Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-14 23:50 | |
![]() | SämstPåBeta, nu kanske jag sjunker ner på en väldigt låg nivå men: Fick även du besök av en forumvärd när du på ett nedvärderande sett, påpekade att ttiittii har problematik med att stava korrekt? | |
| Söndagsman - Ej medlem längre | 2013-07-14 23:51 | |
![]() | ttitti, vad tror du? Fick kvinnor uppenbarelser på den tiden? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-14 23:52 | |
![]() | Jag tror att om kvinnorna på den tiden hade fått uppenbarelser, så hade de inte uppmärksammats på lika stort allvar. Men det är ju bara vad jag tror. Det kan vara så att bibeln har redigerats och ändrats med åren. Jag tror faktiskt att jämställdhet varierar med tiden. | |
| SämstpåBeta | 2013-07-14 23:52 | |
![]() | Jag ser inte stringens i något som någon skriver här, gör du. Däremot är jag en mästare på att ifrågasätta och där kan jag ibland få människor ur fattning. | |
| Söndagsman - Ej medlem längre | 2013-07-14 23:54 | |
![]() | Din mästarroll får nog stå för dig, det som du lyckas med är nog mest att få andra förvirrade. | |
| Rultatultan | 2013-07-14 23:57 | |
![]() | ja jösses Gogglade lite på författare till bibelböcker i GT. Blev inte mycket klokare, men en tradition säger tex att Mose själv eller någon närstående till honom (typ sekreterare) nedtecknade böckerna som också går under hans namn. En annan tanke är att Deuteronomium skrev ihop minst sista boken i GT. Vem denne Deuteronomium verkar man dock inte veta riktigt, bara ungefär när han skulle ha levat. Och jag tänker nog som Molle, att om kvinnor fått uppenbarelser från Gud så sågs det kanske inte med samma allvaro. Och gjordes det det, var det nog männen som skrev ner. Man kan nog tänka sig att skrivkonsten inte var allmängods på den tiden och att av de som faktiskt kunde skriva var väldigt få kvinnor. | |
| Rultatultan | 2013-07-14 23:59 | |
![]() | *allvAR skulle det stå. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-14 23:59 | |
![]() | jag tror att eftersom,Sara fick ,barn och det uppmärksammades,och Maria uppmärksammades likaså Den samariska kvinnan,så det är ganska många kvinnor i stort som fått uppmärksamhet i Bibeln | |
| SämstpåBeta | 2013-07-15 00:00 | |
![]() | Ett steg i rätt riktning då. Nej, man får inga forumsvördars besök för att man är generellt nedvärderande om något. Det är när det blir på ett personligt plan det blir aktuellt. Det gäller att subtilt veta var den gränsen går! Jag kan ge dig tips pm du vill Mollee2! | |
| Rultatultan | 2013-07-15 00:01 | |
![]() | @ttittii Visst uppmärksammas kvinnorna i bibeln! Ruts bok är en favorit med Noomi (eller Naomi) som en personlig förebild :) | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-15 00:02 | |
![]() | SämstPåBeta, Ja du kan gärna maila mig vilka regler som gäller. Dock tycker jag att det är underligt hur man kan gradera, och dra gränser gällande vad som är mer sårande än något annat, för sådant är ju väldigt relativt. Men maila gärna, vore intressant att veta! :-) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-15 00:04 | |
![]() | Rulta,håller med men dig | |
| SämstpåBeta | 2013-07-15 00:06 | |
![]() | Skippar det Mollee2, har ingen lust och ser inte att mottagaren är speciellt mottaglig , lustigt att nämna några kvinnonamn och sedan hävda att Bibeln vimlar av kvinnor. Det var ju inte det jag menade. Av alla dessa tusen sidor, hur många är skrivna av kvinnor, det skulle jag vilja veta? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-15 00:07 | |
![]() | googla på det | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-15 00:07 | |
![]() | Okej | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-15 00:11 | |
![]() | martinasbibelblogg.w...jo h-41-42/ | |
| Rultatultan | 2013-07-15 00:12 | |
![]() | @Sämstpåbeta Om du läst inläggen hade du sett att jag svarat vad jag tror. Rut, Anna, Hagar, Sara, Rebecka, Rahab, Rakel, Eva, Delilah, Simsons mamma, Jeftas...dotter tror jag, Tamar, Maria Magdalena, Maria Jesu mor, Potifars fru, Batseba, Johanna Herodes hustru, Susanna, Dina, Ester, Hulda, Noadja...och många, många fler kvinnor. Ja, bibeln vimlar av kvinnor. Lustigt va? Kanske för att hälften (mer än hälften?) av jordens befolkning faktiskt är av kvinnligt kön. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-15 00:14 | |
![]() | Rulta,alla har inte läst Bibeln och utifrån det är vi på olika nivåer | |
| SämstpåBeta | 2013-07-15 00:15 | |
![]() | Min uppfattning är att det är mellan 1 till 0%. Bibeln är skriven av män för män! Sedan som du tar upp gång på gång, att jag tyckte det var irriterande med ttiittiis ständiga felstavningar har ju med att jag hade ingen aning om att hon led av dyslexi, hur kan det då vara ett nedvärderande påhopp? Jag läser inte alla inlägg här och det gör inte du heller, därför har säkert även du missat en del information. Även de påhoppet misslyckades du med Mollee2! | |
| Rultatultan | 2013-07-15 00:16 | |
![]() | @ttittii Jo, jag vet :) Därför en liten uppradning av en del av de kvinnor som faktiskt finns i bibeln så att ingen kan säga att det är något jag "hävdar" utan att ha uppbackning. | |