Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sally93 - Ej medlem längre2009-04-28 23:06
Antal inlägg: 1032

Ja, jag fattar dude. Tänkte mig inte för innan jag skrev frågan. Självklart ju.

Risotto. Du är lite övertydlig ibland. Sen är du det igen.. o igen...

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-28 23:12
Antal inlägg: 1788

Hahaha, det var faktiskt ett galet inlägg av Bino8. Tänk att folk tänker så.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 23:14
Antal inlägg: 6214

visst jaap, det är inte helt oproblematiskt med offerundersökningar, och vissa typer av brott ger nog bättre data än andra (är man orolig för anonymitet kanske man väljer att inte säga att man drabbats av våldtäkt om man inte anmält det?). Det brukar dock inte vara något problem att få tillräckligt med respondenter för att få tillförlitliga data, däremot handlar det ju mer om hur sanningsenligt folk svarar (troligen sker en underskattning av om man drabbats för brott, dels kan man ha glömt eller förträngt, minnas fel i tiden eller inte vilja svara t.ex.).

Pekar offerundersökningar och den anmälda statistiken åt helt olika håll så kan man ju lära sig ganska mycket ändå, även med metodens brister.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-28 23:25

Ja, det kanske inte är så konstigt om man åtminstone kan misstänka ett visst undvikande i att svara på brott som är belagt med skam.

Att tala vitt o brett om att man haft inbrott i bilen (oavsett vilken klädsel man haft *hm*) är väl knappast svårt för någon.
Förmodligen har det inte inneburit några större psykiska eller fysiska konsekvenser heller.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 23:29

nej, precis sally. Men det ger i alla fall mer än (bara) anmälningsstatistiken.

Risotto - Ej medlem längre2009-04-28 23:31
Antal inlägg: 3069

sally93, men säg mig hur i helvete man annars ska få pantarslen som tror att alla invadrare är en och samma person att fatta att så inte är fallet?
Jag personligen ser och möter en massa människor och många av dem men långt ifrån majoriteten är invandrare av något slag och den övervägande majoriteten av dessa är bra människor så gott som jag känner dem.
Jag tror att de livligaste antiinvadrarivrarna i detta forum inte känner en enda person som inte är kärnsvensk och det måste vara jävligt fattigt!
Med tanke på att vi flera gånger tidigare har haft stora invandrarboomar så som valloner på 1600-talet och turkar då Carl VII regerade på 1700-talet och det inte förstörde vår rena svenska kultur så tror jag knappast att den boom vi har i dag komme att göra det heller. Istället så äter vi något så genuint svenskt som kåldolmar som egentligen är en genuin turkisk maträtt.
Jag är rätt övertygad om att i princip alla nu levade svenska inte mer än max trehundra år tillbaka har en invandrare i sina släktled, en sån där som kommer och förstör vår rena kultur och våldtar våra kvinnor.
Jävla bullshit!!

Ja jag är tydlig för att någon ska få poletten att trilla ner till slut.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-28 23:35

Det kan ge precis motsatt effekt oxå.

Risotto - Ej medlem längre2009-04-28 23:41

Men det får i så fall den enskilde ta på sitt eget ansvar. Det finns en klar skyldighet att på egenhand inhämta information istället för att bara matas med diverse uppgifter som kommer från olika typer av mediala spridare.
Den som atr sig tid till att bekanta sig med invadrare kommer istället för förakt utveckla en social relation som i de flesta fallen också är en positiv sådan.

Susssött - Ej medlem längre2009-04-28 23:44
Antal inlägg: 24

www.namninsamling.com/kvi nna_utan_skydd
motverka dessa vidriga handlingar mot kvinnor!

MaadMaxx2009-04-28 23:44
Antal inlägg: 349

Risotto- Jag har mött en massa människor med främligsfientliga åsikter som faktiskt känner en del invandrare... När man undrar hur de kan ha sådana åsikter då de faktiskt umgås med "icke svenskar" brukar svaret bli; "Ahh, meh, det e ju inte samma sak juh. Honom känner jag, han e ju juste." Eller något likvärdigt.
Nu vill jag ju inte säga något om främlingsfientliga personers intellekt... men det säger ju en del om vad rädsla för det okända kan göra med vår förmåga att tänka realistiskt.
;)

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-28 23:45

Dudeniro: Well, de (rapportmakarna) har ju gjort en studie av 100 våldtäktsanmälningar i varje land också, och kommit fram till att Sverige har den "sämsta" statistiken när det gäller vilka anmälningar som leder till åtal.

