Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lågintensiv | 2015-11-04 21:02 | |
![]() | Jag konkretiserade just genom att säga vad jag syftade på när jag sa att jag vill att Sverige skall vara svenskt. Jag sa vad som är svenskt för mig, och mitt inlägg var en passning till Janne eller vem det nu var som skrev "jag vill inte att Sverige skall vara svenskt jag vill..."(troligen av rädsla för att bli ihopkopplad med nationalism.) | |
Lågintensiv | 2015-11-04 21:14 | |
![]() | Svenskars respekt för naturen - en annan sån sak. Man skräpar inte ner, inte bara för andra människors skull utan för naturens egen. Jag upplever att svenskar har en ovanlig relation till naturen, den är nästan substitutet till Gud. Man behöver bara åka på charter till Grekland för att se att den där synen på naturen som helig saknas där. | |
Minta | 2015-11-04 21:40 | |
![]() | Linders, med folk menar du medelklassen? | |
Linders - Ej medlem längre | 2015-11-04 21:47 | |
![]() | Jaa, vi vill ju ha kvar jobbskatteavdrag. | |
kovikstippen | 2015-11-05 08:41 | |
![]() | Lågintensiv. Det du kallar svenskt och värt att skydda är ju en gammal svensk tradition av uppfostran. Dagens ungdom i storstäderna har väldigt ofta ingen sim helst känsla för "håll Sverige rent". För nytillkomna är "allemansrätten" helt okänd och således inte helt enkel att förstå. Ordet "rätt" ger ju oxå helyllesvenskar att dra felaktiga slutsatser om sina sk "rättigheter". | |
Lågintensiv | 2015-11-05 09:28 | |
![]() | Jag har aldrig påstått att jag är ung. :) Visst är det också en generationsfråga. | |
luddelou | 2015-11-05 10:09 | |
![]() | 5 | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-05 15:17 | |
![]() | Hej på dig nora1: Du kallar mig enögd och du skriver "Innan du ger dig på någon så läs och förstå hur samtalet har utvecklats". Därför ska jag berätta följande för dig och därefter gör jag det jag alltid gör med energitjuvar - dumpar dem i en tänkt papperskorg varefter de inte längre existerar: Jag är medlem i en förening som har ett bord som symbol. Bordet ska symbolisera samtalet kring detsamma, där alla är välkomna utan hänsyn till bakgrund, ursprung, ålder, kön och så vidare. Det är det goda samtalet där alla får säga det de tycker men där ingen får förvägra någon annan samma rätt. Du gör det det senare mer eller mindre oavbrutet. Det är som om du inte klarar att läsa riktigt vad folk faktiskt skriver utan, precis som en annan person här påtalar, så får du för dig att de sagt annat eller åtminstone mer än vad som står att läsa. Och sedan blir du, som den här andra personen också skriver till dig, upprörd och när du blir upprörd börjar du vräka ur dig oförskämdheter. Ta nu till dig det både jag och en annan människa försöker säga dig: fortsätter du så här som kommer till slut ingen att vilja vare sig diskutera eller umgås med dig. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-05 16:10 | |
![]() | MickelRav. Jag kan givetvis inte säga emot dig eftersom det är din åsikt. Jag kan inte heller säga att du har fel. Jag kan inte säga att du inte har rätt att göra dig till tolk för hur andra uppfattar mig. Det skulle inte förvåna mig om du har rätt i hur jag uppfattas av andra. Har du samma självinsikt? (Jag tror inte det.) | |
ingson | 2015-11-05 17:04 | |
![]() | Ja, totravel, jag läste kanske in för mycket i ditt inlägg. Men så värst mycket bra ideer redovisade du inte från kovik Och visst, det är lätt att säga att det krävs nytänkande. Men det är något till intet förpliktigande som lätt blir feltänkande bara för att det ska vara nytänkande | |
poohney | 2015-11-05 17:56 | |
![]() | Är detta hållbart? Behöver frågan över huvud taget ställas? Ser ni inte, har ni inte ögon att se med. Verkar ju i alla fall som om Löfven och Morgan Johansson äntligen inser allvaret i situationen och byter politik. Fy fan för inkompetenta politiker! | |
Kokonut | 2015-11-05 18:14 | |
![]() | Poohney: Akta så du inte bli kallad rasist härinne på detta forumet:) Klart det inte är hållbart. Tyvärr är regeringen blåögda. | |
poohney | 2015-11-05 18:36 | |
![]() | Kokonut: Jo sant, behövs ju inte mycket för det. Det jag irriteras över är att de bestämmande i vårt land helt har tappat tyglarna. Måste ju finnas en gräns mellan att vilja och kunna. Den gränsen har aldrig existerat hos svenska politiker. | |
Kokonut | 2015-11-05 18:47 | |
![]() | Det är som att fylla på mjukglass i rånet. Går bra i början men juh mer du lägger på så börjar det rasa ner.... | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2015-11-05 18:51 | |
