Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-08-21 09:36 | |
![]() | Rätt tid och bra marknadsföring? Är det bara en slump att både Jesus och (Steve) Jobs namn börjar på J? | |
| Måns_E | 2013-08-21 09:40 | |
![]() | Steve Jobs namn börjar ju på S. Men visst Apple är liksom kristendomen grovt överskattat :-) | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-08-21 09:46 | |
![]() | Är Jesus för eller efternamn? Well, liknelsen för mig är att de kan båda säga precis vadsomhelst och ändå få en stor skara efter sig som lyder deras minsta vink.... =) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-21 09:46 | |
![]() | Jobs börjar på J, anar att Loco använde parentes av en anledning. | |
| Måns_E | 2013-08-21 09:49 | |
![]() | Jesus Kristus heter han väl? Jesus måste vara ett förnamn. | |
| Måns_E | 2013-08-21 09:50 | |
![]() | Annars håller jag med dig loco :-) | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-08-21 09:52 | |
![]() | Aaah, Jesus kanske bara är hans artistnamn? Som Ronaldo eller Pelé? =) | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-08-21 10:21 | |
![]() | Faktum kvarstår ju att en betydande del av jordens befolkning tror på att Jesus som fanns här på jorden är något mer än bara en människa, hur kommer det sig. Jag kan tipsa om en bra bok i ämnet, Fallet Jesus, skriven av Lee Strobel, en prisbelönad amerikansk journalist som skriver mycket för Chicago Tribune bland annat. Han gjorde egen efterforskning då han som ateist ville syna den historiska Jesus i sömmarna. I boken tar han upp en mängd frågeställningar om Jesus och låter experter på området besvara dem. Så tycker det är en bra bok att läsa för den som faktiskt är intresserad av dessa frågor och inte bara kommer hit till detta forum för att raljera, och som inte är rädd för att behöva stöta på något obehagligt som ni inte kan acceptera. Men merparten har väl redan er åsikt klar för er och är inte beredd att äventyra den. Själv är jag alltid intresserad av saker som skulle kunna rubba min världsbild, senast såg jag en dokumentär från BBC som handlade om arkeologiska fynd runt Israel och hur det stämde in (läs inte stämde in) på Bibelns berättelse om bland annat patriarkerna. | |
| Sote | 2013-08-21 10:35 | |
![]() | Han hette Jesus. Kristus blev lagt till namnet eftersom detvar benämningen på den personen som Judarna väntade på som skulle frälsa världen, konungen. Det har samma betydelse som messias, den smorde. Så Kristus var väl så att säga " artistnamnet" . | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-21 10:49 | |
![]() | The Hebrew word “mashach” means smeared. This leads to the origin of the word “moshiach” or “messiah” which also means smeared. Translated into Greek, the word becomes “chriein” from which “Christ” is derived and which also means smeared, as does “anointed,” derived from the Latin “unguere,” meaning smeared. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-08-21 11:22 | |
![]() | Förekommer efternamn i bibeln? Jesus borde ha hetat Josefs son, vilket får mig att tänka på min släkting som jobbade på den firman i Borås. Intressant när man börjar fundera på den tidens familjenamn och hur man i förekommande fall interpreterar dessa till andra språk och kulturer. Jag tänker på bibelns efternamn som en hänvisning till vederbörandes hemort. Jesus från Nasaret och Maria från Magdala. (Magdalena betyder hon från Magdala). Även Judas efternamn Iskariot, är förmodligen en omskrivning av han från Keriot. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-08-21 13:18 | |
![]() | "Varför accepterar gud att oskyldiga faller offer för övergrepp, våld,tortyr,mord etc? Svaret är givet för en ateist, inga problem heller att förklara och förstå på ett rationellt och logiskt sätt, men för en troende?" Det de flesta icke troende ser som begreppet gud är väldigt begränsat - en gubbe med skägg, en sträng gud, en gud som låter lidande hända osv för mig som troende är gud inte ett begrepp eller något som låter sig definieras, minst av allt med ord. det jag kallar gud är själva livskraften - och livskraften är förutsättning för allt vi känner till och allt vi inte känner till. liv i sig självt är varken negativt eller positivt - det är. lidande förutsätter liv - och livet i sig själv kan inte förklaras, det är ett mirakel - för att använda ännu ett tankebesmittat ord. (bagage) | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-08-21 13:20 | |
![]() | att då ge gud skulden för att lidande finns ger ingen mening. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-08-21 13:28 | |
![]() | det är f.ö helt oviktigt om man säger att man tror eller inte. lever man efter bästa förmåga utan att skada andra, försöker göra gott mot andra och sig själv och ärligt jobbar på att förstå vad som hjälper och inte hjälper så tror jag att den historiske jesus hade gett tummen upp. och himmel och helvete är inte något vi kommer till efter döden. himlen är den nåd som upplevs när man uppriktigt gör sitt bästa enligt ovanstående kriterier - helvete är den osäkerhet och det självförakt som uppstår när man inte gör sitt bästa. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-21 14:19 | |
![]() | Vad fint att du är troende. Men det verkar ju inte vara Bibeln och den bibliska guden du tror på. | |
| Kuralo | 2013-08-21 16:39 | |
![]() | Tack roscoe för intressant inlägg! Tack carlmartin för klarsynt inlägg, Båda era inlägg kändes som en frisk fläkt i den kvalmiga upprepade men ändå viktiga tråden. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-21 19:27 | |
![]() | Jag lämnar denna tråden nu. Ber för er! Kram från mig. | |
| Rultatultan | 2013-08-21 19:43 | |
![]() | Sote skrev i ett inlägg " Kan du verkligen säga till din granne att dom är syndiga för dom lever som sambos?" till någon. Jag tror det är en vanlig missuppfattning av icke-troende att religiösa människor tror att de har som uppgift att döma andra eller att påpeka andras tillkortakommanden. Varför skulle jag påtala någons synd? (förutsatt att vi inte talar om saker som är olagliga eller allvarligt skadar våra nära och kära.) Hur skulle jag kunna bedöma om en medmänniska syndar eller inte? Jag har inte full insyn i en annan människa, hennes omständigheter och inre tankar. Det finns inte ens en liten smula av möjlighet för mig att kunna peka finger åt någon och säga "Du gör fel - du begår synd". Det är inte heller mitt jobb som kristen. | |
| Rultatultan | 2013-08-21 19:48 | |
![]() | carlmartin skrev: (snipp)"....så tror jag att den historiske jesus hade gett tummen upp. " Fast vad den HISTORISKE Jesus ger tuppen upp för eller inte är helt oväsentligt i ett religiöst perspektiv. Ser man Jesus endast som en historisk person är han lika intressant ur religiös synvinkel som Astrid Lindgren. | |
| Rultatultan | 2013-08-21 19:48 | |
![]() | O.o TUMMEN upp för. Inte tuppen. | |