Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-04-20 14:41 | |
![]() | vad är det värsta som kan hända? Barnet känner obehag, ok. . : jamen grattis, då lär det barnet vänta med alkohol iaf så det är ju en win win för alla parter. Skiter barnet i de vuxna (som är ganska vanligt skulle jag säga, för normala sunda ungar på en fest med andra barn), så är ju det bra det med. Eller tror ni på allvar att barnet växer upp till en totalt sargad människa som måste gå hos psykolog som vuxen för att hon/han såg grannens fru full på er gårdsfest? Skojare där. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-20 14:47 | |
![]() | Det är inte jag som är rädd för alkoholister. Jag blundar däremot inte för sambandet alkoholkultur-alkoholism. Jag tycker det blir en icke-diskussion om man bestämmer att fest med alkohol är fest där alla använder alkohol som smakförhöjare och ingen blir märkbart påverkad. Jag har för mig att jag har varit på fester som är mellanting mellan suparfest och vin till maten. Tror inte på alkisen som nåt slags pedofilmonster som lurar i buskarna utan jag tror vanliga brukare kan bli nog så jobbiga eller för all del irriterande. | |
| le-lou | 2011-04-20 15:10 | |
![]() | jamen vad ska vi göra då? finns det samband bilåkning - bilolyckor? Ska vi undvika att sätta barn i bilen också? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-20 15:17 | |
![]() | Le-lou: Om du vänder dig till mig så har jag inte framfört skaderisken som främsta argument. Det var nog nån annan som trodde att barn skulle fara illa och inte hinna till akuten. Jag har kanske använt ordet skadligt lite skämtsamt men jag hävdar att barnen inte nödvändigtvis skadas varken av att gå på fest eller vara hemma med barnvakt, såvida barnvakten inte är peddo då. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-11-27 14:56 | |
![]() | crooked rain: det låter mysigt med era fester när du var liten, men det är väldigt sällan det blir så här bra, det är min erfarenhet. I de flesta fall brukar det spåra ur på slutet, (jag är inte bättre själv de få gånger jag dricker). Jag anser att man får turas om att stanna hemma med barnen om man måste gå på fester, iallafall upp till 12 -års åldern. Och snälla ingen sprit på julafton! | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-11-27 15:21 | |
![]() | Fast i min erfarenhet (som ju också är verklig) har det faktiskt alltid blivit så bra. Jag har väl haft tur som levt bland vuxna som kan hantera alkohol och som kan vara onyktra utan att förlora allt omdöme, eller så har du haft oturen att växa upp bland vuxna som inte kan det. Då är det ju jättebra att du undviker att dricka framför barn, eftersom du vet att det inte funkar för dig. Det innebär däremot inte att de som faktiskt kan hantera fyllan måste göra samma sak, barn är ju inte per automatik rädda för alkohol. | |
| marmeladov22 | 2011-11-27 15:27 | |
![]() | alltså vänta lite är det s att Larvbrud = Trasho? Ja just det | |
| KarlMorot | 2011-11-27 15:28 | |
![]() | Diskussioner om det här ämnet tendera att bli överdrivna. De flesta vuxna kan hantera sitt drickande och dricker sig inte redlöst berusade (eller ens berusade) när barn är med och än mindre när det är barn man själv har ansvar för, faktum är att de flesta väl fungerade vuxna inte dricker sig berusade över huvudtaget. Jag kan förstå att folk som växt upp i miljöer med alkoholister, eller som själva inte kan hantera sitt drickande* (eller haft problem tidigare) engagerar sig i diskussionen utifrån sin egna erfarenheter, men man ska vara försiktig med att utgå att ens egna erfarenheten med nödvändighet är representativa. Det finns ingen anledning att avstå några nubbar, lite öl och en konjak efter maten bara för att det finns barn i närheten, och de tar inte heller skada av det om deras föräldrar klarar av det som de flesta vuxna gör, att dricka lagom mycket och ta hand om sig själva. * jag moralisera inte över dom som har problem, alkoholism är en sjukdom. | |
| Pocaloca | 2011-11-27 15:32 | |
![]() | klokt talat KarlMorot =) | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-11-27 15:49 | |
![]() | det är äckligt med svenssons och medelklassen som super framför barnen. | |
| Empty Sky - Ej medlem längre | 2011-11-27 15:52 | |
![]() | Vem fan bryr sig om klassen är på de som super framför barnen? Blir det rumsrent om det är dyr champagne som inmundigas? Alla som __super__ med barn omkring sig är trash. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-11-27 16:06 | |
![]() | nu är det just svensson och medelklassen som super framför barnen. gärna med pk-motiv som att de är så ärliga och härliga och visar barnen. "Anledningen till att Hilda och Kalle måste svina är ju att de inte fick vara i centrum som barn. De ser sig själva som barn och kan inte stå undan, inte ens under Kalle Ankas Jul." larvbrud- ta din hjärna och kom tillbaka. | |
| Empty Sky - Ej medlem längre | 2011-11-27 17:17 | |
![]() | Ha. Vilket struntsnack recidivfara. Fylla har då verkligen inget med klass att göra. Tror någon tror sig vara lite förmer här. Haha | |
| slånbär | 2011-11-27 17:29 | |
![]() | Jisses-att supa som svin är verkligen ingenting som enbart svensson och medelklassen håller på med- överklassen är inte ett dugg bättre. Att dricka måttligt dvs någon öl till maten och nubbe om det är jul eller midsommar måste inte nödvändigtvis innebära att man super skallen av sig. Väldigt många av oss klarar utmärkt att hålla det på en väldigt måttlig nivå. Om man tror att alla som dricker beter sig som svin då har man verkligen problem som man borde ta tag i och bearbeta för att kunna gå vidare i livet. Utan att döma andra människor utifrån egna erfarenheter. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2011-11-27 17:35 | |
![]() | Det är ju suputerna som är de riktiga barnen och bör skyddas från alkohol. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-11-27 19:03 | |
![]() | jag tyckte det var obehagligt när jag var liten då dom vuxna ändrade personlighet,har treffat på 11 åringar som druckit alkohol med sina föräldrar,Nej jag tycker inte vuxna ska dricka alkohol när barn är med | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-11-27 20:40 | |
![]() | jag hör till medelklassen. född slödder men utbildat mig upp. men jo, jag känner mig bättre än mina klassfränder när det gäller supandet och barn. sen var inte det saken i sig. utan just hur medelklassen tycker att det är fint ja, PK att uppfostringssupa framför barnen för att ge dem en "avslappnad inställning". | |
| magnusito | 2011-11-27 20:45 | |
![]() | Barn ska inte delta i något supande, inte vuxna heller för den delen. Barn och fest, självklart egentligen är frågan absurd. | |
| Amöban | 2011-11-27 21:01 | |
![]() | Vet inte om det har nämnts förut, men jag köper inte att barn far illa av fester där man dricker måttligt (betoning på måttligt då). Jag minns när jag själv var liten och jag var med mina päron på fest - pappa tog sig några öl, mamma något glas vin. Och nej, det var inte obehagligt. Men förbannat irriterande! Och jääkligt pinsam! Jag blev så arg på pappa som tyckte han var rolig och flamsade, mer barnslig än mig. Så kanske ska man skona barnen av andra anledningar - de tycker det är trist att umgås med lulliga vuxna och borde få göra roligare saker. :) | |
| blue_moon | 2011-11-27 21:08 | |
![]() | recidivfara Använd hellre ordet "uppfostringsdricka", ty det är vad det handlar om - att lära barnen umgås _kultiverat_ med alkohol. | |