Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2013-05-26 19:41 | |
![]() | Varför bråka om semantik, romer lär väl inte heller var ett eget folkslag .. de är väl ursprungsafrikaner de också ... Eller härstammar de från något annat än oss andra? | |
| micro113 | 2013-05-26 19:43 | |
![]() | Sote Dina barn är halvchilenare, och att de markerar avstånd till sin far genom att definiera honom chilenare och sig själv som svenskar beror på fostran och inget annat. Jag måste dock fråga, varför skaffade du barn med en chilenare om du inte vill ha barn som är halvchilenare? Det är något som jag har svårt att förstå. | |
| micro113 | 2013-05-26 19:47 | |
![]() | drifting Tattare är ett äldre ord för romer, resande folk etc.. | |
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-26 19:47 | |
![]() | Romer är ett folkslag kända som zigenare i folkmun tattare. | |
| drifting - Ej medlem längre | 2013-05-26 19:49 | |
![]() | Det är en JÄ#LA skillnad på "tattare" och romer | |
| Sote | 2013-05-26 19:54 | |
![]() | Micro- du behöver inte förklara någonting gällande Samer eller Romer för mig. Jag är mycket väl insatt i båda. Bor dom i sverige så är dom svenskar. Bor dom i Ryssland så är om Ryssar. Precis som alla ursprungsfolk. Folkslag är en sak, nationalitet en annan. Man kan faktiskt vara både och. Vilket dom flesta är. Hur många svenskar är det inte som med stolthet hävdar att dom är valloner? Betyder det att dom inte är svenskar då? Självklart inte. Dom är svenskar med vallonskt påbrå. Vad gäller mina barn och hur dom ser sig själva så kad du faktiskt inte uttala dig om detta då du faktiskt inte känner oss. Jag skaffade barn med en man. Huruvida han var chilenare , svensk, eller annan nationalitet hade ingenting med saken att göra. Mina barn har på inget sätt tagit avstånd från sin pappa, vad får du det ifrån? Varför skulle dom göra det. Du har rätt i en sak- du fattar inte. Det har ingenting att göra med vad ens föräldrar kommer ifrån, det har att göra med en själv. Om vi hade bott i Chile så hade dom sett sig själva som Chilenare. Nu bor vi här så dom ser sig som svenskar. Ingenting konstigt i det. Du gör saker mycket mer komplicerade än dom är. Pugge- nu är du rätt nära gränsen för vad som är ok här. | |
| micro113 | 2013-05-26 19:55 | |
![]() | drifting Nej, det är inte en "jävla skillnad" . I början på 1900-talet gjorde man ingen åtskillnad på romer och resande alls .. Senare har man börjat talat om att det rör sig om två olika grupper, men man är faktiskt inte ens säker på det eller om de ha samma ursprung. Dessutom ... I Sverige räknas resandefolket till romerna. www.riksdagen.se/sv/...?t ext=true | |
| kajix | 2013-05-26 19:57 | |
![]() | jag tror att han menar att tattare och romer är inte är samma. | |
| micro113 | 2013-05-26 20:00 | |
![]() | Sote Jag är själv från samisk släkt. Man skiljer på svenskar och samer - även om samer är svenska samer. Man skiljer på romer och svenska, även om romer är svenska romer. Vet du inte det - då vet du mindre än mig. Det är nog inga svenskar som hävdar att de är valloner, däremot en del som säger att det finns ett inslag i deras härstamning. Vilket alltså är att göra tvärtom det du tycker är naturligt -- att inte låtsas om sitt ursprung. Vad gäller dina barn så är det du själv som säger att de anser sig vara svenska och pappa chilenare. Man behöver inte vara barnpsykolog för att veta vad en avståndsmarkering är. Du svarade inte på varför du skaffar barn med en chilenare om du nu inte kan förlika dig med tanken på att dina barn då blir halvchilenare. Och du - i Chile skulle de vara halvsvenskar. | |
| Sote | 2013-05-26 20:00 | |
![]() | Det har ju med ordvalet att göra naturligtvis. På samma sätt som man inte säger nigger som ju faktiskt var det normala för ett antal år sedan. Men ni som medvetet använder dessa ord vet ju redan detta, det är ju det som är själva grejen eller hur? | |
| drifting - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:01 | |
![]() | Micro113 Bara för du har ett inlägg från riksdagen så betyder det INTE att du har rätt..i början av 1900 talet..välkommen till 2013.i mitten av 50 talet sa dom "lärda" att det var en sjukdom att vara homosexuell. Först är det två helt olika språk mellan romer och resande Sen har vi utseendet som skiljer sej markant | |
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:01 | |
![]() | Nej då Drifting. Romer, zigenare och tattare är det samma:) | |
| micro113 | 2013-05-26 20:04 | |
![]() | drifting Ordet "tattare" är inget modernt påfund från 2013. | |
| micro113 | 2013-05-26 20:05 | |
![]() | Sote I statistiken är dina barn för övrigt "andra generationsinvandrare" .. Och det är faktiskt inte jag som definierat det. | |
| drifting - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:05 | |
![]() | Har aldrig påstått att det är det...menar bara att det är två skilda folkslag romer och resande | |
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:06 | |
![]() | Liksom lappar och samer:) | |
| micro113 | 2013-05-26 20:08 | |
![]() | drifting Det är din uppfattning, inget fastslaget faktum, oavsett så är det en bidiskussion. Ordet tattare var giltigt för båda. | |
| Sote | 2013-05-26 20:09 | |
![]() | Micro- jag kan nog lugnt säga att när det gäller Romer så är jag mycket väl insatt. Om du nu inte är psykolog så kanske du skulle låta bli att läsa in en massa amatöranalyser i allting, i synnerhet sånt du inte vet någonting om. Mina barn tar på inget sätt avständ från sin pappa bara för att dom ser sig som svenskar. Dom har helt enkelt ingen kulturell tillhörighet då dom bor och lever här. Varför skulle dom då känna sig som något annat? Jag svarade visst på din fråga. Till skillnad från dig så bryr jag mig inte om vaifrån folk kommer utan vilka domär. Jag hade skaffat barn med honom oavsett varifrån han hade kommit från. Det är nämligen inte viktigt för mig. Och nej hade dom bott i chile så hade dom varit chilenare med en svensk mamma. | |
| drifting - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:11 | |
![]() | Fråga en rom elr en resande så får du la se.. Tycker det inte är annat är bidiskutioner här | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-05-26 20:11 | |
![]() | Det är bara lek för dom. Dom fattar inte vad dom gör, förrän dom själva får smaka på kakan som dom slagit sönder. | |