Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 33 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 19 711 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Xin Chao | 2013-01-23 15:33 | |
![]() | Boffertomte - våldtog de kvinnorna bakom skärmarna eller hur menar du att det hänger ihop? Att man har en konservativ och i våra ögon sjuk syn på kvinnor och mäns roller betyder inte att man är våldtäktsbenägen. | |
| Måns_E | 2013-01-23 15:36 | |
![]() | Jag förstår inte heller vad det har i tråden att göra. Jag kan hålla med om att skolledningen borde ha varit tuffare och markerat mot de Uzbekiska männen, men vad har det ö h t med våldtäkt att göra? | |
| apbur | 2013-01-23 15:38 | |
![]() | Har man en konservativ och sjuk syn på kvinnors ställning i samhället och lever i ett sammanhang där kvinnor är sexuellt frisläppta kan det inom dessa grupper vara acceptabelt att utsätta dessa moraliskt förkastliga kvinnor för övergrepp. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-01-23 15:48 | |
![]() | Källa på detta? | |
| Måns_E | 2013-01-23 15:58 | |
![]() | Men problemet är ju tydligen att det begås så många våldtäkter i Sverige. Jag får ärligt talat inte ihop resonemanget. Om vederbörande hade gnällt på att det begås väldigt många våldtäkter i Uzbekistan så hade jag förstått det lite bättre. | |
| apbur | 2013-01-23 17:55 | |
![]() | Locomondo, jag har inga källor på just det påståendet men det är inte en helt orimlig slutsats om man relaterar till hederskultur och mänsklig psykologi. | |
| boffertomte | 2013-01-23 18:18 | |
![]() | Måns, det har att göra med kvinnosyn och med svensk beredvillighet att kompromissa med kvinnors lika rättigheter när män från andra kulturer ställer krav som borde avfärdats omedelbart. Jag tycker dock att det på senare år har blivit lite bättre. Man får nämna ordet hederskultur utan att omedelbart få veta att den svenske mannen som misshandlar sin kvinna under julaftonsfyllan är minsann inte ett dugg bättre... än att hela släkter går samman för att med döden straffa beteenden och ofta enbart misstänkta beteenden som är fullständigt lagliga i vårt land. | |
| Måns_E | 2013-01-23 18:23 | |
![]() | Så, är då problemet att vi har så oerhört många våldtäkter i Sverige jämfört med andra länder, eller är det kanske så som jag säger, att man faktiskt inte kan jämföra den typen av statistik? Mig veterligen så bor det fler uzbeker i Uzbekistan, och där är även deras kvinnosyn mer accepterad (även om jag nu inte tycker att man skall dra alla uzbeker eller muslimer över samma kam). Så det argumentet är ju oerhört konstigt om det skall förklara varför Sverige ligger tvåa i våldtäktsstatistiken, kan du inte hålla med om det boffertomte? | |
| boffertomte | 2013-01-23 18:26 | |
![]() | Jag struntar väl i varför Sverige ligger tvåa i våldtäktsstatistiken, Måns. Det är dock att bagatellisera problemet om man hävdar att "jo men i Sverige är det ju våldtäkt att ha sex utan kondom, tror fan det blir många "våldtäkter" där, höhö" eller varför inte nåt frustigt skämt om vackra svenska flikka barfota hela kroppen. | |
| Måns_E | 2013-01-23 18:31 | |
![]() | Du vill bara rapa ur dig lite fördomar och skylla på invandringen? Det håller inte, du gör bara bort dig. | |
| Xin Chao | 2013-01-23 19:10 | |
