Spelrum
Giraffen | 4 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 1 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 6 |
Mobilspel
Pågående | 20 128 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-10 13:37 | |
![]() | HelloKitty: Gruppering är nog omöjlig att komma ifrån. Jag räknar de flesta som säger "neger" utan att skämmas till gruppen Bonnläppar & Besvikna arbetare. Jag kan föreställa mig att det är jobbigt för någon som vill verka säker på sin sak, att treva efter något ord som är mer pk än neger. I vissa kretsar är det nog tryck på att vara rak och tala som folk och anledningen till att säga "neger" är inte att trycka ned människor med annan hudfärg utan man vill passa in i den egna gruppen och tala oförblommerat med snusen rinnande ur mungipan. | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-10 14:28 | |
![]() | jag säger ju neger, och jag snusar inte. säger neger i andra sammanhang än i den egna gruppen, är inte en besviken arbetare, är inte en bonnläpp... hur är det med fördomarna Larvbrud? :) jag trevar dessutom inte efter ett annat ord för jag kallar saker för vad de är, även människor. ser ingen anledning att byta ut ord, är en boll röd så är den röd, är jag vit så är jag vit, är michel jordan en neger så är han en neger, är min katt en katt så är den en katt. etc. en liten kul anekdot är att en vän till mig som faktiskt är neger sade till mig precis i början av vår vänskap att han fan inte begrep varför folk här kallade honom för färgad? skälet till detta är och var att han tycker att vi har blå, gröna eller bruna ögon. rött, vitt, grått, ljusbrunt eller ljusblont hår. skär, vit, grå eller rödaktig hud. ögonbryn som kan vara vita, grå, svarta, bruna eller röda och har precis hur mycket färger som helst men väljer att kalla en kille som har i stort sett precis samma färg på allt för färgad? han säger sig vara neger, och att vi kan behålla våra teorier om vad han är för oss själva. och tycker fan att han har rätt. visst, ord kan vara kränkande beroende på tonfall och uttryck, sammanhang etc. men det kan många ord vara. pojk, tös, flicka lilla, arier, neger, arab, tjock, liten osv...... men det är inte skäl att byta ut ett riktigt ord. däremot bör man väga tonfall och formuleringen i sitt samhang. en neger är en neger varesig han är självsäker och stolt över det eller ej, oavsett om han har blivit utsatt för rasism tidigare eller inte, oavsett om han är lättstött eller självironisk eller stabil i sin syn på sig själv eller ej. oavsett om han är ledsen eller glad för dagen. han är ändå en neger, däremot är det den person som nyttjar ordet negers ansvar att bruka sitt vokabulär med respekt. Bitte: länk till vad? sunt förnuft och allmänbildning? | |
BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-10 14:45 | |
![]() | Stackars Krill som blev kallad viting när han bodde utomlands. Måste varit jobbigt eftersom de vita alltid har sett störst och bäst i hierakin. De svarta har ju alltid setts som en lägre stående varelse. | |
Minta | 2010-04-10 14:48 | |
![]() | krill_master, är en stol en stol, eller är "stol" beteckningen på förmålet "stol". "Stol" har inget inneboende samband med stolen i verkliga livet. Vi kan lika gärna kalla den för plufs om vi bestämmer oss för det. | |
apbur | 2010-04-10 14:52 | |
![]() | Haha, "jag är ingen bonnläpp." Eller hur. | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-10 14:52 | |
![]() | Krill: Har jag påstått att jag inte har fördomar? Mitt inlägg beskrev just att vi har fördomar och att vi grupperar. Är du inte en bonnläpp? Jag trodde du bodde på landet. Varför ska man inte kalla dig bonnläpp om det är det du är? | |
Minta | 2010-04-10 14:54 | |
![]() | Haha, Larvbrud, den var bra. Varför inte kalla en bonnläpp för en bonnläpp, det ordet har funnits i 400 år finns ingen anledning att byta ut det. | |
micro113 | 2010-04-10 15:08 | |
![]() | krill_master Du bor väl på landet, och har lantegendom och sysslar med djur -- mer bonnläpp kan man väl inte bli? Kallar du samer för lappar? Resande för tattare osv .. också? I så fall hur tas det emot? Jag har lite svårt att ta till mig att du umgås med svarta - och att de dessutom har den väldigt toleranta synen till N-ordet. Dock funderar jag på om inte din inställning till ordet kanske formar det de säger -- och om er relation kanske bygger på att de jobbar för dig. Rena funderingar förstås.. | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-10 15:11 | |
![]() | Dessutom står det i bonnläppens rasbeskrivning att han kallar saker för vad de är, utan krusiduller. | |
ankanka - Ej medlem längre | 2010-04-10 15:18 | |
![]() | Brokenstring: "de vita alltid har sett störst och bäst i hierakin." "De svarta har ju alltid setts som en lägre stående varelse." Av rasister, ja. Vad förespråkar du egentligen? | |
BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-10 15:28 | |
![]() | Spela inte dum ankanka! | |
ankanka - Ej medlem längre | 2010-04-10 15:36 | |
![]() | ok om vi tar det på en seriös nivå då brokenstring. Förstår du att genom att säga att ordet neger är fruktansvärt och fult och nedvärderande, att du därmed ger ordet MER kraft för de som verkligen använder det i ett kränkande syfte? | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-10 15:36 | |
![]() | :) jag som trodde en bonnläpp var en bonde? typ me kor, spannmål, skörd, tröska, hängslebyxor osv.... jag kallar grannen för BJ. det är inte hans initialer så han undrade varför, då skrattade jag och sa att bonnjävel låter så illa som tilltal. så nu heter han BJ härikring. sorry, ja. jag bor på landet och har gård och några hundra hektar + djur, hästar. ok, då är jag väl bonnläpp då :) gör mig inget. men saknar traktor som fan, skulle behöva en faktiskt. känner mig inte så bonnig som jag kanske är nuförtiden :( är ju uppväxt i centrala göteborg och drev krogar, raveklubbar där ihop med bekanta på det glada 90 talet. jo, ni har rätt. älskar fan landet, naturen, djuren och är ja bonnläpp så är jag fan en stolt sån. :) Micro: jo, den ene negern :) jag umgicks med har jag sedan drygt 4 år endast sporadisk kontakt med via telefon och mail eftersom det numera skiljer 300 mil mellan oss. den andre, ja han jobbade för mig förr men har idag eget och titt som tätt arbetar vi med eller för varandra och han är fortfarande neger enligt egen utsago. samer, tja.... hur ofta ser jag dem? får väl se vid tillfälle vad jag kallar dem. resande, ja de är tattare. ena riktiga tattare de flesta faktiskt. men en neger, ja han kommer nog alltid vara en neger. | |
BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-10 15:41 | |
![]() | Det där är bara ytterligare ett försvar ankanka för er som hävdar er rätt att få säga ordet. Larv!! Jag förstärker inte ett redan nedvärderat ord. Det "jobbet" har så många innan mej gjort. | |
ankanka - Ej medlem längre | 2010-04-10 15:44 | |
![]() | Brokenstring. Svär du någon gång ibland? Nu menar jag inte som en sjöman allså men nyttjar du någon gång svordomar i ditt vardagliga tal? Eller är du kanske kristen och tycker sådant språk är olämpligt? Jag är inte ironisk eller sarkastisk utan det är vänligt menade frågor som jag funderar på just nu. | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-10 15:48 | |
![]() | Brokenstring: ja, visst måste jag känt mig kränkt av att bli kallad viting? det är ju ett absurt och kränkande ord för en vit person... skam vore väl om jag själv insåg att jag är vit, trivs med det och mår bra i mig själv, värst av allt vore ju om jag inte såg att vi hade olika hudnyans och ursprung men ändå samma ord för det och kände mig mer kränkt av att höra personer som inte har min nyans diskutera vad jag får lov att kallas och inte. jag är lika mycket viting, svenne, arier, german, vit etc som sitting bull var indian och nelson mandela är neger. sen vem som känner sig kränkt i sin egen nyans är upp till två saker, betoningen i valt och uttalat ord och den tilltalades självkänsla. | |
DodgeJourney | 2010-04-10 15:50 | |
![]() | Krill Master är fan läskig, och det värsta är att han förmodligen inte vet om det! | |
Fetzer - Ej medlem längre | 2010-04-10 15:56 | |
![]() | Negress....får man säga det? | |
ankanka - Ej medlem längre | 2010-04-10 15:58 | |
![]() | om man säger neglige i samma mening är det okej. | |
Bub_Schampoo - Ej medlem längre | 2010-04-10 15:59 | |
![]() | BrokenString, du är tapper. Jag har inte hälften av ditt tålamod. Jag beundrar dig verkligen - ge dig inte :) Jag har en färgad vän. Han har gjort mig införstådd i att att han ogillar ordet neger. Det hela är Kristallklart: Min vän blir ledsen om jag säger neger. Han representerar en grupp individer (inte svarta utan Människor) i vilken säkert flera skulle känna likadant om jag använde ordet. Men det otäcka är att det finns så många vita svenskar som menar att bara för att deras färgade svenska vänner är ok med ordet Neger och eftersom de representerar en grupp individer (inte människor utan just negrer) så kan dom säga neger utan att ta hänsyn till att ordet är sprunget ur ett rasistiskt sammanhang, ur en rasistisk tid, ur en rasistisk vagga. Men ok då, säg Neger till era färgade vänner om dom inte har problem med det men säg det inte i en diskussion med mig eller andra vita (bara för att ni har 1 vit vän som säger neger är det inte ok med ALLA vita, det är jag beviset för). Jag är vit (inte viting eller svenne) och jag ser ner på dig om du brukar ordet neger i dagligt tal. Det är fördummande och jag kommer se ner på dig ungefär som man såg ner på svarta när man myntade uttrycket neger en gång i historien | |