Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 19 819 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
fjortisnet - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:01 | |
![]() | ryssbrud: Ja vet inte om ja håller me dejj... d kännetecknanne för nuläget är d asså inte alls är klart på vickett sätt den empiriska forskningen tänkas kunna avgöra den begreppsliga frågan om förhållandet mellan medvetandet o den kausala beskrivningen - samtidit som man nog utgår från lösningen jusst ligger i mer empiri. Problemet är tydlit analogt me Kants behandling av förhållandet mellan fri vilja o determinism, lr d praktiska o spekulativa förnuftet. Mitt handlande kan, 'utifrån', kansje lixom beskrivas som ett resultat av komplexa kausala processer; meh då ja själv är inbegripen i ett (i Kants termer 'praktist') resonemang om va ja måste göra kan den kausala processen asså inte ingå som dess premisser. ja kan beskriva andras beteende i termer av kausala processer, meh lixom alldrig glo denna beskrivning som en uttömmande beskrivning av mina egna handlingar. Kognitionsforskarna asså har reagerat dels genom förneka den verkliga existensen av "kvalia", genom glo dom som epifenomen lr genom förklara dom som järnans emergenta "makrotillstånd". typ alla dom hära lösningar verkar otillfredsställande; den sistnämnda för d asså inte asså har specificerats i vicken mening medvetandet kunde va järnans tillstånd i stil me temperatur,,,,, tyngd, komplexitet, elektrisk aktivitet lr dylikt. Ett fett grymmare,,,, meh knappasst tillräcklit svar är d som 'utifrån' ser typ ut som järnaktivitet 'inifrån' ser typ ut som medvetandeinnehåll. Svaret är otillräcklit då d igentligen ba innebe ett nytt konstaterande av problemet. d viktiga är asså detta svar me all tydlihet anknyter den förmoda empiriska frågan t den filosofiska problematiken runt indelningen "yttre/inre". tala om d yttre typ o inre i denna mening är typ uppenbart asså inte lokalisera någonting i organismen utan asså har göra me d förnimmande subjektets platts i världen. Frågan hur 'kvalia' är möjliga förutsätter vi betraktar den varelse som 'asså har ett medvetande' utifrån, som en biologisk varelse. Frågan om kvalia kommer asså handla om oss asså själlva o vår suubjektiva erfarenhet. He är vårat medvetande är ohjälplit bakgrunden t allt vi kan säja om världen. ' vi asså har ett medvetande' blir liktydit me: 'En yttervärld finns t för oss asså'. Problemet är me andra ord nära förknippat me en metafysisk förundran som hänvisningar t fakta asså inte kan lägga t ro (o detta inom en forskningstradition som är självmedvetet antimetafysisk). d tyx uppkomma ur en strävan anlägga ett objektivt betraktelsesätt på någonting som per definition ba kan fattass subjektivt du hajar.. Den andra fråga som kognitionsforskarna identifierat - 'The Binding strul' - frågan om va som sammanbinder dom olika medvetandeinnehållen - är ett strul för järnforskningen av följande annledning... dom olika sinnena mottar intryck från omgivningen. meh man asså har asså inte upptäckt nåt 'centrum' dom dom olika intrycken sku syntetiseras t en bild av sammanhängande föremål, en värld som ordnad helhet.... nu typ asså har man asså utgått från ett sånt centrum måste finnas för medvetandets enhet ska kunna förklaras du hajar. Den förnimma världens enhet förutsätter d förnimmande subjektets enhet; o eftersom den cartesianska själen, som orten för medvetandet, eh är utesluten,, föreställer man sej istället denna 'enhet' i fysiska termer. Den som läser typ Kant kan asså asså inte ha undgått hans argument som går ut på dom hära två former av 'enhet' - jagets o världens - är två sidor av typ samma mynt. världen framstår för oss asså som 'ordnad' är ett transscendentalt villkor för vilka som helsst empiriska konstateranden om hur den är ordnad. i denna mening är ordningen någonting som d förnimmande subjektet 'lägger t' världen. meh Kants argument betyder samtidit vicken som helsst beskrivning som vi kan ge av världen måste gå ut på världen i sej är ordnad - o vi måste uppfatta denna ordning som någonting som råder oberoende av oss asså. Man kunde sammanfattningsvis säja nåra centrala frågor om medvetandet, ehhh... som verkar va fysiologiska, vid närmare betraktande är frågor om va d är va subjekt,,,, ett ja.. dom hära frågor spännäver en noggrann begreppsanalys ... o kan asså inte lösas genom samla in fysiologiska data. =)) Härmed påpekar ja asså inte ett tillkortakommande utan jör ett konstaterande av va järnforskningen sysslar me. d är alltså strikt taget asså inte frågan om dogmatist utesluta en viss möjlihet... =))) | |
Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:02 | |
![]() | Ja, ibland. Roligt att höra, jag ser din kreativitet i många inlägg. :) | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:02 | |
![]() | Beardo: Tack för att du redde ut skägget åt oss. :) /En som saknar liv | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:03 | |
![]() | nu börjar filmen men gariam: jag säger inte att det är bra om det inte är det FINT | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:05 | |
![]() | fjortis/illiterate: jag tycker det är synd att du vill fjortisstava i det där men jag kan säga nu: min världsbild är inte vetenskaplig, den är "flummig" i dina ögon men inslag av reinkarnation och yogism så nej vi har inte samma uppfattning säkerligen finns det bevis för olika energinivåer och liknande som vi säkert kan ha gemensamt, men jag tänker inte sätta mig in i nåt halvseriöst inlägg där du driver med min gudsteori puss | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:06 | |
![]() | btw jag läser inte kant heller jag har min egen grej däremot gillar jag Martinus | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:08 | |
![]() | ok illi: , vid närmare betraktande är frågor om va d är va subjekt,,,, ett ja.. dom hära frågor spännäver en noggrann begreppsanalys ... o kan asså inte lösas genom samla in fysiologiska data. =) dåså du hade inte behövt? | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:08 | |
![]() | ok illi: , vid närmare betraktande är frågor om va d är va subjekt,,,, ett ja.. dom hära frågor spännäver en noggrann begreppsanalys ... o kan asså inte lösas genom samla in fysiologiska data. =) dåså du hade inte behövt? | |
fjortisnet - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:08 | |
![]() | Ja jillar inte heller Kant,,, lite för kantit för mejj... jillar mer mjukisar. | |
nystan1 | 2008-10-26 21:09 | |
![]() | En sak som retar mig är att ingen givit mig svar på min fråga i "Bästa cover"-tråden. (Smygreklam är bra det!) | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:10 | |
![]() | vi kanske borde hångla? | |
fjortisnet - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:12 | |
![]() | Ja vet inte om ja törs. Om ja öppnar gylfen kommer bara Mouche o stänger den. | |
Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:13 | |
![]() | nystan, vad var din fråga? | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:13 | |
![]() | haha ja sen finns ju risken att jag är för ytlig | |
fjortisnet - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:20 | |
![]() | Ja men de e kansje inte du som e för ytlig... de kan ju va ja som e för djup oxå XD | |
Beardo - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:23 | |
![]() | Sylvia: Förvisso var det elakt att du antytt att jag skulle vara lajvare (orolig nattsömn efter det), men tolv timmar senare torde det vara preskriberat. | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:25 | |
![]() | stör mig på att gariam är så duktig att jag känner mig överflödig | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:26 | |
![]() | fjortis: du är perfekt, jag är seriös beardo; men du har ju nästan en riktig lajvarväst på bilden :) | |
fjortisnet - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:27 | |
![]() | Gariam ä grym XD | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-26 21:35 | |
![]() | gariam: det jag sa var inte sant, jag menar att du är mycket inspirerande faktiskt! Jag vill oxå! :) | |