Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2015-05-08 23:20
Antal inlägg: 37631

Men släpp katederundervisning nu det finns inga katedrar här Hur gärna Du än vill att dom ska finnas

janne1212122015-05-08 23:39
Antal inlägg: 4722

Jag föredrar pedagoger (med eller utan kateder) framför pundiga kåkfarare när det gäller undervisning i skolan. Men det är väl jag som är trångsynt.

EricaJong2015-05-08 23:41
Antal inlägg: 537

Det behövs ingen fysisk kateder för sådan undervisning *skrattar*

Du förstår inte konceptet märker jag.

EricaJong2015-05-08 23:46

Ttittii:
Jag trodde du skämtade med din fråga om pedagoger. Ber om ursäkt.

Pedagoger fyller samma funktion som en sjuksköterska. En pedagog är utbildad till att leda barn fram till kunskap. En sjuksköterska är utbildad till att till exempel ta blodprov. Jag vill ha en utbildad pedagog till mina barn precis som jag vill ha en utbildad sjuksköterska som tar hand om mig på vårdcentralen. Allt annat vore vansinnigt.

Att det sedan finns kassa pedagoger (och sjuksköterskor) är naturligtvis en verklighet. Precis som att det finns kassa föräldrar.

Du frågar också om varför man ska tala om för barnen vad de är dåliga på. Ska man? Det har jag aldrig hört talas om.

Utvecklingssamtal utgår i från måluppfyllelse. Vet du vad det är i skolvärlden?

För mentorn/klassföreståndare n/ämnesläraren (eller vem det nu är som är ansvarig för den enskilde elevens utvecklingssamtal) är måluppfyllelsen central och den man utgår ifrån. Centrala mål (som i kursplan tex) och individuella mål (lära sig skriva skrivstil tex). Utifrån de målen gör man en utvärdering: hur långt har eleven kommit? Vilka mål når eleven redan? Vilka mål behövs jobbas mot att nå under nästa termin? Ska vi sätta andra mål? Nås kunskapsmålen och hur väl? Om inte - vad ska göras för att måluppfyllelse ska ske?

Det är ett av skolans uppdrag.

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-08 23:48

Jag menar inte så,det är inga katederledda lektioner längre och så måste det ju bli när alla uppgifter ligger på ddatorn

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-08 23:49

inga liknelser tack,jag ville veta vad du tyckte om pedagoger

janne1212122015-05-08 23:51

Hade jag inte sett dig diskutera tidigare hade jag trott att du driver med oss.
Vad har katederundervisning med datorer att göra?

EricaJong2015-05-08 23:52

Jag undrar fortfarande, du som är så negativ inställd till det skolvärlden gör/har gjort för dig och dina barn: tycker du på allvar att det är bättre attt ta in en outbildad knarkare från gatan för att ge dina barn de kunskaper de ska bära med sig resten av livet, än en utbildad ämneslärare och pedagog?

Skulle vi göra så skulle Sveriges PISA-resultat vara så låga att de inte ens hamnade på listan...

EricaJong2015-05-08 23:54

Men kära Ttittii...har du överhuvud taget besökt ett klassrum sedan du själv gick i skolan?

Det är självklart att lektioner leds 'från katedern' (oavsett om en sådan möbel finns eller inte). Lärare har genomgångar. Så är det. Om materialet finns i en bok, på en läsplatta, på overhead...det är oväsentligt.

EricaJong2015-05-08 23:55

Det var ingen liknelse. Det är vad jag tycker om pedagoger. Jag vill ha kvalité till barn och ungdomar - inga amatörer. Som du verkar vilja ha.

EricaJong2015-05-08 23:57

*besökt ett klassrum under pågående undervisning

skulle det stå.

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-09 00:08

Janne Du skriver att lärare måste vara på fackbok det är inte sant,skolan ska garantera mina barns säkerhet står i lagen.och den gäller även dig med det kanske är därför Du inte är kvar .jag kommer aldrig att acceptera att mina barn eller ändras barn får tänder utslagna och armarna brutna pg av lärarna inte tar sitt ansvar,och inte klarar av att vara aktoritära nog,Det kommer alltid finnas föräldrar som inte klarar av att uppfostra barn och det har alltid funnits föräldrar som inte klarar att sätta gränser .och även de barnen har rätt till skolgång.Men eftersom lärarna inte kan hantera dom barnen där föräldrarna brustit i att ansvar.Så inte Fan kommer jag att acceptera att mina barn blir skadade och får men kanske för livet .Då kanske det är lika bra att skicka hem lärarna och ta in millitäter i stället.

