Spelrum
Giraffen | 38 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 1 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 22 |
Inloggade | 62 |
Mobilspel
Pågående | 19 215 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
E Solu - Ej medlem längre | 2008-04-15 20:44 | |
![]() | Jag tycker dock det var rätt, eftersom den lätt kunde uppfattas som ett hån. | |
Solen_lyser - Ej medlem längre | 2008-04-15 20:45 | |
![]() | Greyhounddog. | |
Mårten | 2008-04-15 20:45 | |
![]() | budalv, jag har ju tvättat händerna sedan jag skrev "duktig" istället för "skicklig", och jag har dessutom skrivit varför jag gjorde detta hemska ordval. som sofist skulle jag ju snarare ha huggit mot personen som använde "duktig" första gången, istället för att ärva dennes ordval för tydlighets skull och försöka fortsätta diskussionen...men vänta nu, ordmärkeri, nu stämmer det ju inte in på mig längre, måste skriva om, nej katt! kliv inte på enter, no!!!!! | |
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-15 20:46 | |
![]() | zimba, Olika ord betyder olika saker, när man vill uttrycka något exakt är det viktigt att språket har nyanser. Vill man döda ett folks identitet så tar man i första hand ifrån dem deras språk. Därför är det ganska viktigt att man bibehåller en viss språklig noggrannhet. Det är inte nödvändigt att behålla ett förlegat språk, tvärtom riskerar nog språket att stagnera om det är alltför statiskt, det är däremot viktigt att se till att språket inte urlakas och blir nyansfattigt. Det är inte alls omöjligt att det är vår överlägsna kommunikation genom effektiva språk som gjort oss européer till världens herrar. | |
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-15 20:48 | |
![]() | Budalv, jag tror inte det var ditt inlägg som fick tråden raderad, jag tror det var pga att jag var den som startade den. Prova att starta en RIP Silver 2 så får vi se. | |
emman | 2008-04-15 20:49 | |
![]() | Citat zimba "Ni kan i alla fall inte "skrämma" mig till att inte skriva i forumet." Det är det nog ingen som vill | |
vulcan | 2008-04-15 20:49 | |
![]() | Omm ala festår va som menas så spelar väll inte varken stavnign el gramatikk d hller? Ni hajjar juh va ja säjjer här endå väll? Å dem somm inte gör det kansche dumma bara enkelt helt? *obs ironi* | |
emman | 2008-04-15 20:49 | |
![]() | vulcan: <3 <3 | |
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-15 20:50 | |
![]() | vulcan, hej tomtegubbar slå i glasen? | |
virre138 | 2008-04-15 20:51 | |
![]() | zimba: Huruvida man bör skriva "de" eller "dem" fick man förstås lära sig redan i grundskolan. Har man svårt med "de/dem" är det bättre att konsekvent skriva "dom" istället för att försöka ha en "fint" språk och misslyckas. | |
Budalv - Ej medlem längre | 2008-04-15 20:52 | |
![]() | zimba: Jag förstår vad du menar och jag kan inte se något i ditt språk som hindrar mig ifrån att förstå vad du skriver. Åsikter är varken mer intressanta eller mer värda om de kommer från personer med flerårig högskoleutbildning. En uteliggare med nedskiten byxbak som ropar "vad tycker ni om min jacka" är enligt mig det enda som kan göra succé på en riksdagskongress. | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-04-15 20:53 | |
![]() | Det händer att jag skriver fel till följd av den konstanta undermedvetna hjärntvätten som pågår i undertexter och tidningsartiklar, där dem inte använder rätt ord. Det tycker jag är lite deprimerande. | |
Solen_lyser - Ej medlem längre | 2008-04-15 20:53 | |
![]() | -Om alla förstår vad som menas så spelar väl varken stavning eller grammatik roll då heller? Ni förstår ju vad jag säger här ändå väl? Och de som inte gör det, kanske är dumma bara, helt enkelt? | |
Solen_lyser - Ej medlem längre | 2008-04-15 20:53 | |
![]() | Det var lustigt gjort av dig, Vulcan. Heja. | |
Mårten | 2008-04-15 20:53 | |
![]() | Att använda "dom" rakt igenom är nog dessvärre ett större problem än slarvig stavning. Jag skulle nog hävda att det beror på att man inte kopplat skillnaden mellan subjekt och objekt, vilket lär leda till svårigheter inom många andra språkliga områden. För att inte tala om studiet av främmande språk. | |
emman | 2008-04-15 20:54 | |
![]() | En uteliggare med nedskiten byxbak kan mycket väl ha läst både det ena och det andra. Det är inte heller omöjligt att han vet skillnaden mellan de/dem | |
emman | 2008-04-15 20:55 | |
![]() | Men Mårten: Inte behöver vi bry oss om att lära oss främmande språk. SMS/MSNspråket kommer nog vara globalt är jag rädd. | |
vulcan | 2008-04-15 20:56 | |
![]() | ... och när jag nu fånat mig så här så ska jag kanske lägga till att jag inte riktigt är på samma linje som ordvältaren och Mårten här ändå. Jag tycker inte att ett arguments verkliga värde bestäms av hur "fint" man uttryckt sig eller att man använt bästa tänkbara ord, stavat precis rätt och inte begått några språkfel. Jag vill absolut inte att det ska uppfattas så att Seriöst bara är till för språksnobbar som doktorerat i lingvistik eller nåt liknande. Men jag ogillar också motsatsen och som vi sett några exempel på här i tråden: Att man försöker förlöjliga personer som tar språket på allvar och hävda att det skulle vara ett tecken på förakt och akademiskt snobberi att göra det. Däremot tycker jag att man ska vara väldigt försiktig med att hacka på andra personers eventuella språk- och stavfel. Jag tror sällan att det leder till en bättre eller intressantare diskussion. Det skulle kunna bli lite mindre av den varan här i forumet faktiskt... | |
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-15 20:56 | |
![]() | E Solu, har man ens stavningsregler på norska? Det var en allvarlig fråga och inte menat som ett påhopp, jag har en vän från Norge som envisas med att stava alla ord olika varenda gång. | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-04-15 20:56 | |
![]() | Nu tycker jag vi återgår till insinuerade personangrepp och slutar diskutera grammatik. Välkomna till www.betapet.se/forum...ea did=9420 för att fortsätta. =) | |