Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade11
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
limpan__22012-09-22 16:22
Antal inlägg: 2847

Det handlar bara om att du inte förstår ordets betydelse, det är ingen som inte ser det som naturligt att ta hand om sitt hem. Men detta kallas för hemarbete. Svårare är det inte.

corlini2012-09-22 16:23
Antal inlägg: 3172

ville bara upplysa om att SCB klassar att gå ut med hunden som samma kategori arbete som att bygga ett nytt garage. det säger väl en hel del mer om personalen på SCB än det gör om hur en familj fungerar i samspel gällande de vardagliga sysslorna.

gnagelram - Ej medlem längre2012-09-22 16:27
Antal inlägg: 1646

Läste jag fel eller skrev du att ni köper städ- och tvättjänster?

corlini2012-09-22 16:30

du läste rätt. inte ofta, inte regelbundet på tidschema men det händer några gånger om året ja. varför undrar du?

gnagelram - Ej medlem längre2012-09-22 16:34

Jag tyckte bara det var konstigt i kombination med att "diska och vika sin egen tvätt" inte skulle vara ett arbete utan en självklar syssla för "normalt funtade".

gnagelram - Ej medlem längre2012-09-22 16:36

Däremot tycker jag absolut att det är jättesmart att köpa sig fri från de (hem)arbeten man kan för att få mer tid till annat.

blue_moon2012-09-22 16:39
Antal inlägg: 9713

Matlagning, disk, städning och tvätt ska alltså bara benämnas 'arbete' när någon annan utför det åt dig (mot betalning), inte när du gör det åt dig själv i hemmet?

corlini2012-09-22 16:43

bluemoon, stämmer. tvättar jag min egen tröja eller lagar jag min egen mat gör jag inte ett arbete. betalar jag en utomstående person för detta så blir det ett arbete. ganska logiskt va?

ok, du kör din bil till affären för att köpa ett par jeans = fritid,vardag.
du betalar någon för att denna skall åka och köpa dem åt dig = personen gör ett arbete, jobbar.

limpan__22012-09-22 16:44

Men även du corlini måste ju kunna förstå varför det är bra att utgå från vad begreppen betyder för de flesta? Eller är det helt ogreppbart för dig?

slånbär2012-09-22 16:47
Antal inlägg: 5539

Jag förstår inte skillnaden där. Om du betalar någon annan då är det arbete men gör du det själv är det inte arbete. Så vad ÄR då en hemmafru?
Skulle vilja veta vad TS tänker om detta? Är man en som bara går och pysslar och grejar lite medan mannen sliter. Är inte hans lön även hennes lön på nåt sätt omnu han faktiskt drar nytta av hennes pysslande? Och om vi istället säger att han ger henne en del av sin lön som lön för hennes arbete, att hon typ har en egen firma för hushållsnära tjänster men bara jobbar hos sin man, är det då ett arbete på riktigt?

corlini2012-09-22 16:48

jag greppar inte att folk väljer att kalla det ett arbete. det är för mig väldigt absurt att ens tro folk ser det som ett arbete att fixa saker hemma åt sig själv.

det måste ju grunda sig i någons väldigt bekväma och insatsskygga lilla bortskämda värld att se det som ett arbete att bre en macka åt sin son.

limpan__22012-09-22 16:52

Nä, ditt problem med ordet grundar sig i att du inte förstår begreppet.

limpan__22012-09-22 16:53

Men likväl, om 99% definierar det som mig och andra gör. Är det då inte smidigt i en diskussion om du också gör det? Eller vad kallar du kategorin som inte är ren fritid men inte heller förvärvsarbete?

slånbär2012-09-22 16:57
Antal inlägg: 5539

Men corlini- det du gör på din egna gård - hur kan det räknas som arbete då? Du tar hand om din gård, dina hästar, tävlar i din hobby osv. Det är ett arbete för att det genererar pengar ? Men det är ju för dig själv du arbetar, för ditt eget intresse. Det är din gård och ditt hem , vad är skillnaden? Dina barn, dina hästar- vad är skillnaden?
En som ser som sitt intresse att städa, tvätta baka och laga mat pysslar bara ? För det genererar inte reda pengar. Om man har en liten firma samtidigt och säljer lite av det man gör då blir det ett jobb?

TS var är du? Vad tycker du om detta? Du som faktiskt gör alltdetta och lever meddet? Är det arbete eller pyssel?

blue_moon2012-09-22 17:00
Antal inlägg: 9713

Det är angeläget att inte bagatellisera hushålls- och hemarbete! Sådant arbete är lika viktigt som det som utförs på arbetsplatser utanför hemmen.
Du behöver inte _uppleva_ hemarbetet som ett arbete, men _tala_ om det med respekt som ett arbete!

corlini2012-09-22 17:01

fritid. man gör familjära sysslor och roddar med egna saker som att bre sig en macka på sin fritid utanför arbetet. ganska enkelt faktiskt.

Slånbär. vad en hemmafru är? det är en kvinna som i samråd med sin man och sin familj väljer att inte förvärvsarbeta utan att vara hemma och ta hand om barn och boende ex.

det är en viktig syssla man måste göra, någon måste iaf göra den.
men anlitar du någon utomstående att utföra det så blir det en arbetsuppgift eftersom det egentligen inte är den personens ansvar att dammsuga ditt golv eller hur? det kan ju aldrig bli ett arbete att bre en macka åt sitt eget barn eller hur? hur bekväm och bortklemad man än är kan det aldrig bli klassat som att man genomför ett jobb när man sträcker sitt eget lakan efter man sovit i sängen.

va går då gränsen för när man inte arbetar? är det ett arbete även att se på TV om det innebär att man såg på nyheterna i syfte att bli uppdaterad om läget i världen?

jonisk - Ej medlem längre2012-09-22 17:04
Antal inlägg: 7985

Säger ni att ni går till jobbet när ni ska tvätta?
En fotograf som tar betalt för sina bilder jobbar, annars är det en hobby (säger INTE att 'hemarbete' är en hobby, det är en analogi).
En idrottsman som får betalt har det som sitt jobb, andra är amatörer eller motionärer; samma princip gäller för t ex skådespelare (fortf analogi).

corlini2012-09-22 17:04

slånbär, ja säljer du lite av det du gör så är ju den delen ett genomfört arbete. ja jag jobbar hemma med hästar. håller jag på med mina egna hästar är det för att jag har kul och gillar det. det är precis lika tungt och tidskrävande men det är inte ett arbete. gör jag samma sak med en kundhäst genomför jag ett arbete jag blivit anlitad att göra och åtagit mig att genomföra.

limpan__22012-09-22 17:09

Nä, jobbet går man ju till då man förvärvsarbetar. Hemarbetar gör man när man tar hand om allt som rör hemmet (ens eget hem). Det är det begreppet innebär. Och ja, samma syssla kan klassas som hemarbete en gång och förärvsarbete en annan beroende på vad man har för jobb. På samma sätt kan någons fritidssysselsättning vara en annan persons förvärvsarbete.

Är det verkligen så svårt att förstå?

jonisk - Ej medlem längre2012-09-22 17:11
Antal inlägg: 7985

Jag har aldrig sett hemarbete som arbete, så ja, lite svårt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?