Spelrum
Giraffen39
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 189

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2010-06-27 13:45
Antal inlägg: 9699

bj-olle, jag menar ju att det mycket väl kan vara förnuftigt och rationellt att gå med i en intressegrupp. Folk får gärna engagera sig av känslomässiga skäl också. Jag lägger inga värderingar i det men jag måste ju säga emot om jag inte håller med om att det alltid måste vara så.

regression2010-06-28 12:52
Antal inlägg: 1563

''Du personligen har ju sagt att det inte är en uppoffring att bli vegetarian. Då blir det naturligtvis svårare att förklara varför så många fortsätter äta plågat kött trots att de inte vill.''

Nu riskerar jag lite anseende här, för jag orkar inte gå tillbaka till mitt ursprungliga inlägg och kolla om det stämmer, men jag är rätt säker på att jag skrev att de som faktiskt lyckats bli vegetarianer inte gett upp speciellt mycket. För oss som misslyckats är svaret förstås att köttsmaken är oemotståndlig. Eller nåt sånt.

Själv har jag inte behövt kämpa speciellt mycket för att uppnå ett välfungerande äktenskap, en heltidsanställning, ett bmi på 22.5 och en doktorstitel. Många behöver kämpa för de här sakerna och bör därför vara stolta över att ha uppnått dem på ett privat plan. Men jag är övertygad om att de flesta livsbeslut mer beror på att man vill ''göra som polarna'', eller (kanske vanligare) att ''inte göra som pappa'', snarare än att man fått någon slags epiphany under äppelträdet.

Många använder sina personliga meriter som slagträn i politiska diskussioner. Endera ska a-kassan sänkas för ''jag tog mig i kragen'' eller så ska våldsex förbjudas för att ''jag väntade till jag var arton''. Personligen brukar jag avhålla mig från att lyfta fram mitt eget förträffliga BMI i debatten om sockerskatt, och jag tror att du ogillar den typen av argumentation lika mycket som jag. Därför har jag så svårt att se hur du kan imponeras av vegetarianism i debatten om djurrätt.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-06-28 14:28
Antal inlägg: 4050

Man kanske vill vara som polarna samtidigt som man faktiskt inte vill äta sina vänner.

apbur2010-06-28 15:36
Antal inlägg: 9699

regression, jag tror inte riktigt vi förstår varandra.

För övrigt tror jag inte människor som, i mina ögon sett, handlar mer moraliskt riktigt har så mycket lättare för sig än alla andra som inte gör det. Jag tror helt enkelt att det finns bättre och sämre människor. Jag imponeras mer av de människor som faktiskt vill göra gott än de som skiter i det.

Men det var inte riktigt det här jag ville diskutera.
Jag lämnar gärna det här sidospåret för det känns som vi inte kommer längre.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?