Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 752

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-24 18:45
Antal inlägg: 4050

Precis, du måste ta lagen till hjälp. Din moral går att ifrågasätta och det går också att ifrågasätta. Hon har ju inte förstått att hon inte vuxit klart eftersom du skriver att hon drack alkohol när hon var 15.
Jag tror det hade varit lättare att tro på dig om du själv tagit större avstånd från alkohol. Hon verkar ju tro på att hasch är djävulens påfund, som du tycker, eller hur? :)

Ok, kan såklart inte veta. Du har rätt i att man kan motivera med att ungdomen inte har vuxit färdigt. Fast det rimmar inte med att ni påstått att alkoholen är en frestelse som finns. Det är fortfarande att fresta för frestad kan man bli om man inte vuxit färdigt.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-24 18:47

"Vem har skrivit att det är för mycket begärt? (okej, erkänner, jag har inte läst allt.) "

Många har skrivit att ungdomar inte kan förväntas att inte bli nyfikna på alkohol. Men att dricka hemma är inte att göra dem nyfikna.
Då kanske man kan röka hasch hemma trots att det är olagligt, eftersom andra utanför hemmet inte gör det. Risken att ungdomen blir nyfiken torde vara minimal eftersom andra pundare är diskreta.

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-24 18:49
Antal inlägg: 1682

Men vad skulle det vara för konstigt att man tar lagen till hjälp?

Jag menar att om min dotter vill köra bil när hon är 15 bara för att jag gör det, hon kan ju bli frestad. Ska jag avstå från det då eftersom det inte är tillåtet för henne förän hon är 18?
Eller ska jag säga att man måste vara 18 innan man får det?

Eller brister jag i min moral då som kan ifrågasättas?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-24 18:53

Brokenstring: Ingen i tråden har sagt att bilkörning är en så stor frestelse att tonåringar inte kan förväntas hålla sig från att tjuvköra. Jag känner några tonåringar som tjuvkört bil också men den normala tonåringen förväntas inte göra detta. Det är inte jag som hävdat att alkohol är en så stor frestelse att inte tonåringen kan hindras att dricka.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-24 18:57

Brokenstring: Såklart ser man inga faror med alkohol och det är ens mål att tonåringen ska börja dricka till maten när den fyller 18 så är det väl lite halvkonsekvent att dricka hemma.
Dock tycker jag det är småtaskigt när man tror att det är gener som avgör vem som blir alkoholist.
Tror man på den versionen bör man inte låta något barn dricka. Skulle du ge ett djur en lösning att dricka om det fanns en viss procents risk att djuret utvecklade en sjukdom om du inte visste om djuret hade anlag att utveckla den eller ej?

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-24 18:59

Nähä men du säger ju att man ska leva som man lär?
Bil gick inte att jämföra men hasch går bra?

Och hur ska en "normal" tonåring vara enligt dej?
Eftersom man tydligen inte är normal när man tjuvkör bil, provar alkohol, går på fester osv innan man är vuxen.

Kan förresten tillägga efter debatten igår att jag läste någonstans att Lidingö toppar statistiken av fylla i unga år.
Konstigt om man ska kolla din teori som avhandlar att det skulle vara de som kommer från "sämre" familjer.

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-24 19:01

Jag tror verkligen inte att det enbart skulle vara gener som avgör det. Har jag sagt det?
I så fall borde jag och mina tre bröder vara alkoholister idag eftersom min pappa var det men ingen av oss är i närheten av det.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-24 19:04

Brokenstring: Jag skrev faktiskt inte så utan jag skrev att det är lite svårt att svara på frågan hur man håller sina barn hemma. Föräldrar har inte lika mycket att erbjuda på den fronten. Jag vidhåller att det är svårare för föräldrar som bor i sämre bostadsområden att se till att deras barn får en trygg uppväxtmiljö och trivs där de bor. Jag har också skrivit att det finns överklassbarn som lämnas hemma med barskåpet.

Min jämförelse med hasch skulle tolkas så att det nog är en frestelse att röka hasch inför barnet. Tycker inte du det?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-24 19:07

Alltså: Kan du skriva under på att det inte är en frestelse att dricka inför sitt barn medan det är en frestelse att andra i samhället dricker. Andra ungdomar och andra vuxna?

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-24 19:07

Jo det kan det givetvis vara larvbrud. Lika mycket som det är att köra bil inför barnet. Det är en frestelse det med för en som gärna vill det.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-24 19:09

BrokenString: Jag fick intrycket av att du tyckte att frestelsen att prova alkohol skulle vara väldigt stor eftersom du ansåg att det var naivt att tro att barnet skulle lyssna på ens vädjan att inte dricka. Är det lika illa med bilkörning?

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-03-24 19:19
Antal inlägg: 31064

Ni två kan väl byta msn-adress, annars? :)

Liftactiv2010-03-24 19:21
Antal inlägg: 783

Frestelse? Hemifrån om föräldrarna dricker ett glas vin eller två en fredagskväll? Tillåt mig le. Föräldrar är inte så hippa och gör så eftersträvansvärda saker som vissa verkar tro. Det handlar om vad kompisarna gör, grupptryck och egen nyfikenhet. Och att på egen hand ta sig in i vuxenvärlden.

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-24 19:21

Jag vet snart inte riktigt vad jag ska svara dej larvbrud. Tror vi ser väldigt olika på barnuppfostran, alkohol och frestelser för att vi ska kunna komma fram till något enad ståndpunkt.

Men vi kan säga såhär. Jag anser att vi möts av frestelser överallt i samhället både som barn och vuxna. Men det ger mej ändå inte rätt alla gånger att falla för frestelsen eller ge vika på något sett från de oskrivna och skrivna lagar som finns i samhället.
Kanske lika bra att förstå det som barn redan.

Sen sätter man sina egna gränser för tolerans i varje familj inom rimliga gränser. Jag anser det inte vara så farligt att min dotter tar några cider några gånger om året. Jag ser det däremot som absolut förbjudet att hon provar andra droger. kanske för att jag är rädd för vad som ska hända med henne. med alkohol vet jag att de flesta människor kan hantera utan att det går över styr.
För de flesta blir ju ändå inte alkoholister.

Om jag dricker alkohol så är jag tämligen säker på att hon inte frestas eftersom hon inte tycker om det. Hon fattar inte hur jag kan dricka surt äckligt vin faktiskt.
Att hon dricker ibland beror inte på att hon tycker det är gott utan att hon troligtvis vill åt ruset och bli lite fnittrig tillsammans med hennes väninnor.

Men allvarligt talat så skulle jag ha mycket svårare att förklara mej om jag rökte vanliga ciggaretter som ger ett bra mycket mera gift i kroppen eftersom man intar det varje dag om man blir fast i jämförelse med lite rus tre gånger om året.

Robbanhof - Ej medlem längre2010-03-24 19:22
Antal inlägg: 552

Så byter jag med Sylvia. Perfekt. :-)

meimse - Ej medlem längre2010-03-24 19:23
Antal inlägg: 733

Ursäkta meej, men jag kan bara se en anledning till att bli alkoholist och den är om utifall att alliansen vinner valet.

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-24 19:24

Hahahaha meimse. jag hänger på då...:-))

meimse - Ej medlem längre2010-03-24 19:25
Antal inlägg: 733

Bra.

Robbanhof - Ej medlem längre2010-03-24 19:25
Antal inlägg: 552

Skål då.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-24 19:28

Lol.

Brokenstring: Om de ska lära sig att inte falla för frestelser helt plötsligt, hur förklarar du då att du låter din dotter falla för frestelsen att häna med kompisar? Jag köper inte din logik.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?