Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2013-07-14 00:37 | |
![]() | Rultan- what goes around comes around. Och för femtioelfte gången så kan jag svara dårå- det är själva diskussionen om religionen i sig som är intressant, att ifrågasätta och få höra hur ni resonerar kring dom motstridiga uppgifter som ges av olika troende personer. Ni är nämligen väldigt långt ifrån varandra i ert sätt att resonera vilket jag har svårt att få ihop då ni alla med bestämdhet hävdar att just ert sätt att se på det är det rätta och er tro är den enda vägen till Gud. Vi som inte tror är rätt lika i det avseendet att vi helt enkelt ser religion som hittepå medan ni som säger er vara kristna ( eller vilken religion ni vill) har klyftor er emellan som är bredare än grand canyon. Jag upplever inte alls att kristna särskilt ofta pådyvlar mig tron bortsett från när nån säger att dom ska be för mig eller endast radar upp bibelcitat som dom trycker ner i halsen på en. Det ger ingen meningsfull diskussion. Jag vill hellre höra egna tankar. Jag tycker tex att Mollee som ju då inte ens är kristen som ni har en väldigt sund och human inställning till både troende och icke troende, respektfull och fin. Även Claysune är resonabel. Tiittii kan man ju inte bortse ifrån och har en både naiv men varm och humoristisk syn på mycket. | |
| Rultatultan | 2013-07-14 00:40 | |
![]() | @Sote Tack för svar! Känner mig lite upplyst :) | |
| Rultatultan | 2013-07-14 00:41 | |
![]() | @ttittii Jag hoppas själv att inte en enda missar tåget :) G'natt! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-14 00:41 | |
![]() | nä soten, nu har du fel igen vi är inte långt i från varandra vi är alla syskon,och en familj men tycker lite olika det skulle bli väldigt enformigt om vi inte gjore det | |
| Sote | 2013-07-14 00:43 | |
![]() | Ttiittii- min insikt om kristendomsbluffen kom jag fram till alldeles själv fast jag fick god hjälp av kyrkan själv. Den och deras medlemmar visade mig hur " goda" kristna bryr sig om varandra och tar hand om varandra, vissa lite för gärna om man säger så, så den " gemenskapen" betackar jag mig för. | |
| Sote | 2013-07-14 00:47 | |
![]() | Nähä ttiittii. Ta och läs tråden en gång till så kan du ju återkomma i frågan. Ett tips, läs tex Görans inlägg. Sen kan du ju ta och gå in på div kristna forum och se var dom står i tex abortfrågan, homosexualitet, skilsmässor, sex före ältenskapet, preventivmedel och annat. | |
| mrperfect | 2013-07-14 00:50 | |
![]() | Min ide är jag vill förstå varför för övrigt nyktra ock kloka personer kan gå på sådana irrläror som att det skall finnas en högre makt. Det gör det ju inte. Förmodligen någon psykologisk förklaring. Då alla människor insett att det inte finns någon Gud så kan vi alla skratta åt det tillsammans :) | |
| Rultatultan | 2013-07-14 00:53 | |
![]() | @mrperfect Skratta bäst som skrattar sist ;) Jag tror för att jag upplever Guds närvaro i tillvaron. Det är det enkla svaret. | |
| bengtberdrup | 2013-07-14 01:06 | |
![]() | Show me God then.... Och du får 1000 konstiga svar och uppenbarelser från diverse konstiga typer. Visa empiriskt att gud finns och jag tror. Härled gud.. Det går inte . Sov gott alla dårar och guds barn. | |
| SämstpåBeta | 2013-07-14 02:45 | |
![]() | Gud och gudar är en primitiv konstruktion av människor från en primitiv tidsepok. Går inte att applicera till dagens samhälle och därför sakteligen sekulariseras länder mer och mer. Gud och gudstron har enbart överlevt för att den ej går att motbevisas, den troende kan alltid hävda till sitt försvar att "hur kan du bevisa att Gud inte finns". Enbart på dessa grundvalar har tron egentligen överlevt och därför finns det också en rad variationer på religioner för den ene kan aldrig överbevisa den andre., även om det till tidens ände kommer att ske Religion har skapats i huvudsaklig tro att kuva folket. Religion har aldrig kommit ur folket, det börjar dock oftast med en urberättelse på lägsta nivå i samhället och bygger sig