Spelrum
Giraffen | 41 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 61 |
Mobilspel
Pågående | 20 181 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2015-02-16 15:27 | |
![]() | Vilket jag vill understryka att jag tycker är bra. Det är det ständiga malandet om påstådd anpassning som aldrig har ägt rum som jag vänder mig mot. | |
mz_lzrd | 2015-02-16 15:35 | |
![]() | Du kan säkert hitta en hel del om detta på nätet själv, men här är en liten krönika om Aftonbladets försök att begränsa yttrandefriheten. Vår justitieminister har lovat att titta på saken, för näthat måste ju stoppas. Att yttrandefriheten ryker med anonymiteten på nätet är en liten oväsentlig bisak. De som har nåt att säga kan ju göra det öppet och stå för det. Det garanterar nämligen att bara de som tycker rätt vågar öppna käften. karlandersson.se/201...er -langre/ Ann Heberlein uttryckte igår tror jag att det var dags att se över yttrandefriheten för att rädda liv. Jag hoppas givetvis att du har rätt, Måns, och att vi får ha kvar yttrandefriheten. Men folk är rädda nu och folkets rädsla är ju kalas för alla slags terrorister. | |
mz_lzrd | 2015-02-16 15:50 | |
![]() | Måns, det är ingen hemlighet att många skribenter idag tillämpar ett stort mått självcensur. Det är inte konstigt alls, hur kul är det att bli mordhotad för att man gör sitt jobb? | |
mz_lzrd | 2015-02-16 15:56 | |
![]() | Dessutom har vi ovedersägligen en massa anpassning vad gäller vad som får skrivas eller ej. Ta de fyra "svenska" våldtäktsmännen på Finlandsfärjan häromsistens. De kallades svenska uteslutande i svensk media. De är i själva verket inte svenska alls. Det kan man avfärda med repliken "vad spelar deras nationalitet för roll"? men då måste jag fråga varför vi överhuvudtaget ska ha nyhetsrapportering. Vad spelar det för roll för mig att det har skett en gruppvåldtäkt på en Finlandsfärja? Jag åker aldrig nån Finlandsfärja. Känner ingen som gör det. Så för min del kunde väl tv- och tidningsnyheter gärna handla uteslutande om gulliga husdjur eller om vad Coop har för extrapriser den här veckan. | |
janne121212 | 2015-02-16 16:20 | |
![]() | Jo nog anpassas det lite här och där, men det fina i kråksången är att gör man det bara lite vart efter så är det förhoppningsvis ingen som märker det, som t ex Måns, och då kommer man undan med det. Till slut står man där med en urvattnad tryckfrihetsförordning, allt p g a respekt för en grupp idioter som tar vår demokrati som gisslan. | |
Måns_E | 2015-02-16 16:32 | |
![]() | Jag har inte sett ett enda lagförslag som har gått i den riktningen. Inget som ens antyder att det är på väg dit. Att vara anonym på flashback har aldrig någonsin mig veterligt omfattats av någon svensk yttrandefrihetlag. Rätta mig gärna om jag har fel. | |
Måns_E | 2015-02-16 16:34 | |
![]() | Så Janne, min uppfattning är att det här blivit vanligare att påstå saker som du och må_lzrd gör, men inte faan har yttrandefriheten i sig blivit det minsta inskränkt för det. | |
mz_lzrd | 2015-02-16 17:47 | |
![]() | Anonymitet är central för yttrandefriheten. Om man definierar yttrandefrihet som så att man kan säga vad man vill om man bara står för konsekvenserna, så har alla länder på jorden inkl Nordkorea yttrandefrihet. Du kan tänka dig det hela såhär: Om medlemmarna av motståndsrörelserna i Frankrike, Danmark och Norge under andra världskriget skulle verkat i offentligheten, under sina rätta namn, då hade de väldigt snabbt blivit utplånade. Jag vet att du ser väldigt lite av det som händer kring dig Måns, det har framgått förut här på forumet. Men att du inte ser eller vill se betyder inte mer än så. | |
Måns_E | 2015-02-16 19:00 | |