![]() | Sedan 2005 gäller följande. Som våldtäkt räknas: Att ha sex med personer under 15 även om det var med samtycke och även om motpartnern är 16-17 år (blir sällan domar dock) Att ha sex med någon som är full eller sover eller i övrigt kan räknas som hjälplös i situationen. Att tvinga någon till oralsex Att tex stoppa in ett finger i slidan utan samtycke Det behövs inget fysiskt våld dessa saker ska räknas som våldtäkt. Det räcker att flickan (för det är som regel en flicka) sagt nej. Så efter 2005 har det självklart blivit en liten ökning av anmälningarna, men ökningen har planat ut eller t.o.m. sjunkit lite. Få av dessa anmälningar leder till lagföring eftersom det inte sälla finns några bevis och ord står mot ord. Gruppvåldtäkter - i den meningen att en grupp okända män kastar sig över en flicka är mycket ovanliga men får enorm mediabevakning. Den vanligaste gruppvåldtäkten är att flera män - en och en - försöker ha sex / eller har sex med en tjej som deckat av. Allt enligt Brå. Detta gör inte våldtäkter till ett mindre allvarligt brott! Det är ett fruktansvärt brott - Men håll koll på fakta! | |
| boffertomte | 2013-01-23 19:16 | |
![]() | Nej, Måns, jag vill inte alls rapa ur mig lite fördomar. Men om det känns bra för dig att använda såna anklagelser istället för argument så varsågod. Skulle det vara en tröst för våldtäktsoffer i Sverige att det våldtas fler kvinnor i Indien och Kongo? Förstår inte varför vår "listplacering" är så intressant. Våldtäkter förekommer ju. Vi har de senaste åren haft ca 1 ouppklarad överfallsvåldtäkt i månaden i den staden jag bor i. Det är rätt mycket. Hur mycket det är i jämförelse med våldtäktsfrekvensen i Tashkent är inte superintressant egentligen. | |
| Måns_E | 2013-01-23 19:26 | |
![]() | Jag har använt en rad argument, men inte fått några vettiga svar. Mest har svaren varit av typen "ingen rök utan eld" fastän sanningen är att Sverige är ett av de tryggaste länderna i världen avseende våldtäkter. Vår listplacering är inte intressant, då man inte kan jämföra brottsstatistik på det sättet. Vilket jag har påpekat ett antal gånger. Dels så har vi en helt annan definition av våldtäkt, dels så blir varje anmält övergrepp en egen händelse i statistiken, dels så har vi en relativt stor anmälningsbenägenhet och dels så har vi myndigheter som faktiskt för statistik avseende brotten. Jag är jävligt trött på den här propagandan om att våldtäkterna ökar lavinartat och att allt beror på invandringen. Det är inte sant, och det vet du om boffertomte. | |
| apbur | 2013-01-23 20:44 | |
![]() | Måns, du behöver ju inte misstolka påståenden och åsikter som att man vill hävda att våldtäkterna ökat lavinartat och att det beror på invandringen. Man kan ju inte välja att blunda för reella, om än inte lika stora som vissa SD-anhängare vill göra gällande, problem som faktiskt ökat iom olika invandringsströmmar. Det är ju ett ansvar att våga ta tag i problem som kan ha sina orsaker i kulturskillnader och jobba emot uppfattningar vi inte vill ha i ett modernt och upplyst samhälle. | |
| BlackMirror | 2013-01-25 15:09 | |
![]() | Det här var väl lite "kul": research.nu/privat/valdta kt/ | |
| Bitte - Administratör | 2013-01-25 15:13 | |
![]() | Som sagt det är lätt för vissa att sitta med påståenden men svårare att länka till fakta och här kom bra fakta på hur det ser ut Bitte | |
| susila | 2013-01-25 15:22 | |
![]() | Ja, vi har väl helt enkelt lite olika syn på vad som kvalificerar sig för att få kallas fakta, Bitte. | |
| Bitte - Administratör | 2013-01-25 15:24 | |
![]() | Men de som har gafflat mest om invandrare har INTE presenterat någon som helst fakta för sina påståenden . Bitte | |
| Kokonut | 2013-01-25 16:14 | |
![]() | Har du bitte presenterat motsatsen då? | |
| Minta | 2013-01-25 16:26 | |
![]() | Vet någon om våldtäkter ökat? Jag läste en krönika av Sanna Lundell, är det en känsla eller ligger det fakta bakom? Hon menar att det ökar och blir grövre för varje år. www.aftonbladet.se/n...61 26747.ab | |