Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 104

Forumkategorier

Användare Inlägg  
promenad - Ej medlem längre2011-07-12 22:59
Antal inlägg: 3995

snurran: hoppas på troll

Snurransnurr - Ej medlem längre2011-07-12 23:17
Antal inlägg: 732

Hoppas jag med.

malman2011-07-12 23:25
Antal inlägg: 1457

okej jag har nu köpt en emmaljunga scooter den har inte 100%igt liggläge men hon ligger och sitter bra i den. och hon älskar att sitta framåtvänd.

Ronja sover sällan mera än 20min på dagen, och jag låter henne inte sova i vagnen i onödan, jag har en resesäng på balkongen som hon sover i. funkar bra för oss då vet jag att hon ligger bra

ttiittii - Ej medlem längre2011-07-12 23:35
Antal inlägg: 37631

det finns ingen som kan veta säkert vad som händer eller inte händer, om barn åker framåt, bakåt eller i sulky tidigt,om det skulle hända någinting med utvecklingen hit eller dit så är det nog knappt mätbart,det finns sulky med liggläge,ska barnen sova middag sittandes i en sulky kan det vara skönt?ungarna gnäller nog om dom suttit för länge,men med första barnet är det så att allt ska vara tidigt,så det var nog det" hachtrollet" menade,med min sista unge hade jag liggvagnen till 10 månader för att jag ville att hon skulle vara bebis länge länge,och med första ungen har jag säkert bytt vagn redan vid 3 månader bara för att.för att tiden skulle gå fort,det var viktigt att tänderna skulle komma fort att ungen skulle gå tidigt,jag vet inte när sista ungen började gå det kanske står i en bok kanske har jag skrivit upp det,eller så glömde jag det,om hon frågar när hon blir stor så bestämmer jag att hon var 1 år det känns lagom,äh skitsamma.varför är det viktigt med att första barnet ska vara tidigt,och varför spelar det ingen roll med dom andra?

ttiittii - Ej medlem längre2011-07-12 23:49

jag har tillbringat mycket tid på en öppen förskola,och det finns ingen gräns på hur kränkande ett gäng mammor kan vara mot varandra,i kriget om vems unge som kan först,Lilla sonjas mamma var helt knäckt hela tiden,sonja var liten när hon föddes,och låg sist i vikt kampen,dom andra ungarna såg ut som dom hade pås sjuka hela bunten med 4 hakor och fotbollskinder dom proppade i ungarna välling hela tiden så att dom spydde,den mamman som ledde viktkampen tyckte det var tragiskt att hennes unge precis hade bajsat innan ungen skulle vägas på BVC,någon gång såg vi tårar i sonjas mammas ögon,jag var bara tvungen att kläcka ur mig till lilla bebisen när jag gullade med den :om 13 år vänder det Sonja då får tjockisarna banta medan du är fotomodell,dom dog,ni skulle bara sätt triumfen i Sonjas mammas ögon

malman2011-07-13 00:01

min tjej gick i dag med sin brio vagn helt själv jag måste medge att jag är stolt. hon är tidig då hon bara är 9 månader, men å andra sidan är hon sen med lite andra saker, hon vill tex inte försöka prata det kommer ett och annat dadada eller vrål men vad dan det kommer, jag har inte bråttom.

bra sagt ttiittii

Labyrint2011-07-13 11:49
Antal inlägg: 513

Det är väl rätt naturligt att jämföra, just för att barn är så olika. Jag förstår inte varför man nödvändigtvis måste hacka på knubbiga bebisar bara för att man berömmer smala bebisar. Som tur är är ju de flesta kroppsformer helt normala, och även i de fall där de kanske inte är det är det behöver det inte vara mammans fel.

Vi träffade ett par jämngamla bebisar förra veckan, båda två rätt knubbiga. De satt båda stadigt, vilket min inte gör. Däremot var min (ganska långsmala) den enda som kröp. Vi tyckte alla tre det var spännande att jämföra och se att de redan är så olika, inte att någon av de skulle vara bättre eller sämre för det.

Labyrint2011-07-13 11:51

Förresten, vill man att ens bebis ska få tänder tidigt har man inte tänkt igenom saken ordentligt, åtminstone inte om man ammar =)

Tess 082011-07-13 12:02
Antal inlägg: 18003

Varken "tjocka" eller "smala" barn är bra, de ska vara ca normala... och normal är lite beroende på förutsättning och tillstånd hos barnet. Med kloka föräldrar (de behöver inte vara SÅ kloka, bara inte helt korkade) brukar det gå till sig när de växt från bäbisålder till lite större barn.