![]() | En fråga, helt seriöst ställd. Vad tänkte ni som röstade på S och Mp? Jag var genuint orolig över att de bara var posörer i valrörelsen -- och de var vi många som var. Det verkade som de såg fram emot fyra år där de kunde forma hjärtan med fingrarna och lägga upp youtube-klipp på sig själva. Men att de skulle vara bedrövliga vid en kris, att de inte hade kapacitet att lösa strukturella problem på arbetsmarknaden, bostadsmarknaden och i många andra frågor, det måste varit uppenbart. Ändå röstade ni på dem. Visst, kanske hade det inte kommit någon kris. Och hur mycket skada hade de kunnat göra? De har ju gett oss gratis glasögon till barn och gratis mammografi. Kanske hade vi kunnat ''pausa'' ekonomin i fyra år, med några symboliska reformer. Tyvärr så gick inte det. För bara två dagar sedan fick Löfvén frågan vad som varit ''tuffast'' det senaste åren. Ingenting, tyckte han, förutom det fruktansvärda i att andra politiker inte kunde ''hålla avtal''. Man tar sig för pannan. Med det syftade han på DÖ. Vars islossning genast ledde till den nuvarande migrationsöverenskommelse n, i vilken S hade 0 förslag (förutom kommunkvoter) och Mps förslag gick ut på att försöka hindra alliansförslagen. Till slut blev det en kompromiss -- eller "kompromiss", inom citationstecken, eftersom det som låg på bordet var alliansens förslag helt och hållet, och frågan i vilken utsträckning de skulle genomföras. I viss del, visade det sig, men inte tillräckligt. Kostnaderna skenar, och nu ska sjukförsäkringen, biståndet och assistantersättningen täcka flyktingkostnaderna, kostnaderna för unga migranter ska halveras. Och inte ens det räcker så man täcker med lån. För någon timme sedan gick Morgan Johansson ut och sade att det inte finns plats för fler. Det var slut på bostadsplatser. Ok. Ska vi vidta någon reform då? Nope. That's it. Vi kan inte ta emot fler, men vi tänker inte vidta några aktiva åtgärder för att minska på söktrycket. Dvs: vi skulle kunna höja skatten för att ta emot fler i tält. Vi skulle kunna ''öppna våra hjärtan'', vilket hade varit konsekvent med retoriken i valrörelsen där Löfvén skällde ut Reinfeldt för att han pratade om flyktingar som ''kostnader'', Löfvén som också sagt att det ''inte finns någon gräns'' för flyktingmottagandet. Inte hösten 2007, utan i år, när inflödet började. Men det tänker de inte göra. Ok, de har ändrat sig, de vill inte höja skatten och öka kostnaderna. Så vad göra. Inför temporära uppehållstillstånd? Stänger gränserna och inför kontroller? Avvisar de som inte uppenbart har asylskäl och flyr för sitt liv? Nope. Man idkar istället signalpolitik och hoppas på Erdogan, EU och -- ja, i princip ALLA ANDRA än regeringen -- ska fixa saken åt oss. Signalpolitik? Nu? Vad är det för BEFÄNGT HYCKLERI?! Man vill alltså inte stå för en restriktivare politik formellt, utan hoppas att det ska lösa sig av sig själv. Regeringen har uppenbart inte förstått vad de bejublade orden ''ta ansvar'' betyder. Det är så svagt. Men -- vi visste ju det? Det var ju helt uppenbart i valrörelsen -- eller? Och det är sådana som ni (en del av er) i den här tråden som skapat det. Ni röstade på en usel regering. Så usel att man får ont i magen av att tänka på det. Och kom inte med någon ''men alliansen borde ta ansvar de med...'' -- snälla, det är inte ens i närheten av seriöst. Alliansen ska inte ta ansvar för någonting. Tillsammans med V har S majoritet att lägga fram en egen budget som de kan ta ansvar. Vill de inte ha med V så får de helt enkelt lämna plats åt alliansen i regeringen. Ni är så dåliga. Så JÄVLA dåliga. Från och med nu tänker jag gå över till en mer utpräglad kapitaldel i mitt företag, dvs använda 3:12 reglerna till max och minska mina skatteinbetalningar från ca 70 procent till 45. Det är oetiskt, men ni förtjänar fan inga pengar. Ni får sitta i Borlänge och vänta på välfärden. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-05 18:51 | |
![]() | Poohney och Kokonut, Jag anar en viss aversion mot de politiker som sitter vid makten just nu i era inlägg. Vem tycker ni ska leda landet istället? | |
ingson | 2015-11-05 19:01 | |
![]() | Någon som vågar säga obekväma saker och agera? | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2015-11-05 19:03 | |
![]() | Jag är inte kräsen längre. Men Löfvén måste avgå och åtminstone bilda S-regering och söka bredare allianser i denna fråga, gissningsvis med M. | |
poohney | 2015-11-05 19:09 | |
![]() | Leda landet? Ja då dagens svenska politikerbroiler inte klarar av att leda landet så kan jag tänka mig en interimsregering tillsatt av danskar, norrmän och finnar. | |
janne121212 | 2015-11-05 19:33 | |
![]() | Ett enkelt förslag skulle väl kunna vara att sänka ersättningarna till dom som söker asyl i Sverige. På nåt sätt har jag en känsla av att det skulle bita på flyktingströmmen. Danskarna vågade och simsalabim, det funkade. Snacka om signalpolitik, men i Sverige vågar regeringen inte komma med ett sånt förslag eftersom det är SD-politik och den är ju nyfascistisk. Nä då, istället låtsas man som om det regnar och låter inflödet fortsätta. | |