uppåt. men det är alltid någon form av prästerskap som odemokratiskt tar på sig ansvaret för att föra tron vidare och oftast i den egna egoistiska andan. Och den religion som ska råda i ett land är det som har den härskande statusen. Ändlösa exempel är kolonialismen, där länder, folkslag och stammar hade sina egna religioner men den erövrande folket pådyvlar sin religion och därför har vi idag tex kristna aborginer, muslimska nigerianer och katolska chilenare. Dessa länder eller rättare sagt, urbefolkning hade sina ancients beliefs men blev snabbt utraderade eller konverterade av ren överlevnad till de vinnandes part av religion. Sådan ser ju inte verkligheten ut idag men vi lever i efterdynigarna och efterverkarna av dem. Som jag har sagt tidigare så är religion en trendfråga. Det fanns tidigare andra övertygelser och religioner som har fått stå tillbaka för nyare och mer utbredda religioner. För vad har hänt med antikens gudar, asatron, maya, inka, aztekernas, nordamerikanska indianernas, aborginernas, maoriernas och alla afrikanska stammars ancient beliefs. det finns tempel, böcker och monument till deras ära fortfarande kvar. Varför är inte dessa aktuella längre? Jo, för någon, några har valt att plantera in nyare och moderna övertygelser som ska stämma in med den härskande på ett mer fördelaktigt sätt. Jag skulle vilja fråga de troende i denna tråd, varför förkastar vi vår asatro som miljömässigt borde ligga oss närmare om hjärtat än att vi adapterar en tror som miljömässigt aldrig har ägt rum på våra breddgrader. Varför är antikens religioner passe, var de aldrig äkta, riktiga sanna? | |
| Claysune | 2013-07-14 08:32 | |
![]() | God morgon alla vänner, en ny dag har börjat , och jag hoppas att alla dårar och Guds barn har sovit gott som bengtbedrud sade igår. Med vänlig hälsning c-s | |
| stuvelsberg | 2013-07-14 09:03 | |
![]() | Att läsa alla inlägg efter att ha bidat sin tid ett tag är oerhört komiskt.Det finns dom som när någon påtalar böners uteblivna effekt får i sig att det är för trivialt, gud bryr sig inte, och det efter att samma person säga sig vara övertygad om att blivit bönhörd med egna triviala upplevelser???Hahahaha | |
| stuvelsberg | 2013-07-14 09:06 | |
![]() | Sen ateism är ingen tro, det är det motsatta,avsaknad av tro. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-14 11:01 | |
![]() | Nej, precis. Därför tycker jag det är konstigt att du som är Ateist engagerar dig så hårt i den här tråden. Skulle du uppträda lika mycket och lika aggressivt i den här tråden ifall den skulle handla om att tro på tomten? Inläggen du har om sekularisering tycker jag skulle passa bättre i en separat tråd. Det är väl en mer politisk fråga? | |
| Gunilla _ | 2013-07-14 11:13 | |
![]() | Rultatultan; "@Gunilla Och vaddå "återigen" ett icke genomtänkt svar?" - ja, att snacka med gud/[valfri person] om mig istället för direkt med mig är oärligt och icke respektfullt. Kan jag vara mer tydlig? Och VARFÖR fortsätter ni religiösa att slingra er då det gäller bibelns tydliga budskap? (Se bl a Linders inlägg igår.) | |
| stuvelsberg | 2013-07-14 11:16 | |
![]() | " Fel, att tro på tomten utgör inget förtryck, mördande, fängslande etc. för andra människor, och sen utgör det sekulariserade samhället att du liksom jag och alla andra kan tro vad vi vill utan att andra måste underordna oss våran livsåskådning, och jag hoppas att du inte anser att enbart medlöpare ska skriva i tråden? Tål inte din tro att bli ifrågasatt? Vilket i sanning jag inte är ensam om i tråden. | |
| Jusia - Ej medlem längre | 2013-07-14 11:17 | |
![]() | Tycker att man ska respektera varandra och skit i vad andra tror. | |
| stuvelsberg | 2013-07-14 11:18 | |
![]() | Att inte skita i vad andra tror har inget med respekt att göra i den meningen du framför. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-14 11:19 | |
![]() | stuvel. Och det tror du att de som är troende vill/kan göra något åt? | |
| stuvelsberg | 2013-07-14 11:20 | |
![]() | Ursäkta? | |