Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 906

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2009-05-19 22:28
Antal inlägg: 18678

Lite synd att du inte kan acceptera andras syn le-lou. Det hade kunnat bli en rolig debatt annars.

le-lou2009-05-19 22:29
Antal inlägg: 17500

trashone - väl rutet! jag hejar på trashone i det här.

YamahaJet2009-05-19 22:50
Antal inlägg: 2239

Sen beror det också på vilka förväntningar man haft på föräldrarskap. Har man länge fantiserat om bebisars förträfflighet så kan föreställningen i sig vara så intensiv att man inte ser nåt annat än det positiva med barn. Det är grundläggande mänsklig psykologi och gäller fler områden än endast barn, exempelvis folk som drömmer om Porsche hela livet och slutligen lyckas köpa en. De kommer bli överlyckliga, vårda den maximalt, rättfärdiga sitt köp i oändlighet och låta en större del av ens liv kretsa runt bilen. För någon med ett mindre genuint bilintresse fyller en Skoda samma syfte som Porschen.

Många föräldrars handlande visar även på att föräldrarskap inte alls ovillkorligen är det bästa i livet. En yngre tjej jag vet talar sig också varm om sin "ögonsten" och hur hennes livskvalitet ökat sen hon fick ett barn, men i praktiken försöker hon lämna bebisen hos sin mamma så ofta det går för att hon inte alls trivs med att tvingas övervaka den 24/7. Så upplever nog många föräldrar det, men ingen kommer säga att de ångrar sitt val att bli förälder, det är ju förbjudet.

Sedan förstår jag inte den praktiska lyckan av barn heller. De första åren medför ett konstant övervakande, arbete, oro och ren skitgöra - i praktiken. Glädjen måste därför vara känslomässig sådan, av att vårda det egna barnet, och därmed är glädjen biologisk betingad. Om man inte är biologiskt programmerad på det sättet finns risken att man inte heller uppskattar föräldrarskapet på samma sätt, utan tvärtom fokuserar mer på den plötsliga och långvariga inskränkningen av sin frihet. Därför kan ingen berätta för någon annan hur den hade känt eller inte känt i händelse av föräldrarskap. Jag kan tycka att Porsche är meningen med livet, men vem här skulle jag kunna övertyga om att Porsche skänker mer glädje än era barn endast med mina erfarenheter som argument, och samtidigt avfärda ifrågasättandet med "det kan ni ju inte veta innan ni haft en Porsche".

Och ja, det är skillnad på bilar och barn. Skillnaden är att man aldrig får ifrågasätta glädjen med bördan och ansvaret som barn medför, medan det är befogat att baktala och förolämpa den som valt bort detta.

Minta2009-05-19 23:03
Antal inlägg: 20042

Det är nog olika stadier i livet som avgör det. En Porsche eller något annat häftigt är kanske inte lika givande som ett barn när man blivit 30 eller mer. För min del är det kärleken till barnet och känslan av att barnet är helt beroende av mig och känner enorm tillit och kärlek. Det enorma ansvaret som kan kännas för stort när man är ung, blir häftigt sen. Jag tycker att man blir så nära barnet att det knappt går att skilja på egna och barnets behov. Mår barnet dåligt, mår man själv dåligt.

le-lou2009-05-19 23:04

Det är inte alls befogat att baktala den som valt bort detta. Barn generellt är inte tusenfalt underbara någonstans, förutom mitt eget. Personligen tycker jag barn (andras) rent allmänt är jobbiga varelser och jag håller mig helst undan dem så gott det går. Det är för att jag är en av de som inte ville ha barn innan och jag vet knappt om jag vill ha fler.
Jag tyckte precis som katalias och många andra beskriver det, och hade inte jag blivit gravid av misstag så hade jag förmodligen fortfarande varit barnlös och varit av samma åsikt.
Och jag poängterar: beslutet att avstå från barn är personligt och ska så få vara.
Det enda jag fullt motsätter mig är det som du försöker jämföra med en Porscheexemplet - när man inte vet vad man missar så vet man inte. Beslutet att inte ha barn kan grundas på många orsaker, jag respekterar vartenda ett utom detta: "Jag missar inget".
Det är klar man missar saker och upplevelser man inte gör/upplever. Och i det här fallet är det förmodligen den största vi som människor får vara med om i livet.
Är det inte ganska självklart?

