Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 25 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-14 11:26 | |
![]() | stuvel. Jag tycker inte det är någon mening att ge de religiösa i den här tråden skyldighet att se till att sekulariseringen i världen kommer till stånd. | |
| Rultatultan | 2013-07-14 11:27 | |
![]() | @Gunilla Du kontrade med att du stod kvar i din åsikt kring respekt för mig. Mitt gensvar var detsamma som i inlägget när det "avslöjades" att jag bett för dig: attans. Vill du att jag ska utveckla det? VARFÖR försöker ni som påstår er vilja veta faktiskt inte läsa det vi skriver som svar på era frågor? Det slingras inte. Vi svarar så gott vi kan. Det kanske kommer som en överraskning det här, men vi HAR inte alla svar. Om de svar vi ger inte räcker innebär det inte att vi försöker slingra oss. Det betyder helt enkelt att vi inte kan ger mer svar än vi gör. Är det så svårt att förstå att andlighet inte är att gå från punkt A till Ö enligt en specifik mall? Att tro inte kan mätas, dissekeras och läggas ut för vetenskaplig bedömning? | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-07-14 11:28 | |
![]() | Jusia: det kan man tycka, men inte om religion skapar lidande, krig eller lite allmänt människoförtryck, och det är just vad det gör över nästan hela världen. De som verkar ha svårast att acceptera andra är just: kristna! Se bara här i tråden hur olika "våra" kristna tolkar bibeln. Någon tycker att det är ok med abort och preventivmedel, någon tror på arvssynd och någon vill bota homosexuella samt fördöma och vansinnigförklara alla som inte läser trosbekännelsen. | |
| stuvelsberg | 2013-07-14 11:31 | |
![]() | Nej det är inte svårt att förstå att ni inte har acceptabla svar, utan det faktum att ni trots detta tror på nåt oförklarligt och trots avsaknad av svar, en s.k. blind tro, som är nödvändig när man ska försöka förklara det oförklarliga och kan inte ses annat än självbedrägeri. Sen är det ju så att frågan är om vi ska diskutera gudsbegreppet eller effekterna och konsekvenserna av religionen? | |
| Rultatultan | 2013-07-14 11:32 | |
![]() | Men alla bekänner vi oss till, tror och följer Jesus Kristus. Det är det som gör oss till kristna. Trossyskon. Det är det som är tron i ett nötskal - och också det som i slutändan har någon betydelse öht. Religion skapar inte lidande. MÄNNISKOR skapar lidande, ibland med religionen som ursäkt och medel. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-14 11:32 | |
![]() | rultan. Jag tror folk är så korkade så att dom tror att det är en rättegång som pågår här. En rättegång där ni i detalj måste redogöra för alla svar dom är i behov av. Det är lite som förr i tiden men då var det värre för då kunde ni bli brända på bål. Utvecklingen har inte gått så långt trots allt. | |
| stuvelsberg | 2013-07-14 11:33 | |
![]() | Vilket en allsmäktig och allvetande gud vet om men åtgärder uteblir, trots att "han" är gränslöst god, han visste t.o.m. att det skulle bli så???? | |
| Rultatultan | 2013-07-14 11:34 | |
![]() | @stuvelsberg Jag vet att du tycker så och jag förstår dig. Du har själv inte fått uppleva trons gåva. Kalla det självbedrägeri om du vill - jag mår bra i min tro. Jag hoppas att du mår lika bra i din icke-tro. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-14 11:34 | |
![]() | Stuvel. Säg inte ni till mig. Jag är inte relgiös. Jag är inte ateist. Jag har sinnet hjärna öppen för nya insikter fortfarande. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-14 11:34 | |
![]() | sinnet och hjärnan | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-07-14 11:35 | |
![]() | Porla: vad det gäller att bränna på bål så är det en kristen uppfinning och något som prästerna roade sig med på 1600-talet. | |
| Rultatultan | 2013-07-14 11:35 | |
![]() | @Porla Ja, ibland så undrar man...det känns lite som om en Rulta (eller annan troende medlem av tråden) personligen sitter vid den anklagades bänk och personligen ska stå till svars för allt vad varje kristen människa hittat på eller inte hittat på sedan tidernas begynnelse. Skumt. Jag har alltid trott att varje människa är ansvarig för SINA handlingar och ingen annans. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-14 11:36 | |
![]() | ping. Ja, men oavsett vem så var man tvungen att ha en speciell tro. | |
| Rultatultan | 2013-07-14 11:36 | |
![]() | @pinkribbon Och det ska jag naturligtvis också förklara och stå tillsvars för eller rent av avsäga mig min kristna tro för att gottgöra på något vis? | |
| stuvelsberg | 2013-07-14 11:38 | |
![]() | Rulta: Det är just det jag har skrivit så många ggr nu att den personliga tron utgör inget problem, och om du väljer att tro på nå oförklarligt och mår bra av det, bra, inga som helst problem, det är den kollektiva effekten av religionen som dessutom är nå så naivt som en fantasi, som är problemet. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-07-14 11:44 | |
![]() | Rultan. Jag har väl inte bett dig att stå till svars för någonting som kristendomen har ställt till med? Min replik var till Porla som fick till det att ni skulle bli brända på bål. | |
| Gunilla _ | 2013-07-14 11:45 | |
![]() | Tja Rultatultan; lämpligt kan ju vara att bara svara "ok" - den respekten kanske du kan visa? (Vad "attans" står för är vi ju medvetna om båda två.) Jag ser det som ett evinnerligt slingrande - ni religiösa i den här tråden spänner, som pink ribbon skriver, från light till nära på fanatism till att börja med. Ni anser er alla ha rätt - trots att kristendomen varken är den första, den enda eller den sista religionen. I bibeln står en mängd lagar och regler som ni inte följer (pga att de är judiska, i fel testamente, ålderdomliga..?(!)) - accepterar verkligen gud det? | |
| Rultatultan | 2013-07-14 11:45 | |
![]() | @pinkribbon Nej, inte du personligen. Absolut inte! Men stämningen här inne är sådan. | |
| Rultatultan | 2013-07-14 11:47 | |
![]() | @stuvelsberg Det går inte ihop. Tro är inte endast en privatsak. Vi är kallade till gemenskap. Tänker du att man skulle förbjuda kristna att träffas då? Så att en "kollektiv effekt" inte uppstår? | |
| stuvelsberg | 2013-07-14 11:47 | |
![]() | Man måste förhålla sig till kristendomens hemskheter om man säger vara just det,förutom att man sen ska ge en motivering till gudstron, inte minst med tanke på dess negativa konsekvenser, totalt ohållbart. | |