Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 064 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pandina | 2010-07-22 01:18 | |
![]() | SylviaPlath: Finns galet många sådana gäster. Men det förväntas ju av en som servitör att hålla rent och trivsamt för gästernas skull. Jobbigt var det en gång när en tant under en beställning började skälla ner mig och sucka och stöna väldigt, väldigt högt för att jag inte förstod vad hon menade (jag tror inte ens hon förstod själv). Flera bord runtom uppmärksammade händelsen och jag stod där som ett fån och kände mig mer och mer bakom flötet. Det brast när en annan gäst, vid ett annat bord, vinkade mig till sig för att säga "Fy vad jobbigt det måste vara att jobba som sån där.. servitris". Jobbet i sig är absolut inte eftersträvansvärt om man kollar på lön, arbetstider och shitty gäster. Men till skillnad från telefonförsäljaryrket, där varken dricks, rörelse eller ens trevligt bemötande från kunder existerar, förgylls arbetsdagarna av de trevliga gästerna som autentiskt visar sin uppskattning på ett eller annat sätt. Det är det som fått mig att stanna i mitt nuvarande yrke. | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2010-07-22 01:19 | |
![]() | Ja, tyvärr har tråden blivit 28 sidor så jag orkar inte läsa igenom alla. Tyvärr. Jag reagera bara på första inlägget. Jag har bott utomlands och rest en del. Har lärt mig att man i Sverige inte dricksar. Fast jag har dricksat några ggr ändå. (då har det varit bra bra o service). Dricksar Ni på McDonalds? Det gör inte jag! | |
| Måns_E | 2010-07-22 01:21 | |
![]() | På snabbmatsrestauranger brukar man inte dricksa nej. Jag tror att dricksen hör ihop med att man betalar en nota s a s | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-22 01:22 | |
![]() | Pandina, jag vet att det förväntas - men det var sättet han sa det på. Jag avskyr den sortens människor som njuter av att sätta andra i arbete. Gubbjävel med seglarfeja. | |
| Pandina | 2010-07-22 01:24 | |
![]() | Jaws: På mitt ställe delar vi dricksen med kökspersonalen. Lågavlönade människor som egentligen inte har råd att gå ut och äta, utan sparar ihop sina slantar för att kunna gå ut en gång på ett år, gör det för UPPLEVELSEN och inte någonting annat. Annars hade de lagat maten hemma. Till upplevelsen hör myyyycket högre priser på både mat och dryck. Har man sparat ihop till en sådan kväll så känns det ruttet att man endast går ut för att äta och sedan ber servitrisen dra åt skogen med sina förhoppningar för att "jag har minsann inte råd att ge dig någon extra slant för jag sparar till min restaurangvistelse nästa år". | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-22 01:26 | |
![]() | Pandina - menar inte att ringakta servitriser, om det nu uppfattades så. Jag är ärligt imponerad av att man kan hantera en massa jobbiga människor, istället för att använda närmaste gaffel som tillhygge... | |
| Pandina | 2010-07-22 01:30 | |
![]() | Sylvia, ursäkta mig, det var jag som missförstod. Och det tog mig tillbaka till det där minnet jag berättade om :) Tyvärr är det faktiskt ganska lätt att missförstå. Gränsen mellan "jag beundrar dig för att du fixar hans taskiga attityd med ett leende på läpparna" och "jag har alldeles för stor självrespekt för att beblanda mig med såna blöjfyllare som den där gästen" har för mig ganska länge varit rätt hårfin. Kanske är det mammas intalande om att 'servitrisyrket är för dem som inte vill jobba med någonting vettigare' som gjort mig lite känslig. ^^ | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-22 01:37 | |
