Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-07-13 19:53 | |
![]() | @Porla Jag vet ärligt inte hur man ska tolka innehållet, men jag undrar ändå varför man inte skulle kunna ifrågasätta vetenskapsmän och vetenskapliga rön? Bara för att någon har etiketten "vetenskapsman" (eller vad man nu har för etikett om man sysslar med sådant) är man väl inte satt över granskning och ifrågasättning - av både de som anammar vetenskap över religion, de som sätter religionen över vetenskapen och den (faktiskt ganska stora grupp enl. min erfarenhet) som vågar låta tanken vila hos både och? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-13 19:53 | |
![]() | rultan. Ok. du tänker så. | |
| Rultatultan | 2013-07-13 19:54 | |
![]() | :) | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-13 19:54 | |
![]() | rultan. Det var ditt förra inlägg jag svarade på. Kommer med svar på nästa snart. | |
| Sote | 2013-07-13 20:12 | |
![]() | Nej det är väl ingen skillnad på förbön och förbannelse? Det hänger väl ihop med vilken tro man har bara, i den ena vill man någon väl i den andra inte. Men syftet är väl detsamma, man använder sin tro till att försöka påverka en annan persons liv, en som inte har bett om det. Lika illa båda delarna tycker jag eftersom det i båda fallen handlr om att pådyvla en annan din tro. Jag vill inte ha del av den helt enkelt hur gärna du än vill. Det är din ensak inte min. Be för dom som gillar det , inte för mig. | |
| mishizaki | 2013-07-13 20:25 | |
![]() | fof.se/tidning/2006/...al per-inte apropå förbön. | |
| Rultatultan | 2013-07-13 20:29 | |
![]() | @Sote Jo, det är det. Bön är ett samtal med Gud. Att be för någon är att prata med Gud om den personen. Att kasta en förbannelse över någon är...ja...jag tror du vet själv. Jag skiter faktiskt högaktningsfullt i vad du (eller vem det nu månde vara jag ber för) vill eller inte vill när det kommer till bön. Med min Gud talar jag om PRECIS vad jag vill och det ska alla andra strunta i. Och jag förstår inte problemet...om personen som blir bedd över (ugh, grammatik. help någon?) ändå inte tror att det finns en Gud som hör, då blir bönen inget annat än goda tankar för en annan människa. Och sedan när är det kränkande att tänka goda tankar om någon? | |
| Rultatultan | 2013-07-13 20:30 | |
![]() | @Sote Och kan du tala om för mig hur jag "pådyvlar" någon min tro när jag sitter ensam i bilen och talar med honom om...säg...grannens onda ben? | |
| Rultatultan | 2013-07-13 20:30 | |
![]() | *honom skulle vara Gud. Inte grannen. Doh! | |
| Gunilla _ | 2013-07-13 20:31 | |
![]() | Återigen Rultatultan; ta de tankarna med den de berör. Det är både ärligatoch mest respektfullt. Det är inte det andra... | |
| Rultatultan | 2013-07-13 20:33 | |
![]() | @Gunilla Ingen dikterar vad jag talar med Gud om. Aldrig. Någonsin. Om det är något som människor stöter sig på så får de stöta sig allt de vill. | |
| Gunilla _ | 2013-07-13 20:35 | |
![]() | Då Rultatultan c p'ar jag återigen det jag skrev tidigare; "Ps. Jag tror att jag skulle tappa en stor del av respekten för någon som, uttalat, bad för mig." - så var vänlig och håll det för dig själv. | |
| Rultatultan | 2013-07-13 20:35 | |
![]() | @Gunilla Och mitt svar blir som jag skrev sist "Attans..." | |
| Gunilla _ | 2013-07-13 20:40 | |
![]() | Återigen ett icke genomtänkt svar. Trist... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-13 20:42 | |
![]() | man behöver inte tala om för personen som att man ber för hen,Det är ju lixom ingen mer en Gud som ska ta åt sig äran för den ev förändringen | |
| Rultatultan | 2013-07-13 20:46 | |
![]() | @Gunilla Väldigt genomtänkt faktiskt. Det är tråkigt att du känner som du känner, men det förändrar inte att faktum kvarstår: jag ber för vem jag vill och hur jag vill. Fråga: är det okej att någon ber för dig om det sker i hemlighet? Alltså, om du inte visste om det, vore det ok då? @ttittii Helt rätt. Nu bara råkade det komma fram att jag bett för Gunilla och det tog visst hus i helvete! | |
| Rultatultan | 2013-07-13 20:48 | |
![]() | @Gunilla Och vaddå "återigen" ett icke genomtänkt svar? Tackskaruha. Får jag dig att känna dig som en förskolefröken igen? Ber så hemskt mycket om ursäkt. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-13 20:48 | |
![]() | Att önska någon gott kan man väl göra utan att man vänder sig till gud? Ser personligen inte det hemska med att önska någon gott? Men om någon känner sig kränkt så får man acceptera det och sluta med det. Vad tråkig stämning det blivit här.... Känns ibland som att folk säger saker bara för sakens skull :-( | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-13 20:51 | |
![]() | självklart molle så kan man önska någon gott utan att be till Gud | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-13 20:52 | |
![]() | När man ber för någon och ser en förändring hos den som man bett för,då blir det svårt att inte ha en tro | |