Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 890 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| wildman | 2012-12-10 15:22 | |
![]() | Det kan jag hålla med om. Jag känner faktiskt inte riktigt igen mig i dom som påstår att dom alltid får bilar bakom sig när dom kör laglig. När jag ligger och tuffar i laglig takt till jobbet tycker jag faktiskt vanligen att det tuffar på rätt bra utan någon större disharmoni. Men OM man får det :-) | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-10 15:25 | |
![]() | Du kräver alltså inte att framförvarande gasar upp till 140 för att snabbt hinna om och in under en omkörning för att slippa ha dig i bakluckan? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-10 15:26 | |
![]() | Nä, jag känner inte igen det heller, varken som förstabil med svans eller att jag hamnar i svansen. | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2012-12-10 15:30 | |
![]() | NTS: om du ser loco i trafiken, släpp förbi. | |
| Måns_E | 2012-12-10 15:32 | |
![]() | Varför skall man inte ligga i vänsterfil om man skall åt det hållet? Filkörning har inget med omkörning att göra loco. | |
| Smiley69 | 2012-12-10 15:41 | |
![]() | Vi ska till samma ställe. Du kör i 110 km/h och jag i 90km/h. Låt säja att vi ska köra 3 mil. Hur många sekunder tjänar du på att köra i 110 istället för 90? Plus att du säkert saktar ner till 90 vid hastighetskamerorna! | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-10 15:50 | |
![]() | Man sparar drygt 3 och en halv minut eller nästan 20% av restiden. Vad de nu har med något att göra. Om jag får svansar efter mig är det oftast på lite äldre slingriga 70 eller 90-vägar där jag nästan aldrig kör. De som kör där jämt vill ofta köra MYCKET fortare än jag. Är det en någorlunda lång sådan sträcka som inte har uppenbara omkörningsställen händer det absolut att jag kan tänka mig att stanna för att släppa förbi kön. Pragmatiskt sett lugnast för alla. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-10 15:51 | |
![]() | Måns_E: Du läser endast hälften av det jag skriver. Av exakt samma anledning som att man inte ska ligga i vänsterfil på motorväg JÄMSIDES och med samma hastighet med någon i högerfil. Bägge filerna går rakt fram i minst 5 km och det man gör med den handlingen är att man blockar bägge filerna. | |
| wildman | 2012-12-10 15:52 | |
![]() | Vem tilltalar du Smiley? Ponera istället att du ska köra Malmö - Stockholm och kör i snitt 130 istället för 110. Då tjänar du c:a 53 minuter. Dvs du hinner avnjuta en god lugn lunch innan den andre ens hunnit ikapp. Så det där argumentet att man inte tjänar så mycket tycker jag inte håller, då finns det bättre argument. (Och i ditt fall handlar det om c:a 3,5 min) Men om det är vägen till jobbet som du kör 2 ggr om dagen och 220 dagar om året så är det också totalt sett en inte obetydlig tid. Så kunde vi höja snittfarten med en relativit sett bibehållen trafiksäkerhet så vore det absolut en effektivitetsvinst för landet. | |
| slånbär | 2012-12-10 15:55 | |
![]() | En av frågorna på dagens körprov gäller just detta med körning på landsväg och hur man ska agera. Frågan är ungefär som följer: du kör på en lansväg i 70 km och bakom dig kommer en bil som lägger sig alldeles för nära.hur ska du agera? A. Öka hastigheten B. Behålla rådande hastighet. C. Sänka hastigheten så att bakomvarande bil kan köra om. Rätt svar är faktiskt C. Det står ingenting om att man ska gå ut i vägren heller. Detta är vad dom får lära sig på trafikskolorna. Hur ska en som nyligen tagit körkort kunna få den erfarenhet som krävs för att köra om dom försöker tillämpa det dom lärt sig samtidigt som dom ska gissa sig till varför den som lägger sig