Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 711

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BJWE2013-01-23 05:15
Antal inlägg: 19

När man flyttar problemet från ett land till nästa så blir det så här.
Bara tacka nuvarande slappa regering att inget händer.

Hade vi haft lite hårdare straff, bättre koll vid gränsen och inte varit hela världens socialbyrå så hade vi inte varit tvåa i världen på våldtäkter.

Händer det någon av mina nära och kära så blir det anstalten nästa för mord. Inte mycket svårare än så.

Att vi har mer våldtäkter nu än tidigare har inte med bättre förmåga att anmäla utan att vi har tagit hit problemen. Tvåa som sagt i världen.

Så när någon yttrar sig om detta så målas han ut som rasist och så vips så startas en kampanj via Facebook för att förhindra rasism. Då går dom flesta man ur huse för ingen vill ju vara rasist men är det någon som startar en kampanj för den våldtagna kvinnan ??.. NEJ ICKE !!

Fasen vad snedvridna alla svenskar har blivit sista tiden när man inte ser problemet för vad det är utan det blir kringgående.

Att svensken är feg är ju ingen nyhet men det behöver ju fasen inte vara så jäkla illa.

fengur2013-01-23 07:08
Antal inlägg: 66

Helt riktigt bjwe och mycket bra skrivet. Försökte skriva det tidigare i tråden men här verkar de flesta vara väldigt pk.

Locomondo - Ej medlem längre2013-01-23 07:15
Antal inlägg: 3768

BJWE o Fengur:
Ta först och läs på vad som i Sverige bedöms vara våldtäkt jämfört med vad andra länder tycker.
Kanske ni finner förklaringen till Sveriges topplacering där....

boffertomte2013-01-23 07:55
Antal inlägg: 1128

Med det argumentet, loco, skriver du väl snarast under på vad BJWE och Fengur påstår. I Afghanistan må en rå gruppvåldtäkt som den i Mariannelund betraktas som ett oskyldigt tidsfördriv, eftersom en ensam kvinna där inte har något människovärde. Så icke här i Sverige. Beror det på att vi har en mesig och fruntimmersaktig bedömning av vad som är våldtäkt?

Förmodligen, om du frågar i Afghanistan. Men nu är vi ju inte i Afghanistan.

boffertomte2013-01-23 08:12

i många länder är nog begreppet våldtäkt avhängigt av vem som våldtas. En rik mans fru eller dotter ska man nog låta bli.

Jag vet inte om den rättsuppfattningen känns så sund, men vi kanske är fåniga med sånt här i Sverige.

Locomondo - Ej medlem längre2013-01-23 08:27

"Beror det på att vi har en mesig och fruntimmersaktig bedömning av vad som är våldtäkt? "

Var detta verkligen det bästa du kunde tolka ur mitt inlägg?

boffertomte2013-01-23 08:40

Loco, du skrev att vi har en annan (hårdare) lagstiftning än andra länder kring våldtäkt och att vi som en följd därav fler anmälningar om våldtäkt.

Vilket ju kan fungera närmast som ett försvar för män från andra kulturer som våldtar här i Sverige, de förstår ju inte att de gör något fel.

Locomondo - Ej medlem längre2013-01-23 08:50

Boffer:
Du måste förstå skillnaden på anmälningar och lagförda brott.
Att Sverige ligger väldigt högt upp på listan med lagförda våldtäkter (per capita) beror mycket på att Sveriges begrepp om vad som är en våldtäkt täcker in så mycket mer än vad det gör i de flesta andra länder i världen (om inte alla rentav).
Det begås alltså INTE fler våldtäkter (till antalet) i Sverige än tex i Indien.

Detta är en svensk lag och den innefattar alla som begår brott på svenska mark. Infödd svensk som invandrare. Om du ser det som nåt slags "försvar" för att man får våldta så får det stå för dig. Märklig människosyn du har....

slånbär2013-01-23 09:22
Antal inlägg: 5539

Det begås heller inte fler våldtäkter nu än för femtio eller hundra år sedan utan det är vår syn på våldtäkt och dess offer som har förändrats. Förr fick våldtagna tjejer helt enkelt bita ihop och gå vidare för det gick inte an att anmäla. Då var det kvinnan som var den skyldiga antingen genom att hon rört sig ensam ute eller så hade hon helt enkelt lockat mannen till det. Ofta skedde det då som idag avnågon bekant till familjen och då var det ännu mer otänkbart att anmäla. Då var man både våldtagen och märkt som slampa.

