske man kan förstå varför. Oavsett så försöker åtminstone jag just av den anledningen låta bli att lägga några värderingar och helt enkelt hjälpa till istället. Vi pratar fö om fortkörning som är en mindre förseelse, inte ett allvarligt våldsbrott. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-10 14:53 | |
![]() | Jonisk: Jag är hur harmonisk som helst när jag kör, har alltid helt makalöst bra musik på i bilen =) Men jag tycker ändå att många agerar på ett så dumt och onödigt vis i trafiken.... | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-10 14:54 | |
![]() | Zebralagen är ett ypperligt exempel på hur fel det kan bli hur mycket lag man än följer.... | |
| Yamma | 2012-12-10 15:05 | |
![]() | Jag tycker iofs det är onödigt att STANNA för att släppa förbi folk, det kan också vara farligt. Underlätta omkörning kan man kanske göra däremot. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-10 15:05 | |
![]() | Det tycker jag också, men känner sällan behovet av att hävda min rätt. Åt något håll. Upprörs om någon tränger sig på i bakluckan, det är obehagligt, otrevligt och osäkert. Och oavsett avsikt helt fel beteende. Därmed inte sagt att jag medvetet ligger ivägen. Men det finns idioter åt båda håll i trafiken, skillnaden är möjligtvis att den som kör upp tätt bakom i för hög hastighet aktivt utsätter fler än sig själv för fara. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-10 15:06 | |
![]() | @Loco, då. | |
| wildman | 2012-12-10 15:06 | |
![]() | Beror ju på läge Yamma. På de flesta landsvägar (och det är väl främst där det kan vara aktuellt att hjälpa folk på det viset) finns det väl byggda parkeringsplatser som är lätta att stanna/starta på. Men det kanske mest är aktuellt om man får en lång svans bakom sig. Handlar det om enstaka bilar är det ju mer att underlätta omkörning. | |
| wildman | 2012-12-10 15:09 | |
![]() | Jag vill betona att även jag kan tycka det är ett idiotiskt beteende att ligga för nära någon. Finns inget som helst försvar för det. Men att på pin tji ligga kvar och inte hjälpa till kommer ändå inte hjälpa dig. Tvärtom gör du dig sannolikt snarast en tjänst att bli av med hen så snabbt som möjligt. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-10 15:12 | |
![]() | Om det går, ja. Såklart. Därmed inte sagt att det är ok beteende. Och jag vill inte behöva köra osäkert för att någon annan är hetsig. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-10 15:15 | |
![]() | Och stanna, återigen - varför? Är det 90, jag kör 90 (eller oftare 95), ligger i högerkanten...hur är det mitt ansvar att ytterligare underlätta för att du vill köra i 110? Eller 100. Eller vad du nu vill. | |
| wildman | 2012-12-10 15:17 | |
![]() | @Jonisk som jag skrev innan så handlar väl stanna oftast om man har dragit på sig en längre svans då det helt enkelt är det snabbaste sättet att bli av med en svans. Men SJÄLVKLART ska man aldrig göra något som inte känns ok för en själv vare sig det handlar om att stanna, bromsa, hålla höger eller köra på väggrenen. Säkerheten går alltid främst. | |
| wildman | 2012-12-10 15:20 | |
![]() | När jag tog mitt körkort fick jag tom lära mig att man skulle släppa om folk om man märkte att det var folk som ville köra om och det var svårt under en längre stund för dessa att komma om, fick inte ni det? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-10 15:20 | |
![]() | Ok, om man känner att den stör så får man väl överväga det. Aldrig varit med om att det blir en så enorm svans bakom någon som inte kör påtagligt långsamt, så kan inte se att det är något jätteproblem. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-10 15:22 | |
![]() | Även om du höll rätt hastighet? Jag har aldrig fått lära mig att det är min skyldighet att stanna om jag kör lagligt, nej. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-10 15:22 | |
![]() | Jag vill poängtera en sak. Det händer i enstaka fall att jag ligger för nära, absolut. Men då har jag också gett framförvarande gott om chanser att släppa förbi mig. Om man då fortfarande inte gör minsta antydan till att underlätta så: 1. Har man ingen koll alls att det ligger nån bakom 2. Anser man att man håller hastigheten och då ska baske mig alla andra göra det också. I båda fallen gör man helt fel och var det upp till mig skulle man bli av med körkortet för ett sånt beteende. Det finns ett annat scenario, ett scenario jag upplever dagligen pga vägen in till stan. Där är det 2-filigt i ca 5 km och där händer det VARJE gång att någon håller hastighetsbegränsningen i vänsterfil jämsides med någon i högerfil. Eftersom han håller hastigheten anser han inte att han gör nåt fel. Men han blockerar hela vägen med det och i såna ögonblick önskar man att man befann sig i GTA istället.... | |