precis i bakluckan gör så? För även om man klarar körkortet så har man ju inte tillräcklig vana och om man enligt vissa då inte har i trafiken att göra , då undrar jag hur dom ska kunna få den vanan? Så nästa gång ni kommer upp i bakluckan på en som kör lagligt så kan det ju vara en färsking. Dessutom så måste jag säga att under tiden som min son övningskörde både med mig och med trafikskolan så såg jag så många trafikanter som betedde sig som riktiga idioter trots att dom tydligt kunde se att det handlade om övningskörning. Sånt förstår ag bara inte, det är ju ren elakhet och inget annat. | |
| Smiley69 | 2012-12-10 16:01 | |
![]() | Kan ju även planera sin resa och starta 1 timme tidigare och hålla hastigheten, istället för att köra för fort och riskera andras liv. Kör du ihjäl dej själv bryr jag mej inte om men när det drabbar oskyldiga så är det för jä*****. Vore kanske bättre att ta flyget om man ska åka Stockholm-Malmö. | |
| wildman | 2012-12-10 16:02 | |
![]() | @slånbär Jag tror att man inte pratar så mycket om väggrenar för att dom vägarna blir färre och färre. Ärligt talat så finns det väl inte så många mil kvar, tycker man byggt om de flesta till 2+1 vägar, åtmisntone i södra Sverige. Håller helt med dig om att en del folk beter sig som idioter mot övningskörare. Återigen en klar brist på samspel... Eller mognad får man nog gissa på i det fallet... | |
| wildman | 2012-12-10 16:05 | |
![]() | @Smiley Jag ville påvisa att tidsargumentet inte håller för mig iaf. Trafiksäkerhetsargumentet som du anför nu är ett klart mer hållbart argument i så fall. Men det är ett annat argument. (Sen kan vi ju alltid diskutera om det verkligen är så stor skillnad i risken för liv i 110 kontra 130 på en spikrak, bred motorväg, men det är en annan diskussion det) | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-12-10 16:08 | |
![]() | Perfekt slånbär....sakta ner mer då så kör vi andra om.... | |
| Måns_E | 2012-12-10 16:08 | |
![]() | Man skulle inte riskera någons liv om man höjde hastighetsgränsen från 110 till 130 km/h på motorvägar. Det är inte heller så oerhört farligt att köra 130 km/h på 110-skyltad motorväg om man låter bli att stressa sina medbilister. På svenska motorvägar inträffar väldigt få trafikolyckor ändå så är det oftast där polisen har hastighetskontroller. Lite bakvänt kan jag tycka. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-10 16:11 | |
![]() | Kan bara hålla med i allt ovan, Måns... | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-12-10 16:12 | |
![]() | Sätt fartkameror på 30 samt 50 vägar.... | |
| Speeedo - Ej medlem längre | 2012-12-10 16:13 | |
![]() | Måns på vissa sträckor är det 120. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-10 16:16 | |
![]() | Håller med dig Måns, inte hastigheten i sig som är det avgjort farliga. | |
| HannaSpelare - Ej medlem längre | 2012-12-10 16:17 | |
![]() | Det är lite tröttsamt att se att man försöker förvandla en lögn till en sanning genom att upprepa den. Det handlar inte om att jävlas, eller om att göra något på pin tji. Det handlar om att inte aktivt hjälpa personer att bryta mot lagen, orsaka och riskera skada och handla i strid mot sin moral. Det säger rätt mycket att den enda vägran att hjälpa lagbrytare är så provocerande, frustrationen blir tydligare och tydligare och får sitt uttryck i förslag som att ta körkortet av de (sic!) som följer hastighetsbegränsningarna och inte hjälper lagbrytarna. Genom att hjälpa lagbrytarna, genom att bekräfta folk som sitter på forum och beklagar sig över att de inte kan köra för fort så bidrar man till att skapa ett klimat där fortkörning är helt ok. Att stå upp mot det är uppenbart mycket provocerande. | |