Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 17 |
Inloggade | 46 |
Mobilspel
Pågående | 19 467 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-16 01:02 | |
![]() | "Men de karikatyrer han gjort som nog de flesta har sett är från Tjuren Ferdinand, där scenen där Matadoren med följe, marscherar in på arenan är karikatyrer av bland andra Fred Moore och Hamilton Luske, själv är han den lilla killen som bär in svärdet. Det var även menat att matadoren skulle vara en karikatyr av Walt Disney. " www.magicmovies.se/c....a sp?id=14 | |
micro113 | 2012-12-16 01:04 | |
![]() | Måns_E Precis som apbur skriver karikatyrspanjorer - och du hade inte haft några problem att se det om det hade handlat om fem svarta eller fem judar ... Du har en osviklig förmåga att vara blind för det du inte vill se. | |
gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-16 01:06 | |
![]() | (Hamilton Luske och Fred Moore var också Disney-animatörer) | |
micro113 | 2012-12-16 01:06 | |
![]() | gnagelram Ja, det förtar inte det faktum att det är spanjorer han framställer och gör karikatyr på. Det är spanjorer du ser. | |
Måns_E | 2012-12-16 01:08 | |
![]() | Äh skitsnack, det är ju uppenbart inte det. Det är ju karikatyrer av amerikaner uppenbarligen, så nu kan du släppa Ferdinandspåret Micro. | |
apbur | 2012-12-16 01:08 | |
![]() | Bra karikatyr om man behöver förklara vem man avser att avbilda. | |
apbur | 2012-12-16 01:09 | |
![]() | Men sluta spela dum, det är inte typiska amerikaner vi ser. | |
Måns_E | 2012-12-16 01:09 | |
![]() | Enda anledningen att du ser det som spanjorer är att historien utspelas i Spanien. | |
apbur | 2012-12-16 01:12 | |
![]() | Precis, mustascherna, hattarna, cigarillerna, kroppsspråket, temperamentet, allt det där är amerikanskt. Det är först när man ser skylten där det står "Madrid" som man fattar. | |
syjo - Ej medlem längre | 2012-12-16 01:13 | |
![]() | hur ser en typisk amerikan ut? | |
gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-16 01:15 | |
![]() | Jag misstänker att man alltid behöver förklara vem man karikerar om det inte är en offentlig person. Men nu var inte avsikten att folk skulle koppla just till animatörerna, det var nog mer ett in-joke. Men lite tycker jag nog det motsäger att de fem ganska så rejält olika männen alla skulle vara avsedda att (utseendemssigt) likna spanska stereotyper. Deras kroppsspråk är ju helt olika också. Spanska kläder och hattar från tjurfäktningsvärlden är väl ändå inte en stereotyp? De ÄR ju spanska tjurfäktare. | |
micro113 | 2012-12-16 01:17 | |
![]() | gnagelram Din tanke är alltså lite att den svarta docka verkligen ÄR en stereotyp på en svart människa, för de ser ju faktiskt ut så??? Eller hur blir den kopplingen egentligen - givet det här resonemanget (skall vi kalla det förnekandet) kring spanjorerna? | |
apbur | 2012-12-16 01:18 | |
![]() | Jag ger upp. Den här tråden är som facebook. Man börjar plötsligt förakta människor man tidigare hade en ganska positiv eller neutral inställning till. | |
syjo - Ej medlem längre | 2012-12-16 01:19 | |
![]() | En svart människa ser inte ut som dockan. | |
Måns_E | 2012-12-16 01:20 | |
![]() | Jag skulle tro att Disney har klippt bort den scenen efter påtryckningar av afroamerikanska intressen som har tyckt att det är en otäck scen. Varför spanjorer skulle känna sig kränkta av fem karikatyriserade amerikaner är för mig en gåta. | |
syjo - Ej medlem längre | 2012-12-16 01:20 | |
![]() | apbur. För att dom inte tänker som du då? | |
micro113 | 2012-12-16 01:22 | |
![]() | Måns_E Du är ju patetisk - men varför skulle det vara okej att göra narr av amerikaner? | |
Måns_E | 2012-12-16 01:24 | |
![]() | Det görs förvisso inte narr av amerikaner i sig, utan animatören har gjort karikatyrer av sina arbetskamrater, det är väl ovanligt smart att göra så om man inte vill stöta sig med folk? | |
gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-16 01:28 | |
![]() | Jag förnekar absolut inte att de karaktärerna också är stereotyper. Jag vill bara nyansera med att det finns en del som talar för att de spanska karaktärerna inte är i närheten av lika brett stereotypa som den svarta dockan utan tecknade med ett större mått av individualism. Detta borde inte vara kontroversiellt eller grund för förakt(!). Detta är ju dock bara ett sidospår. Min huvudpoäng är att jag inte tycker det är ett dugg konstigt att Disney fokuserar på att ändra de stereotyper de upplever som mest omoderna, och därtill lättast att justera. | |
apbur | 2012-12-16 01:32 | |
![]() | gnagel, stereotyper kan skifta och göras i många olika former men de har en sak gemensamt - man misstar sig inte på vad de ämnar föreställa. | |