![]() | He he, ok... Nej, jag är ärligt impad och hade jag haft aningen mer impulskontroll, och inte varit överdrivet känslig för när folk säger åt mig vad jag skall göra (inga egenskaper jag är stolt över) så hade jag säkert provat servitrisyrket. Jag älskar restaurangmiljö och (positiva) möten med människor. | |
| MissyElliott | 2010-07-22 04:40 | |
![]() | Jag har jobbat i restaurangyrket i drygt snart tio år, allt fr diskare till lunchpersonal till kockassistent till servitris o bartender på nattklubb. Vet inte var jag ska börja, men kan väl säga att jag har alltid varit tacksam för dricksen, och på det viset sluppit att ta det givet. Det är klart att man har många gånger kanske blivit besviken, då notahållaren är tom och man hoppats på dricks, speciellt om man kännt att man har haft tid att göra sitt yppersta för gästen, kanske rekommenderat dem något särskilt och de har tyckt om det jättemkt, eller om de kanske inte gillade hur köttet var stekt och man har gjort om alltihopa ( och då menar jag att köttet kommer alltid ut meduim om man inte beställer på annat vis, och gästen kommer på efteråt att han minsann vill ha det välstekt tex). De flesta ger dricks, skulle uppskatta kanske 90-95 procent. Däremot ger inte alla samma procentsats, det kan skilja allt fr några kronor till ett par hundralappar ( hundralapparna kommer oftast fr ett större sällskap eller enbart högre nota). ett belopp på 280 kr brukar resultera i 300 jämnt....450kr kan bli ibland 500kr o ibland 470kr tex. Har noterat att stamgäster ofta ger mera, men kan även där skilja sig åt. Om man tex har en stamgäst som man vet aldrig dricksar, ger man ändå dem bra service, såvida de inte är otrevliga på ngt sätt. snittet ligger kanske på 5%, det har jag o mina jobbarkompisar räknat ut på ett ungefär.... fast det finns ju även gäster som ger mera, tex 30%, och det är ju roligt, och eftersom dessa ger en extra gest att de varit extra nöjda, blir man extra glad ( dels för att man gjort sitt jobb väldigt bra, dels för att man får extra pengar- win-win situation). och det stämmer att dessa människor kommer man ihåg lättare eftersom de sticker ut fr mängden. jag har även lärt mig att det finns ickedricksare (som inte har gett dricks tidigare hos dig) som har börjat ge dricks när de märker att de får bra mat och bra service varje gång, och att de också blir hågkomna och välbemötta. och samtidigt så brukar man snacka sins emellan personalen om hur mkt, om ngt alls, man får av vissa gäster, och gissa hur fel man haft många ggr. det kan tom vara ett ugnt par som man tänker att de kanske studerar och har inte råd att lägga särskilt mkt dricks ( och tro mig, jag har fullt förståelse för att man inte lägger när man inte anser sig ha råd eller inte är nöjd)...och de lägger en sjysst slant. så alla servitriser, jag skulle vilja uppmana er att ge smma service till alla, det jämnar ju ändå ut sig på de som inte ger o de som ger lite o de som ger mkt. | |
| Mindymoo | 2010-07-22 05:28 | |
![]() | Min mamma gav mig ett gott råd: "Jobba aldrig i vårdsvängen och aldrig på restaurang - otacksamma jobb med dålig lön. Skillnaden är att restaurangmänniskor ofta inte ens kan ta rast, måste stå och gå och bära hela arbetspassen, ofta jobbar helger och sena kvällar, och måste låtsas vara trevliga och glada - även mot idioter - så de åtminstone får dricks." Jag ger alltid dricks på krogen, lite avrundat sådär - ibland blir det mer, ibland mindre. Har man råd att gå ut och äta och dricka på restaurang så har man nog råd att lägga till en tia eller två. Ingen har ju med sig en exakt summa, eller hur? Jag har även sett kaféer och t o m en korvkiosk med en mugg för den som vill ge dricks. Får jag ett par - tre kronor i växel så hamnar mynten ofta där. Om det är ett bra ställe förstås. | |
| Mindymoo | 2010-07-22 05:34 | |