Måns_E2013-01-23 09:42
Antal inlägg: 12028

Jag skulle tro att vi faktiskt rent historiskt har ganska få våldtäkter just nu. Men det är mest en känsla.

Men visst en liten ökning har förmodligen skett under den senaste femårsperioden. Och jävligt mycket propaganda med rasistiska förtecken som SD har planterat. Just den rasistiska propagandan är äcklig.

BlackMirror2013-01-23 09:48
Antal inlägg: 299

BJWE, fengur och boffertomte. Ni är så pinsamma att jag inte finner ord.

Skitkärring2013-01-23 11:14
Antal inlägg: 196

@ Kokonut. Var det det enda du hade att komma med som svar?
Mitt nick har inte med saken att göra för det innebär inte att jag kallar andra personer, och då särskilt äldre offer, för "kärring".

Kokonut2013-01-23 13:58
Antal inlägg: 508

Enbart du som grinar över ett uttalande...och vad e fel att säga sätta på?
Du borde tänka på ditt nick.
Finns fruntimmer som kanske tar illa vid sig.

boffertomte2013-01-23 14:13

BlackMirror, det var ju sorgligt, eftersom ord är alldeles nödvändiga för en diskussion.

Jag tror fö inte heller att det begås fler våldtäkter (per capita) i Sverige än i Indien. Men man ska kanske akta sig för att kalla vårt våldtäktsbegrepp så väldigt strängt i jämförelse med andra länders, för då kan det argumentet användas för att göra en våldtäkt begången av en stackars ovetande afghan i Sverige till nästan knappt en våldtäkt alls. Tack o lov resonerade inte rätten i Mariannelundfallet så, men för kanske bara fem-sex år sedan hade det nog kunnat luta åt det hållet.

Locomondo - Ej medlem längre2013-01-23 14:21

Boffer:
Du kan inte mena allvar, du kan bara inte mena allvar......

boffertomte2013-01-23 14:43

Det var 2006 som uzbekiska män på SFI fick rätt när de ville sätta kvinnorna bakom skärmar i klassrummen. Det kan ju inte ha berott på att svensk lagstiftning säger något om att kvinnor och män skall hållas åtskilda i skolsalar och att kvinnor inte äger rätt att yttra sig bland män. Det måtte ha grundat sig i att man tyckte att det var vad de uzbekiska männen var vana vid hemifrån, och man respekterade alltså deras rätt att ta med sig sina egna seder och bruk hit - på bekostnad av kvinnors mänskliga rättigheter.

Det är inte ens 10 år sedan. Så påstå inte att det inte har funnits tendenser åt det hållet, en tillämpning av lagen för etniska svenskar och en annan tillämpning för nyanlända.

hundbiten - Ej medlem längre2013-01-23 14:50
Antal inlägg: 2225

Jag tror att skärmarna tilläts för kvinnornas skull. Utan skärmar kunde de ha fått utstå repressalier av släkten.
Det går inte att jämföra med våldtäkt.

Locomondo - Ej medlem längre2013-01-23 14:53

Jag är inte alls säker längre på vad det är du vill diskutera Boffer?

Måns_E2013-01-23 15:11
Antal inlägg: 12028

Man kanske skall akta sig för att jämföra våldtäktsstatistik mellan olika länder när man har noll koll över vad som mäts, och hur representativa siffrorna är?

Det tycker jag är en mycket bättre utgångspunkt än att säga att man skall akta sig för att påstå att det svenska våldtäktsbegreppet är strängt (om man nu med strängt menar att kalla sexuella övergrepp för våldtäkt, anse att våldtäkt kan begås inom äktenskap och att inget våld behöver vara inblandat).

boffertomte2013-01-23 15:26

hundbiten:

"Miriam DO-anmäler Hjalmar Strömerskolan i Strömsund för att den gör för lite åt den diskriminering och de trakasserier som muslimska män utsätter kvinnliga klasskamrater – i vuxenutbildning för invandrare (SFI) – för. Männen tvingar kvinnorna att sitta längst bak i klassrummet, tvingar muslimska kvinnor att bära niqab och tillåter dem inte att tala för sig själva.

Skolan säger: Muslimska män från främst Uzbekistan har i flera år åberopat sin trosfrihet för att ”kräva särskilda klasser för män respektive kvinnor”, för att ”deras kvinnor skulle få bära ansiktsslöja” och för att ”kvinnorna ej fick tala när andra män lyssnade”. Skolledningen tog inte strid. Männen skulle nog ändra sig med tiden."

www.svd.se/kultur/ku...20 5649.svd

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?