Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade18
Mobilspel
Pågående19 505

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rhotheta2016-01-08 14:14
Antal inlägg: 4992

Angående mitt exempel: Ansträng er för att söka er moraliska botten snarare än att undvika den med hjälp av en Bellman-lösning. Det går alldeles säkert för den kreative :-)

Rhotheta2016-01-08 15:05

* Här har vi NOG en tydlig skiljelinje...

micro1132016-01-08 15:15
Antal inlägg: 17540

Jag kan inte låta bli att slås av den mycket konstiga prioritering som somliga vill göra är de talar om att "nyansera".

Att nyansera är inte att blunda för problemen och se till generella sanningar om den stora gruppen.
Att nyanser är att lyfta olika företeelser för att ge en mer en detaljerad bild utifrån olika aspekter.

Det är alltså inte särskilt nyanserat att säga att svenskar är ljusa i skinnet - även om det är sant för den absoluta majoriteten svenskar.
Nyanserat blir det när man lyfter det faktum att det finns svenskar med mörkare färger också - trots att det inte är en generell sanning att säga att svenskar har olivfärgad hy.

När det gäller vissa kulturer så vet vi att den generella sanningen är att de har en kvinnosyn som i Sverige betraktas som förkastlig.
Alla kanske inte lever ut den här - men att det är den kvinnosynen som de bär med sig BORDE inte vara kontroversiellt att säga.

Istället för att gråta och kvida när exempel ges på hur den levs ut på grövsta tänkbara sätt - eller förneka att det faktiskt är den inlärda kulturella rätten som män tar sig - så borde folk som vill "nyansera" både ha förmågan att se varifrån dessa uttryck kommer och koncentrera sig på vad som är rimliga åtgärder för att förhindra att den får ta sig uttryck i övergrepp på kvinnor och barn i Sverige. (och då talar jag oavsett uttryck - aga, sexuella övergrepp, begränsa kvinnor etc - och oavsett etnicitet på offren )

Att blunda är inte att nyansera - det är att blunda.

ingson2016-01-08 15:18
Antal inlägg: 4285

Du tycker inte att ditt exempel är mer än lovligt konstruerat Rhotheta?

Svaret är, släpp in dem,annars fryser de ihjäl

micro1132016-01-08 15:18

Nora
En person som arbetat med statistik och inte kan se annat än statistiska sanningar och inte kan dra slutsatser utifrån annat än majoriteten bör byta arbete.

micro1132016-01-08 15:23

ingson
Problemet med din lösning är att när alla plaster i värmen är slut så fryser de ihjäl i Sverige också .. Faktiskt mer sannolikt att de gör det här än om de stannar i länder i södra Europa.

totravel - Ej medlem längre2016-01-08 15:31
Antal inlägg: 4735

Utifrån helheten kan man se alla nyanser. Man kan inte se helheten utifrån ett antal subjektivt utvalda nyanser.

Det är självklart.......

totravel - Ej medlem längre2016-01-08 15:32

för mig, kanske jag ska tillägga.

micro1132016-01-08 15:32

Gällande pensionärers mat så ser vi också denna blindhet.
De som är på verksamheter runt om i landet vet att kampanjen "så här fint får våra pensionärer" inte är en generell sanning vare så åldringsvård eller för hemtjänstbrukare runt om i landet.

Läser man på facebook-sidan som Malin startat så kommer man också se att de bilder som visas upp är axplock av prat mat vid olika tillfällen.
Det mest tilltalande bilderna är inte det som går ut i matlådor - det är uppläggningar för människor som bor inom verksamheten och när det är festligt tillfälle.

Det är jättebra att vissa verksamheter till jul och nyår kan erbjuda så fint till de boende.

Det vore önskvärt om det fungerade lika på alla boenden i Sverige - och att alla matlådepensionärer fick något liknande hem i matlådan.

Den generella sanningen är att matlådorna håller usel kvalitet - men att det finns områden och centralkök som gör ganska bra ifrån sig.

Vem av er hade ätit en matlåda förpackad 25/12 den 4/1?

Jag hade inte ens gett den till hunden. Och inom restaurang får man inte servera förpackad mat mer än under högst 3 dagar. Dvs - är den tillagad och packad den 25 så får den inte serveras den 28:e.

Anhöriga plockar inte ihop grislådor och fotar för att jävlas med bra kök och bra verksamheter.
Anhöriga fotar och visar grismaten som erbjuds deras äldre .. och där borde fokus ligga...

Så är bör den se ut -- inte "alla gnäller - synd om oss som gör ett bra jobb"...

micro1132016-01-08 15:35

axplock av *bra mat

Sista stycket:
*Där borde kampanjen lagt sitt fokus ..

"Så här bör bra mat se ut* -- istället för "alla gnäller ..."

totravel - Ej medlem längre2016-01-08 15:35

Micro,

Hört talas om Cook&Chill?

micro1132016-01-08 15:44

totravel
Nej - så förklara gärna

micro1132016-01-08 15:46

Hittade

Maten får förvaras i högst fem dagar, inklusive tillagnings- och konsumtionsdag.
Om maten ska ätas varm måste den upphettas till 70 grader. Serveringen bör påbörjas inom 15 minuter efter upphettningen.

28/12 -- 4/1, fem dagar???