Naturligtvis jämför man barn, det gör man konstant trots att man säger att det är så fel. Jag tycker inte det om man inte lägger några större värderingar i jämförandet!
Jag har tre barn och jämför dom! En gick när han var nio månader, en vid ett år... Den som gick vid ett år pratade sååå mycket bättre än han som gick när han var nio månader... osv...
Vi har ett kort på min dotter och en kompis! Det är jätteroligt! Min dotter är 6 månader och det andra barnet är 3 månader och den "lilla" tjejen är nästan dubbelt så stor som min dotter :D Ser skitkul ut! Nu handlade det iofs om annat än hetsätning...

Sen vet jag inte om man ska hoppas och önska att ens barn ska vara så tidig. Visst det kan vara lite kul, men de är ju inga Einsteins bara för att det är lite tidiga på något... Det som däremot kan hända är att de som har barn som är sena blir väldigt ledsna... Jag har haft samtal med dessa mammor som tycker det är jättejobbigt att ha ett barn som är sent med allt.

ttiittii - Ej medlem längre2011-07-13 12:54

en av mina söner gick när han var 8 månader han har Adhd,han var tidig med allt, han hade inte tid att vänta så för mig finns det inget positivt med att barn är tidiga.När jag skrev tidigare om mammor som jämför så var det inte bebisarna jag ville fokusera på utan det betende som kvinnor har mot varandra hur "fula"domkan vara mot varandra i barnkampen

malman2011-07-25 20:41

nu har framtanden i överkäken kommit det har varit en jobbig väg dit, sömnlösa nätter snuva och feber. nej fy det har varit skit jobbigt.

Labyrint2011-07-25 22:20

Skönt att den tittade fram! Här poppas det tänder för fullt, smärtfritt för bebis verkar det som, dock inte för mig alla gånger som ammar. Aj, vad ont det kan göra när hon biter...

Labyrint2011-07-25 22:27

ttiittii, en trist och konkurrensinriktad attityd finns såklart hos vissa mammor, precis som det finns hos alla människor. Men ofta tror jag inte det är alls det det handlar om. Det är ingen tävling, men man är stolt över sitt barn när det utvecklas och lär sig nya saker. Om det så är vid 8 eller 18 månader ens barn lär sig gå, nog tycker de flesta att det är roligt och berättar om det.

malman2011-10-16 20:54

hej vad ska jag göra ronja är förkyld har feber och mår inte alls bra.
hon vägrar sova mer är 30 min. och jag börjar bli för trött för att orka mera känner mig så otillräcklig. finns det några bra lugnande knep på förkylda barn eller för mammor som inte orkar mera

nickidocka2011-10-16 21:42
Antal inlägg: 134

Hm knepigt med förkylda barn.
Jag är avlastingingsmamma åt ett barn, när han är sjuk så brukar jag underhålla honom när han är vaken för att han verkligen ska vara trött när han väl somnar!
Är han täppt i näsan och så brukar jag koka vatten med tadkräm i, sen andas vi in den varma ångan ur en kopp så det släpper lite i luftvägarna!

nickidocka2011-10-16 21:43
Antal inlägg: 134

tandkräm ska det stå såklart =)

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-19 19:19

Nu är det någonting på gång,kanske min 14-åriga dotter har fått snurren direkt det tkan ju vara ärftligt,i vanliga fall gör hon inte många knop,hon gör inte mycket alls ,man behöver en mindre plogbil för att komma in i hennes rum.Hon började för några timmar sen och skurade ur kylskåpet och slänga sånt som inte såg så roligt ut,sen städade hon kökslådorna plockade ur diskmaskinen städade 2 skåp,nu dundrar det på bra där ute i köket hon har gått loss på kastrull skåpet,jag är nog i lite chock,jag smyger mig ut i köket i bland gnuggar mig i ögonen och undrar om jag drömmer,jag menar vad är det här,när går det över,jag har aldrig sätt henne så här förut,kanske är hon kär eller nått,men i går så städade hon hela huset hon höll på i 6 timmar,när går det över,hennes syskon går med öppna munnar och tittar på henne i bland och undrar vad felet sitter,ungen har betett sig "vuxet" i 2 dagar,tömmer hon tvättkorgen så är det nog ett ganska allvarligt tillstånd,det märkliga är var att hon började skura kylskåp när hon hade en kompis här

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-11-19 19:38
Antal inlägg: 844

Jag gissar på att hon siktar på en språkresa till sommaren. :D
- Gulligt, hur som helst.

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-19 19:41

jo,någonting är det hon vill ha helt säkert,men det brukar hon få endå,hon kanske fått en smäll i huvudet av en kökslucka som var öppen,hennes dator har kallnat detta är alvarligt

diffdiff2011-11-19 19:41
Antal inlägg: 3884

Elias 7 har kommit in i tira o skriva period. Har en hel köksvägg med underbara bilder i skrifter . Underbar alder

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?