Jag kan inte för mitt liv förstå vilka bisarra tankekullerbyttor man måste göra för att tolka detta tillsammans med anmälningsstatistiken som att det begås massor med våldtäkter och att Sveriges polis gör undermåliga förundersökningar - jämför med exempelvis grekland, vars behandling av bevismaterial vi kommit i kontakt med i det där Kalle Svensson-fallet (eller vad han nu hette - han på Kos). Speciellt när det tycks strida mot mängder av annan forskning.

Den naturliga rakbladstolkningen måste ju snarare vara att a) Fler våldtäkter utan våldsutövning anmäls i Sverige och b) Det är svårare att bevisa våldtäkt när inget våld förekommit, och åklagare väljer att nedprioritera fall som i bästa fall kommer att vila på hörsägenvittnen.

Den förklaringen ligger ju helt i linje med det faktum att Sverige är "modernare" och mer jämställt än andra länder, enligt i princip alla gängse perspektiv och förklaringsmodeller. Diesens tolkning kräver ju någon slags hemmasnickrad ad hoc-teori om att minskat mansförtryck manifesteras i fler våldtäkter. Den är teoretiskt absurd, och dessutom kan den ju testas mot offerstudierna, som dudeniro nämner. Brist på data och empiriska studier kan inte ursäkta sådana spekulationer.

Dyslekso2009-04-28 23:47
Antal inlägg: 8945

Det är väl också så att det faktiskt inte går att bevisa ett sådant samband, Jaap, oavsett hur många studier man gör. Hur ska man kunna utröna att våldtäktsamannens motiv delvis beror av något så luddigt som "ökad jämställdhet". Just saying.

Risotto - Ej medlem längre2009-04-28 23:50

MaadMaxx, ja det är en synerligen märklig paradox det där men jag tror det handlar om vad vi är kapabla att se eller inte.
Jag upplever personligen att en utlänsk person som pratar bra svenska mer eller mindre suddas ut som utländsk person för mig medans däremot en person som pratar knagglig svenska stannar kvar i facket med utlänningar.
Jag gör absolut ingen bedömning av personen i fråga gällande det avseendet utan tar det bara som ett exempel på hur jag märker att mitt förstånd fungerar.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-28 23:51

Man kan, som dudeniro nämnde, jämföra offerstatistiken med anmälningsstatistiken. Jag sätter 1000 spänn på att man inte gör det i den här studien dock.

JaapConrad - Ej medlem längre2009-04-28 23:51

Ovan till dyslekso.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 23:54

Är det sant jaap!? Hittade du mer info om studien!? jag vill gärna se, det hela verkar så konstigt.

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-28 23:54
Antal inlägg: 11612

Ja,nästa gång jag går ut drar jag på mig mina fulaste
myskläder.
Så att det inte uppstår några missförstånd hos det motsatta
könet.

Basta - Ej medlem längre2009-04-28 23:56
Antal inlägg: 3528

"En arabisk judokamrat visade mig en bra kontring på en angripande teknink, undrar om de alla lär sig den då de redan från barnsben tydligen får lära sig att våldta kvinnor?
tidigare. "

"Med detta vill jag påvisa att det finns människor av alla de slag i alla grupper, min judokamrat är en väldigt trevlig man som är duktig på vår sport, att han kommer från ett arabland är inget jag alls reflekterar över och det borde ingen annan heller göra"

Ovanstående har jag saxat ur ett inlägg från Risotto, vad är det du inte reflekterar över? Hur kommer det sig att du börjar inlägget med att påpeka att din kamrat är Arab om det inte är något du reflekterar över?

Dyslekso2009-04-28 23:57
Antal inlägg: 8945

Förstår inte riktigt. Är det jämförande studier länder emellan ni pratar om? Jämställdhet vs genomförda våldtäkter? Låter vanskligt, men jag kanske missade något väsentligt.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-04-28 23:57
Antal inlägg: 3473

MadMaxx...man kan läsa mellan raderna faktiskt. Jag menar givetvis långt från alla män, jag menar bara att om man är runt fel män och klädd på ett speciellt sätt kanske risken ökar....Jag orkar inte förklara mer om du/ni ändå inte fattar hur jag menar:)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?