Minta2009-05-19 23:09
Antal inlägg: 20042

Jag tycker inte att det är befogat att baktala och förolämpa den som valt bort barn.

Jag tycker att man blir väldigt utsatt som förälder. Det är ju egentligen ett väldigt stort steg man tar. Man vet inte om barnet är friskt eller sjukt när det föds, om det kommer att bli sjukt, om det kommer att råka illa ut, om det kommer att gå bra för det. Alla mänskliga svagheter som man kan förakta och inte vilja befatta sig med, måste man befatta sig med när det gäller ens barn.

uisge beatha - Ej medlem längre2009-05-19 23:10
Antal inlägg: 1289

Nej, jag tror inte det är självklart. Jag tror att det för vissa är en större upplevelse att ha fått sin bok utgiven än att bli med barn. För vissa människor är narkotikamissbruk en större upplevelse än att vara med sitt barn. Det finns alla sorter. Men självklart "missar" man något, det beror helt enkelt på vilken värdering man sätter i ordet "missar" antar jag.

kissed - Ej medlem längre2009-05-19 23:11
Antal inlägg: 3037

Men självklart "missar" man något, det beror helt enkelt på vilken värdering man sätter i ordet "missar" antar jag.

Exakt uisge beatha, precis det som jag försökte få fram i ett tidigare inlägg men vet inte riktigt om det gick fram:-)

uisge beatha - Ej medlem längre2009-05-19 23:13

JAg förstod exakt vad du menade - jag kopierade egentligen bara vad du sa och gjorde en personlig översättning :)

trashone - Ej medlem längre2009-05-19 23:19

uisge: Att alla inte är lika tål att påpekas ofta :)

MiniLudd2009-05-19 23:19
Antal inlägg: 309

Om barn var meningen med livet och allt det dära, hur kommer det sig att det är så många barn som utnyttjas, utsätts för övergrepp, misshandlas och än värre saker av sina föräldrar? Om det nu vore så fantastiskt magiskt, en ny dimension eller va det var Lelou kalla det, varför ser då världen ut som den gör?? Nädu.

le-lou2009-05-19 23:21

MiniLudd - är du övertygad om att majoriteten av föräldrar misshandlar sina barn? Jag är övertygad om det motsatta. Sen att det alltid finns sjuka individer hör ju tyvärr till, det finns alla sorter och så även förälder.

anneli72 - Ej medlem längre2009-05-19 23:22
Antal inlägg: 11612

Alla som gillar stora barnaskaror kan ta jobb på dagis.
Lycka till med det!

trashone - Ej medlem längre2009-05-19 23:22

Miniludd: Vi har redan försökt komma dit. No luck.

Pappas Docka - Ej medlem längre2009-05-19 23:27
Antal inlägg: 311

Galenhögerns pastor Yamahajet imponerar. Han lyckas få in porschebilar i barntråden, hatten av!

Basta - Ej medlem längre2009-05-19 23:31
Antal inlägg: 3528

Yamahayet kan trimma vilken unge som helst.

uisge beatha - Ej medlem längre2009-05-19 23:32

Jag vill tillägga att jag tror att det för de allra flesta faktiskt tillför en ny dimension till livet i positiv mening. Jag tror även att det gäller för dem som inte hade tänkt, eller önskat sig barn - men när de väl finns där så vaknar väl någon form av process som gör att man ändå älskar sitt barn och tar hand om det efter bästa förmåga. Men motsatsen finns också ska gudarna veta. Alla människor är inte förprogrammerade på samma optimala sätt. Förutom skräckexempel på vanvård av barn, så finns säkert också ofrivilligt föräldraskap där kärleken inte infinner sig. De gör säkert så gott de kan de också - men säkert finns det föräldrar som tillsynes verkar tillfreds, men som hade önskat ett annat liv.

Andra felval kan vi ju göra utan att det blir så särdeles kritiserat - men om någon har barn och egentligen inte önskar det, så rämnar världsbilden. Visst är det hemskt att ångra sina barn, men jag är nästan säker på att det finns en och annan som gör även det.

Basta - Ej medlem längre2009-05-19 23:34

Ju mer man måste skriva desto längre är man från sanningen.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-05-19 23:34
Antal inlägg: 7605

You wish...

Basta - Ej medlem längre2009-05-19 23:35

Mina fötter luktar popcorn.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?