![]() | mz_lzrd jag ser att det har blivit väldigt mycket mer populärt att gorma om att man inte får säga/skriva vad man vill och att man exempelvis "inte får kritisera invandringen" och andra dumheter. Det intressanta är att jag ser så väldigt mycket i skrift och i debatt som man inte "får" säga. Jag tycker nog att det är du som är blind, och som går på propagandan om "den smalnande åsiktskorridoren". För mig så är hela retoriken en tydligt politiskt försök att försöka omformulera och kidnappa debatten. Att du inte ser det beror inte på att jag ser lite av det som händer runt mig. Det är inga problem, man får vara anonym i Sverige, men man får även efterforska anonyma flashbackanvändare. Att överhuvudtaget tro att man kan vara helt anonym på internet är ju fruktansvärt naivt. | |
mz_lzrd | 2015-02-16 19:51 | |
![]() | Men man får inte säga vad man vill om invandring t ex. Det blir rasism och hets mot folkgrupp innan du vet ordet av. Nu vill jag aldrig säga nåt man inte får säga, men det är ju oviktigt. Jag är personligen en snäll och välanpassad varelse och varken Expressen eller Aftonbladet skulle bry sig ett dugg om vad jag skriver - men det är ju också oviktigt. Jag är ENORMT LYCKLIG över att man på senare tid kunnat läsa allt mer saklig kritik av t ex invandring och Islam på vederhäftiga sajter och i dito tidningar (Fokus, SvD, SDS, m fl). Åsiktsregistrering, som ju oundvikligen blir en följd av att man kartlägger t ex anonyma Flashbackmedlemmar, är förbjudet i Sverige. Jag har inte varit mkt på Flashback förut men nu har jag reggat mig där. Där är många pärlor bland svinen kan jag rapportera. Och jag har tagit bort Aftonbladet från favoriter =) Jag har ingen lust att gräla med dig Måns, jag hade antagligen tyckt om dig irl. | |
Rhotheta | 2015-02-16 19:52 | |
![]() | www.expressen.se/led...or ridoren/ | |
Måns_E | 2015-02-16 20:44 | |
![]() | Nu så är det inte speciellt svårt att diskutera invandring och migration, oavsett vilka åsikter man har i frågan utan att bli kallad för rasist, om man inte är väl korkad eller faktiskt är rasist. Det är något av det problemet du exempelvis ser på Flashbacks I&I-avdelning, många är helt enkelt rasistiska. Och att uttala sig rasistiskt är inte förenligt med svensk yttrandefrihet. | |
mz_lzrd | 2015-02-16 20:54 | |
![]() | Ja, Måns, en del uttalar sig rasistiskt och enl min mening är de idioter. (Jag har ännu inte hunnit besöka I&I avdelningen, mest läst om terrordådet i Köpenhamn). Men att hänga ut folks identitet är oetiskt, Aftonbladet är ingen domstol. Att åsiktsregistrera folk är oetiskt om inte olagligt (är osäker). Men mitt problem är att om man från lagstiftarens håll kräver offentliga register över alla användare för den händelse att någon skulle uttrycka sig rasistiskt el på annat vis olagligt, så kommer det registret även att innehålla alla andra människor som skriver helt lagliga inlägg som kan vara av känslig natur. Och det anser jag är att slå ut barnet med badvattnet. | |
mz_lzrd | 2015-02-16 20:55 | |
![]() | Alltså det är inte mitt problem, personligen. Skulle skrivit "Problemet som jag ser det är...". | |
mz_lzrd | 2015-02-16 20:59 | |
![]() | Tack för länken, Rhotheta. Jag trodde Expressen var lika illa som Aftonbladet (nästan), men det ser ju ljusare ut där. | |
Måns_E | 2015-02-16 21:01 | |
![]() | Lagstiftaren kräver ansvarig utgivare. Det har inte Flashback. Så det är väl där någonstans det börjar bli lite krångligt. Sedan så är ju flashback verkligen mycket mycket mer än ett tillhåll för personer med ljus- eller mörkbruna åsikter. Och egentligen så finns ju verkligen alla personligheter och åsikter representerade på Flashback. | |
Måns_E | 2015-02-16 21:04 | |
![]() | Journalister måste för övrigt få efterforska personer och kopplingen dessa personer emellan, även om dessa skulle vara anonyma. Om så inte vore fallet så skulle den grävande reportern ofta ha det svårt med att få fram något alls. | |
Måns_E | 2015-02-16 21:05 | |
![]() | Sedan så kan man fråga sig det journalistiska värdet i att 27-åriga skogsarbetare närvarar på flashback. | |
Måns_E | 2015-02-16 21:06 | |
![]() | Närvarar=näthatar | |
Milkman73 | 2015-02-16 21:23 | |
![]() | Det är enligt mig inget fel i å hänga ut dom på Flashback som skriver de värsta vidriga inläggen. Dom personerna som skriver vidrigt om kvinnor, barn, invandrare och homosexuella kan gott få sina namn outade. Pedofili, kvinnomisshandel mm...fy f-n. | |