Spelrum
Giraffen | 23 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 56 |
Mobilspel
Pågående | 20 578 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2014-06-11 19:48 | |
![]() | Det är.inte olagligt att prostituera sig i Sverige. Det förekommer även att romska tiggare gör det. Om det är mer rätt eller fel än att tigga har jag dock ingen åsikt om. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-11 20:27 | |
![]() | Måns, dessa människor ser på tiggeriet som sitt arbete. Vad får dig att tro att de föredrar en annan sorts arbete? Tror du detta är människor som har råd att kosta på sig värdighet? Jag tror de skiter blankt i hur de får pengarna. Kan de få dem av att sitta på arslet så föredrar de nog det. Fråga alla som jobbar med it därute. | |
Minta | 2014-06-11 20:29 | |
![]() | Vi tänkte också bara på individnivå en gång. Vi hade en lösdriverinivå och förbud för tiggeri (bettleri), men det var först när myndigheterna hittade program eller metoder för att göra något åt fattigdomen som tiggeriet försvann i Sverige för att återkomma med psykiatrireformen. | |
ingson | 2014-06-11 20:31 | |
![]() | Måns, det är klart att sjöstan ( och jag också för den delen) närsomhelst kan erbjuda tiggare arbeten ( och även betala skatt och sociala avgifter) För 20 kr i timmen kan dom tex rensa ogräs i min trädgård även om dom är analfabeter och inte talar svenska. Vi har redan idag svensktalande svenska medborgare som fullt lagligt arbetar med ungefär så låg timlön | |
Minta | 2014-06-11 20:33 | |
![]() | lösdriverilag ska det stå. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-06-11 21:01 | |
![]() | Många av de romska tiggarna har tydligen arbetat som hushållerskor i Spanien, men förlorade jobbet efter finanskrisen. Vissa har tydligen blivit hitlockade med jobberbjudanden, men har inte fått något väl framme i Sverige. Vissa arbetar/har arbetat i Rumänien, men har svårt att klara sig på den lönen. Allt detta enligt DN/SVD:s artiklar. Vad får dig att insinuera att de inte föredrar annat än att tigga, Sylvia? | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2014-06-11 21:15 | |
![]() | "fråga alla som jobbar med it därute" :D | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-11 21:20 | |
![]() | Jag insinuerar inte. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-11 21:38 | |
![]() | Ok, jag skall våra vänlig nog att underbygga mitt antagande. Kommer man hit med den uttalade planen att tigga (dvs om man inte är hitlurad) så har man försonats med tanken redan innan. Man står ut genom att se det som "ett jobb". Det finns ingenting som talar för att man skulle föredra ett annat jobb, om nu värdighetsfaktorn inte finns av olika anledningar. Har man förlorat ett slitigt jobb som hushållerska, tror du man som desperat människa vill försöka jaga ännu ett hushållerskejobb om tiggeritillvaron är minst lika lönsam? Vi kan inte bedöma de här människornas val utifrån våra egna erfarenheter eller värderingar. En vän till mig som är invandrare brukar säga: "Den som är mätt kan aldrig förstå den som är hungrig." | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-06-11 21:50 | |
![]() | Ok. Jag tror jag förstår hur du menar och delar väl det antagandet. De kan mycket väl vara bortom "värdighetsfaktorn", men man kan ju också hävda att man kan föredra sådant som är utom räckhåll. | |
smörbit | 2014-06-11 22:17 | |
![]() | Idag satt det en ung kvinna och skrek efter folk på ett köpcenter efter pengar. | |
Måns_E | 2014-06-12 00:58 | |
![]() | Du tycker att de saknar "värdighetsfaktor" och menar att de är lata och inkompetenta? Och därför inte bör vara här Sylvia? Eller hur skall jag tolka ditt inlägg? Att de ser tiggeriet som en inkomstkälla, och därmed ett jobb är väl ganska uppenbart. Jag förstår dock inte riktigt på vilket sätt det gör det mer förkastligt. Ja, de kommer hit och tigger för att de har svårt att försörja sig i sina hemländer, det är ju hela grundproblemet. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-12 07:09 | |