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-09 00:10

Ja besöker skolan ofta

EricaJong2015-05-09 00:13

Då borde du också veta att katederundervisning, även om vi inte kallar det så idag, i högsta grad förekommer.

Jag har inte fått något svar på mina frågor eller mina inlägg kring pedagoger, inte heller på mitt svar på ditt påstående (eller om det var en fråga) på varför lärare säger hur dåliga elever är.

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-09 00:27

Jag konstaterar att dom utvecklings samtal jag går på .Så är det inte viktigt att belysa det som barnen är bra på,Det är viktigare för en lärare att inte säga det 1 gång vad ungen är dålig på matte utan flera gånger på olika sett.oftast peka ut allt barnet inte kan,men inget lyfts om dom possitiva sidor barnet har.Det tycker jag är fel och dumt och ganska korkat.och men det kanske inte ingår iäroplanen att berömma om barnet gjort något bra,Att kränka barn och trycka ner barn tycker inte jag fyller någon funktion

janne1212122015-05-09 00:36

Jag fick reda ut mycket tjafs och bråk på skoltid (istället för att undervisa) som uppkommit kvällen före när elever kastat skit på varandra på facebook.
Men jag förstår ju att du tycker att det också är lärarens uppgift.

Har det någon gång slagit dig att även om lärare är ute på rasterna, så finns det ställen på skolan där elever kan puckla på varandra utan att lärare har möjlighet att ingripa. Tror det är rätt få elever som börjar slåss inför en lärare.

Men som vanligt väljer du bort att tänka och fundera och nöjer dig med att kasta skit på en hel yrkesgrupp.

Det blir ju så mycket enklare och så kan du gotta dig åt din egna förträfflighet.

EricaJong2015-05-09 00:40

Det låter som fruktansvärda utvecklingssamtal, Ttittii och något du ABSOLUT bör ta upp både med ansvarig för utvecklingssamtal som får föra vidare det till respektive pedagog, och till skolledning.

Man utgår naturligtvis från det barnen KAN och är DUKTIGA på. Dessa saker och sidor ska uppmuntras. Men man kan inte bortse från de kunskapsluckor som finns och strävan är att hitta en lösning för att fylla de hål som fattas så att målen kan nås.

Eller tycker du det är fel?

EricaJong2015-05-09 00:43

Och det är INTE att kränka ett barn/elev om man talar om dennes svaga sidor i förhållande till kunskapskraven.

Man begår tjänstefel om man låter bli.

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-09 00:58

Erika,jag tar inte upp något jag tycker är fel med ansvarig rektor ,det här jag slutat med eftersom det går ut över barnet.Nej jag tycker inte det är fel att tala om vad barnet har för kunskapsluckor.
och det har jag aldrig skrivit.
kunde komma ett ord om att detta gjorde Du bra.fast det är kanske att vänta sig för mycket.räknar ner yngsta går i åk 5. 4 år kvar Sen på gymnasiet blir det bättre

EricaJong2015-05-09 01:03

Om du väljer att vara tyst kring det du tycker illa om - utvecklingssamtal som inte syftar till att uppmuntra eleverna är i min mening verkligen något att tycka illa om - då ska du heller inte klaga. Så länge ingen säger något till rätt person så fortgår det felaktiga beteendet.

Kanske kan du då i stället fråga den som håller utvecklingssamtalet rätt ut: Exakt vad KAN mitt barn? Vad har mitt barn utvecklat de senaste månaderna? Vad är mitt barn duktig på? Vad kan jag uppmuntra mitt barn på hemmaplan med vad gäller skolan? På så sätt kanske du kan få den positiva feedback du önskar.

Vet inte varför gymnasiet skulle bli så mycket bättre - kraven där är hårdare och generellt läggs det mindre tid på elever individuellt än vad det görs i grundskolan.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?