Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 493

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-20 12:52
Antal inlägg: 4050

Okej, Perpersa, jag glömde bort Taxi Driver :)

micro1132009-12-20 12:54
Antal inlägg: 17542

apbur
Hur vet du att jag har svårt att vara ödmjuk?

Är måttet för ödmjukhet hur många örfilar jag kan ta och förlåta?

Är man ödmjuk om man delar ut örfilar?

Om man inte kan ta en provokation?

Perpersa - Ej medlem längre2009-12-20 12:55
Antal inlägg: 2193

Vart går gränsen mellan aga och tillrättavisning? Och vill du verkligen låta någon annan bestämma det åt dig?

apbur2009-12-20 12:56
Antal inlägg: 9699

micro, det har du nog bevisat i det här forumet. Har hängt här ett tag, precis som du.
Kan hända att du är en helt annan människa privat men här har du aldrig visat några tecken på ödmjukhet.

Nog diskuterat om dig.

RAINBOWCHILD2009-12-20 13:00
Antal inlägg: 15

Absolut inte ok att slå någon.

Att det finns de som visar sitt stöd för mannen skrämmer mig.

Molly32009-12-20 13:06
Antal inlägg: 71

Varför tycks det vara lättare att vara otrevlig mot ungdomar, än att försöka vara trevlig, skoja och snacka med dom. Man kan inte spela översittare och förvänta sig respekt.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-20 13:10

Tycker man att allt våld är oförlåtligt på riktigt saknar man ju inte ödmjukhet om man inte förlåter den som slår en. Onyanserad inställning till våld har man möjligen. Precis som man har en onyanserad inställning till skällsord om man tycker att "gubbjävel" är ett hemskt ord.

Perpersa - Ej medlem längre2009-12-20 13:13

Ordet gubbjävel är ett vackert ord. Det är sättet det sägs på som räknas.

apbur2009-12-20 13:15

Larvbrud, det var inte enbart det jag grundade mitt påstående på, långt ifrån. Sen hänger nog ödmjukhet och en förlåtande attityd ihop ganska väl.

Att tycka att skällsord som "gubbjävel" skulle vara oförlåtligt är verkligen att ha en onyanserad inställning.

Comeon - Ej medlem längre2009-12-20 13:20
Antal inlägg: 456

Molly3 skrev-Om vi vänder på det, vi har en penionär i villaområdet som hänger på luren när barnen hörs för mycket, någon spelar musik, hugger dom som som kör moped, skäller ut dom, grannen spelade musik i garaget, gubben rusade in och ryckte ut sladden, anmälde samma granne till kommunen för sonen spelade musik dagtid med öppet fönster, klagar på allt och alla hela tiden, DÅ ÄR DET OK ATT SLÅ NER HONOM VA ???

Mycket tänkvärt tycker jag för de flesta vuxna verkar anse att det är ok med fysiskt våld när vi pratar barn men inte tvärtom?!
Det är skrämmande tycker jag och bara prov på feghet eftersom den vuxna är den starkare och har övertaget.
Att använda sig av "hurringar" som perpersa beskriver i barnuppfostran är så otroligt kränkande så jag knappt vet vad jag ska säga.
Är det ok för dej att ditt barn ger dej en hurring när du gjort dej dum?
För lita på mej du kommer inte göra allting rätt som förälder likaså som barn inte alltid gör rätt.

Perpersa - Ej medlem längre2009-12-20 13:24

Jag tyckte just det exemplet var mindre intelligent eftersom ett intrång ingick i scenariot.

Tränger sig någon in hos mig och vill rycka ur sladdar så blir det knappast en örfil i avskräckande syfte... men men...

micro1132009-12-20 13:27

Perpersa
Staten har bestämt var gränsen går mellan aga och tillrättavisning, och det känns helt okej för mig.

Var går gränsen mellan aga och misshandel?

Vem skall bestämma det i varje enskilt fall?

Vem skall mäta vem som slår lagom och rättvist hårt -- och hur skall man avgöra att det har rätt effekt?

Hur lär du ett barn att inte slå om du själv slår?

Comeon - Ej medlem längre2009-12-20 13:27
Antal inlägg: 456

Jaa just det kanske handlade om intrång men för övrigt så finns det flera äldre som terroriserar ungdomar för just det som sägs, moped, hög volym ja allt möjligt faktiskt. Ungdomar ska finnas men inte höras eller synas enligt vissa.

micro1132009-12-20 13:29

apbur
Att ta ansvar för sina handlingar och ödmjukhet hänger också ihop.

Perpersa - Ej medlem längre2009-12-20 13:34

Micro jag hade också varit tillfreds med att låta staten vara mitt rättesnöre. (Det vill säga om jag levt för 70 år sen i en sovjet och varit bränd av solen)

Jag väljer att bestämma själv.

apbur2009-12-20 13:36

micro, skulle jag ge någon en örfil hade jag erkänt att jag gjort fel och bett om förlåtelse.
Det betyder inte att jag hade behållit en vän som hade polisanmält mig för en sådan bagatell.
Har inte med oförmåga att förlåta att göra utan helt enkelt rädsla. Jag är rädd för såna människor och kan nog svära på att ingen av mina vänner eller någon i min familj skulle göra något sådant.
Har redan tagit ansvar och sett till att inte beblanda mig med såna principfasta människor.

micro1132009-12-20 13:41

apbur
Fast i det läget tar du inte ansvar - för du är inte beredd att ta konsekvensen av ditt handlande.
Du dikterar konsekvensen, och om den andra inte köper det så ställer du inte upp på det.
Då är det hela tiden du som har makten och styr situationen -- från smällen till försoning -- och du lämnar inga alternativ till den slagne.

Det är din verklighet som gäller.

I mina ögon är det snarare att ytterligare förminska den andre, inte att stå för vad man gjort.

Men som sagt, vi har olika syn på saken -- och helt olika utgångspunkt.

micro1132009-12-20 13:46

Perpersa
Betyder det att du är anarkist, eller bara för att man selektivt väljer vilka lagar som är värda att följa?

Sen finns det ju ett spann av statsskick mellan Sovjet och anarki, där de flesta har en lagstiftning att följa.
Jag personligen lägger mig någonstans i mitten -- i en rättsstat.

catta652009-12-20 13:46
Antal inlägg: 143

Jag förstår inte vad folk hänger upp sig på? Vad är det som är så svårt att förstå att vi alla måste bry oss om vad som händer med våra unga och att vi alla bär ett ansvar för att de hittar rätt i det samhälle som vi nu lever i.
Man ska bry sig och säga till om något är felaktigt och det utan att bruka våld. Och den respekten ska naturligtvis gälla både gammal och ung, men det är ändå vi som är ansvarstagande vuxna som ska visa vägen..........Barn gör inte som vi SÄGER, de gör som vi GÖR.............

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-20 13:47

Apbur: Om den som anmäler dig pga principfasthet eller för att den tycker att du gjort fel eller känner att den inte kan lita på dig eftersom våld är något skrämmande, är det ju du som haft dålig koll på situationen. Det skulle förmodligen inte hända dig i verkligheten. Man känner på sig vilka som går att slå och inte :) Alla mänskliga relationer kanske inte tål en örfil. Vissa gör det.
Kan man inte känna av vem som kan ta en örfil förtjänar man en anmälan.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?