![]() | ... för övrigt har jag sett servitriser få sammanbrott och börja gråta på grund av stressen och extremt otrevliga gäster. Stor respekt för detta yrke! | |
| elsa89 - Ej medlem längre | 2010-07-22 13:20 | |
![]() | Och så fruktansvärt ont som man får i fötterna. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2010-07-22 13:35 | |
![]() | Mindymoo: Sanningens ord! Det är ett tufft yrke. Fast god service kan smaka lika bra som maten när man äter ute, så jag tycker det är skäligt att betala dricks. Uppskattar man bra personlig service så tycker jag gott att man kan slänga på lite extra. | |
| Winell | 2010-07-22 13:41 | |
![]() | om folk tycker att jag ska betala dricks för bra service ska jag fan ha rätt att betala mindre när jag är missnöjd med | |
| Guanyin - Ej medlem längre | 2010-07-22 13:51 | |
![]() | Förra veckan var jag ute och åt. Det var inte så mycket folk i restaurangen när vi kom, men fylldes på rätt ordentligt efter oss. Flera andra bord, med folk som kommit efter oss, fick sin mat men inte vi. Hm. En i mitt sällskap kollade om vi möjligen blivit bortglömda. Jodå. Typ. Vår servitörs beställning in till köket (eller hur man nu säger) hade visst fastnat på vägen. Och sen gick han hem(!) Lite förvånande dock att ingen tog över och att ingen reagerade på att vi satt där, med vår dryck, medans de serverade alla andra runt omkring till höger och vänster. Nåväl, som kompensation fick vi en mycket vänlig förklaring, ursäkt samt kaffe och chokladbit som kompensation. Även detta misstag (ja vi satt ju inte i sjön, en timmes väntan på mat funkar i trevligt sällskap) genererade dricks just pga personalens bemötande. | |
| WRC10 - Ej medlem längre | 2010-07-22 14:26 | |
![]() | Pinsamt att överhuvudtaget gå ut med att säga att man inte lämnar dricks. Det hör till!! SJÄLVKLART skall personalen ha dricks...vad är det för argument att det finns de som tjänar mindre..det kommer alltid finnas de som tjänar mindre...Har man däremot fått taskig service kan jag förstå det men nått sunt förnuft finns det väl hos oss människor, eller?? Så mycket skit som de får ta i den branschen är de värda en extraslant för sitt slitande...Ni som inte lämnar dricks kan stanna hemma tycker jag... | |
| le-lou | 2010-07-22 14:28 | |
![]() | ja stanna hemma med er och ring skattemyndigheterna. Det blir ju som sagt mycket svart i kassan för servitriserna. Snart benämns dem som överklass också och såna gillar vi ju inte... | |
| WRC10 - Ej medlem längre | 2010-07-22 14:41 | |
![]() | Gautama säger "Jag tänker på de som städar, jobbar inom barnomsorg, personlig assistans osv. När får de dricks?" Hur ofta stöter de på patrull när de överförfriskade eller rättare sagt de som är packade tar fart och kört sitt race mot personalen? Oavsett vilket yrke du än har så skall du vara artig och trevlig mot de personer du kommer i kontakt med och inom restaurantbranschen har det alltid varit kutym att lämna en slant i dricks... DU sa det själv..en snåljåp är vad du är... | |
| Pandina | 2010-07-22 15:11 | |
![]() | Har man råd att äta ute och betala ca fyra gånger matens kostnad, istället för att laga maten hemma, så har man råd att lägga på lite till. På samma sätt - har man råd att ta taxi istället för att åka kollektivt, cykla eller gå, så har man råd att lägga på en extra slant även där. Har man råd att bo på hotell istället för vandrarhem eller camping, så har man råd att lägga till lite. Har man råd med städerska, istället för att städa själv, så kan man lägga på lite till. Osv. Osv. I andra länder handlar det om att en del av lönen är provision dvs dricks. Här handlar det om bortskämdhet och lathet. | |
| Junior_K | 2010-07-22 15:13 | |
![]() | ibland | |