Rhotheta2016-01-08 16:33

Ingson.

Vår sida anklagas ofta för panik, överdrifter och dystopi.

Jag upplever denna reflexmässiga reaktion att man dör om man inte släpps in från många fler än dig.

Är man inte svårt sjuk dör man inte av att promenera 4 km i tio minusgrader. Har man tunna kläder är det lite obehagligt. Med rätt klädsel är det trevligt. Man bör dock inte sova utomhus utan antingen utbildning eller rätt utrustning.

Det är alltså inte livsfarligt att gå vidare. Ändrar det ditt svar? Väg gärna för- och nackdelar.

Rhotheta2016-01-08 16:37

PS

Etiska/moraliska dilemman är ofta väldigt konstruerade för att belysa olika aspekter frikopplat från verklighetens komplexitet, eller bara för att stämma till eftertanke. Du behöver absolut inte deltaga om du inte vill.

janne1212122016-01-08 17:18
Antal inlägg: 4722

Ur Expressen idag

"Polisen har identifierat 31 personer som ska ha spelat någon form av roll i angreppen på nyårsnatten. Av dem ska minst 18 vara asylsökande, rapporterar New York Times.

De 31 personerna inkluderas i en polisrapport där deras namn framgått. Männen som angrep kvinnorna ska ha varit av nordafrikanskt ursprung, men enligt inrikesministerns talesperson Tobias Plate ska det även finnas tyskar, irakier och amerikaner bland de identifierade.

Ur New York Times

"The 31 people linked to the violence in a police report have been identified by name and include nine Algerians, eight Moroccans, five Iranians and four Syrians, said an Interior Ministry spokesman, Tobias Plate. Two German citizens, an Iraqi, a Serb and a United States citizen were also among those linked to crimes that night, Mr. Plate said."

Här menar jag att svensk massmedia återigen kör sin vilseledande journalistik, som man börjar bli så van vid.

Man citerar en tidning men väljer ut de nationaliteter man beskriver.
Man nämner tyskar och amerikaner (inte tyska och amerikanska medborgare), amerikaner i plural trots att det var "bara" en.
Inte ett ljud om syrier trots att det fanns fyra sådana.

Jag begriper att massmedia endast önskar att beskriva syrier som personer som vill alla väl och flyr ifrån ett krig, och att vi ska tro på detta, men någon hederlighet måste man väl ändå kunna kräva av dessa "världsförbättrare".

Nu lär jag åka på rejält med däng av totravel, för det här existerar ju enbart i min fantasi.

gnagel - Ej medlem längre2016-01-08 17:20
Antal inlägg: 691

Har vi anledning att tro att prästerna kommer att bli insläppta/väl behandlade/dödade i huset 4km bort? Har de kläder som klarar kylan? Är de friska? Är de identiska kloner och kan bedömas i grupp eller bör de kanske ses som individer med olika förmåga att klara kylan och vandringen? Kan de kanske stanna en stund? Kan vi bygga ut huset? Försöker de tränga sig in i syfte att frälsa/äta upp/förgripa sig på barnen? Är det vanskligt att använda tillrättalagda liknelser som guideline för verkliga beslut, även om Jesus tyckte man kunde det? Är det enda svaret som godkänns som icke-Bellman att de kan gott gå nån annanstans och därmed ska vi nå enlightenment om att PRECIS så är det med all världens flyktingar? Ska vi sova gott sen?

Så många frågor. Så få svar. Men nu är det helg. Och snö.

micro1132016-01-08 17:23

janne121212
Precis .. man nämner en serb, en irakier och två tyska "medborgare" -- där väljer man medborgarskap och inte etnicitet.
Hade det varit etniska tyskar så hade medborgarskapet inte nämnts.

totravel - Ej medlem längre2016-01-08 17:57

Micro,

Det var inte främst tiden jag refererade till. I det här fallet är det någon dag för länge och det är inte önskvärt. Dessutom så föreföll maten som dom visade på bilden vara under all kritik.

Cook&Chill är främst ett bra sätt att bevara matens näringsinnehåll och även utseende över en något längre tid. Detta system används i många storkök och jag har själv jobbat med det när jag var i den branschen. Jag kan säga att den mat som vi lämnade ut till hemtjänsten och vårdavdelningarna på äldreboendena var betydligt bättre.

Det var nu inte alls min tanke med att länka till artikeln för att diskutera matsituationen för äldre med hemtjänst. Jag gjorde kanske en "halv Rhotheta i pik" och var inne på att de kritiker som yttrade sig byggde en helhet utifrån en mycket specifik nyans (en allergisk dams fattiga portionsbricka) och då blir det fel. Mottagaren av kritiken finner den orättvis och den leder inte till något. Den skapar bara en kontrovers och en känsla av missförstånd. Detta "tänk" går även att applicera på många andra perspektiv i livet.

totravel - Ej medlem längre2016-01-08 18:06

janne,

Jag håller nog med Oisin Cantwell på Aftonbladet i denna fråga. Viss klantig journalistik men ändå relativt väl rapporterat.

Men så letar jag inte heller så aktivt som du gör för att bekräfta dina åsikter om svensk medias gärning. "Den som söker han skall finna" som det fint heter i någon gammal tråkig bok. Ett talesätt som har fått ny aktualitet nu när internet innehåller allt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?