![]() | Skärpning Måns. Det där var ju inte siffra rätt. Sp:s poäng är att om man inte ser tiggeri som "ovärdigt" utan som ett yrke finns inte just "värdighet" som ett incitament för att byta till ett annat yrke. Det blir istället samma incitament som vilket för vilket jobbyte som helst; är ett annat yrke bättre betalt, tryggare, enklare? Det säger inget om lathet eller inkompetens och definitivt inget om att de "inte borde vara här". | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-12 07:43 | |
![]() | Tack, gnagel. | |
sjöstan | 2014-06-12 09:18 | |
![]() | Ttiitti. Jag lever i huvudstaden. Här finn i princip oändliga möjligheter att få ett jobb/skapa ett jobb. Men självklart måste man vilja jobba. Kanske även jobba hårt. Inte gnälla och hitta fel överallt och hos alla. Att söka jobb via AF är tyvärr oftast meningslöst eftersom drras regler gör att man får flera hundra ansökningar till varje jobb. Min erfarenhet är att över 50% av dessa "ansökningar" inte syftar till jobb utan fortsatt bidrag. Företagare har inte tid att hantera alla dessa ansökningar och väljer därför att antingen leta på andra platser eller strunta i att växa. Somm arbetssökande får man helt enkelt knacka dörr. Finns det en vilja, finns det en väg Detta gäller invandrare såväl som gnälliga och lata svenskar | |
Måns_E | 2014-06-12 12:37 | |
![]() | Vem är det som gnäller mest i den här tråden? Här du någon gång i modern tid haft med AF att göra som arbetssökande sjöstan? Inte för att verka gnällig, men när arbetssökande tvingas att söka arbeten som såväl de själva som arbetsgivaren vet att de inte kommer att få för att få ut sin a-kassa så blir det ju som du beskriver. Men vem skall man i så fall skylla det systemfelet på? Om du erbjuder några romska tiggare jobb så tror jag att du kommer att hitta de som faktiskt vill arbeta för dig. Kanske inte alla men några. Om du inte ens bemödar dig med att fråga någon så förstår jag fortfarande inte hur du kan "veta" att samtliga är lata och tycker att tittandet är ett bättre alternativ. Rent ekonomiskt så torde tittandet med den konkurrens som finns idag inbringa mindre pengar, nästan oavsett lön. | |
Måns_E | 2014-06-12 12:38 | |
![]() | Inte tittandet, tiggandet skall det stå. | |
sjöstan | 2014-06-12 13:50 | |
![]() | Jag har aldrig varit arbetssökande hos AF. Men har sökt arbetskraft genom AF och lovat mig själv "aldrig mer". Sökte en jurist och fick drygt 150 svar, varav flertalet inte ens kunde skriva begriplig svenska och ännu färre hade grundläggande färdigheter i att stava. Som arbetsgivare skiter jag fullständigt vems felet är att rekryteringen via AF inte fungerar. Jag kommer ALDRIG ALDRIG ALDRIG erbjuda någon ett jobb som inte själv orkar söka det. Vare sig som trädgårdsarbetare eller annat. Har du svårt att fatta det, Måns? Det är helt inte mitt ansvar att få arbetslösa i arbete. Det är den arbetslöses ansvar. Enbart. Och tiggare har ingenting i Sverige att göra. Bort bort bort | |
ingson | 2014-06-12 14:40 | |
![]() | sjöstan; Första gången jag sökte arbetskraft via AF för 20 år sedan gjorde jag samma misstag som du och fick ett femtiotal svar varav flertalet sökte bara för att dom måste och inte var ett dugg intresserade av arbetet. Men jag har blivit klokare sedan dess. Nu vänder jag mig till AF och framför mina önskemål och dom gallrar och tar fram lämpliga kandidater och inga andra. Funkar jättebra. | |
calle34 | 2014-06-12 15:45 | |
![]() | AF är en organisationen som är en kontrollapparat. Jag jobbar inte under sommaren. under vintern jobbar jag i fjällen.. | |