Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 358

Forumkategorier

Användare Inlägg  
zagg - Ej medlem längre2009-12-06 13:43
Antal inlägg: 298

Vad roligt att jag är omtalad i tråden (ljuger Zagg?)!
Jag ljuger definitivt inte om något som jag sagt i tråden, bara beskrivit delar av en utredares arbetsvillkor på Försäkringskassan. Att inte att håller emd om den beskrivningen, det ändrat inte saken.

Det har gjorts en undersökning på FK, som visar att de med högkoleutbildning är generellt mycket mer kritiska till sin arbetsgivare jämförtmed de utan utbildning. Jag tycker att det verkar stämmamkt väl, av det jag ser där ajg jobbar.

En sak som visärskilt framhåller som otroligt irriterande är att man just inte kan framföra kritik utan att den i slutänden ändå alltid resulterar i: ja, om man inter trivs får man sluta. Precis samma förslag somElbin kom med till mig förresten. Intressant.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-12-06 13:51
Antal inlägg: 5000

fick reda på att min älskade mormor har cancer,för ngn dag sedan....våran värld har rastat,jaiaf min,å inget kan vi göra....men de enda dom jävlarna tänker på är att det ska jobbas jobbas jobbas,,förbannade hetsjakt!att leva för å jobba är ngt jag inte kan förstå,så mycket annat som kommer före!,jag lever för de jag har omkring mej å jag vet inte hur mycket å hur nära jag ska vara dom,jag vet att otrevliga överraskningar kan stå å lura bakom varje hörn i detta liv å aldrig att jag skulle ta ngn elr ngt för givet...
nu är hon sjukpensionär & ska inte ut i jobb,utan vi får vara ifred å ta vara på varje dag vi får tillsammans å de i lugn å ro
men jag tänker på de som är i samma sits just nu å får inte vara tillsammans i stillhet...

Minta2009-12-06 13:53
Antal inlägg: 20042

Jag läste också om den undersökningen. Var det samma som visade att personer på fk som är högerorienterade är mer benägna att ge avslag än de med mer vänsterorienterade?

Myspruppen - Ej medlem längre2009-12-06 13:54

jobb betyder inte ett jävla skit för mej i sånna här lägen...när de står mellan att jobba å få vara tillsammans den sista tiden vi fått,såär svaret så självklart
men för en del ska det inte få vara möjligt,vad är det för jävla samhälle detta har blivit......

Minta2009-12-06 13:54
Antal inlägg: 20042

Det är ett dåligt argument att man kan sluta om man inte trivs tycker jag. Det betyder ju att det är lågt i tak och inte finns utrymme för kritik.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-12-06 13:56

finns ingen plats längre för människan,vi ska vara som robotar

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-12-06 14:34
Antal inlägg: 634

Lite off-topic, men det är ett perfekt förslag att ''sluta om man inte trivs''. I alla fall under antagandet att

1) Zagg är en föredömlig handläggare
2) Föräkringskassan behöver föredömliga handläggare.

Man vill ju liksom inte hamna i en situation där kompetensen flyr myndigheten.

Detta är naturligtvis avhängigt ytterligare ett antagande, nämligen att det finns en arbetsmarknad för nyexade socionomer utanför fk. Annars så skulle naturligtvis inte fk ta hot om kompetensflykt på allvar och se till att förbättra sina rutiner. Och häri ligger väl problemet. Ett monopolistiskt försäkringsbolag, som vare sig är beroende av hur kunderna (de sjukskrivna) eller arbetarna (socionomerna) uppfattar dem har naturligtvis inga incitament att förbättra vare sig produkt eller arbetsklimat.

le-lou2009-12-06 14:38
Antal inlägg: 17500

Även jag har jobbat som handläggare på FK, dock ej inom sjukförsäkringar och även för mig är det Zagg pratar om (provisions-grejen) främmande. Däremot vet jag att det är ett tryck nedåt att man ska "producera" ja, och att allt granskas i detalj. Jag tycker på ett sätt att det är bra, det är skattepengar som går ut och då ska man ha koll.

Vad gäller personalen på FK - de allra flesta vågar inte prata öppet om hur det är att jobba där. Personalen är otroligt stressade och många upplever det som man ideligen pratar med dörrar (dessa dörrar är ledningen tex). Som anställd har du noll möjligheter att påverka, så är det bara. Istället får man sitta som ansiktet utåt mot "kunderna" medan chefer & ledning gömmer sig i sina konferensrum. (Frågan är om det finns en enda arbetsplats där cheferna gör MINDRE än på FK?)

FK är en stor arbetsplats och såklart finns det det cyniska paragrafryttare som på många andra stora arbetsplatser. Dock upplevde jag iaf att de allra flesta anställde har hjärta och känner med folk, fast det inte ingår i deras arbete att berätta det för den som ringer in eller besöker FK. Istället vänder sig den frustrerade personalen till sina chefer men gehöret är väl... tja. . lika med noll. Jag kan lova er, att ett ungefärligt snack som tex det vi ser i tex den här tråden, var sånt vi anställda pratade om på raster - när ingen chef satt brevid. Där är människor som jobbar där, inga kallhamrade robotar.
Om det är ett bra ställe att jobba på beror väl på hur man ser på saken.
Jag anser att hela FK skulle må bra av effektivitet rent allmänt, det är fasligt långa beslutsvägar och det harvas i stenåldersprogram.

Klaga på systemet, hos regeringen - åter igen - hos de som styr allt. Sossar, miljöpartister, moderaterna . Men att hamra på de som jobbar på FK och fråga sig hur de kan sova på natten? Det tycker jag bara är lågt.

zagg - Ej medlem längre2009-12-06 14:44

Le-Lou: VA??? Jag har aldrig sagt något om PROVISION???

zagg - Ej medlem längre2009-12-06 14:49

I övrigt var det intressant läsning, Le-Lou. Jag har pratat om belöning, som jag sen försökt beskriva... lägger man ihop 2 + 2 så ser man att systemet de utvecklat belönar avslag genom att de räknas, och om du kommer upp ett ganksa högt uppsatt mål, (som vi ahndläggare känner det) har du högre chans att få mer i löneförhöjning.

le-lou2009-12-06 14:53
Antal inlägg: 17500

zagg - nje men du berättade om hur ni får mer i lön ju mer avslag ni ger. Det låter ju lite som provision i mina öron?
Jag säger inte att det inte alls kan stämma det du berättar, det låter lite som "dold provision" om du förstår hur jag menar. Men jag personligen hörde aldrig talas om något sådant system.

elbin12009-12-06 15:50
Antal inlägg: 135

Jag är, tro det eller ej, benägen att hålla med om att det definitivt inte är högt i tak på FK. Tror dock att det gäller många arbetsgivare och kanske i synnerhet statliga myndigheter. Anledningen till att jag tyckte att du kanske borde fundera över att sluta var faktiskt att jag inte tror man mår bra av att varje dag tvingas utföra ett arbete som strider mot ens sanna övertygelse. Jag har själv varit på väg bort många gånger eftersom jag fått skit när jag kritiserat organisationen. För övrigt tror jag dock att FK behöver såväl "lojala" handläggare som sympatiserar med de nya reglerna som de som tycker att de är fel. Det kan bli förödande med en allt för homogen personalgrupp.

zagg - Ej medlem längre2009-12-06 16:15

Peace and love Elbin!

zagg - Ej medlem längre2009-12-06 16:19

Jaap: ja nånting däråt. FK har för mkt makt helt enkelt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?